.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در استقبال از اجلاسیه شهدای مازندران ؛
پاسداشت شهدا، نگهبانی از سرمایه های معنوی نظام
صادقعلس رنجبر

شمال نیوز: برگزاری شکوهمندانه اجلاسیه بزرگ شهدای مازندران در روز پنجشنبه مورخ ۱۲ دی ماه ۹۲ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) ساری که فینال یادواره های متعدد شهدا در اقصی نقاط استان در طول 16 سال گذشته و نتیجه گیری نهایی از این همه زحمت و ارادتی است که مردم و یاران شهدا برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت متحمل شده اند، فرصت غنی سازی شده ای است که مازندران می تواند به استناد رشادتها و فداکاری های بیش از ده هزار و چهارصد شهیدی که تقدیم اسلام عزیز کرده، وفاداری خود را به پیمان سرخی که با ولی امر مسلمین در خیمه سبز ولایت بسته، به نمایش بگذارد.

این روزها ساری مرکز استان مازندران که مفتخر به میزبانی اجلاس شهدای مازندران است، با نصب و استقرار المان ها و نمادهای دفاع مقدس در چهارگوشه و میادین اصلی شهر، رنگ و بوی جبهه ها و حماسه ها و حماسه آفرینان شهیدی را به خود گرفته که روزی و روزگاری ما مفتخر به همراهی با آنها در شهرها و جبهه ها بوده ایم و حالا می خواهیم با صدای رسا به آنها اعلام کنیم که تا زنده ایم رزمنده ایم!

یادواره شهدا که به تعبیر رهبری معظم انقلاب کمتر از شهادت ها نیست، فرصت استثنایی مردم برای پیوستن به راهی است که شهدا، آن را طراحی و معماری کرده و خودشان نیز آن را راه اندازی و بازگشایی کرده اند و بسیار تأسفبار است که این بزرگراه عزت و شرف بخاطر غرور و غفلت و یا جهل و جهالت مسدود و تعطیل شود!

شهدای عزیز به ملت ما راه میانبری را نشان داده اند که از آن طریق، زودتر و راحت تر به هدف رسیده و سعادت آنها نیز از جانب خداوند متعال تضمین شده است و یقیناً راهی غیر از شهدا هم راهی بعیدالمقصد است و هم احتمال دارد که انحرافی در آن راه تعبیه شده باشد که بخاطر گمراهی، هرگز به مقصد نیانجامد.

در کشور ما که همه چیزش را مرهون خون شهداست، خانه ای که بوی شهید ندهد، کوچه ای که مزین بنام شهید نباشد، خیابانی که با تمثال شهدا آراسته نشده باشد، شهری که در تسخیر شهدا نباشد، استانی که با شهدا مأنوس نشده باشد و خلاصه اگر کشور ما شهدا را تاج سر خود، الگوی عمل خویش و شاخص سیاست گذاری هایش قرار ندهد و رفته رفته از شهدا و فرهنگ جهاد و شهادت فاصله بگیرد، تردید نکنید که دچار فلاکت دنیوی و نکبت اخروی خواهد شد!

شهدا ولی نعمتان ما هستند و ما باید وظیفه مدارانه تا آخرین لحظه های حیات خویش، منت دار زحمات و پاسدار دستاوردهای گران و ارزشی آنها باشیم و نگذاریم با هر توجیهی، عده ای میراث خوار شهدا شوند که با فرهنگ شهدا هیچ قرابت و  نسبتی نداشته و تعمداً در تکاپوی پایمال کردن خون مقدس شهدا هستند!

شهدا در فرهنگ ما زنده هستند و مصداق قرآنی عند ربهم یرزقون و نظر کنندگان به وجه الله هستند و ما نه تنها نباید و نمی توانیم حضور تاثیرگذار آنها آنها در همه امور انکار و کتمان کنیم، بلکه باید از آنها تأسی جسته و همه امور زندگی خود را در ابعاد خصوصی و عمومی با فرهنگ قرآن رصد کرده و با تفسیر به رأی خود از اسلام، به سیاستگذاری امورمان مبادرت نورزیم!

