.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتن هاي مخابراتي دوست يا دشمن؟

شرکت مخابرات براي تحت پوشش قرار دادن مشترکين تلفن همراه اقدام به نصب آنتن در مناطق مختلف گيلان حتي مدارس کرده در حاليکه در مورد زيان آور بودن امواج انها حرف و حديثهاي زيادي مطرح است .

هرز چند گاهي مباحثي از سوي برخي کارشناسان و مسوولان دال بر مضر بودن امواج و تشعشات اين آنتن ها بر سلامتي انسان بيان مي شود.
در اين ميان برخي کارشناسان بهداشتي و محيط زيست معتقدند، نصب آنتن هاي ( BTS) مخابراتي در مناطق مسکوني و مدارس موجب بروز مشکلات مختلفي در بدن انسان از جمله اختلالات خوني و مغزي مي شود.
به گفته آنان ، فراواني امواج الکترو مغناطيسي آنتن هاي نصب شده در مناطق مسکوني موجب بروز مشکلات خوني و مغزي براي ساکناني که در ميدان مغناطيسي اين امواج قرار دارند، مي شود.
انان معتقدند، آنتن هاي مخابراتي تلفن همراه تشعشات الکترو مغناطيسي از خود ساطع مي کند که قرار گرفتن در معرض اين امواج در درازمدت مشکلات مختلفي از جمله سردرد وسرگيجه ايجاد مي کند .
از سوي ديگر کارشناسان مخابراتي معتقدند ، ميزان تشعشع اين انتن ها 10 وات است که استاندارد است و براي انسان مضر نيست اين درحالي است که برخي ديگر معتقدند اين آنتن ها 50 وات تشعشع دارند.
در اين ميان چندي قبل عضو شوراي اسلامي شهر رشت نسبت به نصب آنتن هاي مخابراتي در مدارس استان انتقاد کرد و خواستار جمع آوري اين انتن ها شد.
" غلامرضا خاکسار " افزود: امواج انتن هاي مخابراتي نصب شده بر روي ذهن و فکر دانش آموزان اثرات منفي مي گذارد.
وي اظهارداشت : خانواده اين دانش آموزان با نصب آنتن هاي مخابراتي در مدارس شهر اعتراض کردند و خواستار جمع آوري و عدم صدور مجوز از سوي شرکت مخابرات هستند.
بنابراين براي روشن شدن اثرات آنتن هاي مخابراتي بر سلامت انسان با کارشناسان و متخصصان فن و شرکت مخابرات گيلان گفت و گوهايي انجام شد .
يک استاد گروه برق دانشگاه گيلان که دکتري مخابرات است در اين خصوص ، گفت : هر جنسي که انرژي از خود ساطع و حرارت توليد مي کند بر روي بدن انسان اثر مي گذارد و مضر است .
" دکتر غلامرضا باقر سليمي " در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تشعشع آنتن هاي مخابراتي نيز زياد است و در ناحيه سر و رگ هاي قلب اثرات منفي مي گذارد.
وي اظهارداشت : هر موج غير طبيعي هر چه ميزان توان آن بالاتر باشد بر مکانيسم بدن انسان اثر مي گذارد .
همچنين استاد فيزيک هسته اي دانشگاه گيلان نيز در اين خصوص گفت: امواج الکترو مغناطيسي تاثيراتي دارد که بستگي به کم و کيف ، شدت ، حوزه تاثير و طول امواج تاثير گذار دارد .
" مسعود وهابي مقدم " در گفت و گو با ايرنا افزود: الکترومايتيک که امواج ماکرويو بخشي از آن محسوب مي شود يکسري آثار زيستي مي تواند ايجاد کند اما ميزان و شدت اين آثار وابسته به شدت ميدان اين امواج است .
وي ادامه داد: امواج ماکرويو در رده امواج الکترو مغناطيسي است و جزء پرتوهاي غيريون ساز محسوب مي شود .
وي اظهارداشت : يون ساز و غيريون ساز بودن اين امواج به انرژي فوتن ها بستگي دارد و در واقع فوتن ها داراي اين انرژي الکترومايتيک هستند .
وي ادامه داد: اگر اين انرژي فوتن ها از يک حدي فراتر برود که در حد امواج ايکس و گاما است ، قادر هستند در بافت بدن يون سازي بکنند.
وي گفت : وقتي اين امواج در بدن يون سازي کنند متعاقب آن يکسري راديکال هاي فعال شيميايي توليد مي شود که اين راديکال ها يک اثر بيوشيميايي بجا مي گذارد که بدنبال آن مي تواند يک اثر بيولوژيکي بروز کند.
وي افزود: اما رده امواج الکترومايتيک در حقيقت پايين تر از امواج ايکس وگاما است و انرژي ها آن در حدي که بتواند يون سازي کند ، نيست .
وي ادامه داد: لذا اين امواج در رده پرتوهاي غيريون ساز دسته بندي مي شود منتهي اين بدين معنا نيست که اين امواج نمي تواند مخاطره اي ايجاد کند .
