.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لاریجانی:سازمان‌ملل در۱۰سال اخیرکجابوده؟

شمال نیوز: رئیس مجلس با تأکید بر این که سازمان ملل از نظر سیاسی پوچ شده و از اهداف خود فاصله گرفته است گفت: این سازمان باید پاسخ دهد که در جنگ‌های منطقه‌ای در ۱۰ سال اخیر کجا بوده از طرفی دیگر این سازمان باید بگوید چرا مشکلات حقوق بشری در زندان ‌های امریکا به ویژه ابوغریب و گوآنتانامو را نمی‌بیند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شب گذشته ۲۱ اسفند در مراسم بزرگداشت علامه علی دوانی با بیان این که علامه دوانی به فضل،‌کمال و خوش خلقی مشهور هستند گفت: ‌در سال های پس از انقلاب محفل ایشان محفلی برای فضل راستی و شجاعت بود و قطعا خدمات این عالم بزرگوار گسترده و متنوع است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرحوم دوانی در شصت سال اخیر یک جریان فکری جدید در کشور ایجاد کرده‌اند افزود: از ایشان حدود ۱۱۰ اثر منتشر شده و حتی فرزندان این عالم بزرگوار می‌گفتند که ۳۰ اثر دیگر مرحوم دوانی باید در آینده منشر شود.

وی ادامه داد: به طور حتم این یک عنایت الهی است که یک فرد در زندگی خود ضمن تربیت فرزندان صالح و عالم آثار متعدد اسلامی به جای بگذارد از طرف دیگر زمانی که با آثار مرحوم دوانی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که یک دل مشغولی در آثار وی وجود دارد همچنین می‌بینیم که مذاق فکری وی در آثارش نگاه تاریخی است که به طور حتم دل مشغولی های این عالم بزرگوار شباهت بسیاری به اثار و تفکرات شهید مطهری دارد زیرا گرچه مذاق شهید مطهری جنبه فلسفی داشت اما آثار این شهید بزرگوار دارای تنوع بسیاری است از طرف دیگر در آن زمان عالمان و متفکرانی مانند شهید مطهری شهید بهشتی شهید باهنر و شهید مفتح دغدغه‌های این چنینی داشتند از این رو این گروه از متفکران با فعالیت در تمام حوزه‌ها در شهر قم نقطه ممتازی از تایرخ را رقم زدند.

لاریجانی ادامه داد: مجموعه ویژگی‌های این متفکران موجب ایجاد جریان فکری جدیدی در ایران شد از طرفی دیگر در ان زمان حوزه‌های علمیه در موضوعاتی مانند فقه اصول و فلسفه کار می‌کردند از این رو این متفکران با فعالیت خود در تمام حوزه‌ها و جنبه‌ها تلاش بسیاری انجام دادند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به ایجاد جریان روشن فکری بعد از مشروطه یاد آور شد: در آن زمان بدنه جامعه گرایش دینی داشت اما موج روشن فکری در آن زمان و آن شرایط به وجود آمد از این رو احتیاج بود تا متفکران اقدامی را در این رابطه انجام دهند از طرف دیگر در آن زمان کتب علمای ما اغلب عربی و تخصصی بودند و کتاب‌های زبان فارسی با ادبیات روشن فکری تألیف می‌شد از این رو قطعا در آن زمان این خلأ وجود داشت که برای نسل جوان کتاب‌هایی با مضامین اسلامی باید منتشر شود از این رو طبقه علما و متفکران در آن دوران عمر خود را صرف ایجاد جریان فکری کردند از ویژگی‌های متفکران به ویژه مرحوم دوانی این بود که آثار اسلامی را به زبان ساده در اختیار جوانان قرار داد. بنابر این به نظر من دغدغه این علما و متفکران این بود که در مقابل موج روشن فکری از اسلام دفاع کنند لذا نگارش کتاب از سوی این افراد قطعا هدفمند و دغدغه نگر بود

رئیس مجلس ادامه داد: از طرف دیگر در کسوت علمای حوزه علمیه در آن زمان کمتر کسی بود که شئونات را کنار بگذارد و به دغدغه‌های جامعه توجه کند اما خوشبختانه متفکرانی مانند مرحوم دوانی شئونات را کنار گذاشته و با نگارش کتاب‌هایی به اسلام کمک کردند و خودشان را فدای جامعه کردند تا نسل جوان دچار اوهام روشن فکری نشود

لاریجانی با بیان این که قطعا طبقه متفکران و علمادور اندیش و به فکر تربیت افراد بودند افزود:‌یکی از خصوصیات این افراد این بود که یک منظومه فکری برای جامعه اسلامی تدوین می‌کردند که این موضوع یک بعدی نبود به طور مثال متفکران به موضوعاتی مانند اقتصاد فقه فلسفه حقوق کلام و تاریخ اسلام توجه داشتند از این رو این متفکران در آثار خود همه جانبه تفکر و اقدام می‌کردند.

