.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۴۰۰ میلیون دندان پوسیده سهم ایرانی‌ها از بهداشت دهان و دندان!

شمال نیوز:  در کنار تمام این آمارها، آمار قابل تأمل ۴ میلیونی دندان‌هایی که به‌واسطه درمان دیرهنگام یا هزینه‌های دندان‌شکن دندانپزشکی در مراکز دولتی، خیریه و دانشگاهی کشیده می‌شوند، تصویرگر مظلومیت عدالت در سلامت و بی‌توجهی به پیشگیری در کنترل بیماری‌های دهان و دندان است.
شاخص DMFT میانگین دندان‌های پوسیده، کشیده شده در اثر پوسیدگی و پرشده در جمعیت زیر ۱۲ سال یکی از معیار‌های عدالت در سلامت و از نشانه‌های توسعه‌یافتگی جوامع است. در کشور ما حتی کودکان پنج ساله ایرانی حداقل پنج دندان شیری پوسیده، کشیده شده یا ترمیم شده دارند. همین مسئله هم موجب شده تا بنا به تأکید باقر شهنی‌زاده، رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، سن بی‌دندانی در ایران پایین بیاید.


چندین سال زمان برای ترمیم دندان‌های پوسیده!
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی می‌گوید: «آمار DMFT یعنی نسبت دندان ها‌ی پوسیده، کشیده یا پرشده ایرانی‌ها نسبت به ۲۰سال گذشته سه برابر شده است. وی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان در افراد کم‌درآمد بیشتر و دندان‌های پر شده در افراد با وضعیت درآمدی بالاتر بیشتر است، می‌افزاید: «افراد زیرخط فقر، چون کمتر توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را دارند دندان‌های با پوسیدگی شدید یا دندان‌های کشیده شده بیشتری دارند.»
سیدجلال‌پور‌هاشمی، عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به آمار رسمی ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان و آمار غیررسمی ۴۰۰ میلیونی دندان‌های پوسیده می‌افزاید: «اگر همه دندانپزشکان کشور هم بسیج شوند، باز هم چند سال طول می‌کشد فقط دندان‌های خراب را ترمیم کنند، بنابراین محال است از این طریق به نتیجه برسیم بلکه راه آن، پیشگیری است.»
دندانپزشکانی که آموزش نمی‌دهند
هر چند انگشت اتهام درباره فقدان فرهنگ پیشگیری اغلب به سوی افراد و خانواده‌ها نشانه می‌رود، اما در این میان نمی‌توان از نقش دندانپزشکان به عنوان متولیان سلامت دهان و دندان در شکل‌گیری آمار ۴۰۰ میلیونی دندان‌های پوسیده مردم کشورمان به سادگی عبور کرد. دندانپزشکانی که تنها بخشی از وظایفشان را انجام می‌دهند که ما به ازای مادی دارد و به آموزش و توصیه‌های پیشگیرانه به بیمارانشان توجهی ندارند. پور هاشمی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مطالعه‌ای روی ۵۰۰ دندانپزشک عمومی در شهر تهران می‌گوید: «از این افراد سؤال شد چند دقیقه از وقت خود را صرف پیشگیری می‌کنید که تنها ۲۳درصد از آن‌ها گفتند، گاهی چند جمله‌ای با بیماران خود از پیشگیری حرف می‌زنیم.»
برنامه ملی دندانپزشک خانواده؛ شاید وقتی دیگر
سرنوشت سلامت و بهداشت دهان و دندان چه می‌شود؟ آیا بناست همچنان شاخص‌های بهداشتی در این زمینه با تنزل مواجه باشد؟ سعیدی نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پیامش به مناسبت روز دندانپزشک با تأکید بر نقش دندانپزشک خانواده به عنوان ضرروتی اجتناب‌ناپذیر گفته است: «انتظار می‌رود در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت همه همکاران دندانپزشک و دست‌اندرکاران بهداشت کشور بتوانیم در تدوین برنامه ملی دندانپزشکی خانواده گام‌های مؤثری برداریم.» با این وجود باید دید آیا برنامه ملی دندانپزشک خانواده در دوران مدیریت نمکی به ثمر می‌رسد یا به سرنوشت پزشک خانواده و طرح تحول سلامت دهان و دندان دچار خواهد شد!
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.293 seconds.