.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مردم مازندرانی پراکنده در چهار استان کشور
مردم مازندرانی پراکنده در چهار استان کشور

ایران یکی از کشورهای کثیرالملله جهان است. بیش از ۲۰ گروه قومی در این کشور ساکن هستند.

مازندرانی ها نیز یکی از گروههای قومی ساکن در ایران هستند که بیش از ۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و به زبان مازندرانی صحبت می کنند و عمدتا مسلمان شیعی هستند. چه در گذشته و چه در امروز مردان و زنان بزرگی از میان آنان برخاسته اند. یک تصور در مورد این قوم آن است که بیشتر مردم فکر می کنند آنها تنها ساکن استان مازندران هستند. ا

ین طرز تفکر کاملا نادرست است. مازندرانی ها در ۴ استان کشور پراکنده هستند. مازندران دارای بیشترین جمعیت مازندرانی در ایران است البته در شهرستان‌های رامسر و تنکابن در غرب مازندران گیلک ها که از زبان و فرهنگی نزدیک به مازندرانی ها برخودار هستند ساکن می باشند.

در استان گلستان مازندرانی ها در شهرستان های علی آباد، گرگان، کردکوی و بندرگز ساکن هستند ، متاسفانه در منابع رسمی این گروه از مازندرانی ها فارس تبار قلمداد می شوند که نادرست است.

روستاهای شمالی استان سمنان همچون خطیرکوه، چاشم، پرور، فولاد محله و ... مازندرانی هستند و مردم شهر شهمیرزاد و همچنین ایل الیکایی گرمسار هم به گویش‌های خاصی از زبان مازندرانی صحبت می کنند.

در استان تهران نیز مردم دو شهرستان دماوند و فیروزکوه و منطقه قصران عمدتا مازندرانی هستند. جمعیت مازندرانی ها بین ۳ تا ۴ ملیون نفر می باشد. در ادامه بیشتر در مورد مردم مازندرانی و وضعیت آنها از نظر فرهنگی و قومی در ایران صحبت می کنم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

كارشناس ارشد زبانشناسي 3 آبان 1389
به عنوان يك مازندراني مقيم تهران از اين كار تحقيقي استقبال مي كنم
امید 3 آبان 1389
سلام دوست عزیز کار خوب وپسندیده ای بود البته برای آنانی که تاریخ مازندران را نخوانده اند . خدمت شما دوست بزرگوار وهمه هم استانیهای عزیزم عرض کنم . استان مازندران همانند کشور عزیزمون ایران تاریخ پر فراز ونشیبی را گذرانده واین سرزمینی که اکنون به عنوان مازندران یاد میشود تقریبا یک چهارم تا یک پنجم سرزمین اصلی خودش هست زمانی که اقوام ایرانی را مورد مطالعه قرار می دهیم قلمرو این اقوام سرزمین اجدادی آنها محسوب میشود ومعدود اقوام ایرانی را می توان یافت که به صورت پراکنده در برخی نقاط کشور باشند برای مثال طایفه ای از آذری زبانان در بجنورد وقوچان که به مرور زمان وگذشت ایام وااختلاط فرهنگی به شکل امروزی در آمده اند . واما همانطور که دوستان میدانند قبل از عصر صنعت دامپروری وسپس کشاورزی از مشاغل اصلی مردم قدیم بود وبواسطه همین اقوام ایرانی غالبا کوچ نشین وعشایر بوده اند ویا نوعی زندگی کوچ نشینی داشته اند چنانکه بقایای این نوع زندگی در ییلاقات مازندران رواج دارد برای مثال مردم از دشت مازندران به نواحی خوش اب وهوای ییلاقی برای تألیف دام ویا گذران تابستان به این نواحی پناه میبرند . بنابراین تمامی نقاط کوهستانی البرز در سرحدات استانهای خراسان شمالی تا گیلان در اختیار دشت نشینان مازندرانی بوده است . به گونه ای که این مطلب