.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرجی دانا: انتشار اسامی بورسیه‌ شده‌ها را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم

 شمال نیوز: وزیر علوم با اشاره به انتشار اسامی بورسیه شده‌ها در فضای مجازی گفت: هیچ کس حق چنین کاری را ندارد، این فهرست‌ها از دید ما مجعول و غیرقابل استناد است. حیثیت افراد برده شده برخی از آن اسامی هیچ تطبیقی با پرونده‌ها نداشتند.

به گزارش فارس، فرجی‌دانا وزیر علوم در بخش دوم اظهارات خود در جلسه استیضاحش در مجلس شورا اسلامی اظهار داشت: بابت مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان تشکر می‌کنم. من محتاج راهنمایی هستم ولی بر اینکه عدم اطلاع‌رسانی صحیح باعث سوءتفاهم شده پافشاری می‌کنم.

وی افزود:‌ذر گزارش بورسیه که ارائه می‌کنم هدف از اعزام برای دوستان بین است تامین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه مناطق محروم که هدف اعزام بوده است.

وی ادامه داد« قانون اعزام در سال 64 مبنای کار است و آئین‌نامه‌هایی که در شورای بورس، مرجع آن قانون است. از سال 85 مبانی کار به تدریج به سمتی می‌رود که در سال 87 با بندی مواجه می‌شویم که افرادی که دارای سوابق و خدمات در زمینه‌های ایثارگری، فرهنگی، آموزشی و فناوری هستند می‌بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل بورس و دانشجویان خارج برجسته بودن آن افراد توسط کمیته‌های تخصصی اداره بورس احراز گردد و حداقل دارا بودن معدل کارشناسی 14 و کارشناس ارشد 16 از دیگر شرایط آن است.

وزیر علوم تاکید کرد: بنده در کمیسیونی که حضور پیدا کردم گفتم زمانی این شرط‌ها برای بورسیه خارج از کشور اعلام می‌شود که متوسط معدل کارشناسی کل کشور 15.5 و متوسط معدل کارشناسی ارشد 17.2 درصد است. لذا اگر بخواهیم از نخبگان کادرسازی کنیم باید از کف بالاتر می‌گذاشتند اما ما به عنوان مر قانون به آن پایبندیم.

وی ادامه داد: معرف‌ها نیز رؤسای دانشگاه معاون فرهنگی وزارت و مدیرکل بورس و تشکل‌های دانشجویی بودند که فراوانی تعداد معرف‌ها در سال 91 و 93 - 279 نفر از دانشگاه‌ها 257 نفر از طرف معاون فرهنگی و 117 نفر از طرف تشکل‌های دانشجویی بودند.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: آمار بورسیه‌های که انجام شده نشان می‌دهد بزرگترینش تبدیل بورس خارج به داخل بوده که 163 نفر با آئین‌نامه برای ایثارگران ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و 1080 نفر آن بورس مربیان و 729 نفر بورس خارج بوده‌اند.

وزیر علوم تاکید کرد: اما نکته چالشی کار ما که در محیط مجازی منتشر شد در همان لحظه اول از جانب وزارت تکذیب شد. هیچ کس حق چنین کاری را ندارد به هیچ وجه  ما چنین کاری را نه تجویز می‌کنیم و به محض اطلاع نیز تکذیب کردیم این فهرست‌ها از دید ما مجعول و غیرقابل استناد است. حیثیت افراد برده شده برخی از آن اسامی هیچ تطبیقی با پرونده‌ها نداشتند.

وی افزود: این اسامی از کجا بیرون آمده؟ به قبل برمی‌گردد و ظاهرا در فضای مجازی منشا آن گفته شده و از حراست و وزارت اطلاعات خواستیم علیه فردی که در آن سایت منتشر کرده شکایت کرده‌ایم. این کار بدی است که در فضای مجازی انجام شده و اصلا آن را تائید نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: گرانترین بورسیه‌های ما وقتی به خارج اعزام می‌شوند حدود 600 میلیون تا یک میلیارد هزینه دارند و در این موضوع نیز 729 نفر اعزام شدند که 73 نفرشان معدل کارشناسی زیر 14 و 70 نفر کارشناسی ارشد زیر 16 دارند.

