.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جنبش غیر متعهدها، پایان نشست تهران و آغاز فصل نوینی ازهمکاریها
علی علیزاده کیاپی
جنبش غیر متعهدها، پایان نشست تهران و آغاز فصل نوینی ازهمکاریها

شمال نيوز: شانزدهمین نشست سران جنبش غیر متعهد ها با صدور بیانیه ای در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران بکار خود پایان داد.

این نشست در سه سطح کار شناسان؛ وزیران امور خارجه و سران جنبش غیر متعهدها؛ 26 تا 31 اوت (از پنجم تا دهم شهریور ماه ) بر گزار شد.

در نشست تهران ضمن انتقال ریاست سه ساله جنبش غیر متعهدها از مصر به ایران ؛در باره مسایل کلان جنبش در بالاترین سطح بحث و تبادل نظر شد و بیانیه ای مشتمل بر 11 بند به تصویب نشست سران رسید .

در بیانیه شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها که جمعه شب منتشر شد ؛به مسائل متنوعی از جمله بحران های سیاسی و اقتصادی جهان ، موضوع فلسطین ، حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و نیز صلح پایدار جهانی اشاره شده است . بیانیه شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها همچنین بر شکل گیری نظامی منصفانه ، جامع ، شفاف و موثر برای مدیرت مشترک جهانی با مشارکت همه کشورها در چارچوب منافع آنان تاکیددارد .

جنبش غیر متعهدها نگاه ویژه ای نیز به مسئله فلسطین داشت و در بیانیه پایانی خود هر راه حلی برای مسئله فلسطین را مستلزم پایان بخشیدن به اشغال ، اعاده حق لاینفک مردم فلسطین درباره حق تعیین سرنوشت آنان و تشکیل کشوری پایدار و مستقل فلسطینی با پایتختی قدس شریف دانست.

در بیانیه شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها تاکید شده است ، مسائل حقوق بشری نیز باید بر اساس همکاری و رویکردی سازنده، غیر تقابلی، غیر گزینشی، عادلانه، منصفانه، بی طرفی، متوازن، عینی و دور از ملاحظات سیاسی مد نظر قرار گیرند.

در موضوع امنیت و تهدید های جهانی نیز بیانیه جنبش با تاکید برنابودی سلاح های هسته ای تصریح می کند ؛ کشورهای دارنده سلاح های هسته ای باید به تعهدهای خود در چارچوب ماده 6 معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای NPT ، برای نابودی همه سلاح های هسته ای خود در یک چارچوب زمانی مشخص عمل کنند.

در بیانیه جنبش ، در این حال تاکید شده است که همه کشورهای جهان باید بتوانند از حق مسلم و انکار ناپذیر خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، بدون تبعیض و منطبق با تعهدهای حقوقی مربوطه بهره مند شوند و تصمیم ها و انتخاب کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای و سیاست های آنان در زمینه چرخه سوخت باید محترم شمرده شود.

مقوله تروریسم نیز در بیانیه نشست سران جنبش غیرمتعهدها مورد توجه قرار گرفته است و جنبش همه اقدام های تروریستی از جمله ترور دانشمندان و محققین ایرانی را که قربانی عملیات تروریستی ضد بشری شده اند، محکوم
می کند.

مفاد بیانیه تهران نشان میدهد شانزدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها در تهران با نگاهی جهانی وارد مجموعه ای از مسایل و تعاملات بین الملی شده است که بیانگر تفاوت های اساسی در مقایسه با نشست های قبلی است .این تفاوتها نشان می دهد که جنبش ؛ اهداف متنوعی را در جهت مشارکت در مدیریت جهانی مورد توجه قرار داده است که به معنای فرصت سازی برای همکاری و استفاده از ظرفیت های متنوع اقتصادی ، تجاری ، تعاملات فرهنگی میان اعضای جنبش است.

از اینرو تصمیمات شانزدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها در تهران را می توان آغازی برورود جنبش به فصل تازهای از فعالیت های ان دانست ؛ اما این واقعیت را نمی توان نادید ه گرفت که در شرایط پیچیده کنونی جهان ؛ جنبش باید تلاش کند تا به مسوولیت های حقیقی خود بیشتر عمل کند .

شانزدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها در شرایطی برگزار شد که در منطقه شاهد تحولات مهمی هستیم و در عرصه بین المللی نیز جهان غرب با چالش های اقتصادی مواجه است.

لذا تردید نیست که جنبش در مسیر رسیدن به اهداف خود با چالش هایی مواجه باشد ؛اما نباید تسلیم فشارها ومرعوب قدرت هی جهانی شود تا بتواند نقش حقیقی خود را بازیابد . این جنبش پس از نظام دو قطبی تنها چالش موجود در مقابل نظام سرمایه داری است و اکنون قدرتهای پیشرو درحال توسعه این جنبش را نمایندگی میکنند .به این دلیل جایگاه جنبش غیر متعهدها در نظام سیاسی بین المللی غیر قابل انکار است. به عبارتی دیگر جنبش غیر متعهدها دارای مولفه های زیادی برا ی همگام شدن با تحولات جهانی در جهت رسیدن به شرایط مناسبتری از نظام جهانی است.

شکی نیست که با توجه به گستردگی و کثرت اعضا ی جنبش که دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل مى دهند ؛ این سازمان شایسته نقشی جهانی بر مبنای اندیشه های عدم تعهد است .
این مولفه ها نشان می دهد جنبش غیر متعهدها برای رسیدن به قله ها ی آرمانی ، با وجود تنوع جغرافیایی و ایدئولوژیکی کشورهای عضو، از اصول و انگیزه های مشترک برای همکاری برخوردار است و در روند تحولات کنونی جهان در قرن 21 نیز بدنبال همین اهداف ؛اما هم وزن با شرایط نوین بین المللی است .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : جنبش , غیر متعهدها
نظرات خوانندگان :

محمد 17 شهريور 1391
تحليل بسيار جامعي بود.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.271 seconds.