در شاهنامه هم آمده است . ودر سالهای نه چندان دور استان سمنان کنونی وشهرها ونواحی شمالی استان تهران جزئی از مازندران محسوب میشدند و مناطق اخیر که دوست عزیز به انها اشاره کرده اند فقط برای تصاحب منابع آبی در دهه شصت به استان سمنان واگذار شد . لذا ضمن احترام به شما دوست گرامی بنده به عنوان یک مازندرانی که سالهاست در استانهای کشور مختلف کشور خدمت میکنم از شما وهمه دوستانی که علاقه مند به تاریخ وفرهنگ مازندران هستند میخواهم تا با مطالعات عمیق وگسترده خود در زمینه وحدت وحفظ انسجام فرهنگی این مرز وبوم پاک بکوشید . ختم کلام اینکه همه مازندرانی زبانها خود را متعلق به همین آب وخاک میدانند . برای اطلاع خوانندگان گرامی وشما دوست عزیز عرض کنم عشایر الیکایی گرمسار از روستاههای شهرستان نور مهاجرت کرده اند . وهمچنین اهالی روستاههای افتر ، اروانه سمنان از شهرستانهای سوادکوه وبابل به این نواحی کوچ نمودند وخوب است بدانید دژها واستحکامات اسپهبدان مازندران در نواحی البرز گواه تعلق خاطر مردمان این نواحی به مازندران است . وشاید جالب باشد بدانید اهالی روستاههای اطراف رودهن نظیر سید آباداز اهالی شهرستان آمل هستند وحتی در مناطق دربند ولواسان تهران طوایفی از مردمان سوادکوه بویژه الاشت وشهرستانهای بابل وساری وآمل قرنهاست سکونت دارند .(نجفی سوادکوهی)
نا شناس 3 آبان 1389
انگور مازندران کشمش نمی شود بگذاریداین مردم در استانهای دیگر بهتر از مازندرانیها زندگی کنند ما که خیری از مازندران ومسئولین مثلا بومی ان ندیدیم.
سید مجید اسدی 5 آبان 1389
سلام خدمت شما
در زمستان سال 1381 کنگره عالم برجسته «مرحوم سید حیدر آملی» در دانشگاه صنعت نفت محمود آباد و با حضور شخصیت هایی چون مرحوم آیت الله معرفت، دکتر منصوری لاریجانی، آیت الله عمید زنجانی و ... برگزار شد. برجسته ترین سخنران آن مراسم حضرت استاد علامه حسن زاده آملی بود. ایشان ضمن آوردن دلایل متقنی از کتب قدیمی چون «حدود العالم من المشرق الی المغرب» و نقل قول از بزرگان تاریخ و علم جغرافیا گفتند: «همانطور که امروز گرینویچ مبدأ طول جغرافیایی است، زمانی هم شهر آمل- آمل قدیم- مبدأ طول بود» و صحبت های شیرینی که آن روز همه حضار فرهیخته را میخکوب کرده بود تا جایی که در مورد حدود تقریبی آمل در قدیم فرمودند: «روزگاری دروازه شهر آمل، بومهن فعلی بود» که الحق و الانصاف بیانات آن روز حضرت علامه شنیدنی و خواندنی و ماندنی است... از خاطرات آن روز که بگذریم نقل جمله آقای احمد ناطق نوری در همایش شعر و موسیقی مازندرانی در سالن وزارت کشور (یا تالار وحدت؟) نیز جالب است. آقای ناطق در جایی از سخنان خود می گوید «اگر شماها سری به محلات شمال تهران چون فشم، درکه و ... بزنید می بینید بالای قباله های قدیمی آنها نوشته است (اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان آمل) علاوه بر اینکه اکثر پیرزنان و پیرمردان این مناطق به مازندرانی صحبت می کنند» البته آقای ناطق نفرمودند که اگر چنین است پس چرا تابلوهای خوشامد گویی به دو شهر نور و محمودآباد را - بیخ گوش آمل - و در مسافتی چسبیده به شهر آمل نصب کردند!!؟ چون نمی خواهیم بحث را به دعاوی حقوقی بین دو یا چند شهر بکشانیم به همین مقدار بسنده می کنیم.
