.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اختصاصی شمال نیوز /
جنگل های شمال، در حسرت امکانات می سوزند
اختصاصی شمال نیوز /

نقش منابع طبیعی و بویژه جنگلها در حیات و بقاء موجودات زنده و بخصوص انسانها برکسی پوشیده نیست این مهم همگام با رشد و توسعه جمعیت و شهرنشینی از یکسو و توسعه و پیشرفت، صنعت و تکنولوژی از سوی دیگر اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

امروزه معضلات زیست محیطی، افکار جامعه جهانی را متوجه خود ساخته است. تغییرات جوی، گرم شدن تدریجی کره زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های ناشی از افزایش جمعیت و توسعه صنعت نه تنها دانشمندان و پژوهشگران، بلکه مدیران سیاسی ممالک جهان را به تلاش و چاره جویی وادار نموده است.

در این فرایند جنگلها بعنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های ملی بیش از پیش در معرض خطرات و بلایا قرار گرفته است. همانگونه شاهد و ناظر هستیم آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی جنگلها در ایران و بخصوص استان‌های شمالی، یکی از مهمترین عوامل نابودی این سرمایه ملی و انسانی است که با عدم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی مسئولان‌‌ تشدید شده است.

جای بسی تأسف است که باید بگوییم جنگلها و مراتع ایران و بخصوص شمال کشور بسوی نابودی پیش می‌روند و این را کمتر کسی درک می‌کند.

عمر جنگلها در حال پایان است. دیگر هیچ گوزنی نیست. دیگر خرس و پلنگ مغرورانه در میان درختان راه نمی‌روند. دیگر پرندگان آوازسرایی نمی‌کنند. الان فقط درختان سوخته هست و زمینی سیاه و کسانی که درپی غصب جنگل هستند.

با صدایی گریه آلود خطاب به مسئولان و متولیان فریاد میزنیم، تا کی حرف تا کی شعار؟ بیایید دست بر دست هم بنهیم و جلوی نابودی بیشتر جنگلها و انقراض جانوران را بگیریم.

دیگر هیچگاه شیر ایرانی را در میان بیشه‌زارها نخواهیم دید. دیگر هیچگاه ببر را نخواهیم دید. نوبت به یوز و شنگ و شوکا و گوزن زرد رسیده . نگذاریم که نابود شوند اگر ما به فکر نباشیم هیچ کس به فکر آنها نیست.

در حالی که در هفته‌های گذشته جنگل‌های گلستان در آتش سوختند، گزارش‌های خبرنگار شمال نیوز حکایت از آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان چالوس دارد که بیش از 40 هکتار دچار حریق شده که با تلاش ماموران دولتی و دوستداران طبیعت این آتش مهار شد هرچند این آتش سوزی سطحی بوده و فقط منجر به این شد که بوته‌ها بسوزند.

اما پس از آن، در جنگل‌های ارتفاعات کلاردشت که از نظر جغرافیایی در شهرستان تنکابن قرار دارد، مجددا دچار حریق شد که این آتش‌سوزی تا لحظه ارسال خبر ادامه داشته و ماموران در حال اطفاء حریق هستند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه امکان ارسال تجهیزات و ماشین آتش‌نشانی وجود ندارد و ماموران به همراه نیروهای محلی با امکانات ابتدایی در حال مهار آتش هستند که تاکنون این امر میسر نشده است و جنگل‌های شمال کشور که به عروس خاورمیانه شهرت دارند در آتش می‌سوزند.

دیروز جنگل‌های گلستان، امروز جنگل‌های مازندران و فردا ... ؟ براستی کدام مسئولان پاسخگو است. آیا مسئولان منتظر مرگ ناگهانی جنگل‌های شمال هستند؟

این گستره طبیعی سبز که مادر جنگل های درختان پهن برگ اروپا و همان عرصه ای که به کهن ترین جنگل های مناطق معتدل جهان معروف است، چرا در حال نابودی است.

از نظر فلور گیاهی، جنگل‌های شمال ایران جزء جنگل‌های غنی دنیاست و شباهت ظاهری زیادی با جنگل‌های پهن برگ آمیخته اروپای مرکزی دارد ولی تنوع گونه‌ای آن بسیار بیشتر از جنگل‌های اروپاست و جزء جنگل‌های کهن دنیا محسوب می شود. گویا مسئولان قدر و قیمت جنگل‌های شمال را خوب درک نکرده اند.

چرا در استان‌های شمالی تجهیزات و امکانات اطفاء حریق وجود ندارد؟ چرا پایگاه‌های امدادی در این استان‌ها احداث و استقرار نیافته است تا در صورت بروز حوادثی چون آتش‌سوزی، سیل و ... اقدام عاجل بعمل آید.

جنگل‌های گلستان در هفته‌های گذشته و مازندران در روزهای جاری به دلیل عدم امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در آتش سوختند، چه کسی پاسخگو است؟

در حالی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ارائه شيوه هاي جديد ، به جای شيوه هاي سنتي اطفاي حريق در جنگل‌ها صحبت می‌کند که هنوز هیچ ساز و کاری برای این مسئله در نظر گرفته نشده است و احتمالا این شیوه‌ها، زمانی عملیاتی می‌شوند که دیگر هیچ جنگلی در شمال کشور بر جای نمانده است.

در تمام جوامع دنیا و موضوعات مختلف، پیشگیری مقدم بر درمان درنظر گرفته شده است. مسئولان مدیریت بحران و سایر سازمان‌های مرتبط برای این مسئله چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ میلیاردها تومان از قبل حوادثی چون سیل و آتش‌سوزی خسارت وارد می‌شود، آیا بهتر نیست این امر به پیشگیری اختصاص داده شود؟

چرا مازندران باتوجه به دارا بودن غنی‌ترین جنگل‌های شمال کشور و بحث توریسم، از امکانات و تجهیزات ابتدایی در زمان بروز حوادث برخوردار نیست؟ چرا باید امکاناتی نظیر بالگرد و غیره از پایتخت به این استان‌های اعزام شوند که تا انجام مراحل اداری، حداقل 50 درصد خسارت به جنگل‌ها وارد می‌شود؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟

امیدواریم مسئولان امر پاسخ مناسبی برای این مسائل داشته باشند./

اختصاصی شمال نیوز


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

م 2 ارديبهشت 1392
بد نبود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.