.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معرفی بیست و یکمین استاندار مازندران ؛
تقابل میل سالاری و معیارمداری در انتخاب استاندار مازندران!
صادقعلی رنجبر

از قدیم رسم بر این بوده است که در فضاهای سنتی، پاشنه ها بر محور سلایق می چرخید و  میل ها بر معیارها می چربید و رابطه، ضابطه را می بلعید و فرد هم بر سیستم می ارزید و هر جا سخن از عدالت به میان می آمد، بلافاصله می گفتند: گذشته ها هر چه بود، گذشت و ما بنای گذشته گرایی نداریم و قرار ما آینده پردازی است!

اما واقعیت ها چنین چیزی را نشان نمی دادند، زیرا پس از مانورهای تبلیغاتی اولیه تازه نفس ها، می دیدیم که یواش یواش که آب ها از آسیاب ها می افتادند، باز آش همان آش و کاسه همان کاسه بود! فلذا باز ما می ماندیم و انتظار برای شکار فرصتی تازه که می بایست برای آزمایش شانس مجدد در یک فرجه انتخاباتی دیگر به انتظار بنشینیم تا ببینیم تیم های جدید نامزدها، چه وعده ای را رو می کنند و ما باید رو به کدامین آفتاب بایستیم؟!

این قصه تلخ سالهاست که  در عرصه های اجرایی کشور توسط برخی از مدیران بالادست به نمایش گذاشته می شود و تجربه نشان داده است حتی ناصحان هم که عمدتاً از طیف ها و جناح های مقابل اند، روزی که خودشان بر اریکه مدیریت تکیه می زنند، مبتلا به همین تعصب شده و کاملاً نصیحت ناپذیر و نامنعطف عمل می کنند!

میل گراها که همواره معیارگراها را در مسلخ منافع خویش قربانی می کنند، عمدتاً با ردیف کردن نامهای مطرح، به تقابل با معیارگرایانی می پردازند که ضابطه منشانه به رصد توانایی ها، مهارتها، انگیزه ها و کارآمدی ها توجه کرده و نامها را در ذیل معیارها به سنجش و اندازه گیری در می آورند!

و اما حالا با فروکش کردن کشوری این بحثها بخاطر انتصابات مرکزی، طبعاً دامنه بحث متوجه سِمَت های درجه سه اجرایی و درجه یک استانی شده و به تبع آن مباحثات این روزهای محافل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استان ما نیز عمدتاً حول و حوش انتخاب استاندار اصلح می چرخد!

اما متاسفانه مثل همه دوره ها شاهدیم که میدان داران اصلی،  همان میل گراها بوده و معیارگراها در حاشیه میدان داری آنها در برخی محافل و رسانه ها سرکوب شده و به محاق می روند و از این رو باز هم بیشتر بازار گرمی ها، متوجه افراد است و معیارهای کارآمدی در درجه دوم و در ذیل توصیف افراد مطرح قرار گرفته اند!

اوج این بداقبالی ها جایی است که وقتی نامها و مصادیق به تجلی در می آیند، معیارها قربانی و منطق ها زندانی می شوند و با مانور چهره ها، فراموشکده های اذهان ما میزبان معیارهایی می شوند که هر کدام می توانستند مولد فرشته های نجات برای استان ما باشند، چرا که اگر معیارها بر میلها رجحان می یافتند، شعور عمومی جامعه نیز فعال و مصداق یابی ها، منطقی تر می گردید!

ضمن تشکر و تقدیر از همه بیست استاندار گذشته که به هر حال به اندازه توان خویش برای تعالی وضعیت استان تلاش کرده و اهتمام ورزیده اند، یادآور می شود که آقایان نیاز، فلاح، اکبری، کشاورزیان، رحمانزاده، رعیت از نسل اول و کریمی مله، عبوری، عشوری وحسین زادگان از نسلهای دوم و سوم و دیگران برای انتخاب بیست و یکمین استاندار مازندران، همه از مصادیق نامها هستند و بدون هیچ پیش قضاوتی، فقط تاکید می کنم که ما اگر بخواهیم کسی را در بین این نامها برگزینیم، بایستی بنا به سفارش و رهنمود امام علی(ع) که فرمود: علی را با حق مقایسه کنید و نه حق را باعلی!  باید معیارگرایانه عمل کنیم و نامها را در ذیل معیارها قرار دهیم!