غرض حدود جغرافیایی و فرهنگی مازندران است که مورد بحث است. گرچه اینها روزگاری واقعیت داشته اما امروز در کمال ناباوری می بینیم شبکه تهران از سد لار و پلور تصویر گرفته و هنگام پخش از شبکه تهران عنوان «منطقه پلور/تهران» را به آن آویزان می کند! یا افراد و گروههایی از کوهنوردی تهران در قسمت شمال غربی قله دماوند - از طرف روستای ناندل و حاجی دلا و میانده که 95 درصد از ساکنین آن آملی هستند- در حال برگزاری پارتی و جولان دادن به عناوین مختلف و کشیدن جاده هستند! و در مورد دیگر می بینیم فرمانداری شهرستان فیروزکوه - که تا چندی پیش جزو استان مازندران بوده است- در حال درگیری با سوادکوه برای تصرف گردنه گدوک است!
صندلی نشینان استانداری مازندران!
کجایید که بیایید و دم برآورید برای حفظ تمامیت ارضی استان مازندران! آیا فقط امام جمعه آمل-حجه الاسلام رحمانی- باید در نماز جمعه شهر فریاد هشدار در این موضوع سر دهد؟ چرا محیط زیست تهران تا منطقه امامزاده علی -بالاتر از آب اسک- را بلعیده!؟
آقای استاندار!
میزان تعصب دینی تان برایم جالب بود آنجا که در پی نشنیدن صدای اذان از بلندگوی یکی از شهرک های ساحلی فریاد واویلا سر دادید، اما ای کاش قدری از این تعصب را در راه حفظ سرزمین های این استان افتخار آفرین خرج می کردید!
متولیان استان مازندران!
آیا باید فقط با فراخوان آقای مشایی در منطقه پلور و برای استقبال از میهمانان فرا استانی به آنجا سفر کنید؟
ای کاش شما هم چون وزارت خارجه که سالهاست از دست اندازی عرب های بی غیرت به جزایر سه گانه وطن عزیزمان جلوگیری کرده ( و در آنجا تابلوی نام جزیره را با جمعیت 70 میلیون نفر برافراشته) در حفظ سه منطقه استراتژیک سد لار، امامزاده هاشم و گردنه گدوک تلاش کرده و از نفوذ تهرانی ها به دیار طبرستان ممانعت می کردید.... گرچه هنوز اندک امیدی مانده است......
( بهشتی که یزدان بفرموده راست / ز مازندران نقطه ای را نکاست).
سما/ آمل
شاه حسینی 22 آذر 1389
برای اطلاعات بیشتر درباره الیکایی های گرمسار به کتاب " کوچندگان سرزمین خورشید درخشان: درآمدی بر شناخت ایل الیکایی" مراجعه فرمایید
مجید کاوه 3 خرداد 1391
زنده باد مازنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدران بزرگ و عزیز ، من حاشق سرزمین سبزم مازندران هستم
امیررضا الیکایی 14 خرداد 1391
باسلام ازیادآوری شماومطلبتان سپاسگذارم.
نونا 5 آذر 1391
نویسنده عزیز فیروزکوه و دماوند جز منطقه تهران می باشند نه مازندران. یه چرخی هم تو این مناطق بزنید و از مردم آنها بپرسد آیا مازندرانی هستید محکم خواهند گفت نه.
نونا 6 آذر 1391
مردم فیروزکوه و دماوند مازندرانی نیستند و اگر نویسنده محترم یک دور در این شهر ها زده و این سوال را از آنان بپرسد محکم در جواب خواهند گفت نه. این دو شهر متعلق به تهران می باشند.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 28 خرداد 1395
چرت نگو. گلم. اگه تهران پایتخت نبود باز هم این حرف رو میزدی؟؟؟؟
احمد 19 فروردين 1396
از قرص و آمپول استفاده کن خوب میشی اگرم نشدی فدا سرم.ما رو به تهرانی ها نبند،رگ و ریشه ما معلومه.زنده باد دیار علویان
فرهاد 20 فروردين 1396
من فیروزکوهی ساکن تهران هستم لطف کن راجب فیروزکوه نظر نده ما فیروزکوهی ها مازندرانی هستیم و هنوز که هنوزه در خود فیروزکوه به زبان مازندرانی سخن می گوییم .
