.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همه چیز ار زندگی رئیس مجلس ؛
محرمانه های علی لاریجانی : همسر ، برادران ، فرزندان و انتخابات ۱۴۰۰
شمال نیوز : علی لاریجانی ، متولد خرداد ماه سال ۱۳۳۶ در نجف اشرف است. همسر فریده مطهری٬ دختر شهید مطهری و داماد خانواده دکتر علی مطهری محسوب می شود و از اقوام دکتر احمد توکلی. او ۴ برادر به نام صادق٬ محمد جواد٬ محمد باقر و فاضل داشته.....
محرمانه های علی لاریجانی : همسر ، برادران ، فرزندان و انتخابات ۱۴۰۰

شمال نیوز: علی لاریجانی ، متولد خرداد ماه سال ۱۳۳۶ در نجف اشرف است. همسر فریده مطهری٬ دختر شهید مطهری و داماد خانواده دکتر علی مطهری محسوب می شود و از اقوام دکتر احمد توکلی. او ۴ برادر به نام صادق٬ محمد جواد٬ محمد باقر و فاضل داشته و ۲ دختر (سارا و فاطمه) و ۲ پسر (مرتضی و محمد رضا) دارد. او ۲ دوره ریاست صدا و سیما و ۳ دوره پیاپی٬ ریاست خانه ملت را بر عهده داشت و  احتمالا یکی از نامزدهای شاخص اصولگرایان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ۱۳۹۸ و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد.

گزارش امروز عصر شهروند نگاهی گذرا دارد به بیوگرافی همسر٬ فرزندان٬ برادران٬ آثار و پست های دکتر علی لاریجانی از چهره های سیاسی و فرهنگی شاخص نظام جمهوری اسلامی ایران.

بیوگرافی علی لاریجانی

دکتر علی لاریجانی٬ متولد ماه خرداد است. خرداد ماهی خوش شانس و فعال سال ۱۳۳۶ در شهر نجف اشرف. او اولین رییس مجلس شورای اسلامی ایران است که از ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ تا خرداد ماه سال ۱۳۹۹ و به مدت ۱۲ سال٬ ریاست خانه ملت را بر عهده دارد. در خانواده ای رجال خیز متولد شد و پدرش٬ آیت الله میرزا هاشم آملی لاریجانی بود.

بیوگرافی علی لاریجانی

(تیر ۷۱ سفر به عربستان به همراه دکتر محسن رضایی)

علی لاریجانی ٬ مثل  آیت الله هاشمی شاهرودی٬ متولد کشور عراق است. این مرد شصت و دو ساله سیاست ایران٬ نوه دختری سید محمد نبوی اشرفی بوده و همان طور که می دانید٬ داماد شهید آیت الله مرتضی مطهری به شمار می رود. پدرش٬ اهل مازندران سرسبز است اما او هیچ گاه نماینده مازندران نبود. علت تولد علی لاریجانی در نجف اشرف٬ عزیمت پدر مرحوم به نجف جهت تحصیل در علوم حوزوی در حوزه نجف٬ پیش از انقلاب اسلامی است.

علی لاریجانی متولد کشور عراق است

برادران علی لاریجانی

علی لاریجانی ٬ ۴ برادر و یک خواهر دارد که هر پنج تن٬ از چهره های شناخته شده سیاسی و رسانه ای کشور به شمار می روند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی : متولد سال ۱۳۳۹ در نجف و رییس سابق قوه قضاییه و رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام. دکتر محمد جواد لاریجانی متولد سال ۱۳۳۰ در نجف و معاونت بین المللی و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه. محمد باقر لاریجانی : متولد سال ۱۳۴۰ در شهر قم و و فوق تخصص غدد درون ریز از دانشگاه تهران و معاون سابق وزیر بهداشت. دکتر فاضل لاریجانی : متولد سال ۱۳۳۲ در نجف و دانش آموخته فیزیک از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. او مدتی رایزن فرهنگی ایران در کانادا بود و کتابی هم در این زمینه منتشر کرد.

خواهر علی لاریجانی ٬ همسر مصطفی محقق داماد است. نکته جالب این که دکتر احمد توکلی٬ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۲ و ۱۳۸۰ که به پیروی آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی منجر شد٬ پسر دختر خاله علی لاریجانی محسوب می شود.

تحصیلات علی لاریجانی

علی لاریجانی بر خلاف صادق که ۱۰ سال ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت و با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دی ماه نود و هفت٬ پس از رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی٬ به ریاست مجمع تشخیص مصحلت نظام منصوب شد٬ تحصیلات حوزوی ندارد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را پس از بازگشت از نجف اشرف٬ در شهم قم انجام داد و یک سال پس از پیروی انقلاب اسلامی٬ در مقطع کارشناسی علوم رایانه دانشگاه صنعتی شریف٬ دانش آموخته شد.

