.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیش‌بینی جنجالی یک‌اقتصاددان از فرجام بازار ثانویه ارز
یک استاد اقتصاد دانشگاه به تشریح شرایط حاضر اقتصاد کشور و عملکرد بانک‌مرکزی در 5 سال گذشته پرداخت و در عین حال نسبت به فرجام بازار ثانویه ارز پیش‌بینی جنجالی ارائه کرد.
پیش‌بینی جنجالی یک‌اقتصاددان از فرجام بازار ثانویه ارز

به گزارش شمال نیوز به نقل از آنا، ابوالقاسم حکیمی‌پور استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دارای فوق‌لیسانس اقتصاد از دانشگاه تگزاس و دکترای مدیریت توسعه از دانشگاه دولتی کالیفرنیا، مؤلف کتاب‌هایی نظیر تصمیم‌گیری در مدیریت از طریق زنجیره‌های مارکوف و فرآیند خط‌مشی گذاری در سازمان‌های دولتی است.

این استاد اقتصاد به سیاست ارزی اخیر دولت که از طریق بانک مرکزی دنبال می‌شود، اشاره و اظهار کرد: مسئله فعلی اقتصاد کشور، نگاه مداخله‌گرایانه برخی سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور است.

وی افزود: در واقع دولت سعی دارد که در تمام بخش‌های اقتصادی که حتی بخش خصوصی حضور دارد، دخالت کرده و تصمیمات خود را در این حوزه نیز متمرکز کند.

حکیمی‌پور در عین حال معتقد است که انضباط پولی کشور به دلیل سیاست‌های غلط بانک مرکزی طی سال‌های گذشته دچار خلل شد و به نوعی اقتصاد دستوری شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در زمان آغاز ریاست آقای سیف بر بانک مرکزی، نرخ هر دلار بین 2900 تا 3200 تومان در نوسان بود، گفت: مسئولان بر خلاف آنچیزی که در اظهارات خود بیان می‌کنند، مخالف نرخ دلار زیر 7 هزار تومانی هستند.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه آقای سیف، به جایی رسیده که بیان می‌کند، «دیگر نمی‌دانم، چه کنم؟»، افزود: نقدینگی در کشور طی سال‌های اخیر به شکل عجیبی چند برابر شده است و این نتیجه سیاست‌های پولی بانک مرکزی و دولت در سال‌های گذشته است.

وی افزود: در چند ماه گذشته با اختلالات بازار ارز و سکه، بانک مرکزی بیش از 7 میلیون و 650 هزار قطعه سکه طلا به فروش رسانده است و در خبرها دیده می‌شود که برخی 2 تن سکه خریداری کرده و برخی دیگر به همراه خانواده 38 هزار قطعه سکه طلا جمع‌آوری می‌کنند؛ البته این افراد را نمی‌توانیم مقصر اصلی بدانیم، چراکه بانک مرکزی به سمت فروش مسکوکات رفت.

* نقدینگی وارد فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی شد

حکیمی‌پور با بیان اینکه نقدینگی بازار در ماه‌های گذشته به جای ورود به بخش‌های مولد اقتصادی، وارد فعالیت‌های سوداگرایانه شد، تأکید کرد: نظام اقتصادی تا جایی مختل شد که هر فردی اقدام به دلالی و فعالیت‌های غیرمولد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سیاست‌ ارزی دولت با ایجاد بازار ثانویه ارز برای واردکنندگان و صادرکنندگان را چه میزان مؤثر می‌دانید،‌ گفت: در این بازار خرید و فروش ارز به صورت توافقی و بدون سقف صورت می‌پذیرد، اما با توجه به شرایط فعلی استقبالی از آن نخواهد شد.

وی سیاست اخیر بانک مرکزی برای ایجاد بازار ثانویه را طرحی شکست‌خورده و ناموفق دانست و تصریح کرد: تمام اقتصاددانان و کارشناسان، این طرح را ناموفق و شکست خورده می‌دانند.

حکیمی‌پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا که پرسید، چرا سیاست ایجاد بازار ثانویه را شکست‌خورده می‌دانید و علل شکست آن چیست؟، خاطرنشان کرد: دولت در نظام پولی کشور، black market ایجاد کرده است و از طرفی تمایل به عرضه ارز در بازار بسیار ضعیف است چراکه اعتماد عمومی با توجه به تجربه گذشته، آسیب دیده است؛ از طرفی جو روانی حاضر با سیاست‌های جدید اقتصادی دولت همراه نیست.

وی افزود: شرکت‌ها و بنگاه‌ها نیز از بیم دستگاه‌های نظارتی حاضر به عرضه ارز خود در بازار ثانویه نخواهند بود.

این استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه سیاست‌های دولت در 5 سال گذشته در حوزه‌های اقتصادی عملا شکست خورده و نتایج آن را به طور ملموس در جامعه مشاهده می‌کنیم، افزود: اگر دولت سعی در بهبود اوضاع اقتصادی می‌کرد، شاهد حواشی بسیاری، از گرانی‌ها گرفته تا حقوق‌های نجومی نبودیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.516 seconds.