.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مجلس صادق می‌خواهیم
ما مجلسی می‌خواهیم که در تراز انقلاب اسلامی باشد و مجلس در تراز انقلاب اسلامی و در شأن ملت ایران مجلسی است که هیچ لایه و سطح مبهمی در عملکرد و مواضع خود نداشته باشد و در حقیقت باید بگوییم ما "مجلس صادق" و "مجلس مردم سالار"می‌خواهیم.

شمال نیوز: عبدالرضا بابایی عضو هیأت علمی دانشگاه/ در روزهای اخیر سخنان حجت‌الاسلام نتیجه تصویری برای عبدالرضا باباییعلیرضا پناهیان درباره ضرورت شفاف رأی نمایندگان واکنش‌های متعددی را در پی داشت؛ که در این نوشتار به دنبال چرایی این واکنش‌ها نیستم اما آنچه در که ضرورت دارد درباره لزوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس باید بدانیم به این شرح است؛

 مطابق ماده ۱۵۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اصل بر عادی بودن رسیدگی طرح‌ها و لوایح است و فوریت آنها باید مبین ضرورت و حالت استثنایی باشد؛ از جمله مطابق قانون، دوفوریت طرح‌هایی به تصویب می‌رسد که ضرورت جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت در تصویب آنها موضوعیت داشته باشد.

حال پرسش اینجاست واقعا "عدم شفافیت"مجلس آنهم با ملت که "موکل" آنان هستند یک امر طبیعی وعادی است یا کاملا غیرعادی؟!

پرسش دوم اینست که تعداد ۱۹۵ نفر از نمایندگان طرح شفافیت آراء را امضاء کردند و بعد ۵۰ نفر  رأی دادند! با همین رأی‌گیری معلوم شد که مجلس مشکل دارد و همین موضوع می‌فهماند اوضاع "غیرعادی"است.

البته اینجانب به عنوان یک فعال سیاسی واجتماعی بعید می‌دانم در این مجلس طرح‌هایی مثل طرح شفافیت آرای نمایندگان رأی بیاورد و تقریبا باید از این مجلس برای طرح‌های این چنینی چندان امیدوار نبود
یک پیشنهاد؛ حداقل در خصوص طرح "شفافیت"، آرای نمایندگان شفاف باشد و به مردم اعلام شود چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف این طرح هستند وچه بسا با این فرضیه مردم بتوانند به درک درستی از توان "وکلایشان"برسند.

همه جای دنیا برای جلوگیری از فرهنگ "لابی‌گری" و جلوگیری از کنترل از راه دور پارلمان، شفافیت آراء را جز موراد مسلم دموکراسی می‌دانند،چقدر می‌تواند ناامیدکننده باشد که نمایندگان ملت در ابتدا با ملت خود شفاف نیستند همچنین ملت را غریبه می‌دانند و این فعل به نوعی توهین وکیل به موکل محسوب می‌شود چرا که حق موکل این است که بداند وکیل برای دفاع از حقوق او چه می‌کند.

یکی از نشانه‌های دیکتاتوری عدم شفافیت است البته با این تفکر که ملت رعیت محسوب شود و درک درستی از مناسبات سیاسی و اجتماعی ندارد و نباید مسائل مهم و اجتماعی را با ملت به  اشتراک گذاشت.

 از منابع بسیار مهم ارزیابی موکل از عیار و توانایی وکیل این است که اطلاعاتی درباره حضور و غیاب، سفرها و سُفره‌ها، آرای مثبت، منفی و ممتنع، مرخصی‌ها و ماموریت‌ها داشته باشد، این درست نیست  که مردم گاهی از رسانه‌های بیگانه باید اخبار  و مواضع وکلای خودشان را بشنوند.

بی تعارف بگویم یکی از نشانه‌های فساد این است سعی می‌کند مثل یک ویروس خود را پنهان کند چرا که شفافیت برای مفسد ویرانگر و نابودکننده است همچنان که یک ویروس برای ایجاد اختلال یا انهدام یک دستگاه سعی می‌کند که شناخته نشود.

البته نمی‌خواهم بگویم کلیت مجلس مخالف شفافیت خودشان هستند اما کاملا مشخص است کلیت مجلس تحت تاثیر اقلیتی در داخل و خارج مجلس است که بنا ندارند با ملت خود شفاف باشند.

یکی از شاخص‌های ویژه انقلاب اسلامی و بنیانگذار فقید و کبیرش یعنی امام خمینی (ره) این بود که با امت خود شفاف بود و هیچ پشت صحنه‌ای نداشت همچنان که مقام عظمی ولایت درباره داستان مهم برجام فرمودند: مواضع من هر چه هست همانست که در سخنرانی‌ها به مردم می‌گویم و پشت صحنه‌ای وجود ندارد..."

و اما نماینده در تراز انقلاب اسلامی کیست؟ نماینده‌ای است که قادر باشد از ارزش‌های خود ( یکی از مصادیق ارزش‌ها همین اعلام موضع و رای دادن است ) دفاع کند و از شفاف شدن و علنی شدن مواضع نهراسد.

ما مجلسی می‌خواهیم که در تراز انقلاب اسلامی باشد و مجلس در تراز انقلاب اسلامی و در شأن ملت ایران مجلسی است که هیچ لایه و سطح مبهمی در عملکرد و مواضع خود نداشته باشد و در حقیقت باید بگوییم ما "مجلس صادق" و "مجلس مردم سالار"می‌خواهیم ـ  انهم یرونه بعیدا ونراه قریبا.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.136 seconds.