.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مختصري از زندگينامه شهيد عبدالوهاب قاسمي؛
آیت الله شهید قاسمی ؛ از 15 خرداد 42 تا نمایندگی مردم ساری و شهادت در 7 تیر 60
شمال نیوز : شهيد قاسمي نخستين شكار عمال منحوس پهلوي بود و بدنبال درگيري شديد با مأموران طاغوت و جلوگيري از تعرض آنان به منزل آيت الله قمي در مشهد مقدس در ماجراي ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگير و بازداشت شد.....

شمال نیوز : همزمان با سالروز شها دت آیت الله شهید قاسمی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی که همراه با دکتر بهشتی و یاران باوفایش در هفتم تیر به شهادت رسید ، خلاصه ای از زندگی ارزشمند این شهید گرانقدر منتشر می شود :

شهید عبدالوهاب قاسمی قربانی حقوق‌بشر آمریکایی+عکس‌خبر

« من المؤمنين رجال صدقو ما عاهدو الله عليه فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلو تبديلا »

شهید شیخ عبدالوهاب قاسمی(ره)، در یکم مهرماه سال 1312 شمسی در روستای «لفورک» از توابع منطقه محروم و عالم پرور لفور، شهر شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی متولد شد.

اجداد و نياكان شهيد حجتالاسلام قاسمي :

بيت و خاندان شهيد قاسمي رضوان الله عليه از بيوت اصيل سوادكوه مازندران مي باشد و در سلسله آباء و اجداد و نياكان اين خانواده ي بزرگ ، رجال ديني و سياسي و نظامي هم بودهاند. كه هر يك در عصر خود در ساختن تاريخ كشور ، نقش و اثر ارزندهاي داشتهاند. مانند حاج عزيز اله قاسمي ، آيت اله حاج حسين فرقاني ، ثقهالاسلام شيخ ابوالقاسم سوادكوهي ، آيت اله حاج ميرزا صفا سوادكوهي ، خلد آشيان محمدخان دادو ، مهدي خان دادو و حسن خان دادو كه هر سه نفر در عصر كريم خان زند استاندار مازندران بودند و به دست ياغيان قاجار كشته شدند.

تحصيلات شهيد حجتالاسلام قاسمي :

شهيد حجت الاسلام قاسمي در پنج سالگي ، قرآن را دلربا تلاوت مي كرد.
شهيد قاسمي در همان نوجواني نزد عموي بزرگوارش ، مقدمات علوم ادبيات عرب را آموخت.
شهيد قاسمي بعد از سپري شدن نوجواني ، در نزد افاضل حوزه علميه بابل ادامه تحصيل داد و در شمار طلاب علوم ديني قرار گرفت و سپس راهي تهران شد و در دو مدرسه شيخ ابوالحسن و حاج ميرزا ابوالفتح به تحصيل علوم ديني اشتغال داشت و در سال ۱۳۳۴ جهت تكميل تحصيلات علوم ديني راهي مشهد مقدس گرديد و در مدرسه مباركه سليمان خان رحل اقامت افكند.

شهيد قاسمي بعد از پايان درس سطح ، به درس خارج اساتيد حوزه علميه مشهد و در محضر اساتيد و آيات عظام ، حضرت آيت الله سيدهادي ميلاني ، آيت الله حاج شيخ كاظم دامغاني ، حضرت آيت الله حاج آقا حسن قمي و حضرت آيت الله وحيد حضور يافت. اين شخصيت بزرگوار به خاطر استعداد ، هوش سرشار ، كوشش و تلاش پيگير و پرثمر خود در شمار شاگردان ممتاز درس آيت الله حاج شيخ هاشم قزويني اين عالم متفكر و فقيد زاهد و نيز آيت الله حاج سيد هادي ميلاني قرار گرفت و تا مرز اجتهاد پيش رفت.

شهيد قاسمي در زبان و ادبيات عرب تا حد استادي مهارت داشت و صاحب نظر بود.
شهيد قاسمي علاوه بر كسب موفقيت در علوم حوزوي ديپلم مدرسي را هم كسب نمود.

شهيد قاسمي ، فقه را به خوبي آموخته بود و از علم تفسير قرآن بهرهاي كافي داشت و قسمت مهمي از قرآن كريم را حافظ بود. علم حديث و توابع آن ، از تخصص او بود.

شهيد قاسمي ، سرودههاي بسيار زيباي خود را در دو جلد با خط زيبا بصورت دست نويس نوشته بود كه مامورين ساوا ؛ در تابستان ۱۳۵۷ به منزل ايشان يورش برده و آن دو جلد به همراه تعدادي از كتب ارزشمند و نوارهاي سخنراني او مورد دستبرد قرار دادند.