 علیهذا آنچه را که ذیلاً می نگارم، پس از معیارهای کلی مثل التزام فکری و عملی به ولایت مطلقه فقیه و همه معیارهای قانونی، رئوس برخی از معیارهای انتخاب استاندار اصلح برای استانی مثل مازندران است که سالهای متمادی در تب محرومیت می سوزد، اما در نگاه عمومی، سرسبز و درگیر پدیده برخوردارنمایی است:

1-برخورداری از قدرت جامع مدیریتی بویژه در ابعاد سازندگی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی

2-برخورداری از قدرت بکارگیری نیروهای توانمند بومی در طیف های متنوع خودی

3-برخورداری از قدرت وحدت بخشی بین طیف های مختلف در جامعه و هم افزایی نیروهای خودی

4-برخورداری از قدرت تعامل با کانون های تاثیرگذار استانی مثل نماینده رهبری، نمایندگان مازندران در مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی، ائمه جمعه و جماعات

5-برخورداری از قدرت لابی گری، رایزنی و چانه زنی در سطوح ارشد مدیریتی و امتیازآوری برای مازندران

6-برخورداری از قدرت فهم مشکلات اصلی استان و اولویت بندی و پیگیری سلسله مراتبی آنها

7-برخورداری از قدرت برقراری ارتباط با رسانه های متنوع اعم از شبکه استانی، و رسانه های مکتوب و مجازی

8- برخورداری از قدرت برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم اعم از قومیتها، طبقات، جنسیتها و مشاغل و غیره

9-برخورداری از قدرت جسمی لازم در ارائه یک مدیریت عملیاتی و میدانی و ثبت بالاترین آمار حضور در صحنه

10-برخورداری از قدرت حضور ذهن و تیزاندیشی برای پرهیز از دوباره کاریها، موازی کاریها و نظارت بر کارها

11-برخورداری از قدرت تجربه کاری نمایان در منظر نگاه مردم در زمینه های مرتبط با توسعه استان

12-برخورداری از قدرت اعتبار در مدیریت کلان جامعه و نیز در نگاه کارشناسان کشوری و استانی

13-برخورداری از قدرت جاذبه لازم برای فراخوانی و بکارگیری سرمایه گذاران بزرگ استانی و فرااستانی

14-برخورداری از قدرت شفافیت و سلامت فردی و خانوادگی در پیشینه مدیریتی و ماالی

15-برخورداری از قدرت بیان و اقناع افکار عمومی و توسعه مشارکت مردم در برنامه های توسعه استانی

16-برخورداری از قدرت محروم نوازی و محرومیت زدایی در اقصی نقاط استان

17-برخورداری از قدرت ایجاد امنیت جانی، مالی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، شغلی و محیطی

18-برخورداری از قدرت گزارش دهی به مردم و افکار عمومی و سلسله مراتب

19-برخورداری از قدرت حضور تاثیرگذار در جلسات تخصصی و عملیاتی کردن مدیران دستگاههای اجرایی

20-برخورداری از قدرت تحقق توسعه متوازن و پایدار و جبران محرومیت چنددهساله مازندران

21-برخورداری از قدرت بکارگیری تیم توانمند مدیریتی و مشاورتی در سطوح مدیریت ارشد استانی

22-برخورداری از قدرت بکارگیری پتانسیل های ارزشمند دانشگاه و حوزه و سایر اتاق فکرها و هم اندیشی ها

23-برخورداری از قدرت تحقق حماسه اقتصادی و برون رفت از بحران های بیکاری، گرانی، تورم، کم درآمدی

24-برخورداری از قدرت جلوگیری از تحمیل سیاست های غلط در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی

25-برخورداری از قدرت ارائه برنامه های جامع و کاربردی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی

26-برخورداری از قدرت امیدبخشی، شورآفرینی و شوق انگیزی در افکار عمومی به تأسی از دولت تدبیر و امید

27-برخورداری از قدرت اعمال قاطعیت در پیگیری مصوبات قانونی و انعطاف پذیری در قبال موانع قانونی

28-برخورداری از قدرت جلوگیری از رانت خواری افراد ذی نفوذ و باندبازی در حوزه های مدیریتی

29-برخورداری از قدرت تحقق عدالت و مقابله با تبعیض در گزینشها و سایر خدمات عمومی و تخصیصی

30-برخورداری از قدرت شنیداری صدای مردم و اعتناء به نظرات و شکایات و پیشنهادات و گزارشات مردم

31-................................................

