.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ابهام در بودجه فرهنگي دولت

به گزارش آتي نيوز ،به طور قطع يكي از مواردي كه رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاكيد كرده اند توجه به رويكردهاي فرهنگي دشمن يا همان تهاجم فرهنگي است امري كه ايشان با تعبير شبيخون فرهنگي از آن ياد كردند. اوج شبيخون فرهنگي در دولت اصلاحات اتفاق افتاد و متاسفانه دولت در آن زمان نه تنها تدابيري براي مبارزه با اين شبيخون تدارك نديد بلكه حتي با اقداماتي از قبيل حذف معاونت پرورشي آموزش وپرورش عملا راه را براي اين حركت دشمن باز كرد.

يكي از اساسي ترين فاكتورهاي توسعه فرهنگي و توجه به برنامه هاي فرهنگي بحث بودجه و منابع مالي است هرچند رشد منابع اگر در قالب طرح هاي مدون و برنامه ريزي شده صورت نگيرد ممكن است خطرناك باشد و زمينه سوء استفاده برخي جريان ها را فراهم كند.

متاسفانه ميزان منابع و نحوه هزينه بودجه فرهنگي در لوايح سالانه بودجه شفاف نيست و اين امر علاوه بر سوء استفاده موجب ناكارآمدي اين منابع و عدم تاثير قابل توجه در بخش فرهنگي شده است.

تامين بودجه فرهنگي از لابلاي رديف هاي درآمدي بودجه كه امكان نظارت دستگاه هايي از قبيل ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور را از بين مي برد از مسائل ديگر بودجه فرهنگي است كه نمايندگان بايد به آن توجه كافي داشته باشند.

شاهد اين مدعا افزايش يك هزار و 500 ميليارد توماني بودجه فرهنگي در سال گذشته است كه علي رغم اين افزايش قابل توجه تحرك چنداني در بخش فرهنگي كشور ايجاد نشد.

دليل اين موضوع نيز تخصيص اعتبارات به اشخاص حقيقي و حقوقي در قالب بودجه فرهنگي است. به طور مثال شوراي عالي ايرانيان خاج از كشور يكي از محل هايي است كه از بودجه فرهنگي استفاده كرده و نه تنها عملكرد متناسبي نداشته بلكه فعاليت پر ابهام آن ،سبب تصويب طرح تحقيق تفحص در مجلس شد.

نكته جالب توجه حضور فرد پرحاشيه دولت به عنوان رئيس كميسيون فرهنگي دولت است ،چون اختصاص بودجه به هر طرح فرهنگي بايد با تصويب اين كميسيون صورت پذيرد.

مركز ملي جهاني شدن و شوراي فرهنگي رياست جمهوري نيز از بخش هاي پرحاشيه ديگر دولت هستند كه ازبودجه فرهنگي كشور استفاده مي كنند.

بيم آن مي رود در سال جاري با تشديد فعاليت هاي انتخاباتي و تحركات وسيع جريان منتسب به فرد پرحاشيه دولت بخش قابل توجهي از بودجه فرهنگي مانند سال گذشته در اختيار افرادي از قبيل (ح-ن) براي راه اندازي سايت هاي خبري و ديگر فعاليت هاي انتخاباتي قرار گيرد.

در بودجه سال 90 نيز با اینکه بودجه فصل فرهنگ کاهش داشته اما بودجه بخش فرهنگ رشد ۱۷ درصدی داشته است.علت افزایش این بودجه علیرغم کاهش بودجه فصل فرهنگ مربوط به افزایش بودجه کمک به افراد حقیقی و حقوقی و رشد ۱۰۶ درصدی ردیف های متفرقه فرهنگی است.

پس تغييرات گسترده در سطوح مديریتي روزنامه ايران و خبرگزاري جمهوري اسلامي ( ايرنا) در بودجه سال جديد اين مجموعه تغييراتي حاصل منظور شده است واعتبارات هزینه ای تولید برنامه و محتوا و خبر ایرنا، عدد صفر منظور شده است.اما این عدد به ردیف های متفرقه بودجه منتقل شده است.نکته حائز اهمیت این است که ردیف های متفرقه بودجه نه امکان بررسی دقیق آن در مجلس را دارد و نه اينكه در حین اجرا نظارت پذیر است.

يكي ديگر از مصارف بودجه فرهنگي كه از سوي رئيس كميسيون فرهنگي دولت سال گذشته به طور جدي پيگيري شد اختصاص بخشي از اين منابع براي حل مشكلات بازيگران و هنرمندان مشهور از جمله هديه تهراني، مهتاب كرامتي و مهناز افشار مباحثي بود كه ديدار هاي پي در پي مشايي با اين بازيگران اين قضيه را روشن تر مي كرد. نكته جالب تر آنكه حتي بازيگران درجه دوم و چندم سينما هم از اين الطاف بي بهره نشدند و ارتباط با اين افراد به معاون اطلاع رساني وي يعني آقاي صالحی مرام سپرده شد. به هر حال هزينه سليقگي و به دور از نظارت و برنامه ريزي خاص منابع بيت المال آن هم از بودجه بخش مهم فرهنگ ،مي تواند با توجه به افزايش هجمه شبيخون فرهنگي آثار مخرب عميقي بر روي نسل جوان داشته باشد چرا كه فرهنگ اسلامي و ايراني هيچ وقت با هزينه هاي اتنخاباتي تعميق نمي يابد.

در اینجا به حذف بودجه شورای عالی ایرانیان هم می شود اشاره کرد و اینکه سال آینده این شورا باید از کدام منابع هزینه کند؟ /1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.