.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارشی از یک روز با مردم مناطق سیل زده سیمرغ و بهنمیر؛
انتظار مردم سیل زده برای همدردی مسؤولان /کمبود لجن‌کش در روستای رکن کلا
شمال نیوز : وی ادامه می دهد:دیروز 3تا لجن کش ، 15هزار تا نان لواش و برنج و مقداری از مایحتاج اولیه میان مردم توزیع کردند،این‌ها کمک‌های مردمی است و در مدتی کوتاهی می تواند نیازمندی‌های حداقلی را تامین کند....

شمال نیوز: ساعت نزدیک 10صبح، هواآفتابی و گرم است، به همراه راننده‌ای برای بازدید مناطق سیل‌زده  عازم شهر سیمرغ می‌شویم؛پس از طی چند شهر بین‌راهی  میدان سیمرغ نمایان می‌شود، اثری از گل و لای نیست و زمین خشک است، عابران بین‌راهی راهنمای ما در معرفی مناطق سیل زده می‌شوند.

خیابان شهدای سیمرغ نخستین مکان بازدید است، گل‌و لای کنار و گوشه خیابان را گرفته و نیروهای مردمی در گوشه‌های خیابان مشغول تمیز کردن با بیل، آب و هر چیزی که دم دستی هستند؛پیرمردی از داخل خانه‌ای آب گرفته میزبان ما می‌شود و به داخل راهنمایی می کند.

اتاق‌های خانه ترک خورده،  تمام اثاثیه‌اش خیس است، از بنیادمسکن که برای ثبت خسارت‌ها آمدند و موکت‌هایی که از اداره کل بحران آوردند، تعریف می کند؛پیرزنی خسته و بی رمق از داخل آشپزخانه بیرون می‌آید و سلام و احوالپرسی می‌کند.

محمد باقرجهانی گوشی‌اش را از جیب بیرون می‌آورد و صحنه‌هایی از آب گرفتگی خانه اش را نشان می‌دهد و می‌گوید قصد دارم این فیلم را تبدیل به سی دی کنم و داشته باشم؛پیرزن خسته که همسر اوست با ناراحتی از زمان وقوع سیل تعریف می‌کند که در هنگام فرار کردن آب تا زانوانش بود اما بعد از 5دقیقه تا نیمی از بدنشان را گرفته، تنها توانسته کیف و قرص‌هایش را بردارد و فرار کند.

در گوشه‌ای از خیابان شهدا، تعدادی از نیروهای مردمی به همراه بسیجیان در حال خوردن صبحانه هستند،

محمدی فرمانده پایگاه امام محمد باقر سیدمحله راهنمای نیروهای مردمی است و می‌گوید به همراه 20 نفر از نیروها برای کمک به مردم آمده است؛این نیروها در لحظات ابتدایی مردم را از خانه٬ها بیرون آوردند و هم اکنون مشغول پاکسازی خیابان و خانه‌ها هستند.

در لابلای صحبت٬های محمدی، یکی از ساکنان محل خطاب به من می‌گوید:خانم خبرنگار به مسؤولان بگویید که رودخانه‌ها به ویژه تلار را لایروبی کنند تا این اتفاق نیفتد،اصلا سابقه نداشت چنین سیلی بیاید از این به بعد همیشه وضعیت همین‌طور است.

یکی از خانه‌ها که حیاطش پر از آب است توجه ما را جلب می کند،پیرزنی جلوی درب خانه ناراحت نشسته و جوانی به نام  موسوی که فرزند اوست چکمه‌ای قرض می دهد تا توان رفتن به داخل برای ما فراهم شود؛دیوارهای خانه قدیمی ریخته است و همه خانه خیس و اثاثیه خراب شده است.

موسوی از فرماندار و شهردار گلایه دارد که هم پای مردم نشدند و تنها با کمک نیروهای مردمی از قائم شهر و بهنمیر مشکلات در حال رفع است؛نیروهای هلال احمر موکت و پتو برای خواب آوردند اما خانه آن قدر تخریب شده که جایی برای استراحت باقی نمانده است.

آقایی که گویا از اقوام آقای موسوی است با عصبانیت جلو می آید و می‌گوید:مسؤولان از تهران برای بازدید از مناطق سیل زده می‌آیند اما به همه جا سر نمی زنند،اینجا کوچه شهدای سیمرغ است خبر کمک مردم زلزله زده کرمانشاه به مناطق سیل زده مازندران در فضای مجازی پیچیده اما فرماندار و امام جمعه چرا نیامدند سر بزنند، 5 روز که نیروهای مردمی مشغول تخلیه آب هستند اما هنوز تمام نشده است.

http://www.shomalnews.com/photo/155348478331349768.jpg


در حیاط خانه دیگری از خیابان شهدا لباس و روتختی‌های سفید شسته را برروی طناب پهن کردند تا خشک شود؛پیرزنی که به همراه دختر و نوه‌اش به تنهایی زندگی می‌کنند از زمان وقوع سیل می‌گویند که در خانه ماندند و با صدای فریاد همسایه تازه متوجه خطر شدند و در زمانی که آب به نیمه بدن‌شان رسیده سوار بر مینی بوس خانه را ترک می کنند.