وي اظهارداشت : تحت تاثير ميدان پرتوهاي الکترومايتيک يکسري ميدان هاي الکترونيکي و مغناطيسي روي بدن انسال اعمال مي شود که اين امر مي تواند باعث بروز يک جريان الکترونيکي در بدن انسان بشود.
وي ادامه داد: البته يکسري ميدان مغناطيسي در شدت هاي بسيار بالا مي تواند اين پرتوها را ايجاد و تاثيراتي روي سيستم اعصاب و يکسري بافت هاي بدن بگذارد .
وي گفت : اگرچه بطور مشخص سرطان زا بودن اين پرتوها هنوز ثابت نشده ولي جزء يکي از مواردي است که ممکن است منجر به ايجاد سرطان شود .
وي اضافه کرد: ولي در حال حاضر در حد دانش امروزي اين شدت امواج مربوط به انتن هاي ماکرويو و انتن هاي سيستم هاي موبايل نگران کننده نيست .
وي گفت : منتهي اين را نبايد از نظر دور داشت که زماني معتقد بودند امواج ماکروفرها مشکلي ايجاد نمي کند اما تدريجا اين استانداردها کاهش يافت چون اثاري ايجاد مي کند.
وي اضافه کرد: بنابراين انتن هاي مخابراتي نيز با گذشت زمان و تحقيقاتي که انجام مي شود ممکن است يکسري آثاري را داشته باشد به همين دليل بهتر است آنتن هاي مخابراتي BTS در مکان هاي پرجمعيت مانند مدارس و مناطق مسکوني نصب نشود.
وي گفت : اگرچه در حال حاضر مشکلي گزارش نشده اما بايد جانب احتياط را رعايت کرد و يک حاشيه ايمني از نظر انرژي براي آينده در نظر گرفت .
وي اظهارداشت : براساس تحقيقات منتشر شده از سوي NRP( موسسه برد حفاظت پرتوهاي بريتانيا ) شدتي که براي پرتوهاي ماکرويو قائل شده 12 کيلو ولت در متر است.
وي ادامه داد: ولي آن چيزي که در ارتباط با شدت امواج انتشار يافته از سوي آنتن هاي مخابراتي مطرح است چيزي نزديک يک دهم است .
وي گفت : بنابراين در حال حاضر ثابت نشده که در معرض امواج اين آنتن ها قرار گرفتن اثر خاص زيستي به همراه دارد .
وي افزود: البته هاي آزمايشاتي در اين خصوص بر روي جانداران انجام شده اما روي انسان تاکنون ازمايشي انجام نشده و کالبدهاي زيستي هر کدام سيستم هاي بسيار پيچيده اي دارند.
وي گفت : اما امواج انتن هاي مخابراتي جزء پرتوهاي غير يون ساز است اما در پرتوهاي بالا دغدغه زيستي به همراه دارد.
وي افزود: فاصله آنتن هاي مخابراتي تا مناطق مسکوني برمبناي شدت امواج متفاوت است .
وي اظهارداشت : آمار شدت امواج انتن هاي مخابراتي را شرکت مخابرات موظف است به مردم اعلام کند تا مردم آگاهانه تصميم بگيرند.
وي ادامه داد: ولي آنتن هاي که نزديک 200 تا 1500 ولت بر متر شدت امواج آنها است استاندارد تلقي مي شود .
وي اظهارداشت : اما شدت نگران کننده امواج 12 هزار ولت بر متر است که حدود 10 برابر حد استاندارد است منتهي از شدت پيرامون انتن هاي مخابراتي کشور اطلاعاتي در دست نيست .
وي گفت : متاسفانه اثرات و جنبه ها و مسائل پرتوهاي يون ساز هنوز در کشور ايران پوشش داده نشده براي اينکه کسي دغدغه آن را نداشته است و بهتر است به عنوان يک پروژه مطرح شود.
وي افزود: از سوي ديگر اين آنتن هاي مخابراتي به صورت گسترده در سطح دنيا در بسياري از کشورها که استانداردها و کدهاي دقيق در اين خصوص دارند در حال گسترش است .
وي ادامه داد: اگراثار زيستي ثابت شده اي براي آنتن هاي مخابراتي مترتب بود مطمئنا سازمان بهداشت جهاني و سازمان هاي ملي يکسري اقداماتي براي محدود کردن آنها شروع مي کردند.
وي گفت : معمولا جسته و گريخته در بسياري از رسانه ها مطالبي تحت عنوان اثرات آنتن هاي مخابراتي منتشر مي شود اما هيچ استناد علمي ندارد.
کارشناس مسوول بهداشت کاربريهاي انرژيهاي هسته اي و امواج مغناطيسي وزارت بهداشت گفته است : ايرانيها در محاصره انواع انرژيها و امواج مغناطيسي قرار دارند و هيچ گونه آموزشي براي در امان ماندن از اثرات مخرب و سرطان زاي انرژيهاي مغناطيسي به مردم ارائه نمي شود.
