.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بهمنی: نباید انتظار تورم تک‌رقمی داشت

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن دفاع از عملکرد چندساله‌اش در این بانک از صرفه‌جویی ۶.۵ میلیارد دلاری و واریز آن به خزانه خبر داد و گفت: بعد از بانک مرکزی هیج‌جا نمی‌روم.

به گزارش شمال نیوز به نقل از تسنیم، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران درباره عملکرد چندساله‌اش در بانک مرکزی اظهار داشت:‌ زمانی که بنده روی کار آمدم ارز 1150 تومانی به‌یک‌باره در بازار آزاد 3600 تومان شد ولی بنده توانستم تورم را در محدوده 30/5 درصد کنترل کنم در حالی که سالهای قبل با افزایش 45 درصدی نرخ ارز تورم بیش از 50 درصد شده بود.

بهمنی با تأکید بر اینکه در تمام این سالها تلاش کرده شرایط را حفظ کند تصریح کرد: منتقدان به بانک مرکزی باید با شرایط روز قضاوت کنند. امروز تحریم‌ها به‌شدت افزایش یافته و ما مجبوریم با توجه به این شرایط با مقررات عادی کار کنیم.

* تورم 38.5 درصدی را 30.5 درصد کردیم/ نباید انتظار تورم تک‌رقمی را در این شرایط داشت

رئیس‌کل بانک مرکزی بار دیگر ضمن اشاره به یکی از افتخاراتش در بانک مرکزی  از تورم تک‌رقمی طی سالهای قبل گفت و ادامه داد: همان موقع که بنده ریاست بانک مرکزی را قبول کردم نرخ تورم بیش از 27/5 درصد بود ولی بنده توانستم تورم را به 8/9 درصد برسانم. اما در سالهای بعد به‌خاطر تحریم، اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها و همچنین تأثیر مسائل اقتصادی تورم افزایش یافت.

وی با بیان "نباید انتظار داشت بعد از هدفمندی و تشدید تحریم‌ها تورم تک‌رقمی را حفظ می‌کردیم"، افزود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها و به‌خاطر مشکلات ناشی از تحریم نرخ تورم باید 38/5 درصد می‌شد ولی اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی نظیر فروش اوراق مشارکت و پیش‌فروش سکه موجب شد این نرخ 30/5 درصد شود.

بهمنی به وضعیت نقدینگی در جامعه اشاره کرد و گفت:‌ به‌عنوان نمونه باید بگویم نقدینگی 4ماهه امسال 1/9 درصد برآورد شده در حالی که در بازه مشابه سال قبل نقدینگی 9/1 درصد بود و این یعنی نقدینگی در جامعه 70 درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد: با ادامه شرایط موجود رشد قیمت‌ها و تورم در ماه‌های آینده متوقف خواهد شد. البته باید توجه داشت که افزایش قیمت‌ها و تورم دست بانک مرکزی نیست؛ چرا که واردکنندگانی که با ارز مرجع کالا وارد کشور کردند ولی با دلار آزاد فروختند مقصر اصلی گرانی‌ها هستند.

* تابه‌حال در بانک مرکزی چند صد تن طلا نخریده بودند/ واریز 6.5 میلیارد دلار به خزانه

وی به افزایش نقدینه خواهی در جامعه اشاره کرد و گفت: به‌عنوان نمونه به واحدهای تولیدی باید بپردازیم که زمانی کالاهای‌شان را با ارز 1150 یا 1226 تومان وارد می‌کردند ولی الآن مجبورند با دلار 2470 تومانی به واردات و ثبت سفارش بپردازند.

بهمنی تأکید کرد: ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی صددرصد افزایش یافته است. حفظ تولید در سال جاری مشابه سال قبل منوط به این است که نقدینگی در جامعه 2 برابر شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران از واریز 6/5 میلیارد دلار به خزانه از محل تغییر سبد ارزی خبر داد و گفت: قبل از انتصاب بنده هیچ‌کس حتی در سالهای قبل از انقلاب اقدام به خرید چند صد تن طلا نکرده بود ولی بنده همان ابتدا 900 تن طلا و ذخیره کردم که در سالهای بعد شاهد رشد این منابع بودیم.

* به دانشگاه ایرانیان نمی‌روم/ خاطره بدی در بانک مرکزی ندارم

بهمنی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که بعد از بانک مرکزی به کجا می‌رود و آیا وی هم قرار است مانند سایر اعضای کابینه به دانشگاه ایرانیان برود، گفت: بنده هیچ‌جا نمی‌روم.

وی درباره خاطرات بد و خوب خود در بانک مرکزی نیز این‌طور توضیح داد: بنده هیچ خاطره بدی ندارم. تمام خاطراتم در بانک مرکزی خوب و شیرین است.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره "آیا برنامه‌ای بوده که باید اجرا کنید و نکردید؟" گفت: آنچه مقدور بوده انجام شده است و هیچ کوتاهی انجام نشده است و بیشتر از این دیگر امکان نداشتیم کاری انجام دهیم؛ وقتی ارز دو برابر شده، خوب، نقدینگی هم باید دو برابر شود اما بعضی‌ها انتظار دارند نقدینگی باید کاهش پیدا کند.

بهمنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توصیه‌ای برای رئیس‌کل آینده بانک مرکزی دارد یا خیر، اظهار داشت: اگرمی‌توانستم خودم انجام می‌دادم چرا به رئیس بعدی توصیه کنم، یکی گفت: پدرم مرد و عمرش را داد به شما؛ بعد گفتند: اگر پدرت عمر داشت خودش عمر می‌کرد. /ف


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.08 seconds.