.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پشت پرده «تکلیف»‌های هاشمی رفسنجانی برای ورود به صحنه انتخابات /آیت‌الله باز هم خواهد « آمد»؟
شمال نیوز: هاشمی رفسنجانی تکلیف شرعی و توصیه بزرگان را مهم ترین دلایل حضور در انتخابات‌های گوناگون در جمهوری اسلامی می‌داند.

به گزارش شمال نیوز، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش گرامیداشت بانوی انقلاب در سخنانی به تشریح علل ورود خود به انتخابات سال 84 با وجود تمام مخالفت‌های گوناگون گفت:« در سال ۸۴ بعد از دولت آقای خاتمی مویی در بدنم راضی نبود که وارد عرصه انتخابات شوم. در آن زمان خانم امام (خدیجه ثقفی) مرا خواستند و گفتند امام این انقلاب را به دست شما و دیگر دوستان داده است. آیا می‌دانید که انقلاب را به چه کسانی می‌دهید؟ این صحبت مرا تکان داد و باعث شد که در انتخابات اسم‌نویسی کنم.»

هاشمی رفسنجانی همیشه در روایت‌های مختلفی از حضور خود در انتخابات‌های گوناگون دارد و می‌گوید در همه انتخابات‌ها نه به خواست خود بلکه به درخواست‌های گوناگون در انتخابات مختلف شرکت کرده است. در سطرهای زیر به برخی از این روایت‌ها اشاره می‌کنیم:

امام کاملا موافق نامزدیم برای انتخابات ریاست جمهوری بود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره پنجم در کتاب خاطرات خود می‌نویسد:« در منزل بودم. تا ساعت ده ونيم صبح كارهاي دفتر را انجام دادم. ساعتي در حياط پياده‌روي كردم. عصر خدمت امام رفتم. درباره پذيرفتن نامزدي رياست جمهوري، نظرشان را خواستم. كاملاً موافق بودند و گفتند بعضي از شياطين به دروغ شايع كرده‌اند كه امام مخالف رياست جمهوري شخص روحاني است، ولي درست نيست و بايد به گونه‌اي تكذيب شود.

درباره سفر به شوروي پرسيدم؛ موافقت دارند و گفتند در جهت توسعه و تحسين روابط حركت شود. درباره قانون اساسي صحبت شد. قرار شد چند نفري را پيشنهاد دهم كه امام با حكمي، مامور بررسي اصلاح قانون اساسي كنند. در مورد حكم بلاد كبيره هم نظر معتدل‌تري ابراز كردند كه قرار است اعلان شود . شب بستگان براي ديدار عيد به منزل آمدند.»

رهبری گفتند متعين است و راه ديگري نيست

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در مورد دلایل حضورش در انتخابات مجلس ششم در گفت‌وگو با روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری گفت:« واقعا مايل نبودم در انتخابات شرکت کنم. براساس فلسفه‌اي که در ذهن خودم بود، فکر مي کردم بايد کم کم به کارهاي ستادي و تصميم سازي ها و سياست گذاري ها بروم و نيروهاي جوان تر، با انرژي بيشتر و افکار جديدتر و فعال تر بيايند و کار کنند. از زمان مبارزه، از کساني که تا آخر عمر مي خواستند بمانند، انتقاد مي کردم و از اين گونه افراد خوشم نمي آمد. فکر مي کردم که اينها بايد راه را باز و کمک کنند تا ديگران بيايند. من جايي هم گفتم که در حوزه رهبري و براي کمک به رهبري هر جايي ايشان نياز داشته باشند، حضور خواهم داشت و هر جايي هم که لازم به دفاع از انقلاب باشد، دفاع مي کنم و هر جايي ضرورت پيدا کند، کمک مي کنم. گاهي که بعضي ها پيشنهاد مي کردند که در مرکزيت نظام بيايم، مي گفتم که رهبري هستند و جوهر ثابت ما رهبري است و بقيه بايد به ايشان کمک کنيم. اين سياست من بود و بعد هم مصمم بودم که همان سياست را ادامه بدهم. دعواهاي خطي که در کشور تشديد شد، ما را نگران کرد. حسابي به جان هم افتادند. موقع انتخابات از بس به من مراجعه شد، تقريبا مرا قانع کردند که اگر در مجلس باشم، شايد بتوانم نقش تعادل و نزديکي به هم را ايفا کنم.

