.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شهروندان بحران زده را درجه بندی نکنید!
جای خالی مقامات کشوری در مناطق بحران زده شمالی
شمال نیوز: متأسفانه بحران برف زدگی مازندران نه تنها نتوانسته پای مقامات قوای مجریه و مقننه و قضائیه را به مازندران بکشاند، بلکه حتی هنوز نتوانسته شاهد حضور وزرای مربوطه مانند وزرای کشور، راه و شهرسازی، نیرو، نفت، بهداشت و نیز روسای سازمانها و سایر دست اندرکاران تأثیرگذاری باشد
جای خالی مقامات کشوری در مناطق بحران زده شمالی

چندین شهرستان شمالی در منتهاالیه غرب مازندران و شرق گیلان دچار پدیده برف زدگی و تبعات ناشی از آن یعنی قطع امکاناتی مثل آب و برق و گاز و غذا و دارو و درمان و فقدان سایر سوخت ها و نیز انسداد راههای رفت و آمد درون شهری، بین شهری و راههای روستایی شده و بسیاری از شهروندان شمالی در چند شبانه روز متوالی بطور جدی با مرگ دست و پنجه نرم کرده و می کنند!

بارش غیرمنتظره برف که در برخی از نقاط شمال در ۶۰ سال گذشته بی سابقه بوده و میزان آن را از یک و نیم متر تا سه و نیم متر هم ذکر کرده اند، زندگی چندین شهرستان شمالی و غالب روستاها را بطور کامل قفل کرده و بیماران و کهنسالان و کودکان با توجه به تعطیلی و یا کاهش فعالیت های بیمارستانها، مرگ را در چند قدمی خود دیده و می بینند و اگر اهتمام ویژه استاندار و حضور استثنایی و بسیار گسترده و تأثیرگذار نیروهای خدوم بسیج و هلال احمر و سربازان ارتش و نیز مأموران انتظامی و امنیتی و گسیل امکانات محلی شهرداری ها و سایر سازمانهای عملیاتی و شرکت های صاحب امکانات بخش خصوصی نبود، الان معلوم نبود که ما چه آماری از تلفات انسانی را در بحران برف زدگی شمال کشور ثبت می کردیم!؟

تأسف بار ترین نکته این بحران که بطور مضاعف شهروندان غرب مازندران را می آزارد و گاهی هم آن را به فقدان قدرت و مهارت لابی گری مدیران مازندرانی نسبت می دهند، این است که چرا هنوز هیچیک از مقامات عالیرتبه کشوری از هر سه قوه به شمال کشور نیامده تا از نزدیک شاهد مصائب ناشی از بحران مذکور شده و اصطلاحاً به روند ارائه خدمات، سرعت و کیفیت بیشتری ببخشند!

البته اگر چه نمی توان شاکر حضور برخی از مسئولین کشوری در رده های متوسط در متن این بحران پردامنه بود، اما استحقاق و گستردگی مکانی و جمعیتی و نیز عمق مصائب این بحران، بسیار بیشتر از بحران زلزله سه روستای یک استان آذری نشین و یا روستاهای برازجان و جاهای دیگر بوده که غالب مقامات البته در اقدامی بایسته و شایسته در آن مناطق حضور یافته و مواهب خویش را بر آن شهروندان ارزانی داشته اند!

متأسفانه بحران برف زدگی مازندران نه تنها نتوانسته پای مقامات قوای مجریه و مقننه و قضائیه را به مازندران بکشاند، بلکه حتی هنوز نتوانسته شاهد حضور وزرای مربوطه مانند وزرای کشور، راه و شهرسازی، نیرو، نفت، بهداشت و نیز روسای سازمانها و سایر دست اندرکاران تأثیرگذاری باشد که حضورشان به مفهوم گره گشایی های مدیریتی و درون ساختاری و نیز تکانه های ستادی برای تقویت مقابله با بحران و همچنین تبعات ناشی از آن مثل سیل و بیماری و ناامنی و گرانی خدمات و غیره است!