استان تهران بیش از سه میلیون مازنی بومی دارد.
کاری باری داشتی ادرس میدم در خدمتم.
مازیار 20 شهريور 1392
چون فیروز کویی و دماوندی های فعلی فکر می کنن به بوته اند که به پایتخت پناه بردن.درصورتی که اونها دارای فرهنگ وتمدن مازندرانی هستن و در طول تاریخ یعنی از زمان هخامنشی و ساسانی و اسلامی جزو بلاد طبرستان بودن حتی قلعه های مازیار قهرمان بزرگ مازندران در جای جای فیروزکوه و دماوند و حتی رودبار قصران قرار داره.دوست عزیز من دانشجوی دانشگاه فیروزکوهم اگه تو شهر قدم بزنی میبینی که به زبان مازندرانی باهم صحبت میکنند و در کمال تعجب به شما پاسخ میدن ((اما ترونی هسمی)) یعنی به زبان مازندرانی می گن ما تهرانی هستیم !!!
گیلک نه مازنی 20 دي 1393
خدمت اون عزیزانیکه مردم گلستان رو مازنیی میدونن بگم که ما گیلک هستیم گیلک بدنیا اومدیم و گیلک هم خواهیم مرد و کوچیک همه ی همزبانامونم هستیم اما به هیچ وجه اسم زبان ما مازنی نیس
حسین 5 ارديبهشت 1394
که مازندران شهر من یاد باد همه بر و بومش آباد باد
آملی لاریجانی 4 خرداد 1394
نونا راجع به شما مطمئنم که مازنی نیستی چون مازنیها رگ غیرتشون رو تو هر شهری که باشن دارن .فیروز کوه و دماوند (منظور از دماوند شهر دماوند نه قله اساطیری دماوند چون این قله جز جدانشدنی خاک مازندران و آمله و به هویت مردم آمل و مازندران گره خورده ) متعلق به خاک پاک مازندران بود هست و خواهد بود و ریشه و فرهنگ و زبان این مناطق مازنیه خودتون رو گول نزنین هزاران نجفدری و وارجمندی و آسوری تو آمل و بابل و قائم شهر زندگی میکنن که هنوزم خودشون رو مازنی میدونن نه تهرانی واز اینکه خاکشون جز تهران شد شرمسارن
نا شناس 18 خرداد 1394
مازندرانی هایی که در شهر های چهارده و کلاته دامغان همچنین روستاهای شمالی شاهرودکه همجواربا شاهکوه گرگان هستند و مازندرانی هایی که در طالقان در همجواری کجور هستند و همچنین مازندرانی های که در بندر ترکمن زندگی میکنند را فراموش کردید.باتشکر
کارن 19 خرداد 1394
هرکه دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش !!!در پاسخ به کسی که گفت فیروز کوه و دماوند ی ها مازندرانی نیستنداول برو ویکی پدیا را ببین که انجا زبان شما را مازندرانی نوشته!!! دوست عزیز این تقسیمات استانی است نه تقسیمات قومی!!همین گلستان تا 15سال پیش مال مازندران بود یا همین سمنان تا 40سال پیش جز مازندران بودوچند دهه قبل تر از ان تهران جز مازندران بود!! ایاتمام کسانی که از گلستان یا سمنان در استان مازندران ان زمان بودند جز قوم مازندرانی بودند!!مثلا ترکمن ها ایا جز قوم مازندرانی محسوب می شدندیا مردم استان مازندران!!یا مازندرانی هایی(بندرگز کردکوی گرگان علی اباد)که از مازندران جدا شدند الان گلستانی شدند!!اما در مورد فیروزکوه و دماوند وشمیرانات و قصران همیشه تاریخ جز طبرستان(مازندران) بود که الان با تقسیمات استانی جز استان تهران است مثلا مهابادی ها کرد هستند الان مهاباد در تقسیمات استانی در اذربایجان غربی واقع شده است ایا مهابادی ها کرد هستند یا اذربایجانی!!