مقام معظم رهبری گفتند که متعين است و راه ديگري نيست. البته هيچ وقت عادت ايشان نيست که به من بگويند اين کار را بکن. حرف که مي‌زديم، مي فرمودند: «به نظر مي رسد راه ديگري نداريم». حتي من يک بار به منزل آقاي خاتمي رفتم که به گونه اي قانع کنم که ايشان هم جلوي بعضي تندي ها را بگيرد و کمک کند که من نيايم. ايشان هم همين حرف را زد و او هم يک مقدار از دعواها نگران بود. گفت شما مي توانيد نقش داشته باشيد. مجموعا هم به اين نتيجه رسيدم. ديدم که خارجي ها هم نمي خواهند من بيايم و اين هم به تصميم من کمک کرد. چون آنها خيلي تلاش مي کردند که من نيايم. به هرحال آمدم.

گفتند واجب است بیایی

رئیس سابق مجلس خبرگان در مورد دلایلش برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز می‌گوید:« نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.»

نمی‌خواستم مستبد رای باشم و آمدم

رئیس سابق قوای مجریه و مقننه دلایل حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که منجر به رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان شد را نیز اینگونه بیان می‌کند:« بنده واقعا تصميمي براي حضور نداشتم ولي وقتي با تقاضا هاي جمع كثيري از جوانان و قشر هاي مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با يك كلمه اي كه در جواب آنان اظهار داشتم كه نمي گويم نمي آيم ولوله اي در محافل افراطيون ايجاد كرد و هجمه هاي خود عليه بنده را با توسل به هر شيوه اي تشديد كردند.در نهايت به دليل اينكه نمي خواستم مستبد به راي باشم تصميم به حضور در انتخابات گرفتم. تنها دليلي كه باعث حضور بنده شد و آن را نيز قبل از ثبت نام خدمت رهبري معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سياسي مورد نظر ايشان بود.

آخرین تکلیف شرعی

هاشمی رفسنجانی در آخرین حضور خود در یک انتخابات که به انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری بر می‌گشت نیز به تکلیف شرعی خود اشاره می‌کند و می‌گوید:«نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم»

گرچه بنا به گفته هاشمی کاندیداتوری برای انتخابات هیئت رییسه مجلس خبرگان آخرین تکلیف او برای نظام و انقلاب بود اما تحلیل های سیاسی همچنان پیرامون این آیت الله سیاسی ایران می چرخد، تحلیل هایی که می گویند احتمال ریاست او بر دوره بعدی مجلس خبرگان رهبری نیز وجود دارد. گرچه هاشمی رفسنجانی نشان داده است که در تصمیمات سیاسی پیش بینی ناپذیر است و نمی توان تحولات سیاسی زندگی او را از پیش به آسانی تحلیل و پیش بینی کرد./ نامه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

خودم مله 26 فروردين 1394
سیاست پدر و مادر نداره.. راست میگن ... اگه قرار بر اومدن کسی باشه اگه اون آدم مرده هم باشه باید بیاد...
درسته که آقای هاشمی سبقه خوبی نداره ولی در بعضی مواقع بین بد و بدتر بد رو انتخاب می کنن...
نا شناس 26 فروردين 1394
تورو خدادست ازسراين ملت ونظاام بردارحاج آقا
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 28 فروردين 1394
هاشمي زنده است تا انقلاب زنده است.امام ره
نا شناس 26 فروردين 1394
مگه سنش از جنتی و یزدی بیشتر؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس 27 فروردين 1394
دیگه هیچکس احساس تکلیف نداره فقط شما وبچه هایت که غارتگرند دارید شرم هم چیز خوبیست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.