.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیا باید پس از بازگشت به خانه کفش و لباس را ضدعفونی کرد؟
جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی تا نابودی کامل ویروس کرونا امری بسیار حیاتی است و آیا لازم است که وقتی از اماکن عمومی به خانه می‌آییم لباس‌ها و کفش‌هایمان را نیز ضدعفونی کنیم؟
 آیا باید پس از بازگشت به خانه کفش و لباس را ضدعفونی کرد؟

اکنون که شغل‌هایی مثل خرده‌فروشی‌ها کم‌کم فعالیت دوباره خود را آغاز کرده‌اند باید با احتیاط بیشتری عمل کرد و اقداماتی چون استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها را کنار نگذاشت. حال می‌خواهیم دریابیم که آیا همان‌طور که خانه خود را ضدعفونی می‌کنیم، باید کفش‌ها و لباس‌هایمان را نیز گندزدایی کنیم یا خیر.

شمال نیوز: کووید-19 از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود و ویروس می‌تواند حتی تا چند روز روی سطوح خاصی بماند؛ برای مثال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که آران‌ای (RNA) ویروس کرونا که در کشتی کروز دیاموند پیدا شد، 17 روز پس از عزیمت مسافران هنوز از بین نرفته بود.

با وجود این، ابتلا به این بیماری از طریق ویروس‌هایی که روی لباس مانده بسیار نادر است و شواهدی دال بر ماندگاری ویروس روی لباس وجود ندارد. البته اگر جزو کادر درمانی هستید و در فضای بیمارستان کار می‌کنید، بهتر است کفش‌های خود را بیرون از خانه بگذارید و مدتی از لباس‌ها استفاده نکنید تا ضدعفونی شوند.

حال با این اوصاف، اگر گمان می‌کنید که ممکن است از طریق کفش یا لباس به کووید-19 مبتلا شوید، بهتر است توصیه‌های زیر را بخوانید. این توصیه‌ها از طرف CDC مطرح شده و اطلاعاتی را به دست می‌دهد که تا این زمان کشف شده است. ممکن است به زودی اطلاعات جدیدتری درباره ماندگاری این ویروس بر لباس‌ها منتشر شود که در این صورت مطالب به‌روزرسانی خواهد شد.

 

آیا لازم است وقتی به خانه بازمی‌گردیم لباس‌های خود را بشوییم؟
هنگامی که به خانه بازمی‌گردید لازم نیست لباس‌های خود را ضدعفونی کنید، مخصوصاً اگر فاصله 2 متری با دیگران را رعایت کرده باشید. تنها کاری که بسیار ضروری است شستن دست‌هاست. البته اگر در بیمارستان کار می‌کنید یا فکر می‌کنید که لباس‌تان در معرض تماس با ویروس بوده، خوب است که احتیاط کنید و لباس‌ها را بشویید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه کرده که لباس‌های کثیف‌تان را نتکانید زیرا ممکن است ویروس در هوا پراکنده شود، گرچه صحت این مساله که ویروس در هوا معلق می‌ماند هنوز اثبات نشده است. طبق گزارش نیویورک تایمز، دانشمندان مشغول بررسی آران‌اِی این ویروس هستند تا مشخص شود که آیا جزو بیماری‌هایی است که از راه هوا منتقل می‌شود یا خیر. اما انتقال این ویروس از شخصی به شخص دیگر ثابت شده، پس لطفاً با کسی رفت‌وآمد نکنید و به مهمانی نروید.

 

آیا باید کفش‌ها را بیرون در خانه بگذاریم؟
ممکن است برایتان سوال پیش آید که، آیا وقتی به سوپرمارکت یا مکان‌های عمومی دیگر می‌رویم باید کفش‌های خود را ضدعفونی کنیم. باید بگوییم در مطالعه جدیدی که CDC در بیمارستان‌های ووهان انجام داده مشخص شده ویروس روی کفش می‌ماند؛ اما این مساله که آیا ویروس‌های روی کفش عفونی هستند یا خیر هنوز روشن نشده است.

کلینیک کلیولند (Cleveland Clinic) اعلام کرد که احتمال ماندگاری ویروس روی کفش بسیار زیاد است؛ اما انتقال آن در صورتی رخ می‌دهد که به کفش خود دست بزنید و بعد دست‌تان با صورت‌تان تماس پیدا کند. اگر گمان می‌کنید با سطح یا شخص آلوده در تماس بوده‌اید، باید قبل از ورود به خانه کفش‌های خود را دربیاورید، دستان‌تان را بشویید و کفش‌ها را با الکل یا مواد بهداشتی گندزدایی کنید.

 

اگر لباس قابل شست‌شو با آب گرم نباشد چه کنیم؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند گرم‌ترین دمای ممکن را برای شست‌وشوی لباس به کار ببریم و آنها را کاملاً خشک کنیم، اما ممکن است روی اتیکت لباس چیزی غیر از این نوشته شده باشد. به هر حال بهتر است طبق دستورالعمل ذکرشده روی لباس عمل کنید، زیرا ویروس کرونا یک لایه غشای چربی دارد که احتمالاً از هر شوینده‌ای که استفاده کنید این ویروس را از بین می‌برد. اگر مطمئن نیستید که شوینده ویروس را از بین می‌برد، لباس خود را چند روز درون کیسه‌ای قرار دهید تا ویروس خودبه‌خود نابود شود.  

 

منبع: اعتمادآنلاین


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.