فرجی‌دانا ادامه داد: دوستان به علت اینکه چرا فرار مغزها را شاهدیم فکر کنند یکی از دغدغه‌های اصلی من این بوده و کارهایی که من برای آن برنامه‌ریزی می‌کنم. باید مغزهای خود را نگه داریم و مهاجرت مغزها به صلاح ما نیست. ما یکی از کشورها با بیشترین مهاجرت مغزها هستیم.

وی گفت: در فضای نخبگان بیشترین دلسردی از این حاصل می‌شود که امتیازات را به کسانی بدهیم که نباید به آنها بدهیم. آئین‌نامه مربیان قبلا می‌گفت مربیان باید سه سال می‌گذشت تا در فرایندی بورس به آنها داده شود. اما اینجا حدود 617 نفر پیمانی‌هایی بعضا با یک سال خدمت هستند که باید هیأت امنا آنها راتائید می‌کرده که نکرده است. در مورد معدل هم 255 نفر با معدل کارشناسی ارشد زیر 16داریم. و 213 نفر در زمان فراخوان شرط سنی زیر 40 سال را نداشتند.

وزیر علوم ادامه داد:‌تبدیل به داخل را عزیزان به عنوان روشی باری صرفه‌جویی ارزی نام می‌برند که به جای 600تا 1میلیارد حدود 70 تا 80 میلیون تومان بیشتر نمی‌شود اما کسی که برای خارج ثبت‌نام می‌کند و به او می‌گویند پول نداشتیم به خارج بروی آیا جزو اولویت‌های اعزام است.

فرجی‌دانا ادامه داد: هزار و 74 چهار نفر از مجموع هزار و 860 بورس اعزام به خارج از ریشته علوم انسانی بوده‌اند و 272نفر مهندسی و مابقی علوم پایه و رشته‌های هنر؛ در واقع رشته‌هایی که اصلاً نیازی به اعزام به خارج ندارند و در این میان رشته‌هایی نظیر ادبیات فارس، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی و شبیه این را به خارج فرستاده‌اند.

وی ادامه داد: این افراد از سه مزیت یعنی پرداخت شهریه، دوم حکم بورس و همینطور جذب استفاده می‌کنند.

وزیر علوم با استناد به نامه کمیسیون آموزش عالی مجلس درباره تبدیل بورس خارج به داخل، گفت: در این نامه آمده که تبدیل بورس خارج به داخل نه تنها تبعیض نیست بلکه عین عدالت است.

وی ادامه داد: 229نفر در میان بورس‌ها با معدل زیر 14 و 314نفر فاقد حداقل معدل بوده‌اند و در مجموع 703نفر فاقد شرایط هستند حتی گواهی‌های لازم نیست کنترل نشده است.

وی ادامه داد: از جمع 1883نفر که تبدیل به داخل شده‌اند 600نفر جایابی شده‌اند؛ یعنی بقیه شهریه‌شان پرداخت شده ولی فرآیند جذب را طی نکرده‌اند که اگر 703نفر را از این تعداد حذف کنیم جمعیتی باقیمانده برای جذب داریم.

وی با بیان اینکه من در آذرماه اطلاعی از مسئله بورسیه‌ها نداشتم، اظهارداشت: آقای رحمانی فضلی گفتند وقتی در دیوان محاسبات بودم غیرقانونی بودن برخی بورس‌ها را اعلام کردم؛ ورود به وزارت علوم نیز برای این بوده که حراست از نخبگان و جوانان مناطق محروم که چشم به این امتیاز دارند باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم ادامه داد: جمع‌بندی این است که ما سه مرحله امتیاز یعنی پرداخت شهریه، حکم بورس و جذب را که رانت علمی محسوب می‌شود به کسانی دهیم که شایستگی آن را دارند.

.