یادم می آید که در دوره دولت هشتم، شخص رئیس جمهور به محض وقوع سیل در نکا که در باریکه رودخانه نکا اتفاق افتاده بود، بلافاصله حضور یافت و با حضور ایشان بسیاری از مشکلات سیل زدگان حل شده بود و در زمان دولت های نهم نیز شاهد حضور رئیس جمهور برای حل بحران قطع گاز در مازندران بودیم، اما با این حادثه، چندمین بار است که مازندران در مظلومیت مضاعف قرار گرفته که بطور مشهود سیل شهرستانهای بهشهر و کلاردشت در سال گذشته و در زمان دولت دهم و حالا هم برف زدگی شهرهای متعدد ساحلی در غرب مازندران در دولت یازدهم، مازندران از راه دور مورد محبت قرار می گیرد که طبعاً یک محبت دسته چندم است!

و این در حالی است که جناب رئیس جمهور طی همین مدت محدود مسئولیتش در مناطق زلزله زده غرب و جنوب کشور حضور فیزیکی پیدا کرده و همانند ایشان برخی دیگر از مسئولین نیز حضورشان را در این مناطق به ثبت رسانده اند، اما اینکه چرا این محبت و موهبت ناشی از آن، شامل مازندران نمی شود، همچنان برای ما سؤال است!؟

سؤال دیگر این است که دو قوه از قوای سه گانه در اختیار دو برادر برومند مازندرانی است و آیا جا نداشت که حداقل یکی از این دو برادر دست اندرکار و ذی نفوذ، به مازندران سفر کرده و زخم های مصیبت دیدگان این بحران را التیام داده و با حضورشان روند رسیدگی ها را تسریع می بخشیدند!؟

مصائب ناشی از چنین بحرانی، زمانی مضاعف می شود که بی کسی بحران زدگان نیز بر آن افزوده شود و امروز مازندران و مشخصاً غرب مازندران، مشمول چنین سرنوشت غم انگیزی است که طبعاً نباید استمرار یابد و مقامات گرامی ما که اتفاقاً از جنس همین مردم و مورد اعتماد آنان اند، باید با تغییر برنامه های روتین خود، جایی را باز کرده و به مازندران سفر کنند و در متن بحران برای کاهش تبعات بحران تصمیم بگیرند تا تصمیمات آنان اجرایی شود!

امکاناتی که مناطق بحران زده به آنها نیاز دارند و آقای استاندار هم بر آنها تأکید ورزیده، مثل هلی کوپتر و سایر امکانات از حدود توانایی ها و امکانات استانی مثل مازندران خارج است و قطعاً نیازمند بسیج امکانات ملی و کشوری است و تا دیر نشده باید به داد نیازمندان مصیبت زده رسید!

به هر حال علاوه بر شهرهای شرقی گیلان شهرستانهای غرب مازندران شامل رامسر، تنکابن، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر و تا حدودی هم شهرهای نور و محمودآباد چشم انتظار حضور مقاماتی هستند که قدوم آنها مبارک و موجب تخفیف آلام و نیز موجب افزایش هماهنگی ها و گسیل امکانات برای کاهش زمان حل بحران و افزایش خدمات ویژه می گردد، بوده و نباید کاری کرد که آنها تصور کنند در بحرانها، شهروندان درجه بندی می شوند!

