.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آقاي استاندار لطفآ دست نگه داريد ؛
قصه پر رمز و راز افتتاح ميدان تره بار جديد نوشهر
شمال نيوز، درحالی مدرن ترین میدان میوه و تره بار کشور تا چند روز دیگر در نوشهر به بهره برداری می رسد که نه تنها در اجرای این مصوبه دولت، قصور و انحراف صورت گرفته، بلکه بیش از هفت هزار متر مربع اراضی کشاورزی برای احداث آن بدون مجوز تخریب و تغییر کاربری داده شده و این میدان در حریم قانونی راه احداث شده است.

شمال نيوز: قصه پر رمز و راز میدان میوه و تره بار نوشهر چندان به سالهای دور بر نمی گردد؛ این میدان که با هدف احداث سردخانه، سورتینگ و بسته بندی در جهت کاهش قیمت تمام شده میوه و تره بار در شهر توریستی نوشهر در سفر اول هیات دولت دهم به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مصوب گردیده بود با گذشت هفت سال و به اذعان برخی مسئولین و متولیان حوزه میوه و تره بار مسیر انحرافی در پیش گرفت و از قالب میدان میوه و تره بار به حالت بازار و مجتمع خدمات رسانی اقلام و کالا کاهش یافت.

کلنگ میدان میوه و تره بار نوشهر در 13 بهمن 86  با حضور معاون عمراني وقت استاندار، رياست وقت سازمان بازرگاني استان، فرماندار وقت و جمعي از مسئولان شهرستان با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال در زمینی به وسعت حدود18 هزار متر مربع در حاشیه ضلع جنوبی کمربندی نوشهر و با هدف اجرای ميدان ميوه و تره بار، سورتينگ، بسته‌بندي و سردخانه به زمين زده شد.

میدان میوه و تره بار نوشهر با سرمایه گذاری شرکت آینده سازان بهشت پارس با هدف ساخت این مرکز شامل میدان تره بار، سورتینگ و بسته بندی در همان سال اجرایی شد و مسوولان امر نیز زمین ساخت این میدان را با وجود سختی تغییر کاربری آن از کشاورزی به تجاری در اختیار این سرمایه گذار قرار دادند.

اکنون با گذشت  هفت سال از زمان آغاز اجرای این طرح به جز ساخت حدود 70 غرفه 9 متری تا 18 متری، هیچگونه آثاری از وجود میدان میوه و تره بار در این مکان دیده نمی شود و جالبتر آنکه  تعداد زیادی از این غرفه ها از سال های گذشته تاکنون، برخی در حین ساخت و برخی دیگر به صورت آماده، متری حدود 55 میلیون تا یکصد میلیون ریال فروخته شده است.

 


يعقوب عابديني، مسئول پروژه و مديرعامل شركت آينده‌سازان بهشت پارس در مراسم کلنگ زنی این پروژه در سال 86 گفت: با احداث اين ميدان نسبت به عرضه مستقيم محصولات و سامان دادن به بخش كشاورزي گام برمي‌داريم.

وي اظهار داشت: اين ميدان در زميني به مساحت 18 هزار متر اجرا خواهد شد و بناي اين پروژه در دو طبقه با مساحتي بالغ بر 20 هزار متر مربع است.

وي خاطر نشان كرد: 2هزار متر زيربنا دفاتر، 300 متر سالن كنفرانس، 5 هزار متر سطح زير غرفه‌ها،4 هزار متر انبار نگهداري موقت و سه هزار متر پاركينگ را در بر خواهد داشت.

عابديني در پايان اظهار داشت: اين ميدان شامل 70 غرفه خواهد بود كه در عرضه محصولات و سامان بخشي به فعاليت هاي كشاورزي فعاليت مي‌كند.

حال با گذشت هفت سال از این اظهارات خوشبینانه ی پیمانکار در مراسم کلنگ زنی، از اهداف میدان میوه و تره بار تنها تابلویی در ورودی این مجموعه نصب است و غرفه هایی که نقش خرده فروشی میوه و تره بار را دارد و هیچ خبر از تاسیسات سورتینگ، بسته‌بندي و سردخانه میوه و تره بار در آن به گوش نمی رسد و تلختر آنکه این پروژه علیرغم همه انحرافاتش قرار است تا روزهای آینده توسط استاندار مازندران مورد افتتاح قرار گیرد.

این در حالی است دولت در جهت حمایت از بخش خصوصی خدمات آب، برق، گاز و تغییر کاربری اراضی مربوطه که بصورت کشاورزی بوده را بطور رایگان در اختیار پیمانکار قرار داده است.