تحصیلات علی لاریجانی

او که در همین سال ها با دختر شهید مطهری ازدواج کرده بود٬ به پیشنهاد آیت الله٬ کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته فلسفه از دانشگاه تهران گرفت. او تالیفات علمی متعددی داشته و چند کتاب به شرح زیر به رشته تحریر دراورد.

کتاب های علی لاریجانی

علی لاریجانی تا کنون چند جلد کتاب و ده ها مقاله تالیف کرده است که همگی مربوط به زمان هایی بوده است که ریاست قوه مقننه را در دست نداشت. او چون فرصتی برای تدریس در دانشگاه و سرپرستی پایان نامه های ارشد و دکتری در یک دهه اخیر نداشته٬ لذا مقالات آی اس آی فارسی و انگلیسی زبان و هم چنین کتاب های مربوط به حوزه تخصص اش (رایانه و فلسفه) منتشر نکرد.

کتاب روش ریاضی در فلسفه کانت- نوشته علی لاریجانی – نشر دانشگاه تهران سال ۱۳۸۳ کتاب شهود و قضایای تالیفی ماتقدم در فلسفه کانت- نوشته علی لاریجانی – نشر شهر کتاب هرمس- ۸۳ کتاب متافیزیک و علوم دقیقه در فلسفه کانت٬ نوشته علی لاریجانی ٬ با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران٬ نشر امیرکبیر- سال ۱۳۸۳ کتاب هوای تازه٬ خاطرات ۱۰ ساله ریاست بر سازمان صدا و سیمای جمهوی اسلامی ایران. نوشته علی لاریجانی ٬ نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی سال ۱۳۸۴ کتاب دولت مدرن٬ پیمانی با مردم، نوشته علی لاریجانی مسئولیت های علی لاریجانی

هم چون حسن روحانی٬ یکی از چهره های پر مسئولیت در نظام  جمهوری اسلامی ایران٬ دکتر علی لاریجانی است. او اوایل پیروزی انقلاب٬ ریاست واحد مرکزی خبر سازمان صدا و سیما را بر عهده گرفت. در دهه شصت٬ در وزارت کار٬ وزارت پست و تلگراف و وزارت سپاه٬ معاون وزیر بود و مدتی هم جانشین ستاد کل فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت.

در نخستین روزهای دهه هفتاد هجری خورشیدی٬ علی لاریجانی که مدت ها سابقه فعالیت  در رسانه ملی داشت٬ در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی٬ پس از استعفای سید محمد خاتمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت٬ وزیر ارشاد شد و یک سال در این سمت ماند. آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۷۲ وی را به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کردند و ایشان تا سال ۱۳۸۳ در این سمت ماند تا این که جای خود را به عزت الله ضرغامی داد. عزت خان نیز ۱۰ سال در این سمت ماند.

مسئولیت های علی لاریجانی

ایشان پس از ترک رسانه ملی٬ نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی شد و از سال ۱۳۸۴ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی شد. شروع کار او با شروع کار دولت محمود احمدی نژاد در سال هشتاد و چهار مقارن شد. پیش از او٬ حسن روحانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. ۲ سال پس از انتصاب به این سمت٬ از مقام خود کناره گیری کرد.  بیست و هشتم مهر ماه سال هشتاد و شش بود که خبر استعفای دبیر شورای امنیت ملی٬ خبر ساز شد.

ریاست او بر رسانه ملی٬‌ از نظر سیاسی٬ در کانون انتقاد منتقدان فرهنگی و سیاسی قرار گرفت. اما از نظر فنی٬ شبکه های رادیو و تلویزونی کشور٬ چند برابر شد تا این که در دهه نود٬ به شکوفایی رسید و اکنون ده ها شبکه تلویزیونی و رادیویی و هم چنین شبکه های برون مرزی (مثل HISPAN. PRESSTV و العالم) فعالیت دارند.

روزنامه جام جم نیز در زمان ریاست وی در کنار شرکت تولید فیلم و سریال (سیما فیلم) تاسیس شد. اگر چه انتقادات گسترده ای به ریاست او بر رسانه ملی وارد است٬ اما در زمان صدرات ده ساله وی بر این سازمان عریض و طویل٬ فیلم و سریال های فاخری ساخته شد که ولایت عشق و مردان آنجلس و برگزاری  همایش چهره های ماندگار٬ از آن جمله است. برنامه هویت شبکه اول از جمله برنامه هایی است که لاریجانی را در نوک پیکان انتقادات قرار داد.