لاریجانی با اعلام این که امروز بیش از گذشته به جامعیت در کشور نیاز داریم گفت در شرایط کنونی کشور با جریان‌های منطقه‌ای و بین المللی مختلفی موجه است که این جریان‌ها به دنبال القای ارزش‌های خود مانند دموکراسی، حقوق بشر، نظام جهانی و همزیستی مصالمت آمیز به جوامع اسلامی هستند

عضو فراکسیون اصولگران رهروان ولایت مجلس با بیان این که منطقه هم اکنون با نوعی افراطی گری مواجه است گفت: گروه‌های تکفیری هم‌اکنون در منطقه فعال هستند و به صورت یک جریان کار می‌کنند از طرف دیگر مشکلات اقتصادی کشور نشان می‌دهد که ما نیازمند کاوش در اقتصاد اسلامی هستیم زیرا هر دولتی با برداشت‌های خود کار و برنامه ریزی می‌کند اما در کل نقایص جدی در این رابطه وجود دارد که باید در جهت اصلاح ْآن گام برداشت.

لاریجانی با اشاره دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ تصریح کرد:‌ قطعا این نگرانی‌ها درست و قابل توجه است زیرا ما در دنیایی مجزا با دنیا زندگی نمی‌کنیم از این رو امروز پیوستگی فرهنگی در دنیا به وجود آمده است.

لاریجانی با اشاره به اقدامات و تبلیغات کشورهای غربی درباره نقض حقوق بشر در ایران گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد گزارش جدید دبیر کل سازمان ملل درباره ایران هستیم که در این گزارش تهمت‌های بسیاری به جمهوری اسلامی وارد شده است که این گزارش مانند گزارش موساد و سیا بود. حال این سؤال پیش می‌آید که سازمان ملل به عنوان یک سازمان بین المللی چرا چنین گزارشاتی را منتشر می‌کند حال شاید این اظهارات و گزارشات یک برداشت سیاسی باشد اما به نظر می‌رسد با توجه به این که ایران در مسأله هسته‌ای نتیجه گرفته و در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت داشته است غربی‌ها به دنبال درست کردن بهانه دیگری هستند از این رو نخست درباره سیستم موشکی صحبت کردند اما چون نتیجه‌ای در بر نداشت حال می‌خواهند مسأله حقوق ایران با حیثیت ایران بازی کند.

وی ادامه داد :کشورهای غربی در گزارش خود ایران را متهم به اعزام قاچاقچیان کرده‌اند از طرفی دیگر اخیرا یکی از رهبران اروپایی در سفر به تهران این موضوع را بار دیگر مطرح کرد که من در جواب او گفتم که تولید مواد مخدر از زمان حضور غرب در افغانستان رشد چند برابری پیدا کرده است به طوری که از زمان اشغال در سال ۲۰۰۱ تا کنون میزان تولید مواد مخدر در افغانستان رشد ۴۰ برابری پیدا کرده به طوری که تولید مواد از ۲۰۰ تن به ۸۰۰۰ تن رسیده است حال کشورهای اشغالگر باید پاسخ این معضل را بدهند.

لاریجانی افزود: از طرفی دیگر بر اساس آمار و گزارش‌های مطرح شده بخشی از مواد مخدر تولید شده در کشور افغانستان از فرودگاه این کشور که تحت کنترل ناتو است به کشورهای دیگر منتقل می‌شود از این رو غرب باید پاسخ این گونه اقدامات را بدهد از طرف دیگر ایران سالانه برای مبارزه با مواد مخدر شهدای بسیاری را می‌دهد. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا ایران در این رابطه شهید دهد و هم دبیر کل سازمان ملل درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اعدام قاچاقچیان ایران را محکوم کند که قطعا این گونه اقدامات بر پایه شرف و وجدان نیست. از این رو اگر در این اظهارات و گزاشها کمی شرم و حیا وجود داشت سازمان ملل درباره تلاش‌های ایران این گونه سخن نمی‌گفت.

