.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گفتگوی اختصاصی شمال نیوز با مورخ ساروی درباره سد فینسک؛ ؛
اسلامی : مازندران قربانی برنامه پایتخت شدن سمنان می‌شود / سمنان یک‌بار تلار‌کُشی کرد و حالا چشم طمع به تجن دارد
شمال نیوز : دکتر اسلامی به گذشته اشاره کرد و گفت: سمنان با کمک مازندران و با ملحق کردن بخشی از خاک مازندران به خود، استان شد چون جمعیت استان سمنان از جمعیت ساری و میاندورود هم کمتر است ....
اسلامی : مازندران قربانی برنامه پایتخت شدن سمنان می‌شود / سمنان یک‌بار تلار‌کُشی کرد و حالا چشم طمع به تجن دارد

شمال نیوز: قطعه شعری در کتاب ارزشمند «کلیله و دمنه» به عربی آمده که ترجمه آن این است: «عاقل پیش از آن‌که اتفاقات و رخدادهای بد، واقع گردد آنها را تشخیص می‌دهد و اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهد و اگر انسان عاقل نیز دست بر روی دست بگذارد و اجازه بدهد تا وقوع آن حتمی گردد، چه تفاوتی با جاهل دارد؟!».

 

به گزارش شمال نیوز، ماجرای هشدارهایی که طی سه سال اخیر درخصوص احداث سد فینسک توسط «حلقه سمنانی‌ها»ی دولت داده شده است در ابتدا، مانند هر چیزی تکذیب می‌شد، برای نمونه  وقتی  خبرنگاری از یکی از نمایندگان سابق مرکز استان در این زمینه پرسید ، گفت: به دلیل مصیبت‌های آبی که ایجاد بی‌رویه سدها سبب شد، جریان سد‌سازی در کشور متوقف شده و من نمی‌دانم شما خبرنگاران دنبال چی هستین؟!»

 

اما حق با هشداردهندگان بود . امروز اخباری از شلیک تیر  به مغز تجن از سمنان آمد و حتی روستاهایی نیز در منطقه مورد نظر تخلیه شده و عملیات اجرایی با قدرت تمام کلید خورد و این روزها با چرخش برخی مدیران و نمایندگان ، کسی پیدا نمی‌شود که پاسخگوی اظهارات گذشتگان  باشد.

 

امروز سراغ همان نماینده را گرفتیم، با این استدلال که مردم مرا نخواستند و من دیگر کاره‌ای نیستم، جوابی به ما نمی‌دهد و برخی نمایندگان فعلی هم با این استدلال که ما که در این موضوع مداخله‌ای نداشتیم و شما اجازه بدهید بررسی کنیم ببینیم موضوع چیست، در نهایت دست ما را از پاسخ نمایندگان و مدیران خالی گذاشتند.

 

مدیران فعلی حوزه آب، جهاد کشاورزی و همچنین شخص حسین‌زادگان باید در این زمینه موضع‌گیری کنند و به سکوت تن ندهند و به‌ویژه توقع ما از استاندار مازندران که فردی خوش‌نام و مردمی است این است که ضمن بازدید میدانی، در این خصوص شفاف‌سازی کند چون تبعاتِ برخی اتفاقات ازجمله کورکردن بیش از 40 درصد از منابع تأمین آب تجن، در آینده قابل جبران نیست و به نابودی بخش‌های وسیعی از شالیزارها، باغ‌ها و اراضی کشاورزی منطقه ساری، میاندورود، جویبار و نکا ختم می‌شود ضمن این‌که سفره‌های آب زیرزمینی و آب‌بندان‌های بسیاری را از بهشهر تا بابل و آمل در مرکز استان مازندران را خشک خواهد کرد، تأمین آب شرب بیش از 500 هزار نفر را در هاله‌ای از ابهام می‌برد و  زیست‌بوم منطقه را نابود می‌کند و بدتر از همه کمترین رونقی برای صنایع سمنان ایجاد نخواهد کرد.

 

به سراغ «دکتر حسین اسلامی ساروی» رفتیم که بارها در این خصوص تذکر داده بود و همه از هشدارهای صریح وی آگاهی دارند.

 

با لحنی که تند و آتشین بود گفت: مازندران قربانی برنامه پایتخت شدن سمنان می‌شود و سمنانی‌های دولت در تدارک انتقال پایتخت از تهران به سمنان هستند و مازندران را در این مسیر قربانی کردند.