پیرزن  خسته و بی رمق است و صدایش درنمی آید وقتی از کمک بنیادمسکن خبردار می شود راهنمایی می‌خواهد تا بتواند مبلغی را برای جبران خسارت دریافت کند، با راهنمایی یکی از همسایه‌ها نامش در لیست خسارت دیده‌ها قرار می گیرد و ما را دعامی‌کند.

در یکی از خانه‌ها، چند نفر در حال نوشتن میزان خسارت‌ها هستند، آقای طبرستانی از ستاد اربعین قرارگاه متوسلیان آمده است و تعریف می‌کند که یک سال و نیم در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب حضور داشته و تقریبا 4روستا را در اختیار دارندو بعد از وقوع سیل با همراهی مجموعه فاطمه زهرا «س»،ستاد اربعین و راهیان کربلا با دستور حاج آقا قاسمی برای کمک آمدند.

وی ادامه می دهد:دیروز 3تا لجن کش ، 15هزار تا نان لواش و برنج و مقداری از مایحتاج اولیه میان مردم توزیع کردند،این‌ها کمک‌های مردمی است و  در مدتی کوتاهی می تواند نیازمندی‌های حداقلی را تامین کند.

خانم جعفری، یکی دیگر از ساکنان محل که از مددجویان کمیته امداد استان است از ناراحتی‌ها و دغدغه‌های زندگی اش می گوید که در سال 65بیوه شده و 6فرزند را با کارکردن در منزل دیگران و سر زمین‌های کشاورزی بزرگ کرده است،یکی از فرزندانش فوت کرده ومخارج زندگی 3نوه‌اش را به تنهایی تأمین می کند، حال که خانه‌اش خراب شده به ناچار شب‌ها به خانه اقوام می رود و از وضع ناراحت و نگران است.

http://www.shomalnews.com/photo/15534847835618432.jpgاین


دامادش که کنار او ایستاده از ما می خواهد تا با نوشتن واقعیت‌ها کمکی به پیرزن شود.

سیدمحمودمحمدی از زنبورداران محل خسارت 100میلیونی دیده است اما برای دل جویی از مردم به سراغ خانه‌های آب گرفته می رود تا کمک کند.

روستای «رکن کلای» سیمرغ مقصد بعدی است، تقریبا درب بیشتر خانه‌ها باز  و گل و لای حیاط آن‌ها را گرفته است؛ پیرزنی روی گل خشک شده کنار کوچه نشسته است و در حالتی غمگین به مردمی که در حال خالی کردن آب خانه‌اش هستند نگاه می‌کند.
دهیار روستا خانمی است که بر اثر زمین خوردن دماغش شکسته و صورتش را با ماسک پوشانده، چادر مشکی بر کمر بسته و پا به پای مردان مشغول کمک رسانی است؛حاضر به مصاحبه نمی شود و یکی از اعضای شورا را برای توضیح میزان خسارت‌ها معرفی می کند.

سیدجعفرکمربندی عضو شورای روستای رکن کلا جمعیت آن را 450خانوار و بیش از 2هزار نفر مطرح می کند که در حدود بیش از 300خانوارش 40میلیارد تومان خسارت دیدند.

کمربندی از کمک‌های بسیج ، کمیته امداد و هلال احمر که غذا آوردند می گوید اما وضعیت آب گرفتگی خانه‌ها طوری است که اگر 20بسیجی هم مشغول تخلیه آب شوند چند روز زمان می برد.

این عضو شورا از مسؤولین گلایه دارد و تعریف می کند: دو روز پس از وقوع سیل معاون فرماندارسیمرغ چندساعتی اینجا مستقر بود و رفت، دیگر کسی را ندیدند و اگر نیروهای مردمی کمک نمی کردند بیش از 60نفر فوتی داشتند؛در حال حاضرتقریبا 20خانه تخریب کامل شده و کف کرسی و دیوارهای 280 خانه ترک برداشتند.

http://www.shomalnews.com/photo/155348478355314887.jpg


کمربندی از کمبود لجن کش در 6روز گذشته گلایه دارد که در حال حاضر تنها چند دستگاه در منطقه وجود دارد.

روستاهای بهنمیر مقصد بعدی هستند،در ابتدای روستای لپوصحرا که زادگاه حسن یزدانی است آب رودخانه به همراه ماهی در اراضی جمع شده است و مردم محل تورهای ماهیگیری را برای گرفتن ماهی پهن کردند.

یکی از اهالی درباره روستای «انارمرز» که خسارت بیشتری از سیل دیده می گوید و راهنمای ما می شود؛حسین محرابی رئیس شورای روستای انارمرزمیزان خسارت به اراضی کشاورزی را بیش از 200هکتار اعلام می کند.

وی ادامه می دهد:مسؤولان کشوری و استانی برای بازدید از محل آمدند و خودشان از مشکلات مردم خبردارند، تنها انتظار داریم تا امکانات بیشتری از قبیل پتو و موکت به مردم بدهند تا آن ها از ما گلایه نکنند که به آن‌ها رسیدگی نمی شود.

ساعت نزدیک 4عصر است و با همکاری راننده زحمتکش تقریبا بیشتر مناطق سیل زده را بازدید کرده‌ایم و عازم ساری می شویم.

http://www.shomalnews.com/photo/15534847833729204.jpg

گزارش: نداکلائی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.