همین فیروزکوه ودماوند زمانی که سمنان(40سال پیش) از مازندران جدا شده بود مدتی به استان سمنان پیوست و تا همین چند سال پیش جز استان سمنان بود حالا فیروزکوهی ها ان زمان سمنانی بودند !!فردا فیروزکوه و دماوند جز استان اذربایجان شود ترک می شوند یا پس فردا به کردستان بپیوندند کرد می شوند!!!همانطوری که اردبیلی ها اذربایجانی هستند و نام استان شان اذربایجان نیست ویا مهابادی ها کرد هستند نام استانشان کردستان نیست و همانطور مردم مسجد سلیمان لر هستند(لر بختیاری) اما نام استان شان لرستان نیست!!همین هم در مورد فیروز کوه دماوند رودبار قصران شهمیرزاد کلاته رودبار گرگان علی اباد کردکوی بندر گزو... هم صدق می کند که انها مازندرانی(قوم مازندرانی) هستند ولی نام استان شان مازندران نیست!!در ایران اقوام مختلفی زندگی می کنند فیروزکوه و دماوند جز کدام قوم هستند کرد لر ترک گیلک مازندرانی فارس بلوچ عرب و...!!!ما قومی به نام قوم تهرانی نداریم که شما جز ان باشید!!تهران شهری است که منا طق شمالی ان همیشه جز طبرستان بوده و که قلعه مازیار (مازیار مازندرانی یا مازیار قارن) هم در شمیران و در روستای امامه رودبار قصران واقع شده است!! اما یک شهر ری وجود داشته که در جنوب تهران واقع شده است که با حمله مغول این شهر ویران شده است و بعد از حمله مغول خالی از سکنه شد!!اما در مورد لهجه فعلی شهر تهران(نه مناطق شمالی تهران) این لهجه در زمان فتحعلی شاه که لهجه یزدی بهترین لهجه فارسی است را به تهران پایتخت ان زمان اورد ان لهجه با تلفظ ترکان قاجار به این شکل در امده است و قدمت تاسیس این شهر تهران به دوره قاجار می رسد چون تهران قبل از قدوره قاجار یک روستا بود و با امدن پهلوی ها و گسترش شهرنشینی و امدن مردم از شهرهای دیگر این شهر نو پا شکل گرفته است و تا همین 40سال پیش مناطق شمالی تهران از خود شهر تهران دور بود و منطقه جداگانه ای بود اما بر اساس افزایش جمعیت تهران و گسترش شهر تهران مناطق شمالی تهران به تهران وصل شده است !!!هرقومی را به زبان و تاریخ و فرهنگ و اداب و رسوم اش می شناسند! شمازبانتان نه شبیه تبریزی ها نه سنندجی ها نه خرم ابادی ها نه مشهدی ها نه اصفهانی ها و حتی تهران فعلی است !! اما نه تنها زبانتان با مازندرانی ها یکی است بلکه همیشه تاریخ جز مازندران بودید و براساس تقسیمات استانی از مازندران جدا شدید و اداب و رسوم تان مثل مازندرانی هاست!!!فیروزکوه دماوند همیشه جز مازندران بوده مثل همه جای مازندران از کوه های سربه فلک کشیده و مردمی مقاوم و خونگرم و میهمان ناز وصلح طلب دارد که طول تاریخ نه عرب نه مغول و... نتوانستند فیروزکوه و دماوند را مثل جاهای دیگر مازندران فتح کنند و این مردم در برابر دشمنان یار و غمخوار هم بودنداین مردم مثل تمام مازندرانی هاهیچوقت به مردمان دیگر سرزمین برای غارت و جنگ حمله نکردند با این که کمتر از همه زیر بار زور رفتند این سرزمین همیشه دارای انسان های بزرگ نجیب مهربان دوست داشتنی و...بوده است! فقط این ها رامی خواستم بگویم که فکر نکنید مازندرانی ها بی بوته اند این را گفتم ان تاریخ را به ذهن شما می دهند این طور نیست برو یه قدر تاریخ مازندران را بخوان و بعد اظهار نظرکن انوقت به اصلیت خویش افتخار میکنی.
