.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اجلاسیه شهدای، ارزشی ترین همایش یاران ولایت
بایدها و نبایدها ، چند نکته اساسی در اجلاسیه کنگره شهدای مازندران
شمال نیوز: این اجلاسیه صرفاً معرفی یک آرشیو و یا اعلان رسمی یک بانک اطلاعات شهدا و یا یک موسسه آماری نبوده و مهمتر از این توانایی ذکر شده، خروجی بالاتری نیز تعقیب می شد و آن ارائه مصادیق ایمانی با معیارهای ...

شمال نیوز:  اجلاسیه بزرگداشت شکوهمند ده هزار و چهارصد شهید مازندران در روز پنجشنبه 12 دی ماه جاری در مصلای امام خمینی(ره) ساری که فینال  یادواره های شهدا در مازندران محسوب می گردید، در میان گسترده ترین استقبال مردم شهیدپرور، سرداران، ایثارگران جانباز و آزاده و رزمنده، خانواده های معظم شهدای مازندران و نیز مقامات و مدیران ارشد استان همانند آیت الله طبرسی نماینده محترم ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری، نمایندگان مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، علمای اعلام و سلسله جلیله روحانیت مازندران و تنی چند از چهره های کشوری و لشکری همانند سردار نقدی فرمانده سازمان بسیج مقاومت کشور، سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا در دفاع مقدس، سردار محمد باقرزاده، سردار کمیل کهنسال،سردار جاهد، سردار اسکندر مومنی فرمانده پلیس راهور و سایر سرداران و افسران ارشد و به ویژه سه میهمان عزیز یعنی سه شهید گمنام جاویدالاثر برگزار شد.

این اجلاسیه که ماحصل زحمات طاقت فرسا، نفس گیر و چندین ساله مجموعه ای بزرگ در تشکیلاتی بنام کنگره بزرگداشت ده هزار و چهارصد شهید مازندران بوده و انصافاً یکی از پژوهشی ترین و مستندترین تلاش ها در این زمینه محسوب شده و تا همیشه تاریخ می توان از این مجموعه آثار و آرشیوها برای شناسایی و معرفی این سرمایه های معنوی جامعه بهره برداری و نیز الگوبرداری کردو دقیقاً بخاطر همین تاثیرگذاری و محوریت لازم است هم نگاه ستایشی و هم نگاه چالشی به آن داشت تا در آینده با بیشترین اثرگذاری و با کمترین چالش برای جهت دهی به نسل های نو به تجلی درآید.

دو نکته از مهمترین نکاتی که در این اجلاسیه به چشم می خورد، یکی تلاش نیروهای ارزشی برای تثبیت و ادامه صدرنشینی شهدا و قبیله ایثار در سلسله مراتب جایگاههای اجتماعی و اندیشه های فرهیختگی در همه سطوح و همه امور بوده است تا بر همگان مسلم و مجسم گردد که شهدا و ایثارگران، ولی نعمتان جامع و واقعی جامعه اند و همه باید همه چیز خودمان را مرهون خون های سرخ شهدایی بدانیم که از صدر اسلام تا کنون برای احیاء و آبیاری درخت اسلام اهداء شده اند و دومین نکته که اهمیتش حتی از نکته اول هم بیشتر بود، اینکه مقام شهدا و ایثارگران ما محصول تبعیت محض و مریدانه از مقام عظمای ولایت مطلقه فقیه در هر شرایطی بوده و اینکه شخصیت شهدا، تبلور رهبری مذهبی و تربیت دینی آنها در دامان خانواده های مذهبی، روحانیت، مرجعیت و در راس همه آنها ولی امر مسلمین جهان بوده است.

و اما در رأس همه هدف هایی که در این اجلاسیه تعقیب می گردید، فرهنگ سازی و جاری کردن فرهنگ شهدا در سبک زندگی مردم در همه موضوعات بوده است و اینکه با استناد به بهترین و برترین جایگاه دنیوی و اخروی شهدا، اینگونه تبیین می شد که بهترین الگو برای زندگی مسلمانان، زندگی پویا و اثرگذار مذهبی و نیز گریز از فرهنگ های مبتذل وارداتی و بطور مشخص، ستیز با تهاجم فرهنگی غرب بوده است.