حتما بخوانید :   همه چیز درباره فریده اولاد قباد : نماینده مجلس شورای اسلامی

مهم ترین اتفاقات در زمان ریاست علی لاریجانی در سازمان صدا و سیما

یکی از مهم ترین اتفاقات در زمان ریاست علی لاریجانی در سازمان صدا و سیما٬ تحقیق و تفحص مجلس وقت از دارایی ها و حساب های بانکی این مجموعه بود که باعث شد تا ۱۷۲ نماینده مجلس طی نامه ای در ۲۴  اردیبهشت ۱۳۸۲ خواستار تحقیق و تفحص از مجلس شورای اسلامی شدند.  سید محمد خاتمی در زمان ریاست ده ساله لاریجانی در صدا و سیما٬ نقدهایی را ارائه کرد.

برادر بزرگ رییس اسبق قوه قضاییه٬ در انتخابات سال هشتاد و چهار٬ رقیب احمدی نژاد و ۵ نامزد دیگر بود که در نهایت رتبه ششم به دست آورد.

حضور مقتدرانه در کرسی ریاست مجلس

علی لاریجانی ٬ دکترای فلسفه و با سابقه مدیریتی و سیاسی گسترده٬ وارد انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم شد و توانست به عنوان نماینده مردم قم٬ وارد پارلمان ملت شود. در نخستین سال ریاست او٬ توانست بدون رقیب٬ بر کرسی ریاست جلوس کند و این قضیه تا یک دهه بعد نیز ادامه یافت. در نخستین دوره ریاست ایشان٬ ۲۳۷ رای مثبت و ۲۲ رای سفید بدست آورد. رقیبش غلام علیحداد عادل٬ که در دوه هفتم٬ ریاست مجلس را بر عهده داست٬ بعدها به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی منصوب شد و  در انتخابات داخلی فراکسیون اصولگرایان٬ شکست خورده بود.

در دوره هشتم٬ نواب اول و دوم٬ سید محمد حسن ابوترابی فرد/محمد رضا باهنری و محمد رضا باهنر/سید شهاب الدین صدر بودند. این دوره از ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ آغاز و تا ۶ خرداد سال ۱۳۹۱ ادامه یافت.

دوره  نهم مجلس شورای اسلامی نیز باز با ۴ سال ریاست وی همراه بود.  دورانی که به دوران تنش بین  او و محمود احمدی نژاد منتهی شد و داستان های مختلفی را منجر شد. دوره نهم٬ از ۱۶ خرداد ۹۱ آغاز و ۶ خرداد ۹۵ ادامه یافت. نواب اول و دوم او به ترتیب سید محمد حسن ابوترابی فرد و محمد رضا باهنر بودند.

حضور مقتدرانه در کرسی ریاست مجلس

سید محمد حسن ابوترابی فرد در سال ۱۳۹۶ با حکم حضرت آیت الله خامنه ای٬ به امام جمعه موقت تهران منصوب شد. آقای ابوترابی در همایش های شرکت قاسم ایران (از زیر مجموعه های گروه صنایع غذایی مینو) که در بازار بورس ایران فعال می باشد٬ سخنرانی کرده است و از اعضای هیات مدیره شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان محسوب می شود.

بهمن ۹۱ را باید یکی از دوران پر فراز و نشیب دوران ریاست وی بر مجلس شورای اسلامی دانست. یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۱ در جریان استیضاح یکی از وزاری احمدی نژاد٬ وی نواری را با مجلس آورد و خلاصه ای از متن دیالوگ فیلم را برای نمایندگان قرائت کرد. علی لاریجانی هم به  احمدی نژاد گفت هر چه درباره بستگان ما می دانید بگویید.

ورود فاضل لاریجانی به پرونده مرتضوی

دور دهم نیز که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است٬ با ریاست وی همراه شد و به نظر می رسد تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اواخر اسفند۹۸  برگزار می شود٬ ادامه یابد. به احتمال زیاد٬ علی لاریجانی ٬ در این دوره نیز به عنوان نماینده قم٬ کاندید شود. اما چهارمین دوره ریاست وی بر مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ در هاله ای از ابهام است و باید تا خرداد ۱۳۹۹ صبر کرد.

رقیب اصلی وی در کرسی ریاست مجلس٬ دکتر محمد رضا عارف٬ رییس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس و معاون اول خاتمی در دوران اصلاحات بود که هر  ۴ دوره٬ نتوانست رای اکثریت را کسب کند.

در دوره دهم مجلس که از ۱۰ خرداد ۹۵  آغاز شده است٬ مسعود پزشکیان و علی مطهری٬ نواب  اول و دوم ایشان محسوب می شوند.

