.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تشکیل جبهه در سایه سکوت دولتی‌ها

با تشکیل دو جبهه جدید در دل جریان اصولگرایی فعالیت‎های انتخاباتی روند تازه‌ای به خود گرفته است. سوال اینجا است که "آیا تشکیل این دو جبهه، انشعاب و اختلاف در جریان اصولگرایی است؟" روز گذشته آیت الله مهدوی کنی درباره تشتت و اختلاف در بین اصولگرایان هشدار داد و گفت: «این روزها اخباری مبنی بر اعلام موجودیت جمعیتی منتشر شده است که بنده در همین جا تمامی اصولگرایان را از اختلاف و انشعاب نهی می کنم.» این گونه بود که برای برخی پرسش اخیر با هشدار آیت‌الله ابعاد واقعگرایانه‌تری یافت.

تشکیل دو جبهه نوبنیاد در دل جریان اصوگرایی در نزد آنانی که در تمام طول ماه‌های اخیر در اندیشه وحدت بوده‌اند، نگرانی و هراس تکثر و اختلاف را در پی داشته است.

جبهه پایداری و جبهه ایستادگی، دو جبهه ی تازه متولد شده در جریان اصولگرایی هستند. برخی ناظران شکل گیری این دو جبهه را نشان دهنده عدم تحقق وحدت در میان اصولگرایان می دانند. اما برخی دیگر از تحلیلگران می گویند این دو به راه وحدت به انتخابات وارد خواهند شد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی که به زودی بیانیه اعلام موجودیت منتشر خواهد کرد قرار است همایش سراسری آن در این هفته برگزار شود.

جبهه پایداری متشکل از برخی وزرای اخراجی دولت، نمایندگان فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، قرارگاه عمار و برخی چهره های سیاسی اصولگرا است. گفته می شود این جبهه به وسیله صادق محصولی مدیریت می شود.

روح الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، کامران باقری لنکرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، مهرداد بذرپاش، علی اصغر زارعی، اسماعیل کوثری و کوچک زاده برخی از چهرهای این جبهه به شمار می آیند. به نوعی می توان گفت هسته ی اصلی این جبهه همان "رایحه خوش خدمت" یا جریان موسوم به "سوم تیر" است.

موسسین این جبهه چندی پیش با آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله یزدی دیدار کرده‌اند. اخبار حکایت از این دارد که قرار است به زودی از بین غلامحسین الهام، علی‌اصغر زارعی و صادق محصولی یک نفر به عنوان نماینده جبهه پایداری انقلاب اسلامی در کمیته 7+8 اصولگرایان حضور داشته باشند. همچنین اعضای این جبهه پیشنهاد کرده‌اند که روح‌الله حسینیان نیز به عنوان نماینده این جبهه به کمیته3 نفره اضافه شود.

"رابطه با خدا بر اساس اخلاص، رابطه با ولی خدا بر اساس تبعیت و رابطه با مردم بر اساس صداقت و خدمتگذاری، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه انحرافی و مرزبندی با خواص مردود" جزء شاخصه‌های اصلی موسسین جبهه پایداری است.

تشکیل این جبهه از دل جریان اصولگرایی در شرایطی که گروه 7+8در راستای ایجاد وحدت شکل گرفته است. از نگاه بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی جای تامل دارد. تحلیلگر سایت خبری بی بی سی فارسی راه اندازی "جبهه پایداری" را نشانگر انشقاق و شکاف در میان اصولگرایان دانست.

از سوی دیگر هفته گذشته جبهه ی دیگری نیز اعلام موجودیت کرد. جبهه ای که به نوعی دنباله رو محسن رضایی است. این جبهه که با عنوان "ایستادگی" فعالیت خود را آغاز کرده است، شامل برخی احزاب اصولگرا می شود.

"ایستادگی" به نوعی تحت مدیریت و رهبری محسن رضایی کار خود را آغاز کرده است. از اعضای شاخص این جبهه می توان به عبدالحسین روح الامینی، علی رضایی(فرزند محسن رضایی) و حسن بیادی اشاره کرد. یازده حزب و جمعیت اصولگرا در این جبهه حضور پیدا کرده اند.

