.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرماندارزن: مادرشوهرم حامی فرمانداریم بود

بايد به اين باور رسيد كه مديريت زنان كم از مردان ندارد. اين باور ابتدا بايد در زنان كشور تزريق شود تا كم كم جامعه قبول كند مديريت جنسيت بردار نيست. انتخاب سومين زن براي فرمانداري اين بار در يكي از مرزهاي شمالي حاكي از عزم دولت براي تزريق اعتماد به نفس به بانوان مدير و مدبر است. مرجان نازقليچي كه بومي بندرتركمن است بعد از تجربه دو ساله در بخشداري اين شهرستان و با وجود تمام حرف ‌و حديث‌ها هفته گذشته سكان فرمانداري را برعهده گرفت. فرماندار بندرتركمن حمايت دو فرزند، همسر و خانواده  همسرش را در پيشرفت كاري و فرماندار شدن خود موثر مي‌داند. فرماندار بندرتركمن مي‌گويد مادر شوهرش نقش مهمي در فرماندار شدن او دارد. نازقليچي با آرامش از انتقادها به انتصاب خود به خبرنگار قانون گفت كه در ادامه مي‌توانيد مشروح اين گفت وگو را بخوانيد.

   نظر پسرها چه بود كه مادرشان فرماندار شود؟
پسر بزرگم، اجازه داد  و موافقت كرد كه من فرماندار شوم .قول داد درس‌هايش را خوب بخواند تا خيال من راحت باشد. معدل پسرم خيلي خوب است.

   با توجه به اينكه مسئوليت شما به نسبت گذشته بيشتر شده، به كارهاي خانه و خانواده مي‌رسيد؟
زمان زيادي از انتصابم در فرمانداري تركمن نمي‌گذرد. اميدوارم بتوانم در كنار فرمانداري، به كارهاي خانه هم برسم.

   در اين مدت كوتاه توانستيد تعادل بين خانه و كار را ايجاد كنيد؟
اميدوارم با گذشت زمان تعادل برقرار ‌شود. با توجه به اينكه روزهاي ابتدايي آغاز كارم در پست فرمانداري است، بيشتر وقت خود را در محل كار هستم. همسرم و خانواده همسرم در كارهاي خانه كمك مي‌كنند. ما تركمن‌ها سعي مي‌كنيم با خانواده شوهر يكي باشيم. من و مادرشوهرم همسايه هستيم. بنابراين از سوي او حمايت مي‌شوم.

   با اين حساب مادرشوهرتان نقش مهمي در فرماندار شدن شما دارند.
مادرشوهر و پدرشوهرم بسيار خوب و تحصيلكرده هستند. با من خيلي همراهي مي‌كنند. اغراق نمي‌كنم كه بگويم مادر شوهرم، براي من بيشتر از مادرم زحمت مي‌كشد.

   نظر همسرتان درباره فرماندار شدن شما چه بود؟
او هم موافق فرمانداري من بود. ما همكلاس بوديم و باهم دانشگاه رفتيم و فارغ‌التحصيل شديم. هميشه همراه هم بوديم. اين بار هم مرا همراهي كرد و با فرماندار شدن من موافقت كرد. بايد بگويم كه تمام پيشرفت‌هاي كاري‌ام را مديون همسر و خانواده همسرم هستم.

   وقتي فرماندار شديد، همسرتان حسودي نكرد؟
نه تنها حسادت نكرد بلكه با حمايت و تشويق او توانستم عهده دار فرمانداري بندر تركمن شوم. او عضو هيات علمي يكي از دانشگاه‌هاي تركمن است.

   مي‌دانستيد قرار است فرماندار   شويد؟
بله. تعيين كردن فرماندار روال اداري دارد. ابتدا با فرد مورد نظر در ميان مي‌گذارند تا بدانند، ‌او تمايل دارد چنين مسئوليتي را بر عهده بگيرد. اگر قبول كرد بايد براي طي كردن مراحل اداري به وزارت كشور مراجعه ‌كند. به اين ترتيب خبر داشتم كه براي فرمانداري بندرتركمن انتخاب شده‌ام. از اسفند 92 به من خبر داده بودند.