شهيد قاسمي ، مكاتيب و آثار قلمي بسياري داشت كه قسمتي از اين آثار ارزنده دستخوش تاراج مأموران ساوا ؛ قرار گرفت و قسمتي هم موجود است ولي متأسفانه به صورت پيش نويس باقي ماند. من الجمله :
۱ - جزواتي از آيات ، روايات ، اشعار و كلمات حكماء و عرفا و علما و شعرا
۲ - جزواتي در لطايف ادبي همراه با خاطراتي از حوادث و سوانح عمر
۳ - جزواتي در تقرير مباحث اصول فقه
۴ - جزواتي در تقرير مباحث فقه

مبارزات شهيد قاسمي :
مبارزات شهيد قاسمي عليه فسق ، استكبار ، تكاثر ، تفاخر ، غفلت ، تغافل ، جهل ، تجاهل و بالاخره فرياد براي احقاق حق و ابطال باطل از سال ۱۳۴۱ در مشهد مقدس به رهبري حضرت امام خميني (ره) آغاز شد.

شهيد قاسمي در زمره نخستين فريادگران حركت نهضت بود و آيت الله قمي او را طلبه اي فاضل و كوشا و موفق ميشناخت .

شهيد قاسمي نخستين شكار عمال منحوس پهلوي بود و بدنبال درگيري شديد با مأموران طاغوت و جلوگيري از تعرض آنان به منزل آيت الله قمي در مشهد مقدس در ماجراي ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگير و بازداشت شد.

در ايام بازداشت، شكنجه هاي بسياري را شهيد قاسمي تحمل نمود كه يكي از آنها ، گذاردن كيسه هاي شن بر روي قفسه سينه اين شهيد بزرگوار بود كه منجر به شكسته شدن قفسه سينه آن و عدم مداوا در زندان بوده كه اين عارضه تا زمان شهادت همراه ايشان بود.

شهيد قاسمي در سال ۱۳۴۴ بر حسب دعوت جمعي از مؤمنين خطه مازندران و ساري و تاكيد علماي بزرگ وقت رضوان الله عليهم ، در شهر ساري رحل اقامت افكند و از زمان ورودش به ساري تا پيروزي انقلاب اسلامي ، با جوش و خروش فراوان و شجاعتي كم نظير اقدام به آگاهي و آشنائي مردم نسبت به دو قطب غرب و شرق و حكومت طاغوت نمود و درجريان مبارزات ، ۱۷ مرتبه دستگير و روانه كميته شهرباني كل كشور و زندان ساوا ؛ شد و اعدام اين شهيد بزرگوار در اوائل سال ۱۳۵۷ توسط طاغوت به نيروهاي امنيتي استان ابلاغ شده بود.

شهيد قاسمي در ادامه خدمات مذهبي و سياسي سفري به كويت بعنوان نماينده حضرت آيت الله العظمي وحيد داشت و سفري به سوريه و مصر و چند سفري هم به عربستان داشته است.

شهيد قاسمي با صداقت كامل در مسير اسلام ناب محمدي (ص) و ولايت فقيه حركت مي نمود و به هيچ فردي اجازه نمي داد تحت لواي اسلام و قرآن و نهضت امام (ره) رفتار تند و افراطي و خارج از شرع و موازين قانوني داشته باشد و با اينگونه افراد به طور جد برخورد مي نمود.

شهيد حجتالاسلام قاسمي به اصرار علما و متدينين در آخرين روز فرصت ثبت نام براي نمايندگي اولين دوره مجلس شوراي اسلامي بصورت مستقل ثبت نام نموده و مردم وارسته ساري به شهيد قاسمي راي داده و راهي مجلس شوراي اسلامي شد.

شهيد حجتالاسلام قاسمي پس از سالها تلاش براي اعتلاي اسلام و انقلاب اسلامي در شامگاه هفتم تيرماه ۱۳۶۰ در دفترمركزي حزب جمهوري اسلامي ايران به همراه شهيد دكتر بهشتي و يارانش به آرزوي ديرين خود رسيد و به لقاءالله نائل آمد.

« روحش شاد و راهش پر رهرو باد »


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 تير 1391
امیدواریم مسئولین پیرو واقعی راه این عزیران باشند
شکیبافر 7 تير 1395
یاد و نام شهدای هفت تیر گرامی و راهشان پر رهرو باد.
امید است که دستگاه های متولی بزرگداشت شهدای هفت تیر، اعم از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دادگستری استان علاوه بر نصب بنر و ... در راستای معرفی یکایک شهیدان مظلوم و والامقام حادثه هفت تیر سعی و تلاش بیشتری نمایند. شکیبافر
نا شناس 7 تير 1395
امیدواریم مسئولین پیرو واقعی راه این عزیران باشند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.325 seconds.