البته تردید نباید کرد که معیارهای انتخاب استاندار اصلح بسیار بسیار بیشتر از موارد معدودی است که رئوس آنها به نگارش درآمده اند و در این زمینه بایستی وسواس بیشتری به خرج داد و کسانی همانند نماینده محترم رهبری معظم در استان، نمایندگان محترم مجلس، رسانه ها و نیز صاحب نفوذان مازندرانی در سطوح مدیریتی کشور که قدرت و موقعیت چانه زنی با دولت را دارند، باید به این نکات توجه مضاعف نمایند تا خدای ناکرده سکان هدایت و مدیریت اجرایی استان به کسی سپرده نشود، که فاقد برخی از این معیارهای اساسی و یا حتی در تقابل با این معیارها باشد!

به هر حال باید بپذیریم که اینجا مازندران است، استانی که در سطوح ملی دارای مدیران بسیار قوی بوده و هست و بسیار تاسف بار و حیرت انگیز خواهد بود که اگر نتواند برای استانداری مازندران اولاً یک مدیر بومی و ثانیاً یک مدیر قوی و ثالثاً یک مدیر مرضی الطرفین انتخاب کند و از این رو از فعالان استانی در این عرصه انتظار می رود تا فارغ از میل های جناحی، فامیلی، قبیله ای، شهری، طیفی و دهها ملاک تعصبی که دون شأن و عقلانیت نخبگان و فرهیختگان استان است، از میان اسامی مطرح و غیرمطرح سراغ کسی بروند که بینی و بین الله فقط انگیزه خدمت و نیز توان خدمت دارد و در یک جمع بندی عقلایی همه بر این نظر باشند که آمدن او شاید برای حامیانش هم نفع شخصی نداشته باشد، اما برای استان و شهروندان مازندرانی، گزینه ای مناسب و نافع است و همین کفایت می کند تا مازندران برای قرارگرفتن در سطوح استانهای توسعه یافته، استارت زده و از این رتبه درجه سومی کنده شود و اصطلاحاً به لیگ برتر مسابقات توسعه های استانی راه یابد!

در پایان تاکید می گردد که انتخاب استاندار اصلح، نیازمند حوصله مندی مدبرانه و نیز تحقیق و تطبیق کشفیات و واقعیات و به عبارتی بومی سازی معیارها و توانایی هاست و تعجیل در تصمیم گیری، سمی کشنده برای پیکره مدیریتی استان است و قطعاً موافقان و مخالفان و حتی منتقدان و ممتنعان باید روی این اصل به توافق برسند که استاندار مازندران بایستی شخصیتی ملی، ماهیت و اقامتی بومی و نیز شناختی استانی داشته و فراتر از طیف های افراطی و تفریطی، یک اعتدال گرای واقعی باشد و نگذارد که سمت های مدیریتی، دستخوش تاخت و تاز میدانی و رسانه ای کسانی گردد که دافعه آنها بیشتر از جاذبه آنهاست و مدیریت آنها تلفیقی از دو مولفه مدارا کردن و اداره کردن امور در مسیری رشدیابنده و تغییرگرا باشد که این به صواب نزدیک تر است!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه-