فرجی‌دانا با اشاره به اینکه اگر افراد ضعیف وارد دانشگاه‌ها شوند سطح علمی دانشگاه‌ها پایین می‌آید،‌گفت:‌ما نگفتیم کسانی که صلاحیت ندارند حذف شوند فقط گفتیم تحصیل‌شان تبدیل به هزینه شخصی شود و این جمع‌بندی عاقلانه است.

وی با اشاره به تلاش برای انتخاب بهترین‌های علمی و اخلاقی برای دانشگاه‌ها گفت: در آیین‌نامه تجدید نظر خواهیم کرد تا بازگشت دانشجویان نخبه از دانشگاه‌های خارج راحت‌تر صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعطیلی نشریه موهن در دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد و با اعلام اطمینان از اینکه هر آن شخص که در دانشگاه‌ها منصوب می‌شود با مشورت صورت گرفته است، بیان کرد:‌افرادی به مناصب دانشگاه راه می‌یابند که مطمئنا همراستا با نظام انقلاب هستند.

وی با رد هرگونه لجبازی در عرصه وزارت علوم، گفت: چگونه در وزارت علوم ستاد جنگ تشکیل شده است و آیا اساسا وزارتخانه می‌تواند علیه دولتی که درون آن است کار کند؟آیا دولت می‌تواند اپوزیسیون نظام باشد؟

فرجی‌دانا با اشاره به اینکه به جز اجرای منویات مقام معظم رهبری هدف دیگری نداریم،‌ تأکید کرد:‌ما نمایندگان را به هیچ عنوان متهم نکرده‌ایم بلکه متواضعانه خواستار تعامل هستیم.

وی با یادآوری دغدغه رهبر معظم انقلاب در مورد دور ماندن دانشگاه‌ها از بازی‌های سیاسی گفت‌: بنده اعلام کردم هر کس بخواهد در دانشگاه‌ها بازی سیاسی راه بیندازد با او برخورد شود.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: بنده برای کارها مشورت می‌کنم اما خودم مبادرت به تصمیم‌گیری می‌کنم چرا که آخرت خود را با دنیای دیگران معاوضه نمی‌کنم.

وی با طرح این پرسش که با کدام بینه و دلیل من را مجری تصمیمات دیگران می‌خوانید، گفت:‌آیا دوستی من با آقای دکتر توفیقی بینه می‌شود؟ ایشان یک کارشناس است که بر امور وزارت علوم تسلط دارد و من از ایشان مشورت می‌گیرم.

فرجی‌دانا در پایان با قرائت متنی تصریح کرد: من با خدای خود عهد کردم که از هیچ تلاشی برای خدمتگزاری فروگذار نکنم؛ اگر مجدد از شما رأی اعتماد گرفتم اجرای قانون را همچون گذشته سرلوحه و شایسته‌سالاری را مبنای انتصابات قرار می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: من همه توجه خود را به ارتقای علمی دانشگاه مبذول داشته و با تمام قدرت از رانت‌خواری جلوگیری می‌کنم و حفظ و تداوم آرامش دانشگاه را برای تداوم پیشرفت علمی کشور سرلوحه قرار می‌دهم.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری مهم‌ترین مشوق‌ علمی کشور و مبنای برنامه‌ریزی وزارت علوم است، گفت:‌ فعالیت‌های تشکل‌ها در چارچوب نظام و ارزش‌های انقلاب ادامه پیدا خواهد کرد و اگر رأی شما به من مثبت بوده و تداوم مسئولیت را از سوی من در پی داشته باشد حتما نظرات شما را در اداره امور مورد توجه قرار خواهم داد.

فرجی‌دانا تصریح کرد: اگر رأی اعتماد مجدد به من داده نشد به خانه اصلی خودم که دانشگاه و آزمایشگاه است برمی‌گردم و آسوده خاطر از اینکه تا آنجا که توانسته‌ام در تحقق منویات مقام معظم رهبری کوشیده‌ام و در عمل به آرمان‌های نظام کوتاهی نکرده‌ام به کار علمی خود ادامه خواهم داد. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.644 seconds.