.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیا روزه داری برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است یا مضر؟
شمال نیوز: فوق تخصص گوارش و کبد از تاثیرات مفید روزه داری در درمان بیماری‌های گوارشی، چون کبد چرب و سوء هاضمه خبر داد.
 آیا روزه داری برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است یا مضر؟

به گزارش شمال نیوز، کاترین بهزاد فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به بیماری‌های مختلفی که در حیطه بیماری‌های گوارشی هستند و تاثیر روزه داری بر هر کدام متفاوت است، گفت: افراد مبتلا به کبد چرب منعی برای روزه گرفتن ندارند و می‌توانند روزه بگیرند.

وی افزود: از آنجایی که درمان اصلی کبد چرب کاهش وزن است، در صورتی که این افراد بعد از افطار از مصرف تنقلات شیرین و غذا‌های پرکالری اجتناب کنند و سعی کنند ضمن روزه گرفتن وزن نیز کم کنند، تاثیرمفیدی بر درمان آن‌ها خواهد داشت.

دکتر بهزاد گفت: دسته‌ای از مبتلایان به کبد چرب همزمان بیماری دیابت نیز دارند و دارو‌های کاهنده قند خون مصرف می‌کنند که این دسته از افراد لازم است حتما با پزشک معالج در مورد روزه گرفتن مشورت کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بیمارانی که علائم سوء هاضمه مانند احساس پری، تورم و اتساع شکم بعد از مصرف غذا و سیری زودرس دارند، معمولا روزه داری را براحتی تحمل می‌کنند و اتفاقا روزه گرفتن در بسیاری از آن‌ها سبب تخفیف و کاهش علائم سوء هاضمه می‌شود.

چه افرادی نباید روزه بگیرند؟ وی گفت: مبتلایان به زخم‌های معده یا اثنی عشر، در صورتی که فرم شدید و فعال بیماری را داشته باشند، خصوصا افرادی که سابقه عوارضی مثل خونریزی از زخم دارند باید از روزه گرفتن اجتناب کنند، زیرا گرسنگی طولانی می‌تواند سبب تشدید و وخامت این دسته از بیماری‌ها شود.
بهزاد افزود: افرادی که به فرم‌های خفیف و درمان شده زخم‌های گوارشی مبتلا بودند، فقط در صورت تایید پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در گروه بیماری‌های التهابی روده (کرون و کولیت السروز) اگر بیماری در فاز فعال باشد و علائم گوارشی مانند اسهال، درد شکم و خونریزی وجود داشته باشد، روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

وی گفت: افرادی که به فرم شدید بیماری‌های التهابی روده مبتلا هستند و از دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و افرادی که فرم خفیف بیماری التهابی روده را دارند و اکنون کاملا بدون علامت هستند، بعد از مشورت با پزشک می‌توانند روزه بگیرند به شرط اینکه دارو‌ها را قطع نکنند.

 بهزاد با بیان اینکه اینکه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در صورت رعایت نکات بهداشتی مربوط به تغذیه در حین روزه داری، قادر به روزه گرفتن هستند، افزود: در صورت تشدید علایم بیماری در اثر روزه داری سریعا باید حتما به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم روزه نگیرند.

وی گفت: در مبتلایان به سیروز و نارسایی کبدی روزه داری می‌تواند سبب تشدید علائم و وخامت حال بیمار شود و این افراد باید از روزه گرفتن اجتناب کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بیماران دارای هپاتیت B یا C مزمن و یا سایر بیماری‌های کبدی که بیماری کنترل شده دارند و علائم نارسایی کبد در آن‌ها وجود ندارد ضمن مشورت و تائید پزشک با مصرف دارو‌ها مجاز به روزه گرفتن هستند.
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.265 seconds.