.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سال 92 سال پراضطراب برای مازندرانیها ؛
از بحران سپید برف و شوک جدایی میانکاله تا سقوط اتوبوس مرگ در جاده هراز
شمال نیوز: ثبت رکورد انتخابات و آری مازندرانیها به تدبیر و امید، بحران سپید برف،نسل کشنی پرندگان مهاجر در بازارهای سنتی، زمزمه جدایی میانکاله، سقوط مرگبار اتوبوس جاده هراز، خانه تکانی مدیریتی و مرگ پلنگ در تنکابن از مهمترین رویدادهای مازندران در سالی که گذشت است،

به گزارش شمال نیوز ، خرداد ماه 92 را می توان برگ زرینی در تاریخ مازندران نام نهاد و مردم استان با مشارکت پرشور در انتخابات، به ندای رهبر فرزانه انقلاب لبیک گفته و حماسه سیاسی را به ثبت رساندند.

مردم دیار علوی بیشترین نقش را در روی کار آمدن دولت تد بیر و امید داشتند و حجت الاسلام روحانی بیشتری آرای مردم مازندران را بدست آورد.

اواخر تابستان سال گذشته و در 25 شهریورماه  اولین استاندار دولت یازدهم به روی کار آمد و ربیع فلاح جلودار به عنوان بیست و یکمین استاندار مازندران، کلید مدیریت استان را در دست گرفت و با انتصاب استاندار جدید، بتدریج، معاونان استاندار مشخص شدند و تا پایان سال تکلیف 14 فرمانداری استان نیز مشخص شد.

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تکلیف سایر فرمانداران نیز بزودی مشخص می شود گفت: برخی فرمانداران جابجا و برخی دیگر تغییر می کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در حال حاضر روسای بیشتر سازمانهای تاثیر گذار استان تعیین تکلیف شدند و در جابجایی مدیران، بر حفظ کرامت آنان تاکید بسیاری داریم.

پاییز طلایی مازندران و مهاجرت درنای نادر

پاییز مازندران، فصل مهاجرت پرندگان زیبا و نادر از مناطق مختلف جهان به تالابهای استان است و در این بین، تالاب سرخرود محمودآباد، سهم زیادی در میزبانی از پرندگان مهاجر دارد. زمستان امسال بیش از 565 هزار قطعه از 80 گونه پرندگان در 40 سایت حیات وحش استان شمارش شده اند که از نظر کمیت نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 30 درصدی مواجه بودند. برخوردهای نامهربانه با پرندگان از یکسو و خشکی و کم شدن آب خلیج و تالابها از سوی دیگر از جمله دلایل کاهش شمار این پرندگان منحصر بفرد بوده است.

از بین زیستگاههای مازندران، تالاب سرخرود امسال میزبان شش هزار قطعه قوی سپید و مهاجر بود که در اراضی شالیزاری منطقه زمستان گذرانی کردند و این را به گذران در تالابهای استان از جمله میانکاله ترجیح داده اند.

یدالله رنجبر رئیس محیط زیست محمودآباد به خبرنگار مهر گفت: دی ماه امسال شش هزار قطعه قوی سفید در تالاب وزرا محله سرخرود زمستان گذرانی کردند.

وی قدمت تالاب سرخرود را چند صد ساله بیان کرد و گفت: به جهت صید سنتی، مردم منطقه در حفظ این تالاب ممارست کرده اند و سازمان محیط زیست در دیماه سال 91 در شهرستان محمودآباد، اداره ای را برای رسیدگی به وضعیت محیط زیست این منطقه دایر کرده است.

وی اظهار داشت: حدود 10 سال پیش، این تالاب به صورت بین المللی ثبت جهانی شده است و از سال 86 به دلیل برودت شدید و یخ زدگی تالاب های اطراف، تالاب وزرامحله مأمن قوهای زیادی شده است.

کشتار پرندگان در بازارهای سنتی

مهاجرت پرندگان مهاجر، طعمع سودجویان را برای کشتار و صید پرندگان نادر بیشتر کرده است و سرنوشت برخی از آنها سرخ و کباب شدن در دیگ رستورانها و تابه های خانه هاست.
 
هر روز صبح در حالی که همه مشغول صرف صبحانه و شروع روز هستید، در بازار پرندگان شهر فریدونکنار، صدها پرنده وحشی و عمدتا حمایت شده، به صورت مرده و زنده، به سادگی هرچه تمام به صورت کاملاً علنی خرید و فروش می‌شوند.
 
گاه بنا به درخواست مشتری‌ها، پرنده‌های مهاجر زنده موجود در بازار در کنار خیابان ذبح شده و پرکنده تحویل داده می‌شوند، گاه پرنده‌های از قبل ذبح شده‌اند و به فروش می‌رسند و گاه مشتری ترجیح می‌دهد پرنده را به صورت زنده خریداری کند.