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

جویباری 5 شهريور 1392
عبوری ؟عشوری؟ جسین زادگان؟ جالب بود ... متن جالبی بود اما با تدبیر نبود ...
منصوريان 6 شهريور 1392
اقاي دكتر دستت درد نكند. بسيار زيبا نوشتيد. لذت بردم
حيدري فيروز 6 شهريور 1392
دكتر نياز نياز استانداري
نا شناس 6 شهريور 1392
از قدیم گفتند بره بیشم مازندران را نگیرد جز شقال بیشه مازند رانی هیچ وقت با هم سازش ندارند طیف های سیاسی از اصفهانی ها یاد بگیرید در اثر مشقول بودن مازندرانی ها به زیر اب زنی همد یگر انها عالی وزران خودشان را جابجا کردند
مهدي 6 شهريور 1392
حرفهاي قشنگي زده شد ولي جناب رنجبر تناقض در جمله بسيار بسيار زيباي مربوط به امام علي ع با پاراگراف بعد از اون مشكلي است كه شما و هم نسلهاي شما داريد و هيچ وقت حل شدني نيست. نميخوام مطلب رو باز كنم كه مديريت سايت مجبور به سانسورش بشه و همين عدم امنيت مديريت سايت و ترس بنده از شانسور شدن گوياي خيلي چيزهاست. پس لطفا معيارهاي سي و اندي هاتون رو در تو كلاساي دانشگاه به دانشجوهاتون بگيد و بس. اميدوارم مديريت محترم سايت مجبور به سانسور همين مقدار هم نشه... عاقبت هممون ختم بخير باشد انشا ءالله
احمد نجفی 6 شهريور 1392
دکتر علی کریمی مرد اخلاق، علمی، چهره ای معتدل و میانه رو و اجرایی با کوله باری از تجربه در سطوح مدیریتی ملی و استانی و بی حاشیه و به یادگار مانده از دوران دفاع مقدس و یادگار شهدا را از قلم انداختید. وقتی نخبگانی این چنینی در استان داریم چرا دور خودمون می گردیم. کابینه دکتر روحانی به مردان قوی، متعهد، متخصص و توام با اخلاق و منش جوانمردی و مردانگی نیازمنده. نماینده محترم ولی فقیه، نمایندگان محترم مجلس، بینی و بین الله به انتخاب اصلح ایشان کمک نمایید. این نامزدهای محترم، مطرح و اطرافیانشان چه در جلو و پشت پرده رایزنی ها صورت دادند. شما جایی شنیدید دکتر با اون مناعت طبع و مردانگی که دوست و دشمن به آن معترفند، اومده منم منم در بیاره و درباره توانمندی هاش حرف بزنه و لابی گری کنه. به قول رهبری معظم حق الناس است بر گردن شماها، که در انتخاب فردی اصلح، کوتاهی نمایید. بیایید با انتخاب فردی مدیر و کاردان به تحقق وعده های رییس جمهور محترم جامه عمل بپوشانیم و گرد و غبار محرومیت را از سیمای به ظاهر سبز این استان بزداییم.
نا شناس 6 شهريور 1392
متاسفانه دراستان ما بعضی ها هستند که بااستفاده از موقعیت خودشان هم برای خود و هم برای بچه های خود نان و آب غیرقابل توصیفی برپا کرده اند و هم اکنون نیز با استفاده از موقعیت های گذشته به دنبال این هستند که دوستان ایشان که الحمد ولله از ایشان بهره ها برده اند نه عامه مردم فقیر وکوخ نشین ایشان را براریکه قدرت استان بنشانند ولی دراین استان افراد فهیم و خدوم ومردمی هستند که به استانداری مکانت می بخشند امثال استاد فرزانه وشاگرد مرحوم حضرت ایت الله مشکینی حاج اقای روزبهی
ش 6 شهريور 1392
حاج اقا ناطق مدیران ارزشی را تایید نمایید.
نا شناس 6 شهريور 1392
سلام.با اين تفاسير چقدر استان نياز به آدم قدر قدرت و صاحب شوكت دارد.تازه اين بخشي از انتظارات از نماينده عالي دولت در استان بوده است.
عادل 6 شهريور 1392
اگه از كسي اسم نميبردي مفاله بدي نبود. اسامي فوق با معيارهاي فوق رابطه اي ندارند
منصف 6 شهريور 1392
رفتارهای سبک و تامل برانگیز طیف فلاح ستاد دکتر روحانی در مازندران علامت سوال های فراوانی پیش روی کنشگران سیاسی گذاشته است. متاسفانه اینگونه سهم خواهی و پست طلبی و حتی کاسه گدایی در دست گرفتن شان دولت دکتر روحانی را بشدت تنزل می دهد. رفتار غیر عقلایی بخشی از فعلان ستاد روحانی نشان از کم تجربگی و نا پختگی دکتر فلاح و تیم او می دهد. فلاح هنوز استاندار نشده خود را بدهکار صدها نفر ساخت که قطعا توان جمع کردن اوضاع را ندارد.