این اجلاسیه صرفاً معرفی یک آرشیو و یا اعلان رسمی یک بانک اطلاعات شهدا و یا یک موسسه آماری نبوده و مهمتر از این توانایی ذکر شده، خروجی بالاتری نیز تعقیب می شد و آن ارائه مصادیق ایمانی با معیارهای قرآنی و نیز غبارروبی از نام و مرام شهدایی بوده است که متاسفانه در شرایطی که دنیای مدرن امروز، زیر خاکی هایش را با قیمت گران و ارزش گذاری بالا حفاظت کرده و پاس می دارد، اما در کشور ما برخی ها اصرار بر زیر خاک کردن ارزشی های ما و اندیشه های تابناک آنها دارند!

کسی تردید که ندارد که این اجلاسیه از این لحاظ بسیار پرتوفیق بوده و نقاط قوت بسیار متعدد و متنوعی داشته که اهم آنها عبارتند از:

1-این اجلاسیه در عمل ثابت کرد که شهدا آنچنان ارزشمندند که بنام نامی آنها، ولی امر مسلمین جهان در دیداری اختصاصی با مسئولین برگزاری، زیباترین نگاهها را در متین ترین واژه ها به این عزیزان و خانواده ها و یاران آنها اهداء می فرماید!

2-بنام نامی آنها تمام اقطاب روحانیت با عنوان و بی عنوان حضور خودشان را در این اجلاسیه فرض می دانند و در شرایط حتی سخت نه تنها به دیدار آنها در مناطق جنگی می شتافتند و در یادواره های آنها نیز شرکت می جستند، بلکه در شرایط مختلف هم در این اجلاسیه هم با انگیزه بالا حضور به هم می رسانند!

3-تمام نهادها و سازمانها از سپاه، ارتش و ناجا گرفته تا بنیاد شهید، استانداری و سایر نهادها جامه خدمت به تن کرده و برای برگزاری هر چه باشکوهتر اجلاسیه از خود و داشته ها و تواناییهای خود مایه می گذارند!

4-در این میان شهرداری ساری به میمنت میزبانی ساری از این جلاسیه، با طراحی و تهیه و نصب المان های متعدد، متنوع، نفیس و گرانقیمت در جای جای شهر، فضای سالهای دفاع مقدس را از پشت جبهه تا خاکریزهای خط مقدم در اذهان نسل جنگ تداعی و از طرفی به نسل امروز نیز الگوهای نو معرفی کرده تا آنها هم سوار ماشین زمان شده و تاریخ را نه تنها در نوشته ها و تصاویر، بلکه به عینه نیز مطالعه کنند!

5-نمایشگاهها، کتابها، رونمایی ها، تمبرسازی ها، المان ها و نمادهایی همچون تویوتاهای گل آلود، سلاح ها و سایر ابزار و ادوات نظامی و حتی لوگوی اصلی اجرای مراسم اجلاسیه همه و همه، هم یادآور ایام عزت و ریشه های عزت مندی ملت ایران بوده که طبعاً یادآور بزرگی ها و پتانسیل توانمندی های ماست که نسل امروز هم می تواند حتی فراتر از نسل اول، آنها را بالفعل کند و از طرفی هم پیام واضحی به دشمنان ماست که اگر تاریخ را فراموش و یا انکار کرده باشند، این اجلاسیه ها فرصت چندباره ای است تا یکبار دیگر آن را مرور کرده و بیاد آورند که ملت ما چه پیشینه اقتدارآمیزی در قبال تهدیدات عملی شده دارد!!

6-اجرای مسلط، بی انتقاد و بی نظیر مجری توانمند، استاد نظام اسلامی که خود از جانبازان دفاع مقدس است و مداحی جذاب مداح اهل بیت، گزارش جامع سردار شاهچراغی فرمانده سپاه کربلا و نیز سخنران سخنور اجلاسیه آقای مهندس ضرغامی ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که انصافاً مطالب ارزشمندی را در این جلسه بیان داشت را نمی توان در بیان نقاط قوت این مراسم با شکوه نادیده انگاشت!