حسن بیادی یکی ازاعضای "ایستادگی" در گفت و گویی با سایت نزدیک به محسن رضایی از تشکیل این جبهه دفاع کرد و گفت که جبهه ایستادگی با هدف تقویت اتحاد اصولگرایان، حرکت بر مبنای تصمیمات جامعتین و پرهیز از هرگونه سهم خواهی شکل گرفته است.

بیادی از سوءاستفاده برخی از اصولگرایان از سعه صدر جامعتین سخن گفت و از آیت الله مهدوی کنی درخواست کرد که همچون همیشه جلوی رفتارهای افراطی برخی افراد و گروه ها را بگیرد.

شکل گیری این دو جبهه سیاسی در میان اصولگرایان تاکنون واکنش هایی را برانگیخته است. واکنش هایی که برخی از آن‌ها توام با احتیاط بوده برخی دیگر با صراحت بیشتری همراه بوده است.

اما مهمترین واکنش را برخی واکنش روز گذشته آیت الله مهدوی می دانند. رییس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل روحانیت مبارز بدون اشاره دقیق به نام خاصی با انتقاد از اعلام موجودیت یک جبهه جدید در میان اصولگرایان این جریان را به وحدت دعوت کرد.

آیت الله مهدوی کنی گفت: «این روزها اخباری مبنی بر اعلام موجودیت جمعیتی منتشر شده است که بنده در همین جا تمامی اصولگرایان را از اختلاف و انشعاب نهی می کنم.»

وی ضمن تاکید بر این که دشمنان از این اختلاف سوء استفاده می کنند، عنوان کرد که سایت های خبری و روزنامه ها نیز مطالبی مبنی بر اینکه بین این جریان اختلاف و دشمنی ایجاد شده است را مطرح کردند.

به نظر می رسد انتقاد آیت الله مهدوی کنی متوجه جبهه پایداری است. جبهه ای که نماینده ای در گروه 15 نفره اصولگرایان ندارد. بنا به نوشته روزنامه کیهان این جبهه بنا دارد در چارچوب گروه 8+7 فعالیت كند. این روزنامه ضمن حمایت تلویحی از این جبهه معتقد است وزن اجتماعی این جبهه از دیگر گروه های حاضر در 8+7 بسیار بیشتر است.

با این اوصاف این پرسش اساسی مطرح است که هشدار آیت‌الله متوجه چه کسانی بوده است؟ و از سوی دیگر با وجود مخالفت آیت الله مهدوی کنی و بسیاری از اصولگرایان، دلیل شکل گیری این جبهه‌ها و جمعیت‌ها در دل جریان اصولگرایی چه ضرورتی دارد؟ اینها مسائلی است که به عقیده کارشناسان تاکنون توضیح دقیقی درباره آنها ارائه نشده است.

اما امروز حجت الاسلام آقا تهرانی که گفته می شود از اعضای اصلی جبهه پایداری به حساب می آید، در گفت و گویی با خبرگزاری فارس اظهار کرد: «كسانی می‌توانند كاندیدای مجلس نهم شوند كه حماسه 9 دی برایشان مسئله باشد، از این رو كسانی كه در فتنه 88 ساكت بودند، نمی‌توانند كاندیدای انتخابات مجلس شوند.» وی تأكید كرد که ساكتین در برابر فتنه 88 در كمیته 15 نفره اصولگرایان جای ندارند.

با این اوصاف فارغ از این که انگیزه شکل گیری دو گروه جدید در جریان اصولگرایی چیست، می توان گفت که رقابت های انتخاباتی وارد فاز جدید شده است؛ که می تواند حاشیه های فراوانی را در پی داشته باشد. حاشیه هایی که در هشدار آیت الله مهدوی کنی نمود پیدا کرده است.

نکته اساسی دیگر این است که تمام این اتفاقات در بستر سکوت محض دولتی ها و جریان موسوم به انحرافی شکل گرفته است. سکوتی که قطعا بی دلیل نیست و شاید حاکی از رضایت باشد. رضایت از وجود تشتت و اختلاف در جریان اصولگرایی. رضایت از چند دسته شدن این جریان در آستانه انتخابات حساس مجلس. انتخاباتی که گفته می شود جریان انحرافی برای آن برنامه ویژه ای دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.123 seconds.