.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رانت برنجی با ارز مرجع

به گزارش شمال نیوز به نقل از،روزنامه وطن امروز نوشت: انجمن واردکنندگان برنج هزینه واردات برنج هندی را ۱۳۵۰ دلار در هر تن اعلام کرده در حالی که نرخ جهانی آن ۳۷۴ دلار است. همچنین برنج هندی با ارز مرجع وارد شده در حالی که هزینه تمام شده آن با ارز آزاد کیلویی ۱۳۰۰ تومان است.

این روزها تبلیغات زیاد برنج هندی در رسانه‌ها بویژه صدا و سیما به وفور دیده می‌شود. این درحالی است که طبق قانون، تبلیغ کالاهای خارجی در جهت حمایت از تولید داخل در صدا و سیما ممنوع است اما تبلیغات برنج هندی نه تنها ممنوع نیست بلکه شرکت‌های وارد‌کننده برنج هندی علاوه بر تبلیغات زیاد این نوع برنج اقدام به اهدای جوایز بسیار چشمگیری همچون خودرو و جوایز نقدی میلیونی آن هم به صورت روزانه کردند که باعث تعجب بینندگان این نوع تبلیغات شده است.

در این راستا نسیم به پیگیری و بررسی واردات برنج هندی پرداخت که به نتایج و ارقام قابل توجهی در سود شرکت‌های واردکننده این نوع برنج دست یافت که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. بر اساس اطلاعات سازمان خواروبار جهانی (فائو) نرخ جهانی برنج هندی ۳۷۴ دلار در هر تن اعلام شده است. اگر نرخ جهانی برنج را براساس دلار آزاد 3 هزار تومانی محاسبه کنیم با احتساب تعرفه ۱۲ درصدی واردات برنج و هزینه حمل و نقل نرخ تمام شده آن در ایران حدود ۱۳۰۰ تومان می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون این نوع از برنج به قیمت 4 هزار تومان در کشور به صورت رسمی به فروش می‌رسد.

بر این اساس سود بالای ۲۰۰ درصدی نصیب واردکنندگان برنج هندی می‌شود. اما پیگیری‌ها  نشان داد رانت موجود در واردات برنج هندی بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است.

دبیر انجمن برنج ایران ضمن تایید مطالب گفته شده از واردات برنج هندی از سوی چند شرکت خاص و با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی خبر داد و گفت: انجمن واردکنندگان برنج در جلسه اتاق بازرگانی اعلام کردند واردات برنج هندی برای آنها حدود ۱۳۵۰ دلار در هر تن تمام می‌شود در حالی که براساس اعلام فائو نرخ جهانی برنج هندی حدود ۳۷۸ دلار در هر تن است. جمیل علیزاده افزود: در جلسه اتاق بازرگانی که با حضور انجمن واردکنندگان برنج برگزار شده بود این انجمن قیمت تمام شده واردات برنج هندی را ۱۳۵۰ دلار در هر تن اعلام کرد که با اعتراض اعضای کمیسیون واردات اتاق بازرگانی مواجه شد. براساس اعلام اتاق بازرگانی، واردات برنج هندی با ارز مرجع ۱۲۲۶ وارد شده است که انجمن واردکنندگان برنج پاسخی در این باره ارائه نکردند.

علیزاده گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت سرانه مصرف برنج هر نفر سالانه ۳۷ کیلوگرم است اما وزارت صنعت سرانه هر نفر را ۴۴ کیلوگرم اعلام کرده است که با احتساب همان ۴۴ کیلوگرم وزارت صنعت میزان نیاز به واردات برنج کشور براساس میزان تولید داخل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است اما براساس آمار میزان واردات برنج تا هفته اول بهمن‌ماه امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که ۴۰۰ هزار تن بیش از نیاز کشور براساس سرانه اعلامی وزارت صنعت برنج وارد شده است.
/350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.183 seconds.