" علي گوراني " گفته است : مغناطيس توليد شده از آنتن هاي موبايل و پارازيت هاي ماهواره اي همانند اشعه هاي ماوراء بنفش خورشيد مي تواند بدن و سلامتي انسان را تهديد کند.
وي گفته است : در کميسيون بهداشت ودرمان مجلس در مورد مضر بودن آنتن هاي موبايل و ماهواره از من سوال شد .
وي گفت : جواب دادم آنتن هاي مخابراتي و پارازيت هاي ماهواره اي يا استفاده از تلفن همراه براي ادامه زندگي بشر در عصر ارتباطات مفيد است ولي بايد بدانيم چگونه از اين فناوري استفاده کنيم تا سلامتي جامعه به خطر نيفتد.
وي راه سالم ماندن جامعه در برابر تشعشات آگاهي و آموزش به مردم دانست .
وي افزود: تنها راه سلامت ماندن در ميان امواج مغناطيسي آموزش و اگاهي دادن به مردم از سوي دولت ، توليد کنندگان و وارد کنندگان است .
وي اظهارداشت: در کشورهاي اروپايي اصلي به نام " الارا" وجود دارد که براساس آن حداقل آسيب هاي مغناطيسي توليدات و فناوريهاي موجود در خانه و جامعه تعريف شده و مردم آن را رعايت مي کنند ولي اين اصل در ايران هنوز شناخته شده نيست چه به رسد به اجراي آن .
رييس روابط عمومي شرکت مخابرات استان گيلان نيز در جوابيه اين شرکت در خصوص اثرات منفي امواج آنتن هاي مخابراتي بر روي ذهن و فکر دانش آموزان گفت: مرجع رسمي اظهار نظر در مورد مفيد يا مضر بودن يک اقدام و يا يک تصميم خاص در جامعه چه ارگان يا شخصي مي تواند باشد ؟
" نادر صالح " افزود: طبيعي است که يک مرجع معتبر و رسمي با استفاده از تجهيزات و ابزارهاي فني و با رعايت استانداردهاي رايج مي تواند اظهار نظر کند.
وي اظهارداشت : سازمان انرژي اتمي به عنوان يک مرجع رسمي و مجهز و مورد قبول همگان ، با بررسي هاي عملي فاصله غيرمضر از آنتن هاي BTS را حداقل سه تا پنج متر از محل تشعشع اعلام کرده است.
وي ادامه داد: سازمان انرژي اتمي ايران با انجام آزمايشات ميداني اعلام کرده است که ميزان تشعشات دريافتي در فواصل بيش از سه تا پنج متر ، يک درصد حد استاندارد است و ضرري براي انسان ندارد که مدارک آن نيزدر اين شرکت موجود است .
وي گفت: تکنولوژي مخابرات سلولي بر پايه استاندارد GSM در بيشتر کشورهاي جهان مورد استفاده قرار مي گيرد .
وي اضافه کرد: در اکثر نقاط جهان ، انتن هاي BTS بر روي ديوار بيروني ساختمانهاي مسکوني نصب مي باشد و به جهت زيبا سازي و رعايت مبلمان شهري ، به طرز مناسبي رنگ آميزي شده که معمولا به صورت عادي قابل رويت نيست .
وي ادامه داد: در مواردي هم آنتن ها را به روشهاي خاصي مخفي کرده اند که اين مقوله در حوزه فعاليت شهري است .
وي گفت : بحث بهداشت جهاني در مورد اثر امواج موبايل بر روي انسان بيشتر بر روي گوشي هاي تلفن همراه که دائما در نزديکي سر انسان جهت صحبت مورد استفاده قرار مي گيرد ، معطوف شده است .
وي افزود: جهت اين اثرات ، استانداردهاي بهداشت جهاني به دو صورت اروپايي و امريکايي مطرح شده که واحد اندازه گيري اين استاندارد Watt Per Kiliogram که به اختصار جهت هر گوشي تلفن همراه با مشخصه SAR معرفي مي شود.
وي ادامه داد: در استاندارد اروپايي ، مقدار مجاز ، SAR 2 و در استاندارد آمريکايي SAR 1/6 است لذا لازم است توجه ويژه اي در مورد مقدار SAR گوشي تلفن همراه در موقع خريد بشود.
وي گفت : اظهار نظرهاي غير کارشناسي و ايجاد تشويش و نگراني در ذهن مردم ، جامعه را به سمت غوغا سالاري هدايت مي کند بنابراين اظهار نظر قبل از بررسي علمي و فني چگونگي کارکرد BTSها امري پسنديده نيست .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

عبدالله 5 خرداد 1389
معمولا قبل از نصب باید تایید می شد . حتما معترضین غوغا سالارند و موسسه استاندارد هم که کاره ای نیست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.