.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جایگاه زن در اسلام
محسن جمشیدی

شمال نیوز: محسن جمشیدی- مسئله زن و جایگاه وی از جمله مهمترین و پرچالش ترین مسائل است که همیشه ذهن اندیشمندان و عالمان و حتی مردم عادی را نیز به خود درگیر می کند و هر کسی از یک حیث به این مسئله نگریسته و نظر می دهد.

اما به راستی جایگاه زن در خانه، خانواده و جامعه چیست؟ و همچنین نگاه اسلام به زن و جایگاه آن چگونه است؟ پاسخ دادن به این سوال در این دوره زمانی بسیار حائز اهمیت و در خور توجه است.

آنچه به نظر می رسد این است که نگاه اسلام به زن فراجنسیتی است و اسلام به زن نگاه جنسیتی ندارد. یعنی اینکه در اسلام ملاک ارزش گذاری افراد جنسیت آنها نیست بلکه ملاک ارزش گذاری آنها در نحوه و نوع رابطه آنها با خداوند قرار داده شده است.
به دیگر سخن بنا بر آیه "ان اکرمکم عند الله اتقاکم" و آیات دیگر آنچه ارزشمند و دارای احترام بوده جنسیت افراد نیست بلکه تقوا و میزان ارتباط انسان ها با خداوند عالم است.

بنا بر این نظریه است که می بینیم بزرگترین فقها و اندیشمندان جهان اسلام در برابر مقام والای حضرت زهرا (سلام الله علیها) خضوع و خشوع می کنند و به هیچ عنوان خود را در برابر مقام آن بانوی کرامت به حساب نمی آورند. همچنین بسیاری از بزرگان و صاحبان اندیشه در برابر مقام حضرت معصومه(سلام الله علیها) نیز خضوع و خشوع می کنند و وی را واسطه بین خود و خدا قرار می دهند.

از این بانوان در اندیشه اسلام کم نداریم، که اگر بخواهم یک به یک آنها را بشمارم خود وقت زیادی می خواهد بانوانی چون حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)،حضرت مریم(س)، ام البنین، امه سلمه،آسیه و.....

نگاه اسام به زن با نگاه همه جوامع و مکاتب، متفاوت بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه با آنان نیست. در برخی مکاتب و اندیشه ها به زن با یک نگاه مادی و زمینی نگریسته می شود، نگاهی که متاسفانه شان یک بانو را از عرش به فرش می آورد اما به عکس اسلام با یک نگاه معقول اما فرا زمینی به زن می نگرد و زن را از فرش به عرش می برد و بهشت را زیر پای مادران قرار می دهدو دامنش را محل عروج انسان های الهی بر می شمرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

کارگر 4 ارديبهشت 1393
واقعیت زندگی یک زن هموطن و مسلمان را به خوبی در مقاله (من زن ایرانیم)و به درستی مشاهده کردیم.
کارگر 5 ارديبهشت 1393
شمال نیوز چرا سلیقه ای عمل میکنی .درد زن رو باید از زن جماعت پرسید،مرد رو چه به اظهار نظر کردن.
پاسخ ها به این نظر
تاتا 17 ارديبهشت 1393
پس با این منطق شما
درد درخت را باید از خود درخت پرسید
مشکل دریا رو باید از دریا پرسید
یعنی شما علوم و تحقیقات را قبول ندارید!!!1
کمی بیشتر تامل کنید
دین از عقل من و تو فراتر است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.08 seconds.