 

دکتر اسلامی به گذشته اشاره کرد و گفت: سمنان با کمک مازندران و با ملحق کردن بخشی از خاک مازندران به خود، استان شد چون جمعیت استان سمنان از جمعیت ساری و میاندورود هم  کمتر است.

 

رییس پژوهشکده ساری‌شناسی همچنین گفت: سمنان به این اعتبار که دو رییس‌جمهور تحویل داد  و با اعمال نفوذ، در تدارک این برنامه‌ها است ازجمله این‌که با توجه به قانون منع گسترش صنایع در یکصد کیلومتری پایتخت اقدام به هدایت صنایع به سمنان کردند و امروز سمنان برخلاف نظر همه کارشناسان در قلب کویر بیش از دوهزار کارخانه بزرگ آب‌خواه از جنس فولادسازی، ذوب فلز و کاشی‌سازی که همه نیاز به آب فراوان دارند، ایجاد کرد و امروز هم برای این واحدهای صنعتی، به آب فراوان نیاز دارند و دربه‎در برای آب شیرین و مفت! در تلاش هستند و طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان فریبی بزرگ و جریانی پوششی بود، آنان از ابتدا نیز چشم به آب دریای خزر نداشتند و تنها می‌خواستند دهان معترضان را ببندند که اکنون که به ما آب دریا را نمی‌دهید، ما آب البرز را می‌بریم.

 

دکتر حسین اسلامی به ماجرای روزخانه تلار سوادکوه اشاره و خاطرنشان کرد: سمنان یک‌بار تلار‌کُشی کرد و با احداث سه کیلومتر تونل در خطیرکوه، «چشمه‌روزیه» را انتقال داد و تلار را خشک کرد درحالی‌که براساس آمار  و با این‌که کویری است، مقدار آبش از استان‌های شمالی و پرباران هم بیشتر است و با این وجود این استان 600 هزار نفری با این همه منابع آب فراوان، باز هم از تهران، خراسان شمالی، گلستان و همچنین از سراسر منابع البرز آب می‌گیرد و باز هم به بزرگترین رودخانه مازندران چشم دارد.

 

این فعال اجتماعی و فرهنگی همچنین گفت: رودخانه تجن بزرگترین رودخانه مازندران است و بخش اعظمی از اراضی کشاورزی صدها هزار مازندرانی، به این روزخانه وابسته است و هر گونه اشکال در جریان طبیعی این رودخانه، به معنای نسل‌کشی است.

 

اسلامی در ادامه سخنان خود به گذشته برگشت و توضیح داد: چند سال قبل بخشی از خاک مازندران را گرفتند و سرچشمه رودخانه تجن در منطقه فینسک، در خاک سمنان قرار گرفت و امروز به این بهانه که می‌خواهیم در این نقطه، یک سد با مخزن یازده‌میلیون متر مکعبی بسازیم، دست به گلوگاه تجن گذاشتند چون بیش از 40 درصد از آب تجن از همین منطقه تأمین می‌شود ضمن این‌که مخزن سد یازده‌میلیون متر مکعب است اما خروجی آن بیش از صد میلیون متر مکعب است و در عمل به مرگ تجن ختم می‌شود و خیانت محیط زیست هم غیرقابل چشم‌پوشی است که به آنان مجوز داد. 

 

وی از نماینده سابق ساری و میاندورود انتقاد کرد و گفت: آقای یوسف‌نژاد که در کمیسیون تلفیق حضور داشت و من چندبار به ایشان تذکر دادم اما توجهی نکرد و حتی در کمیسیون تلفیق که نماینده ساری و میاندورود، مخبر این کمیسیون بود ردیف بودجه گذاشتند و برایش  اعتبار تصویب کردند.

 

اسلامی در ادامه این کار را نسل‌کشی پنهان نامید و هشدار داد: همین آقای نوبخت گیلانی که شب و روز گریه می‌کند که کفگیر بودجه به ته دیگ خورد، با وجود اینکه سد فینسک در اولویت آخر بودجه‌ریزی بود، حدود 20 میلیارد تومان اعتبار تعریف شد و در روستاهای فینسک و ملاده که سرچشمه بیش از 40 درصد آب تجن در آنجا و از طریق «اسبه‌رود» است کار به مراحل اجرایی رسید و روستاهای پشت مخزن سد تخلیه شدند و ما اگر نتوانیم جلوی این کار را بگیریم و تجن را نتوانیم نجات دهیم در مجامع بین‌المللی اقامه دعوا می‌کنیم.