آموزه های شهدا را می توان از نامه ها، وصیتنامه ها، زندگینامه ها، رنجنامه ها، دلگویه ها، سفارشات، دعاها، مناجات ها، دل نگرانی ها، خاطرات، مخاطرات، سخنرانی ها، اشعار، دست نوشته ها، یادداشت ها، انشاء ها، مطالب، مقالات، مداحی ها، دور هم نشینی ها و سایر آثار شهدا دریافت کرد و به آنها پرداخت و یادواره ها فرصت های بسیار مطلوبی برای چنین رویکردهای ارزشی بوده اند و اجلاسیه فرصتی به مراتب استثنایی تر از همه یادواره ها، بستری برای گزینش و گلچین کردن کیفی تر از این مجموعه یادواره هاست!

اجلاسیه شهدا اگر چه توسط کنگره بزرگداشت شهدای مازندران برگزار می شود، اما واقعیت این است که همه نهادها، دستگاههای اجرایی، کارشناسان، هنرمندان و همه شهروندان مازندرانی از جمله خانواده های معظم شهدا و ایثارگران نیز در این اهتمام همگانی درگیر بوده و احساس مسئولیت مشترک دارند.

البته مهم تر از ظواهر جذاب و پر زرق و برق و یا تجلیات نمادین برگزاری این اجلاسیه بزرگ شامل المان ها، نمایشگاهها، گالری ها، برنامه ها، سخنرانی ها، مداحی ها، شعرخوانی ها، کلیپ ها، فیلم های سینمایی و تله فیلم ها، مستندسازی ها، سرودها، تمثال ها، تصاویر، لوگوها، بنرها و نوشته های پرتنوع، خروجی معنوی و میزان تأثیرگذاری اعتقادی این اجلاسیه در مخاطبان به وسعت همه شهروندان مازندرانی است که باید تا همیشه زندگی از آنها درس گرفته و کلام و مرام شهدا را نصب العین  خویش قرار دهند!

اجلاسیه شهدا بیشتر از آنکه یک برنامه تکلیفی و وظیفه مدار سازمانی باشد، باید رنگ و بوی یک کار دلی از آن متصاعد شود و ماحصل آن بجای آنکه کوششی و دستاورد باشد، بایستی جوششی و دل آورد بوده و تفسیر عینی همان شعر معروف سعدی شیرازی باشد که فرمود: "سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند!"

علیهذا برای کمک به تعالی بخشی نهایی این سلسله فعالیت ها و کارهای به واقع پر زحمت و این اجلاسیه تماماً ارزشی ذکر چند نکته اساسی را مهم و ضروری می دانم:

1-گرایش اصلی اجلاسیه بایستی به سمت و سوی پیداکردن مخاطبان جدید و نیز توسعه مخاطبین از نسل های نو شامل نوجوانان و جوانان و به عبارتی همان نسل سومی ها و نسل چهارمی ها باشد.

2-از تحمیل حتی یک برنامه خسته کننده شامل خیرمقدم ها و سخنرانی های مطول، کلیپ ها و تله فیلم های طولانی، سرودهای معمولی، خاطره گویی های کسل کننده و فاقد جذابیت، اشعار کم محتوا، مقاله خوانی های کم اثر و سایر موارد مشابه جداً امتناع گردد!

3-به بهانه تجلیل از نسل پرافتخار گذشته که شهدا و مجریان اجلاسیه غالباً از آن نسل اند، از تحقیر و یا توهین احتمالی به مخاطبان پرهیز شده و نگذاریم که حال و هوای اجلاس به سمت و سوی تأسف ها و تأثرها پیش رفته و بر خلاف منویات رهبری معظم که همواره به مدح نسل امروز می پردازند، سخنی گفته و یا القاء گردد.

4-با تهیه یک پکیج فرهنگی، مخاطبان و حضار را دست خالی از اجلاس برنگردانیم و سعی کنیم مثلاً با یک کتاب، جزوه، سی دی کلیپ و تله فیلم و فیلم سینمایی و غیره، استمرار ارتباط آنها را با اجلاس دائمی سازیم

5-سخنرانان و گرایش برنامه ها و نمایشگاهها در جهت خالی کردن دل مخاطبان حرکت نکنند، بلکه به مخاطبان قوت قلب بخشیده و آنها را بسیار نیرومندتر از دشمنان، پیروزمندان واقعی و فاتح معرفی کنند.