در پایان جا دارد تا به عنوان یک شهروندان مازندرانی و شاید هم از زبان یکایک مازندرانی ها، ضمن تجلیل همه جانبه صدا و سیما بخاطر میزان و کیفیت پوشش خبری بحران و نیز بطور ویژه از استاندار، فرمانداران، شهرداران و مدیران و کارکنان سازمان های دولتی استان و همچنین بخش خصوصی و مخصوصاً از سپاه کربلای مازندران که به تنهایی فقدان حضور همه مقامات کشوری را جبران کرده اند، سپاسگذار بوده و متواضعانه زبان به تکریم گشایم و از فرماندهی کل سپاه که بر استمرار حضور همه بسیجی ها تا پایان بحران در منطقه تأکید کرده اند، نهایت تشکر و امتنان را بعمل آورم.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 16 بهمن 1392
اگر دولت به کمک نیامد حداقل سپاه و ارتش که قومیتی فکر نمی کنند و اسلامی فکر می کنند انتظار بیشتری از انها می رفت چرا ستاد بحران مازندران هیچ گونه امکاناتی ندارد فاجعه در مازندران سیل است و برف است و زلزله که متاسفانه هلال احمر و سایر ارگانهای دخیل در بحران امکانات مقابله با بحران و کمک به مردم را نداشتند البته این ضعف مدیر استان قبلی که خود اهل غرب مازندران بود حداقل برای مردم شریف و مظلوم غرب مازندران امکان مقابله با بلایای طبیعی را فراهم می کرد این مردم مظلوم که در تابستان و زمستان در خانه های روستایی و با امکانات کم شاهد مسافران هستند که میلیاردر هستند و هزینه های سنگین انجام می دهند حالا که اقتصادشان که بر پایه باغداری بود هم نابود شد خدا به دادشان برسد
دیده بان 16 بهمن 1392
اقاظاهرا تلویزیون ایران را نمی بینندکه مسئولین کشوری را ببینند وزرا و نمایندگان را تلویزیون ایران نشان داد!!!! اگر دست از گدخدامنشی بردارید همه چیز درست می شود .لطفا ازمیراث گذشته این حاصل شد ،پیشنهاد بدید چکارباید کرد نه اینکه انتقاد نمود آقای رنجبر اگرشما هم مسئول بودید باز همین است . مشکل از زیر ساخت های این مرز و بوم است که امثال شما ناظر بودید نتوانستید طی 35 سال کارتان را درست انجام بدید و الان وقتی خارج گود هستید ،صدای شما بلند شد .اگر می خواهیم کارها درست شود چشم بازکنیم و دست در دست هم بدون هرگونه چاپلوسی کارها را پیش ببریم.اگر طالب اصلاح هستید چاپ کن شمال نیوز
سید 16 بهمن 1392
من به عنوان کمک هم در رودبار بودم و هم در بم . اما دیگه حاضر نیستم برای غیر مازندرانی حتی تره خرد کنم .
رامين 16 بهمن 1392
منطقه غربي استان مازندران هميشه به دلايلي معلوم مورد محبن مسئولان ( از هر جناحي ) فرار نگرفته و متاسفانه نخواهد گرفت !!!!
غرب استاني 16 بهمن 1392
باسلام و عرض ادب خدمت هم استاني هاي گرامي
بنده شهروندي از غرب استان مازندران هستم و در بطن بحران برف!!
چندين و چند سؤال بنده و همه ي مردم اين منطقه را اذيت ميكند.
چرا وقتي استانداري مازندران در تاريخ 8/11/92 به تمام نهادهاي مازندران نامه نگاري ميكند و به صورت مشخص اعلام ميدارد كه تا روز سه شنبه 15/11/92 وضعيت بحراني است، خود به نامه ي ارسالي عمل نمي كند و هيچگونه عمليات پيش گيرانه اي انجام نمي دهد؟
چرا وقتي ارتفاع برف در مناطق غرب استان به 50 سانتي متر رسيد ، مديريت شهري اين مناطق به تكاپو نيفتاده و شروع به برف روبي ننموده اند؟
چرا بايد اكثر پيمانكاران راهسازي و شهرداري ها در غرب استان ، از دوستان شرق استان بوده در حالي كه در شهرهاي غرب استان پيمانكار بومي وجود دارد؟
چرا بايد بعد از اين بحران به فكر نيروگاه 500 مگاواتي غرب استان بيفتيم؟
چرا نبايد يك رديف بودجه مشخص شود تا بتوانيم يك موتور برق و تجهيزات سوخت دوم را به نانوايي ها اختصاص دهيم؟
آيا خرج ، چند ژنراتور بزرگ برق جهت شهرهايي كه آب شهري آنها به برق بستگي دارد از خرج پايانه گل و گياه و يا خواسته خرجي هاي آقايان در تله كابين بيشتر است؟