بحران سپید برف در مازندران

بهمن ماه 92، برفی که در 50 سال گذشته بی سابقه بود مناطق غربی استان را سپید پوش کرد و مناطق مختلف استان را به مدت یک هفته درگیر کرد. این حادثه سبب مسدود شدن راههای ارتباطی، قطع آب و برق شده بود و ارتفاع برف در مناطق غربی استان به بیش از یک متر و 70 سانتی متر نیز گزارش شده است.

برف بی سابقه مازندران بیش از هزار و 270 میلیارد تومان به بخش های مختلف استان خسارت زد و صدمات آن در بخش مسکن، باغات و کشاورزی، تاسیسات و زیربنایی و ... چشمگیر بوده است و این حادثه، ضعف استان را در زیرساختها به وضوع نمایان ساخت.

شوک جدایی میانکاله از مازندران

در ماههای پایانی سال گذشته، بحث الحاق بخشی از حزیره میانکاله به گلستان مطرح که این مسئله سبب نگرانی دوستداران طبیعت و ساحل نشینان خززی در مازندران شده است.

ادعاهای مسئولان گلستان مبنی بر الحاق میانکاله به این استان موجی از نارضایتی را بین اهالی منطقه و دوستداران طبیعت و مازندران ایجاد کرده است و سرانجام به گفته استاندار مازندران، موضوع الحاق میانکاله به گلستان منتفی و حل شده است.

سقوط اتوبوس مرگ در جاده هراز

سانحه سقوط اتوبوس در جاده کوهستانی پلور هراز و صدای ضجه مسافرانی در سحرگاه یک صبح زمستانی سکوت کوهستان را در هم شکست و مسافران اتوبوس شب رو گرگان - تهران هرگز تصور نمی کردند که بجای رسیدن به مقصد باید در عمق دره 35 متری پلور در محور هراز با مرگ دسته و پنجه نرم کنند و بی مبالاتی و بی احتیاطی مهمترین دلیل بروز این سانجه مرگبار بوده است.

بر اساس اعلام مسولان پایانه ها و حمل و نقل، اتوبوس حامل مسافران با 17 سرنشین شامل 15 مسافر و دو راننده ترمینال گرگان را به قصد تهران ترک می کند و سایر مسافران در طول مسیر بر شمار سرنشینان این اتوبوس اضافه می شود که این مسئله تخلف شرکت و راننده محسوب می شود.

مرگ آسان پلنگ زخمی

پلنگ زخمی تنکابن که به علت تیراندازی دچار ضایعه نخاعی شده بود به روش مرگ آسان و با تزریق داروی بیهوشی در دوز بالا مرد، این پلنگ 13 دی ماه امسال در منطقه شکار ممنوع دوهزار در تنکابن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه دو پا فلج شد.

این پلنگ نر و 8 ساله بود واز مغز استخوان، اسپرم و سلول های آن نمونه برداری و در بانک ژن دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نگه داری می شود.

رئیس اداره محیط زیست تنکابن گفت: پس از گذشت حدود یک ماه از شناسایی و دستگیری عاملین کشتار البرز (پلنگ تنکابن)، طی رای صادره از دادگاه عمومی بخش خرم آباد تنکابن، متهم ردیف اول پرونده به تحمل ۱۸۲ روز زندان محکوم شد.

هادی منصور کیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دو هفته پس از حادثه تلخ مجروح شدن یک پلنگ عظیم الجثه بر اثر اصابت گلوله که در نهایت منجر به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ شد، با تلاش پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، نیروهای یگان محیط زیست و همکاری مردم محلی، دو نفر که پدر و پسر بوده و از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن هستند، در این رابطه شناسایی و صبح روز شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ تحویل مقامات قضایی شدند.

رئیس اداره محیط زیست تنکابن اظهار داشت: در جریان بازجویی از متهمین مشخص شد که اسلحه ای که به وسیله آن به پلنگ شلیک شده است فاقد مجوز است. همچنین تحقیقات  مشخص کرد پلنگی که از سوی مجرمین هدف گلوله قرار گرفت هرگز به دام های آنها حمله نکرده بود و اصولا هیچ تلفاتی از دام اهلی در روستای محل سکونت آنها گزارش نشده است./ مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 2 فروردين 1393
نویسنده محترم. چرا جوری القا می کنید که انگار کل میانکاله به گلستان داده شد؟ لطفا بنویسید شرق میانکاله.
ggg 2 فروردين 1393
ارزش پلنگ بیشتر از انسان است1111

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.