7-استقبال بسیار گسترده رسانه ها اعم از رسانه ملی که با پخش مستقیم مراسم با دوربین های چندگانه، بر ابهت و بیان اهمیت اجلاسیه افزود و نیز رسانه های مکتوب و مجازی که فضای ذهنی جامعه را کاملاً به تسخیر اجلاسیه درآورده اند، از دیگر نقاط قوت این اجلاسیه است که هنوز هم سایتها، وبلاگها و مطبوعات متاثر از تصاویر، مصاحبه ها، یادداشت ها و حاشیه های مراسم اند که بر ماندگاری آن می افزایند!

8-نقطه اوج اجلاسیه شهدای مازندران، تشییع جنازه سه تن از شهدای گمنام بود که در شب گذشته در حسینیه عاشقان کربلای ساری وداع شده بودند و در این اجلاسیه نیز همه حاضران در این تشییع جنازه مشارکت کرده و همراه با نگاههای عاطفی و ابراز احساسات اعتقادی، با گریه های ناب خویش نیز برای این شهدای جاویدالاثر، پدری، مادری، برادری و خواهری کردند و نگذاشتند که آنها حتی در غربت هم احساس غریبی و تنهایی و بی کسی کنند!

9-اجلاسیه علیرغم آغاز دیرهنگام، اما طوری تنظیم شد که قبل از اذان ظهر به پایان رسید و این برای همه مدعوین جذاب بود که امید است این اتفاق، الگویی برای سایر برنامه های عمومی در استان تلقی گردد.

10-پخش سخنان رهبری معظم در ستایش اینگونه اقدامات و رهنمودهای بسیار تاثیرگذار ایشان بر اعتبار این اجلاسیه بطور مضاعفی افزود و اگر چه بهتر بود که تصاویر آن نیز از مونیتورهای مصلی پخش می شد. مهم ترین نکته مورد اشاره رهبری معظم، توجه به دو اصل شناسایی ظرفیت مردم و بروز استعدادهای نیروهای جوانی بود که وارد جنگ شدند تا جائی که افرادی همچون شهید باقری در فاصله زمانی کمتر از دو سال از سرباز صفر به یک کارشناس و طراح بزرگ جنگ مبدل می گردند و حتی کهنه کارترین فرماندهان ارتش هم توان ستادی او و امثال او را می ستایند!

اما از این نقاط متعدد قوت که ما تنها به برخی از اهم آنها اشاره کردیم، بگذریم، لازم می دانیم تا جهت تدوین تجربیات به نکات دیگری نیز اشاره کنیم که احتمالاً می توانستند به سیاهه نقاط قوت بیافزایند و فقدان آنها کمی به ذوق منتقدان زد و پس از جلسه لب به گله گشوده و آنها را متذکر می شدند:

1-عدم دعوت از نماینده ولی فقیه در مازندران و نیز استاندار برای بیان یک خیرمقدم کوتاه

2-عدم برجستگی شهدای برجسته مازندران همچون شهیدان طوسی ، بصیر ، ابوعمار ، نوری و ....

3-عدم ایجاد جایگاه ویژه برای میهمانان کشوری و لشکری و نیز علمای و جانبازان

4-عدم تهیه و یا پخش کلیپ دلاورمردی های شهدای مازندران

5-عدم شناخت سخنران جلسه از شهدای بنام مازندران و نیز طرح مباحث غیراجلاسیه ای

6-عدم استفاده از شعرا و مداحان مازندرانی دفاع مقدس مثل اسماعیل پور و صادق نژاد

7-عدم تقدیر از فعالترین خادمان کنگره بزرگداشت سرداران و شهدای مازندران از ابتدا تا اکنون

8-عدم معرفی و جایزه به خانواده نوجوان ترین و کهنسال ترین شهید و یا پرشهیدترین خانواده مازندرانی

9-عدم استفاده جامع از آمارهای بدست آمده در باره شهدا و مقایسه های کشوری

10-عدم تبیین خاطرات و یا ویژگی های برجسته در عرصه های روایی و داستان سازی

11-عدم استفاده مشهود از پتانسیل این همه مازندرانی تاثیرگذار در عرصه های کشوری

12-عدم تخصیص یک پکیج فرهنگی شامل سی دی فیلم و عکس و سایر آثار ارزشی و آماری به حاضران