محمد الیکایی 3 فروردين 1396
سپاس از اطلاع رسانی شما
Babak 28 تير 1396
با سلام ودورد بر همه ي اقوام ايراني به ويژه مازندرانيان خون گرم وغيور
حيطه جغرافيايي تبرستان از شمال شاهرود ودهستان ابر در شرق البرز تا منطقه شميران كن روستاهاي جاده چالوس روستاهاي آن شمال كرج آتشگاه روستاهاي بالآي ساوجبلاغ وساكنان آن كه دامپرورند وبه آنها الكايي كه تلفظ محلي ايلكايي است تا طالقان والموت وشمال قزوين امتداد دارد
سامان بارانی استرابادی 29 تير 1396
بنده از گرگان هستم باید به اون دوستی که میگه ما گرگانی ها گیلک هستیم عرض کنم که ما گرگانی ها خودمون رو طبری تبار می دانیم و ربطی به گیلک های گیلان نداریم. نزدیک به چهل درصد مردم استان گلستان شمالی هستند و به گویش های گرگانی و کتولی که زیر مجموعه زبان طبری هست سخن می گویند. گرگان پایتخت ال زیار و اسپهبدان طبرستان بوده است. در اخر باید از صدا و سیمای استان گلستان باید تشکر کنم که در حفظ زبان بومیان گلستان کوتاهی نکرده است و باعث شده است که مردم گرگان به زبان و فرهنگ و هویت خود افتخار کنند.
رضا 19 مرداد 1396
سلام به همه دوستان عزیزم،به نظرم فراموش کردید که تبرستان از استارا تا استراباد بوده،و البته از پدر و مادراتون و یا از پدر بزرگ و مادر بزرگاتون بپرسید در مازندران که به چه زبانی حرف میزنند،بدون شک میگند گلکی،گیلگ قوم بسیار بزرگی هستش،همین املی ها در بخشهایی از تاریخ نوشته که از طایفه امردیها بودند که از حوالیه تپه های مارلیک در گیلان به منطقه فعلی کوچ کردند،موسسه ژنتیک پلانک المان با ازمایشات ژنتیک روی مردم ایران به این تنیجه رسیده که مردم گیلان و مازندران و گرجی ها و کرمانچها وتا بخشهای کوچکی از روسیه ریشه های نژادیشون کاملا مشترکه،در ضمن دوستان عزیزم،گیلک نام قومه ولی مازنام یک طایفه ای بوده در حد فاصل شهسوار تا چالوس که گفته میشه بعد از حمله اسکندر مقدونی در اقصی نقاط طبرستان پپخش و متواری میشند،تاریخ طبرستان همش از گل ودیلم نام برده،حال اگه دووستان وبرادران هم خونم در مازندران میخاند خودشون رو به خاطر برخی از مسائل خودشون رو از گیلک بودن جدا کنند فقط این رو بهشون میگم که از بزرگترهاشون بپرسند به چه زبانی حرف میزنند و دوم تاریخ گیلان رو هم مطالعه کنند و سوم بدونند که این حرفها مال کسایی هستش که امروز بین بابل و امل و ساری فرق میزارند و هدفی جز تفرقه و جدایی ندارند،از نظر بنده حقیر طبرستان یعنی گیلان و مازندران و هردو به زبان گلکی حرف میزنند،این رو هم بدونید چیزی که معرف زبان هستش دستور و قواعدشه و نه شکل بیانش،دستور هردو یکیه،اما چرا تفاوت در گویش وبیانه دلیلش جغرافیاست
سپهر مهرافرین 12 شهريور 1396
بنده از طبری های ساکن تهران هستم و اصالتا گرگانی هستم و افتخار می کنم که می توانم با وجود دوری از گرگان به زبان مادری ام زبان طبری صحبت کنم.
مه دل بئیته شه گرگانه وسه... مه دل تپنده شه دیاره وسه.
خشی 13 تير 1399
بله دمت گرم
مسلمی 7 ارديبهشت 1401
پس ما چی محلی های اطراف گرگان از کجاییم خخخ

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.53 seconds.