چرا غرب استان علي الخصوص از محمودآباد تا رامسر ، در تعطيلات بايد محل خوشگذراني مسئولين رده بالاي مملكتي ( از وزير تا معاون وزير و رييس سازمان و .... ) بوده و هيچ گونه توجهي به غرب استان از سوي همين آقايان نگرديده است.(گواه حرف ينده ويلاها و مجتمع هاي بيشمار دولتي و غيردولتي نهادها و وزارتخانه ها است، البته اگر خواستيد آدرس دقيق آن را برايتان مي نويسم!!!) البته اگر راهي هم ساخته شده براي آسان نمودن رفت و آمد به همان مجتمع ويلايي بوده و بس.
چرا نمايندگان محترم مازندران و علي الخصوص غرب استان، هميشه به فكر نشان دادن خودشان در مجلس هستند. البته اين مطلب به انتخاب هاي ما برميگردد كه نماينده را طايفه اي انتخاب مي كنيم و به فكر شايستگي آن نيستيم.
چرا نماينده ي محترم به فكر زيرساخت غرب استان نيست،چرا فقط به فكر مشكل زباله است؟
چرا بايد تمام فعاليت هاي پيمانكاري برق غرب استان در دستان پرقدرت معدود پيمانكاران سفارش شده اي باشد كه اينچنين در اين بحران ، تو زرد از آب دربيايند؟
چرا مسئولين محترم برق غرب استان ( كه وقتي از كنار ساختمان اداري آنها رد ميشوي انگار وزارتخانه است) كه همگي از فاكتورسازي پيمانكارن خود باخبرند، دست آنها را كوتاه نمي كنند؟ البته شايد .....
چرا زيرساخت هاي آب روستاي در استان مازندران علي الخصوص غرب استان كه از فرسودگي مفرط رنج مي برد ، فكري براي آن نشده است ؟
چرا بايد بودجه از غرب به مركز استان تزريق شود در حالي كه غرب در فقر امكانات به سر مي برد...
باور بفرماييد الآن و در اين بحران برفي ، مي فهمم كه چرا از استان شدن غرب مازندران جلوگيري مي شود.
چون ميخواهند هميشه دستمان جلوي شرق دراز باشد.البته اين مطلب هيچ ربطي به مردم فهيم و شهيد پرور شرق استان ندارد. روي بنده به مسئولين محترم شرق استان است.
مردم مازندران،..... مردم ستم ديده ي غرب استان.... تا كي بايد از سپاه و بسيج و ارتش مايه بگذاريم.
بايد وزير محترم نيرو و كشور و استاندار و مسئولين محترم امور توزيع برق استان و غرب استان ضمن عذرخواهي از مردم ، وجهت احترام به مردم استعفا نمايند.
تمامي اين مشكلات قابل پيش بيني بود. فقط خداوند به داد روستاييان مدفون در برف برسد.
همين..... يا علي
نا شناس 16 بهمن 1392
اميد آقا كه كامنت گذاشتي شمال نيوز بزن دوستان نقد منصفانه ميكنند شما هم بيشتر مطالعه كن و مقاله بزن اگر دوستان نظارتي نبودند شما الان زير برف بودي يا شايد كه خودت ميداني در هر صورت همه تلاش كردند و شما هم بيشتر در محل كارت كار كن فقط علاقه به ماشين داري (شمال نيوز بزن تا مساوي شويم)
نا شناس 16 بهمن 1392
شمال نيوز طالب اصلاح است شما اميد جان كمي بيشتر مراقب و مواظب باش و مطالعه مطالعه مطالعه
نا شناس 15 بهمن 1392
من به عنوان یک شهروند غرب مازندران از کل همه ی اتفاقات این روزهای گذشته به یک نکته ی غیر قابل انکار می رسم:
باتوجه به ورود این توده از شمال غرب کشور طبیعتا بارش برف در گیلان بیشتر از مازندران و در غرب مازندران بیشتر از شرق استان بود. شاید طبیعی باشد که بحران برف در غرب مازندران باشد چون برف بیشتری باریده بود اما اگر در استان گیلان توجه کرده باشید با وجود آنکه غرب گیلان برف بیشتری امده بود عمده ی مشکلات در شرق گیلان بود.
این یعنی چه؟
معنی اش این است که در گیلان شرق استانی ها از بودجه و امکانات و زیر ساخت ها و محروم تر اند و در مازندران نیز ما غرب استانی ها !
وقتی که نمایندگان غرب استان صحبت از استان شدن می کنند به تجزیه طلبی متهم می شوند انهایی که به دنبال مازندران یکپارچه هستند این روزها ی بحرانی را هم ببینند.