تخریب 7 هزار متر مربع اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز توسط پیمانکار

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر در گفتگو با مهر گفت: با بازدیدهای متعددی که از این طرح صورت گرفت متاسفانه در عمل دیده شد که سرمایه گذار نه تنها در اجرای صحیح این طرح قصور کرده بلکه حدود هفت هزار متر اراضی کشاورزی دیگر این منطقه را نیز بدون مجوز تخریب کرده است.

میرحسین سنجرانی افزود: هم اینک شکوائیه ای علیه این سرمایه گذار از سوی کارشناس ذیربط این نهاد تنظیم و به دادگستری شهرستان ارجاع داده شد که در مسیر قضایی و بررسی است.

وی با اشاره به آنکه جهاد کشاورزی تاکنون بدون هیچگونه منع قانونی و در جهت حمایت از سرمایه گذار، برای تغییر کاربری زمین همکاری داشته و پیمانکار نیز 17 هزار مترمربع تغییر کاربری دریافت کرده خاطرنشان کرد:علاوه بر این 17 هزار مترمربع مجوز تغییر کاربری، متاسفانه هفت هزار متر مربع اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز توسط پیمانکار تخریب شده است.

وی تاکید کرد: طبق مشخصات طرح، سرمایه گذار قرار بود حدود پنج هزار متر برای ساخت میدان میوه و تره بار در نظر بگیرد.

از انحرافات دیگر این پروژه صدور مجوز ساخت از سوی شهرداری بوده در حالیکه محل احداث میدان میوه و تره بار در حوزه استحفاظی روستاهای کشکسرا و کردیکلا بخش مرکزی نوشهر قرار دارد.

لازم بذکر است که پیمانکار بابت صدور پروانه ساخت به شهرداری نوشهر بیش از 6 میلیارد ریال بدهکاری دارد و هر بار بدلائل مختلف چک های وصولی برگشت خورده می شود.

اسماعیل نجاریان یکی از کسبه هایی است که در نزدیکی و در امتداد میدان میوه و تره بار  یک واحد مصالح فروشی دارد. وی در گفتگویی با خبرناگر مهر گفت: برای اخذ مجوز واحد صنفی خود قریب 3 سال است که بدنبال مجوز پروانه ساخت هستم اما بدلایل رعایت حریم 120 متر کمربندی تاکنون موفق به اخذ آن نشده ام.

وی اظهار داشت: در صورتیکه میدان میوه و تره بار در همسایگی واحد صنفی بنده قرار دارد و براحتی در حریم 50 تا 60 متر اداره راه مبادرت به اخذ مجوز ساخت کرده که نشان از سلیقه ای رفتار کردن متولیان راه به بهانه شهرستانی بودن پروژه دارد و اگر قرار باشد حریم راه رعایت گردد این چه عدالتی است که عده ای در حریم 50 متر بنا می سازند و عده ای دیگر از آن محرومند.

 


از سوی دیگر برخی از دست اندرکاران، شهروندان و فروشندگان میوه و تره بار شهرستان نوشهر با ابراز تعجب از پیش بینی حضور استاندار در مراسم افتتاحیه این طرح، اجرای این طرح از سوی سرمایه گذار را خلاف مصوبه دولت می دانند و خواستار بررسی موارد قانونی اجرای این طرح هستند.


تاکنون مجوزی برای فعالیت واحد صنفی صادر نشده است

رئیس اتحادیه میوه و تره بار نوشهر در گفتگو با مهر گفت: این طرح در کلیت و در حقیقت فرصت بسیار خوبی بود که در صورت اجرای صحیح و بهره برداری بموقع آن در رونق اقتصادی منطقه تاثیر فراوانی خواهد داشت.

شاهپور صالحی با بیان آنکه این طرح از مسیر اصلی خود منحرف شده است خاطرنشان کرد: اکنون میدان میوه و تره بار که بجهت عمده فروشی و با هدف ارزانتر شدن میوه در شهرستان طراحی شده بود فقط بصورت چند غرفه خرده فروشی و واحدهای کافی شاپ و نانوایی و مجتمع خدمات دهی در آمده است و با اصل هدف پروژه بسیار مغایرت دارد.