همسر علی لاریجانی

فریده مطهری ٬ خواهر علی مطهری٬ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی٬ همسر دکتر علی لاریجانی محسوب می شود. خانم فریده مطهری بر خلاف بانوان رجال سیاسی ایران٬ حضوری در سیاست و اقتصاد نداشته و در کانون توجه رسانه های داخلی و بین المللی قرار ندارد. او در حالی که پانزده سال داشت٬ با علی آقای بیست ساله ازدواج کرد. اگر می خواهید بدانید که او چگونه با همسرش آشنا شد٬ روایت تسنیم را بخوانید.

همسر و فرزندان علی لاریجانی

فریده مطهری قبلا در مصاحبه ای گفته بود که آقای لاریجانی در سن بیست و دو سالگی٬ به عنوان مدرس در دانشگاه تربیت مدرس دعوت به همکاری شد و با وجود بورس های زیادی برای تحصیل در خارج٬ ادامه فعالیت در داخل را با به دلیل شهادت استاد مطهری٬ ترجیح دادند. ارتباط بین پدر علی لاریجانی و پدر فریده مطهری سبب شد تا این وصلت رخ دهد. همسر آیت الله صادق آملی لاریجانی نیز دختر  آیت الله وحید خراسانی است. همسر آقای باقر لاریجانی نیز دختر آیت الله حسن زاده آملی است.

فرزندان علی لاریجانی

علی لاریجانی ٬ ۲ دختر و ۲ پسر دارد. دخترانش: فاطمه و سارا و پسرانش نیز مرتضی و محمد رضا نام دارند. مشخص است که علت نام گذاری مرتضی٬ یادی از استاد شهید مرتضی مطهری (پدر همسر علی لاریجانی ) است.

۲۰ مرداد ماه سال  نود و شش٬ مراسم ازدواج محمد رضا لاریجانی برگزار شد که با حضور گسترده مسئولان لشکری و کشوری و رییس دفتر مقام معظم رهبری  همراه شد.

مراسم ازدواج پسر علی لاریجانی

(۲ تصویر از تالار محل برگزاری مراسم ازدواج پسر علی لاریجانی در سال  ۹۶ با حضور سران نظام. جزییات بیشتر را به روایت ایسنا ببینید)

 فاطمه لاریجانی به گفته واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ میلادی٬ مشغول به تحصیل دوره رزیدنسی دز دانشگاه بیمارستانی کلیولند آمریکا است. مقالات دکتر فاطمه لاریجانی را در گوگل اسکولار در این لینک مشاهده کنید که تخصص وی را در دانشگاه CLEVELAND اثبات می کند.

 مقالات اکادمیک دکتر فاطمه اردشیر لاریجانی

(طبق اطلاعات گوگل اسکولار٬ بیش از ۷۴ مقاله به مقالات اکادمیک دکتر فاطمه اردشیر لاریجانی ٬ دانش آموخته  دانشگاه کلیولند آمریکا٬ استناد کرده اند)

جدید ترین مقاله فاطمه خانم با نام : KMT2D Mutation Is Associated With Poor Prognosis in Non–Small-Cell Lung Cancer در ۱۶ مارچ  ۲۰۱۸ میلادی در ژورنال سرطان ریه  (CLINICAL LUNG CANCER) منتشر شد.

جدید ترین مقاله بین المللی دختر علی لاریجانی

(جدید ترین مقاله بین المللی دختر علی لاریجانی )

پایان نامه دکترای علی لاریجانی

پایان نامه دکتری علی لاریجانی در دانشگاه تهران٬ در سال ۱۳۷۳ دفاع شد. موضوع رساله وی٬ فلسفه ریاضی امانوئل کانت٬ فیلسوف شهیر غربی است. استاد راهنما علی لاریجانی ٬ دکتر غلام علی حداد عادل بود. استاد مشاور ایشان نیز دکتر کریم مجتهدی بود.

پایان نامه دکترای علی لاریجانی

اینستاگرام علی لاریجانی

علی لاریجانی ۳ سال پیش  توسط ادمین به اینستاگرام آمد. او بیش از ۱۴۰۰ پست به  اشتراک گذاشته و قریب  به ۱۵۰ هزار دنبال کننده دارد. توسط اینستاگرام رییس ۳ دوره مجلس شورای اسلامی را در این نشانی دنبال کنید. سایت رسمی و شخصی علی لاریجانی نیز در نشانی: LARIJANI.IR در دسترس است. کلیه کامنت های اینستاگرامی صفحه دکتر لاریجانی غیر فعال است.

به امید آنکه سایبر دیپلماسی فعال در رفتار سازمانی دکتر علی لاریجانی ٬ جایگاه بیش تری داشته باشد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.008 seconds.