رئیس مجلس با تأکید بر این که سازمان ملل از نظر سیاسی پوچ شده و از اهداف خود فاصله گرفته است گفت: این سازمان باید پاسخ دهد که در جنگ‌های منطقه‌ای در ۱۰ سال اخیر کجا بوده از طرفی دیگر این سازمان باید بگوید چرا مشکلات حقوق بشری در زندان ‌های امریکا به ویژه ابوغریب و گوآنتانامو را نمی‌بیند.

لاریجانی ادامه داد:‌ حال سؤال این است که اگر یک کشور دموکراسی را ایجاد کرد آیا لزومی دارد فرهنگ غربی را تکرار و پیاده کند و آیا دموکراسی غربی به دنبال تغییر دین و خط زندگی مردم به ویژه در کشورهای اسلامی نیست از این رو غرب با این فشارهای غیر منطقی به دنبال نظام حقوقی خود در کشورهای دیگر هستند. از طرفی دیگر چرا جامعه اسلامی باید فرهنگ غلط غربی را تکرار کند فرهنگی که در آن موضوع هم جنس گرایی ترویج می‌شود.بنابر این دلیلی ندارد کشوری با ایجاد دموکراسی فرهنگ غربی را برای کارهای خود پیاده سازی کند.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان این که وحشی‌گری‌های رخ داده در سوریه از سوی گروه‌های تکفیری نوعی نقض حقوق بشر است افزود این سؤال پیش می‌آید که سلاح‌های تکفیری‌ها از کجا تأمین می‌شود.از طرفی دیگر کشورهای غربی می‌گویند که ما با تروریسم مخالف هستیم از این رو به طور حتم اگر مخالف بودند قطعا بحران سوریه طولانی نمی‌شد.

نماینده مردم در مجلس نهم افزود: ‌غرب در سوریه به دنبال این است که تروریست‌ها را با دولت سوریه به جان هم بیاندازد و در این رابطه هیچ عجله‌ای ندارد.

لاریجانی با تأکید بر این که ایران بیش از گذشته نیازمند مردان علمی و تفکرات اسلامی است افزود: به طور حتم باید راه آینده کشور در راستای تفکر روحانیت و ترویج اسلام ناب محمدی باشد همچنین قطعا جریان‌های فکری در جامعه ما باید راه علمای دین را دنبال کنند زیرا ما در گذشته تجربه تلخی از روشنفکر گرایی داریم از طرفی دیگر ما با این موضوعات مخالف نیستیم اما برخی از این روشنفکران می‌خواهند با حذف جریان روحانیت خود را جایگزین کنند اما به طور حتم این افراد توانمندی روحانیت را ندارند به طور مثال جریان فرقان در نتیجه آثار روشنفکران به وجود آمد این جریان اقدام به ترور روحانیت کردند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکید بر این که راه اخیر سیاست در پیروی از روحانیت و اسلام است تصریح کرد :ایران در ادوار مختلف جریا‌ن‌ها و احزاب بسیاری گاه اصولگرا و گاه اصلاح طلب را تجربه کرده به طور حتم این‌ها هیچ کدام تکیه گاه مطمئنی برای رشد آینده سیاسی کشور نبودند از این رو معتقد هستیم که در کشوری که مردم سالاری است تشکیلات منظم دارای اهمیت و ضرورت خاصی است.

لاریجانی با بیان این که سیاست مداران جدا از روحانیت نقش قابل اعتمادی در کشور ندارند یاد آور شد: این افراد باید در روحانیت فرش روحانیت فعال باشند از طرفی دیگر سیاست مداران باید توجه کنند که علما امنای ملت هستند و برای رشد سیاسی و دینی حضور این افراد بسیار ضروری است همچنین جریان‌های سیاسی با نگاهی ملی قطعا باید تحت مدیریت روحانیت باشند تا تکامل در جامعه صورت گیرد از این رو من نمی‌گویم روحانیت باید حفظ شود اما هدایت جریان‌های سیاسی باید از سوی حوزه و روحانیت انجام شود.

وی با اشاره به حضور چالشهای فکری و کارهای موجود در مسائل گوناگون در مسیر آینده کشور افزود: به طور حتم اگر به دنبال استحکام آینده سیاسی کشور هستیم باید این مسیر را که همان تبعیت از نهاد روحانیت و مرجعیت است را حفظ کنیم. /250فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.106 seconds.