 

وی تأکید کرد: زندگی و مال و جان کشاورزان منطقه در خطر است و استاندار و مدیران اجرایی هم ساکت هستند و اساساً به باور من دولت روحانی استاندار ساروی انتخاب کرد تا هویجی باشد برای ما و چماق را در فینسک بر سر ما بکوبند چون استاندار مازندران دقیقاً در جریان کارها قرار دارد و مأمور به سکوت است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 15 مرداد 1399
دم سمنانی‌ها گرم که دنبال منافع خودشان هستند سرزنش آنها درست نیست اما باید از مسولان .......... استانی سوال کرد که در حالیکه آنها مشغول کار و فعالیت بودند اینها باید پاسخ دهند که مشغول چه کاری بودند و سوالات دیگری از این دست .. ؟
پاسخ ها به این نظر
سید احمد 15 مرداد 1399
این حرفت مثل اینه که بگیم دم صهیونیست ها گرم که خاک اسلام رو می دزدن و اشکال از فلسطینی هاست.در این جنایت هم مسئولین مازندران نقش دارن و هم سمنانی ها.و بیشتر سمنانی ها که دارن مازندران رو نابود و جنگ قومیتی در ایران راه میندازن
ramin 15 مرداد 1399
استاندار که بله قربان گوی پایتخت هس...
کجا مردمیه!! تو قضیه کرونا دیگه کاملا نشون داد که پست بیشتر از مردم ارزش داره واسش!! (اگه کامنت نشر داده بشه!)
نا شناس 15 مرداد 1399
استاندار ونمایندگان با این عملکردشون واقعا بی خاصیت محض هستند ما واقعا ازانتخاب این افراد سخت پشیمانیم اینان فقط دنبال پست ومقام واعتبار خود واطافیانش هستند .
نا شناس 15 مرداد 1399
فقطا کمپین واعتراض مردمی درسراسر استان ازمسولین واستاندار ونمایندگان ابی گرم نمیشه.
نا شناس 15 مرداد 1399
استاندار مازندران خیلی ضعیف عمل میکنه و به دلیل ترس از دست دادن پست همیشه سکوت می کنند.
سید علیرضاحسینی ولشکلایی 15 مرداد 1399
سلام
اگه مدیران بخواهن حرفی بزنند ومتاسفانه دنیای خود رابه اخرت ترجیع میدهند واگریه روزی مدیریت برحسب تکلیف شود ازبین انسانهای متخصص خوب تعیین شود همچی حل میشود
- 15 مرداد 1399
مازندران داراي برتريهاي صبيعي است وبهمين دليل درايران نظير ندارد ودرجهان نمونه اش به تعداد انگشتان دست است اين برتريها جنگل ودريا واب فراوان كه باعث طراوتش شده دريا را چه عرض كنم كه همه ميدانيد جنگل هم كه اخيرا با افتتاح كارخانه ععظيم توسط يك روحاني اينده وحشتناكي دارد اب هم كه اينگونه شده دوام اين استان با شرايط يادشده بيش از 50 سال نخواهد بود
نا شناس 15 مرداد 1399
آب منطقه ای کجاست مواظب پستتان باشید تا نگیرند
مجید شیرزاد سوادکوهی 15 مرداد 1399
استاندار فعلی و استانداران قبلی مازندران بی حمیت ترین مسئولان به مازندران بودند خطیرکوه را باهدف تامین اب سمنان از مازندران جدا کردند و سرچشمه بالادست تالار را خشکاندند و کشاورزی منطقه را نابود کردند با فینسک هم تجن را به افلاس می اندازند و برای شیرین رود و کسیلیان هم برنامه دارند،مازندران بخصوص ساری توسط حلقه ی امنیتی بانفوذ سمنانی اداره میشوند،نمایندگان ..... ساری هم که مثالشان گفته شده،باز سعادتی ره خنابدون نماینده بابل هسه و تعصب مازرونی دارنه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.926 seconds.