   چطور شد كه يك خانم براي فرمانداري بندرتركمن انتخاب شد؟ آيا ارتباط خاصي با دولت داشتيد كه انتخاب شديد؟ پايگاه قومي هم دارید؟
‌وزارت كشور بخشنامه‌اي به استانداري‌ها فرستاده بود كه فرماندار، معاونت و بخشدارها از پرسنل فرمانداري‌ها و  استانداري‌ها انتخاب شود. مي‌توان گفت يكي از فاكتور‌هايي كه باعث انتخاب من شد اين بود كه نيروي وزارت كشور هستم. دليل دوم به سابقه مديريتي‌ام بر مي گردد. مهم‌تر از اين دو دليل، تلاش صادقلو، استاندار گلستان براي تحقق اهداف دولت تدبير و شعار حمايت از اقوام و رعايت اصول قانون اساسي بود. خوشبختانه در اين انتخاب علاوه بر توجه به قوميت، به مديريت زنان نيز توجه شد. استاندار گلستان با اين انتخاب سعي كرد توانمند سازي و احساس اعتماد به نفس را در بانوان ايجاد كند.

   اين قبول كه مي‌خواستند يكي از تركمن‌ها عهده دار فرمانداري اين شهرستان باشد، اما چرا يك خانم براي اين پست برگزيده شد؟
گسترش مديريت در بين زنان يكي از اهداف دولت است به همين دليل علاوه بر بومي بودن، خانم بودن هم مدنظر قرار گرفت.

   در ابتداي شكل‌گيري دولت عدم حضور بانوان در كابينه مورد انتقاد قرار گرفت. آن دوره گفته شد زنان تجربه لازم براي پست‌هاي اجرايي را ندارند. نظر شما در اين باره چيست؟
در ايران داريم خانم‌هايي كه توانايي عهده‌دار شدن پست‌هاي فرمانداري و معاونت استانداري را دارند. در استانداري گلستان بانوان شانس حضور در پست‌هاي اجرايي را دارند. با انتخاب صادقلو براي عهده دار شدن استانداري گلستان، فرصت بيشتري براي بانوان فراهم شد. بايد اشاره كنم كه معاونت مالي استانداري گلستان به عهده خانم كريمي است كه با تغيير استاندار او مجدد منصوب شد. اين نشان مي‌دهد زنان توانايي مديريت دارند.

   شما تجربه لازم براي بر عهده گرفتن فرمانداري بندر تركمن را داريد؟
17 ماه تجربه كار در بخشداري را دارم و توانسته‌ام با همكاران، مديران دستگاه‌هاي اجرايي، مردم و روحانيون تعامل خوبي برقرار كنم. همه ما با همكاري يكديگر دو و نيم  سال بخشداري را به پايان رسانديم. در اين مدت به نسبت مديريت مردان عقب‌تر نبودم هرچند كه ممكن است جلوتر هم حركت نكرده باشم. با اين حال تجربه خوبي را  در آن زمان كسب كردم.

    درواقع شما ثابت كرديد مديريت خانم‌ها كم از آقايان ندارد.
مديريت به روحيه تعامل و همكاري برمي‌گردد. اين روحيه تعامل و همكاري را در بين همكاران بخشداري، فرمانداري و مديران اجرايي احساس كرديم.

   چقدر گرايش هاي مردسالاري در منطقه وجود دارد؟
مردسالاري بر منطقه حاكم نيست. الان مي‌توان گفت تفاهم سالاري به ويژه در بين اقشار تحصيلكرده جامعه ما وجود دارد و مردسالاري كه در قديم وجود داشت، ديده نمي‌شود. فضا، فضاي اسلامي است.  در دوران  پهلوي به دليل كشف حجاب فضا براي حضور و تحصيل دختران  فراهم نبودو اجازه فعاليت در بيرون از خانه داده نمي‌شد. اما اكنون  شاهد فضاي سالم و حضور بانوان در قسمت‌هاي مختلف مديريت هستيم. حضور بانوان در جامعه به دليل ايجاد احساس امنيت از سوي جمهوري اسلامي است.