در پایان امید است که این اجلاسیه بعنوان یک نهضت ماندگار، بطور تخصصی و عمیق تر بر یادواره ها نظارت و هدایت داشته تا از این پس ما شاهد برگزاری عالی تر یادواره های شهدا بصورت تخصصی و منطقه ای باشیم.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

م 14 دي 1392
چه عجب يكي اسم شهرداري رو كه اينهمه هزينه كرد و اسمي ازش نياوردن آورد. مهدي جان دمت گرم شهر حال و هواي دفاع مقدس داشت.
نا شناس 14 دي 1392
عدم استفاده از همه شهرهاي استان مازندران
حیدری 14 دي 1392
نقد منصفانه ای بود اگر این کنکره مقدمه ای باشد برای گسترش فرهنگ مجاهدت وایثار فرزندان ایران اقدامات تکمیلی وبهره گیری از توان همه علاقمندان میتواند راهگشا باشد .
ع ق 14 دي 1392
سلام عالی بود
نا شناس 13 دي 1392
شهید1ن بزرگ شهرستان تنکابن را از یاد نبریم سردار روحانی شهید رزاقی نماینده شهید مجلس شورای اسلامی - سردار سرلشگر خلبان شهید شیرودی و... شادی روح شهدا صلوات.
مهدی 14 دي 1392
با تشکر از استاد رنجبر...مسائل خیلی خیلی قابل توجهی مطرح شد .....اصلابا حضور شخصیت هایی مثل سردارقربانی حاج کمیل باقرزاده و...حضور شخصی مثل ضرغامی تناسبی نداشت.مثلاکاش حاج قاسم سلیمانی یا حاج محسن رضایی رامیاوردن ..در کل اجلاسیه مطلبی را که باید میرساند را نرساند
نا شناس 14 دي 1392
با سلام جناب آقای نظام اسلامی یه حالی به جلسه داد بقیه مراسم در شان این ده هزار شهید و سه شهید گمنام حاضر در جلسه و این همه مشتاقان برگزار شد نبوده است این همه علما و سخنرانان بنام استان مازندران و این همه راویان جنگ واقعا این ضرغامی را از کجا پیدا کردن آوردن نمیدونم
نا شناس 14 دي 1392
احسن نقد درستی بود واقعا یک کنگره در سطح ملی آن هم به نام شهدای عزیز نباید رییس جمهور دعوت می شد؟! سلام بر خالصان و مخلصان،اما از استفاده کنندگان ابزاری از نام شهدای عزیز متنفرم. از شمال نیوز هم متشکرم
س 14 دي 1392
با سلام.خودتان گفتید مراسم دیر شروع شد .
1-خوب شما خبرنگار نیستید اگر بودید می دانستید که اگر آیت ا..طبرسی برای خیرمقدم می امد ماباید شام را درمصلی می ماندیم.
2-پکیج فرهنگی هم دادند یک نایلکس سفید که ارم کنگره شهدا داشت با دوکتاب خاطرات شهدا ویک چفیه در درون ان به همه کسانی که درحال ورود بودند داده شد.
3-اسم شهدای به نام مازندران هم از زبان مجری برنامه گفته شد.
4-ببخشید کنگره شهدا دیگر مهمانی خاله نیست که همه نیاز به جایگاه داشته باشند.وقتی به کنگره شهدا دعوت می شوی مهمان سادگی وخلوص شهدا هستید ,چون شهدای عزیز ما از خاک واخلاص وپاک بودند نیاز به جایگاه واین چیزها نبود.تازه بروید به عکس ها نگاه کنید مسولان وجانبازان درصف اول هستند .نکنه انتظار مبل وصندلی برای مسولان کشوری را داشتید,از اقای رمدانی بعید بود همچنین مطلب بی مایه ای را بزند.
5-بعضی از مطالب را که ذکر نمودید درست بود ,با توجه به اینکه این اولین کنگره شهدا بود انتظار کم وکاستی ها بوده است .
نقی مهدوی 14 دي 1392
مطالب جالب بود و آقای رنجبر جان کلام را عنوان کردند و از دست اندرکاران تقدیر ویژه میشود نقی مهدوی از ساری

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.197 seconds.