.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین دست و پا زدن‌های اروپا برای حفظ برجام

شمال نیوز:  از زمان امضای توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ موسوم به (برجام) و حتی پس از خروج امریکا از این توافق، اروپا همواره از لزوم حفظ برجام دم زده، اما در این راستا، گام مؤثری برنداشته است و حتی پس از شهادت سردار سلیمانی اروپا گویی باور ندارد که با این اقدام امریکا، این توافق عملاً مرده است. از این رو، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بر لزوم کاهش تنش در منطقه و حفظ برجام تأکید کرد. وی همچنین شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: «در خصوص اهمیت حفظ برجام که همچنان اهمیتی حیاتی برای امنیت جهانی دارد، با ظریف صحبت کردم. من به نقش خودم به عنوان هماهنگ‌کننده متعهد هستم.» اتحادیه اروپا همچنین روز یک شنبه از ظریف دعوت کرد به منظور تنش‌زدایی به بروکسل سفر کند. میخاییل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز یک شنبه در توئیتی نوشت: «می‌خواهیم امیدوار باشیم که این واقعه (ترور سردار سلیمانی) بر برجام که بدون آن هم در شرایط نه چندان خوبی قرار داشت، تأثیر نگذارد. برای این منظور ایران و شرکت‌کنندگان اروپایی برجام باید خویشتنداری نشان دهند و معقولانه و منطقی عمل کنند.»

مذاکره برای نجات برجام را باید فراموش کرد

 

با این حال، «ژرار آرو» سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن دیدگاه متفاوتی دارد. وی معتقد است: «واکنش ایران به ترور ژنرال سلیمانی می‌تواند یکجانبه یا چندجانبه، مستقیم یا غیرمستقیم و با فاصله زمانی متفاوت باشد. اما در هر صورت چشم‌انداز برای مذاکره و هرگونه نجات برجام را فراموش کنید و ایران به هر طریق واکنش نشان خواهد داد؛ عراق، لبنان، خلیج فارس.»

روزنامه گاردین هم نوشت که از جمله پیامد‌های ترور قاسم سلیمانی «مرگ برجام» است و دیپلمات‌های اروپایی نگرانند ترور قاسم سلیمانی ضربه مهلکی به امید زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران باشد. این روزنامه انگلیسی نوشت که همچنین این نگرانی وجود دارد که پارلمان عراق به دنبال اخراج ۵ هزار سرباز امریکایی مستقر در عراق باشد و این اقدام پارلمان عراق عواقب غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. ترور سردار سلیمانی همچنین باعث می‌شود ایران طی چند روز آینده پنجمین گام خود را در چارچوب کاستن از تعهدات برجامی بردارد.

همچنین شبکه خبری اسپوتنیک شرایط توافق هسته‌ای با ایران را منفی ارزیابی کرد و نوشت که در مرحله پنجم ایران قصد دارد یک گام دیگر در جهت عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای خود بردارد. این بار ایران ممکن است غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح ۲۰ درصد از سر بگیرد و بدون شک گام خطرناکی در مسیر رسیدن به اورانیوم تسلیحاتی ۹۰ درصدی است.

در این مورد سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یک شنبه به جلسه مهمی درباره گام پنجم برجام اشاره کرد و گفت: «این تصمیم خط مشی ایران در خصوص اجرای برجام و گامی را که در پیش است، مشخص می‌کند.»


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.196 seconds.