   مردها از شما حرف شنوي دارند؟ براي آنها سخت نيست مديريت خانمي را بپذيرند؟
مردان هم مديران خوبي هستند. اما از آنجا كه قبلا كارمند فرمانداري بودم حس همكاري در آنها را مي‌بينم و تعامل با آنها كار مشكلي نيست.

   آيا انتقاد نكردند كه چرا يك زن براي فرمانداري انتخاب شد؟
بله. از آنجا كه بحث انتصاب من پيش از پايان سال مطرح شده بود و وقفه تعطيلات عيد باعث شد انتقاداتي نسبت به انتخاب من براي فرمانداري تركمن صورت بگيرد. گفته مي‌شد  يك خانم نمي‌تواند در شرايط سخت وارد ميدان اجرا شود. به آنها گفتم چطور زماني كه بخشدار بودم و به روستاهاي محروم رسيدگي مي‌كردم، زن بودنم مسئله نبود. خوشبختانه اكنون فضاي شهرستان خيلي آرام شده است و همه از انتخاب من استقبال كردند. اين بحث‌ها طبيعي بود. ما بايد با عملكرد خودمان نشان دهيم كه مديريت زنان كم از مردان ندارد.

   انتخاب فرماندار بومي چه تاثيري بر  فضاي همدلي شهرستان دارد؟
فرماندار قبلي بندر تركمن هم بومي بود. از زمان اصلاحات از اقوام  در بحث مديريت استان استفاده مي‌شد.يكي از عواملي كه باعث گسترش وحدت در استان گلستان شده است اين نگاه بود. با انتخاب يك خانم براي فرمانداري از سوي استاندار و موافقت وزير كشور، اعتماد به دولت در بين مردم گلستان و تركمن بيشتر شده است.

   در اين مدت كوتاه در فرمانداري بندر تركمن به خانمي پست داديد؟
 مدت زيادي از فرمانداري‌ام در بندرتركمن نمي‌گذرد اما از خانمي كه عضو شوراي شهر و خانم  دهياري كه به مردم خدمت مي‌كند حمايت كردم. از آنجا كه پست سازماني‌ام كارشناس امور بانوان است در كارگروه مربوطه از حضور زنان در پست‌هاي مديريت دفاع كردم.

   بندر تركمن منطقه مرزي است، آيا انتصاب فرماندار زن براي شهرستان مرزي، انتخاب درستي است؟
  شهرستان بندر تركمن مشكلات يا شرايط ويژه مرزي ندارد كه از عهده خانم‌ها بر نيايد. از اين لحاظ ، انتقادي نشنيدم. نيروي انتظامي به‌خوبي از عهده برقراري امنيت مرزهاي آبي اين شهرستان بر آمده است.

   مهم‌ترين مشكل شهرستان بندر تركمن چيست كه مي‌خواهيد در دوران فرمانداري خود به آن سر و ساماني بدهيد؟
در  بندر تركمن هم مانند همه مناطق كشور با مشكلات اقتصادي مردم و منطقه روبه رو هستيم كه تلاش داريم آن را بر طرف كنيم. همچنين  سعي دارم اشتغالزايي پايدار در بندرتركمن فراهم كنم. برگزاري كارگاه‌هاي كار آفريني براي بانوان از جمله برنامه‌هاي دوران فرمانداري‌ام خواهد بود.

   توجه به آقايان را كه فراموش نمي‌كنيد؟
به آقايان هم در كنار بانوان توجه خواهيم كرد.

   كدام يك از سياستمداران كشور الگوي مديريتي شما هستند؟
مديريت خانم‌هاي موفق كشور را الگو قرار مي‌دهم. در سطح استان گلستان خانم كريمي معاون مالي استانداري گلستان الگوي من است. در سطح كشوري، رئيس‌جمهور را الگوي خود مي‌دانم. بسياري از رفتارها، مصوبات روحاني  را مي‌پسندم و علاقه‌مندم مديريتي شبيه او در فرمانداري پياده كنم. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : فرماندار زن

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.219 seconds.