6-برای افزایش جاذبه های اجلاسیه، از جذاب ترین چهره ها و مردمی ترین عناصر در حوزه اجراء، قرائت قرآن، مداحی، شعرخوانی و نیز سخنرانی دعوت شده و نگذاریم که افراد فاقد مطالعه، قافد مهارت و فاقد آمادگی به گردانندگی این اجلاسیه پرداخته و آن را از شرایط عالی به شرایط عادی تنزل دهند.

7-در استقبال از میهمانان که همه ارزشی و عزیز می باشند، سیاست تبعیض اعمال نشده و غیر از سطوح مقامات عالی، اجلاسیه را به دو قسمت شهروندان درجه یک و درجه دو تقسیم بندی نکنیم.

8-با اجرای برنامه هایی مثل برگزاری مسابقه های حضوری و کتبی و یا شناسایی شهدای شاخص و غیره امکان مشارکت موثر حضار را در کیفیت افزایی به متن برنامه ها افزایش دهیم.

9-اجلاسیه بیش از آنکه تحت تاثیر مدعوین عالی رتبه حاضر در جلسه باشد، قطعاً باید متاثر از شهدای عالی مقام بوده و تعریف و تمجیدها فقط متوجه قبله های قبیله های ایثار باشد.

10-جلسات اجلاسیه اگر چه عاطفی محورند، اما باید سعی گردد تا میزان بهره برداری از اندیشه ها و دیدگاه های بلند شهدا بطور مشهودی افزایش یابد تا طی آن پیوند ناگسستنی وحی و عقل در مرام شهدا ترویج شود.

به هر حال شاید تکرار چنین اجلاسیه ای برای استان مازندران تا سالهای سال ممکن نباشد، فلذا ما نباید شاهد حسرت های آتشین پس از اتمام این اجلاسیه باشیم که مثلاً ای کاش فلان کار را انجام می دادیم و برای نگفتن ای کاش های بی فایده، امروز باید با مشاوره نهایی با نیروها و مدیران زبده، اجلاسیه را آینه تمام نمای انواع توانایی های مدیریتی استان کرده و از تجربه های گرانسنگ نیروهای ستادی و عملیاتی سایر استانها نیز بهره بگیریم و یادمان نرود که اجلاسیه شهدا به تنهایی نماد تمام نمای دفاع مقدس8 ساله و یادمان حماسه آفرینی های کم نظیر لشکر ویژه 25 کربلاست و ما حق نداریم در ادای چنین تکلیف بزرگی، رفع تکلیفی عمل کنیم!

یادمان نرود که اجلاسیه شهدا در ردیف معدود فرصت هایی است تا ما سرداران بزرگ شهید مازندرانی را کشوری کرده تا در همه جای ایران اسلامی از آنها به عنوان سرداران کشوری و فرااستانی یادکرده و شهروندان مازندرانی نیز همراه همه هموطنان مازندرانی به بالندگی نام و عنوان آنان ببالند، شهدای بزرگی همانند سرلشگر شهید طوسی، سرلشگر شهید بصیر و سایر سرداران بزرگ که همردیف شهدایی همچون همت و باکری و خرازی اند، نباید در محدوده مازندران و یا حتی شمال کشور محدود بمانند!

در پایان تاکید می گردد که این اجلاسیه در ردیف اولین تجربه های کشوری است و همانند پایان نامه های دانشگاه هها آنچنان باید غنی و پرمحتوا باشد که بتوان از آن مقالات و یادداشت های به مراتب عالی تر استخراج کرد و به عنوان یک دستمایه فکری و عقیدتی تمام نشدنی، تغذیه کننده افکار عمومی و مشتاقان تشنه ای باشد که از این یادواره ها و بطور ویژه از این اجلاسیه استقبال کرده و می کنند!  

