.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هشدار رئیس کتابخانه ملی به استانداران

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به ابلاغ هیئت دولت به استانداران برای تامین فضای شعب استانی آن گفت: اگر استانداران پای کار نیایند، دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا انتقال منابع آن شعب به استان همجوار یا تهران و یا تعطیلی شعبه با اخذ مجوز از هیئت امناء سازمان و دادن نیابت آن به استان همجوار و اداره آن به صورت منطقه‌ای.

به گزارش شمال نیوز اسحاق صلاحی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات شعبه کتابخانه ملی ایران در استان یزد که ناشی از ساختمان قدیمی آن است، گفت: ما معمولاً اسناد باارزش تاریخی سازمان را به دلیل این قبیل مشکلات در مراکز استانی نگهداری نمی‌کنیم و سعی کرده‌ایم آنها را در مرکز نگهداری کنیم و فایل اسکن شده اسناد را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: از سوی دیگر ساختمان‌های بعضی از مراکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان‌ها از جمله شعبه یزد متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و اگر بخواهیم آنجا را مرمت و بازسازی کنیم، معمولاً اجازه این کار را به ما نمی‌دهند. در چنین شرایطی هیچ گاه امنیت لازم برای اسناد موجود در مرکزی که 120 سال عمر دارد، تامین نمی‌شود.

رئیس کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: در عین حال ما برای اینکه بتوانیم بخشی از این نگرانی‌ها را دور کنیم، با استاندار هر یک از این استان‌ها از جمله بوشهر، اصفهان، کرمان و یزد، جلساتی را برگزار کرده‌ایم. در مورد شعبه استانی سازمان در یزد، پیشنهاد استاندار این بود که ساختمان جدیدی که در شهر یزد برای نهاد کتابخانه‌های عمومی ساخته می‌شود، به عنوان شعبه کتابخانه ملی در این استان تخصیص یابد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: ما این مسئله را پیگیری کردیم، ولی تا این لحظه نتیجه‌ای حاصل نشده و جاهای دیگر استان یزد هم که رفتیم، حتی ساختمان مناسبی را پیدا نکردیم که برای یک مقطع کوتاه آن را اجاره کنیم تا زمانی که ساختمان نهایی شعبه یزد معین شود.

به گفته صلاحی، بر اساس تکلیفی که دفتر هیئت دولت طبق درخواست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ابلاغ کرده، استانداران مکلف به تامین فضا برای شعب استانی این سازمان هستند.

وی از استاندار گیلان بابت این همکاری به صورت ویژه قدردانی کرد و افزود: با برخی دیگر از استانداران هم رایزنی‌هایی کرده‌ایم که تا این لحظه به نتیجه نرسیده است، اما نگرانی ما از بابتِ مراکزی مانند یزد است که چند سال است راه‌اندازی شده‌اند و استانداردهای لازم را برای نگهداری کتب و اسناد مهم ندارند.

رئیس کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: من همین جا رسماً اعلام می‌کنم که اگر استانداران پای کار نیایند، ما دو راه بیشتر نداریم و آنها را اجرا می‌کنیم؛ یکی اینکه تمام ذخایر ارزشمند که در این مراکز نگداری می‌شود چه سند چه کتاب و چه آثار تاریخ‌پژوهی را به استان همجوار و یا به تهران منتقل کنیم.

صلاحی افزود: راه دوم که در صورت اجرا نشدن راه اول، آن را در پیش خواهیم گرفت، این است که پس از اخذ مجوز نهایی از هیئت امنای سازمان، کلاً شعبه مذکور را تعطیل می‌کنیم و نیابت آن را به استان همجوارش خواهیم داد و آن را به صورت منطقه‌ای اداره می‌کنیم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه «واقعاً نسبت به سرنوشت اسناد و نسخ خطی موجود در برخی مراکز استانی به ویژه آنها که ساختمانشان متعلق به سازمان میراث فرهنگی است، نگرانیم» گفت: ما نمی‌توانیم این ریسک را بپذیریم که اسناد بسیار مهم این مملکت از آسیب‌های بسیار ابتدایی مانند بارش باران یا یک سرقت معمولی، در امان نباشند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در عین حال تاکید کرد: چنانچه سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی این قبیل ساختمان‌ها حتی با نظارت خودش اعلام آمادگی کند، شعبه استانی ما می‌تواند در آن ساختمان باقی بماند.

صلاحی در پایان بار دیگر ابراز امیدواری کرد، با همکاری استانداری یزد، ساختمان نیمه‌کاره‌ای که برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال ساخت است و بلااستفاده باقی مانده، در اختیار شعبه استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در یزد قرار گیرد و در غیر این صورت از ظرفیت ساختمان‌های دولتی که در روند تحویل و فروش هستند، استفاده شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شريفي 30 مهر 1391
آقاي صلاحی مشاور فرهنگی رئیس جمهور !!!!؟؟؟
برای اینکه بتوانیم بخشی از این نگرانی‌ها را دور کنیي
راه سومي هم هست كه قطعا در ذهن داريد ولي نخواستي فاش كني چون آدم با هوشي هستي و آنهم اينست كه مسئوليت كليه اسناد و نسخ خطي را به شيخ حسن صلاحي واگذار نمائيد تا نگرانیتان بر طرف گردد.
البته استانداران مکلف به تامین فضا برای شعب استانی این سازمان هستند ولي قبلا آنرا در اختيار شركتي قرار دادي ناقلا دوباره درخواست كردي.
عبدی 2 آبان 1391
صلاحی مردی برای تمام فصول!
تا قبل از انتصاب خیلی از اس

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.204 seconds.