ما تا کی باید گروگان شما مدیران شرق استانی باشیم ، اگر مرکز استان نوشهر یا چالوس یا حتی تنکابن بود ایا بعد از سه روز تازه هم متوجه می شدند که عمق بحران چقدر است یا اینکه مدیریت متمرکز استانی زودتر به مردم کمک می کرد.
باور کنید خوب شد که برف امد تا اندکی شبکه ی فرسوده برق غرب استان نوسازی شود و سیم های نو یا ترانس ها بهتری نصب شوند یا حداقل قطعات ان تعویض شوند.
عبد 15 بهمن 1392
خدا پدرات را بیامورزه واقعا بیچاره شدیم دیگه ارزشی نداره اگر هم میخوان بیان قدمشان رو چشم مثل مسافران گرامی که در طول سال میان کنار لب دریا افتاب میگیرند و هوای عوض میکنند بیان نه این که بیان و فقط پز بدن که ما این اعتبار دادیم به خدا بیچلاره شدیم من از رامسر دارم این مطللب را مینویسم بهد از 72 ساعت برق امد هنوز روستاهای رامسر مشکل راه ارتباطیشان باز نشد تنها داروخانه شبانه روزی که تو رامسر هیچی قرص و دارو نداره بخدا بچه همسایمون شیر خشک نداره بخوره تمام شهر فلج شده در این جا هم باید تشکر کنم از چند تن از شهرداری های استان مپل شهرداری قایمشهر ساری و ممنون از شهردار شهمیزاد استان سمنان که با فرستادن ماشی آلات برف کوب و کامون انشالله خیرشان از مردمان شهرتان ببرید خدا خیرتان بده
مهدی 15 بهمن 1392
چرا دوستان غرب و شرق میکنند ، اگر در شرق استان نیز همچین برفی می آمد همین مشکلات و بس ، غرب اینجوریه ، شرق اونجوریه ، این حرفها چه معنی داره ، پس از خدا هم سوال کنید چرا غرب برف زیاد اومده ، شرق برف زیاد نیومده !!
احمد زاده 15 بهمن 1392
سلام.خواستم از ستاد مدیریت بحران شهرستان نوشهر خصوصا فرماندار پرتلاش و خستگی ناپذیر نوشهر تشکر کنم.به قول استاندار مدیریت بحران در نوشهر به بهترین شکل انجام شد...(جای بسی خوشحالیست)
رضا اسرمی 15 بهمن 1392
من خودم چند بار به سپاه مراجعه کردم تا بتونم کمکی به هم استانی های عزیزم انجام بدم ولی مسیر نشد ... این مسولین مازندران ببینید چقدر ضعیف هستید که نتونستید این بحران رو حل کنید اگه این اتفاق توی استان های اذری بود اینجوری رفتار میشد
نایب الله اصغری 16 بهمن 1392
خدا پدر سردار جعفری و فرمانده ارتش را بیامرزد که دیدند از دولتی ها آب گرم نمی شود راه افتادند دارند کار پیش می برند جالبه رسانه ها هم تصویری از نیروهای نظامی و تجهیزاتشون پخش نمیکنند بهشون بر خورد
نا شناس 16 بهمن 1392
اقای رنجبر عجله کردی اگه کمی صبر میکردی همه چی اراوم میشد نه اینکه تازه فلم بدستانی مثل شما دست بکار بشوند وتیجه بشه که شد
نا شناس 16 بهمن 1392
بی تدبیری و سوء مدیریت استاندار و برخی فرمانداران نشان داد فاجعه اصلی خود به اصطلاح مدیران بی لیاقت هستند که توان اداره چند روز بارندگی برف در شهر یا استانی رو ندارند...
قطع به یقین این برف رحمت الهی بود. اما تذکری جدی برای همه صندلی گردان نشینان حقوقدان و بلوف زن بود.
محمد 16 بهمن 1392
این بی تدبیری مسئولین هستش بعد گذشت 6 سال از واقعه قطعی گاز در سال 86 چرا به فکر این نبودن تا الان بازهم شاهد کمبود گاز باشیم الان اگه آذربایجان یزد سمنان یا اصفهان بود همیو روال ادامه داشت
نا شناس 16 بهمن 1392
کدوم مقامات؟
به یه عده خالی بند میگید مقامات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مقامات ما بچه های هلال احمر و سپاه و بسیج و ارتش هستند که به فریاد ملت رسیدند. نه برخی مسئولین بی عرضه
چالوس افضل نعیمائی عالی 16 بهمن 1392
برارجان:هوا یته کمه گرموگوش بوه اینه اونم نا یتا صدتا صدتا
فقط د ماه صبر هاکنیم تیپ تیپا بوینیم که....................
محمد 17 بهمن 1392
جناب اقای رنجبر خبر بعد از خبر می دهید . نکنه شما هم با صدا و سیمای ما قهرید.
نا شناس 16 بهمن 1392
درود بر سپاهیان و بسیجیان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.143 seconds.