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدوی جمنانی 10 دي 1392
با سلام و صلوات به ارواح طیبه و منور شهدای گرانقدرمان که با نثار عزیزترین مطاع حیات شان ، عزت و استقلال و آزادی و کرامت را به مردم سرزمینشان اهداء فرمودند و راه و رسم زندگی غیرت مند وغرورآفرین و آرمان خواهی را به همه ما به یادگار گذاشتند ، واقعا جایشان خالی است ، هر وقت که تاملی به قدرت ایثار و مردانگی و پایداری و رشادت و شهامتشان دارم در عجب و حیرت می مانم که چه انفاس قدسی و الهی این همه شکوه و بالندگی و شجاعت را توانست خلق کند که انسانهایی را از فرش به عرش رساند و جاویدان تاریخ شوند و به زعم حقیر ، حتی تاریخ هم از درک این اندازه جلال ، کمال وعروجشان عاجز شد و دردرک حقیقت آن عقب افتاد و موفق نشد تا توصیفی واقعی از آنان را در گوش زمان و مکان به درستی نجوا کند ، آدمیانی از جنس ملکوت و ملائک ، که همواره در طول عمر حیات بشری ، میزان و تمیزدهنده ی حق از باطل خواهند بود ، و برگزاری این گونه یادواره و پاسداشت و تذکر و تیمم ، حداقل های تکلیف و تبرک ما است که به سهم خویش از بانیان این گرامیداشت ، پاکان روزگار ، که نام مقدس "شهید" بر ایثارشان مزین گردید ، تقدیر و تشکر کرده و دراین ایام بزرگ ، آسمانی شدن پیامبر اخلاق و رحمت ، نبی مکرم اسلام (ص) و کریم اهل بیت علیهم السلام ، امام حسن مجتبی (ع) و نگین مشعشع و برکت ایران زمین ، ثامن الحجج امام رضا (ع) ، امیدوارم شهدای عزیزمان بر خوان بهشتی شان میهمان و منادیان راهشان را عزت و سربلندی عنایت فرمایند ، و کلام آخر ، یادمان نرود و نگذاریم که خون مطهر و مقدشان به دست عده ایی نااهل و نابخرد و طماع و فرصت طلب پایمال شود و هر روز با تیتر یک مفسده اقتصادی و سیاسی از سوی آنان در رسانه ها ، آبروی شهداء و نظام مقدسمان را در جهان مشوش و مخدوش کنند و این مهم یک تکلیف برای همه ما است که وظیفه ادامه مرام و مسلک شهدای عزیزمان را برعهده داریم . با آرزوی صحت و سرافرازی همه ی هموطنان مهربانم ؛ م . مهدوی جمنانی
نا شناس 11 دي 1392
اي بابا نميشد تانگهاي سوخته وازرده خارج شده را درميادين شهر نگذارند ! تانگهاوادوات جنگي بايد نشان ازاقتدارباشد نه رفع تكليف برادر!
نا شناس 11 دي 1392
چرابالای 80درصد اخبار این کشور مربوط به فساد مالی واختلاسها .رانت خواریها وپولشویهای بعضی ...است؟
نا شناس 11 دي 1392
سلام خدا وسلام عرشيان وفرشيان بر انسانهاي وارسته وازخود گذشته .سلام برشهيدان خطه سرسبز مازندران قهرمان
مهرداددهقان قائمشهر 11 دي 1392
سلام ÷خواستم در پاسخ به کامنت بالا در مورد تانکهای سوخته بگم برادر یا خواهر گرامی این تانک ها هرچه باشد نو و کهنه مدل بالا یا پایین حتی اگر موشک را هم در دید مردم به نمایش بگذارند نشان از اقتدار نیست اقتدار همان ایمان و عشقی است که در دل بچه های جبهه و جنگ بود و هست اقتدار ملت ما مطالب وصیتنامه شهدا است نه بعضی حرکات تازه بدوران رسیدهها اقتدار ما تاسی از پیر زنی بود که نان می پخحت برای رزمنده ها یل یکی دو تا تخم مرغ می اورد برای بچه ها بعد متوجه شدیم همسر و دو فرزندش شهید شدند اون مادر اینجوری خدمت میکرد جالب است امروز سر تیتر خبرها اختلاس فلان پدر سوخته از فلان دستگاه بی صاحب است دیگر جایی نمانده که این مطالب را بگوییم ÷مهرداد دهقان قائمشهر
نا شناس 11 دي 1392
از جناب اقای عبوری به خاطر حمایت های بی دریغ در برگزاری این اجلاسیه باید تشکر ویژه ای داشت.
رزمنده 11 دي 1392
یاد شهید عزیزوانسان وارسته یدالله سینا ودیگر شهدا دانشجو استان گرامی باد .
نا شناس 15 دي 1392
سلام!
یک نفرو تو دو تا برنامه بزرگ اجلاسیه ندیدم، واسم خیلی سوال شد نبودنش؟!!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.915 seconds.