وی با قدردانی از تلاش فرمناندار نوشهر و متولیان اداره صنعت و معدن و تجارت در پیگیری مطالبات مردم و فروشندگان میوه و تره بار تاکید کرد: هیچ کس مخالف پیشرفت شهرستان و حمایت از سرمایه گذاران نیست اما لازم است تا اهداف اجرای پروژه برای تقویت زیرساخت های شهرستان طراحی شود نه آنکه بازار واسطه ای دیگری در کنار بازارهای این شهر ایجاد و همچنان قیمت میوه برای فروشندگان شهرستانی بصورت گران تمام شود و به همین منوال نیز شهروندان متضرر گردند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار نوشهر در پاسخ به این سوال که آیا مجوزی برای واحدهای صنفی این پروژه صادر شده است گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای فعالیت واحد صنفی میوه و تره بار مستقر در میدان میوه و تره بار بهشت پارس  صادر نشده است و از سوی دیگر سرمایه گذار تصور بر آن دارد که نیازمند به اخذ مجوز از اتحادیه میوه و تره بار شهرستان نیست!

یکی از فروشندگان میوه و تره بار در بازار روز نوشهر نیز گفت: سازه های ایجاد شده در این طرح هیچ تناسبی با میدان میوه و تره بار ندارد و به جز تعداد زیادی از غرفه های کوچک، سازه دیگری دیده نمی شود.

فرشید رستمی با بیان آنکه ساخت میدان میوه و تره بار بعنوان یکی از مطالبات شهروندان نوشهری و با هدف ارزان شدن میوه در شهرستان بوده افزود: مسئولان ذیربط باید بدون ملاحظه و اتلاف وقت مسایل و مشکلات این طرح را بررسی و با تخلفات صورت گرفته از سوی سرمایه گذار برخورد کنند.


تخلف در اجرای طرح

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نوشهر نیز پیش از این در گفتگوی خبری گفت: به نظر می رسد که یکی ازاهداف این سرمایه گذار بهره مندی از امتیازات و مشوق های این طرح بوده و غیر از این برنامه دیگری نداشته است.

جهانگیر بائی لاشکی افزود: آنچه که در این طرح دیده شده تعداد زیادی غرفه است که هیچ سنخینی با میدان میوه و تره بار ندارد و طبق گزارش های رسیده بیشتر این غرفه ها نیز با قیمت های بسیار بالا به برخی از اشخاص فروخته شده است.

وی ادامه داد: با وجود این که تخلفات صورت گرفته در این طرح به هنگام اجرا برای مسوولان وقت کاملا محرز شد، اما برای جلوگیری از ادامه فعالیت پیمانکار اقدامی صورت نگرفت.

به هر روی، تجاوز به حریم راه و ساخت غرفه های خرده فروشی و تغییر کاربری کشاورزی و انحراف از اهداف اصلی اجرای پروژه میدان میوه و تره بار نوشهر نمونه های از موارد تخلف در اجرای این طرح بشمار می رود و با توجه به آنکه دلایل افزایش قیمت چند برابری و بیش از حد معمول محصولات کشاورزی در فصول مختلف بویژه در نیمه اول سال را نبود میدان میوه و تره بار در نوشهر عنوان می شود لازم است تا در این خصوص دقت بیشتری صورت پذیرد و افتتاح اینگونه طرح ها فقط در حد تابلو و رپرتاژها و عکس های خبری اش باقی نماند.

هم اکنون میوه و تره بار شهرستان نوشهر از میادین کرج، تهران، آمل و بخشی نیز از چالوس تامین می شود که میزان مصرف این کالا در روزهای عادی حدود یکصد و 50 تن و در فصول گردشگری به 200 تن نیز می رسد.

میدان میوه و تره بار نوشهر قرار است با حضور استاندار و مسئولین استانی و شهری در تاریخ 31 فروردین ماه سال 1393 مورد افتتاح قرار گیرد./مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 فروردين 1393
عین هکین اتفاق در جویبار برای میدان میوه و تره بارش افتاد.اعضای شورای شهر و فرماندار وقت دست اندر کار بودند
همشهری 3 ارديبهشت 1393
متاسفانه این پیمانکار با ارتباطات تاکنون میلیاردها تومن وام از بانکها گرفته و به هیچیک از تعهداتش تاکنون عمل نکرده از جمله پروژه پایانه گل و گیاه عباس آباد است که میلیاردها تومن از بیت المال دریافت شده والان سالهاست که بلا استفاده مانده در صورتیکه در حال حاضر در نوشهر برای تولیدکنندگان یک متر زمین وجود ندارد و با هزاران مشکل از جمله مخالفت محیط زیست و جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری دارند و برای گرفتن 100 میلیون وام روزگارشان سیاه میشود ولی ایشان به راحتی سرمایه های بیت المال را به باد می دهد انصافا مطلب شما به درستی و حقیقت بود چرا که پروژه میدان بار تبدیل به فروشگاههای میوه و رقابت با ابزار میوه داخل شهر شده تا کی باید این سود جویی ها و رانت خواری ادامه داشته باشد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.