مهدي 6 شهريور 1392
آفرين آقاي مدير كه سانسورچيه خوبي هستي. آفرين. كامنت من توهين بود؟ يا خلاف شرع و اسلام؟ يا اينكه تبليغ عليه نظام؟؟؟؟
نا شناس 6 شهريور 1392
با این تحلیل و تفسیر،برمیگردیم به فرمایشات چندسال پیش نماینده معظم ولی فقیه در استان که فرمودند نیاز استان نیاز است.حاج عباس تورو خدا این کامنت رو حذف نکن.بذار جریان رسانه دوطرفه باشد.
نا شناس 6 شهريور 1392
نياز يا دکتر علی کریمی .
نا شناس 5 شهريور 1392
استانداری بچه بازی نیست اسامی یک سری را دیدم تعحب کردم و لازمه این است یک بخودشان برگردن و به سن و سابقه اجرائئ و فعالیت های خودشان توجه کنند نمایندگانی یک و دوره امدند دیگه رای نیاوردند یعنی مردم توانای و جسارت و تلاش شان را دیدند چطور نتوانستن مشکل یک شهر حل کنند امروز ادعای مدیریت کل استان را می کنند خواهش مکنیم این قدر مسند طلب نباشید التماس دعا
نا شناس 6 شهريور 1392
فقط دکتر نیاز است که نیاز مازندران است
نا شناس 6 شهريور 1392
استاندار عبوری می شود به دنبال کسی دیگر نباشید
نا شناس 6 شهريور 1392
بروید سوابق عملکردی و اجرایی دکتر نیاز رو ببینید،حقا و انصافا دانشگاه آزاد اسلامی ساری رو قبل از مدیریت ایشون و در حین مسئولیت ایشون ببینید. مشت نمونه خروار هست.ایشون علیرغم محدودیت در دولت گذشته و اون هجمه ایکه روی انحلال و خرد کر دن دانشگاه آزاد بود کاری کرد کارستون تا چه رسد در این دولت که همسو با ایشان هست و ایشان یار رهبری و هاشمی و روحانی هستند قطعا استان با وجود ایشان متحول خواهد شد. خدا کند که بیاید. یاعلی مدد.
هادی 6 شهريور 1392
با توجه به تاکید رییس جمهوری دولت تدبیر و امید برضرورت توجه به توسعه اقتصادی و مولفه توسعه محوری برای استاندران از یک سو و سرشت توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی مازندران چه در حوزه صنعت و کشاورزی و به ویژه کشاورزی از سوی دیگر،سوابق و کارنامه دکتر ربیع فلاح در عالی ترین سطوح حوزه های اقتصادی کلان و ملی در مقایسه با دیگر گزینه های احتمالی استانداری مازندران هم درخشان تر و هم با سیاست های دولت تدبیر و امید نزدیک تر است.
دیدگاه های توسعه محور ربیع فلاح مکمل سوابق و توانایی های تخصصی او در توجه به مسایل و مشکلات و نیازهای اقتصادی استان مازندران است
علی ایمانی 7 شهريور 1392
با این اسامی که در مقاله خودتان آورده اید به نظر می رسد که خود نیز جزو دسته میل گراها باشید . متأسفانه مشکل ما این است که هر چه را می گوئیم و موعظه می کنیم ، خود به آن عمل نمی نمائیم .
پورموسوی 7 شهريور 1392
تنها کسی که بینی و بین الله در معیارهای درست فوق جای می گیرد دکتر علی کریمی است ایشون به حق شایسته ی این جایگاه هستند در ضمن با خواننده ی گرامی هم نظرم که ایشان مثل ربیع فلاح به این در و آن در نمی زند تا پست بگیرد در نگاه ایشان ترئس امری مزموم است
نا شناس 7 شهريور 1392
دکتر کریمی مله انسان سالمی است. ولی فردی تند رو سیاسی است. ضمن اینکه اخلاق اجتماعی ایشان نیز بسیار خشک و بی روح و اصطلاحا خشن با دیسیپلین نظامی گری قدیمی می باشد
نا شناس 9 شهريور 1392
دکتر علی کریمی مله و تندروی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پس اشتباه گرفتی ؟ کسی دیگه را می گویی، ایشان همچنان که در علم توانمند هستند اخلاقمند نیز هستند .
حیدری 9 شهريور 1392
لطفا نویسنده محترم اعلام نمایند قدرت لابی گری استاندار برگرفته از کدام بخش نهج البلاغه میباشد؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.278 seconds.