.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چه ظروفی برای پخت غذا مفید است؟
عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران با اشاره به اینکه پالم یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های دنیا به‌شمار می‌رود، گفت: وزارت بهداشت قبلا هم اعلام کرد پالم روغن بسیار بدی است در حالی که بعداً مشخص شد که آنقدر‌ها هم بد و وحشتناک نیست چرا که این روغن می‌تواند مفید باشد.

به گزارش شمال نیوز،آریو موحدی، متخصص تغذیه، در ارتباط با اینکه استفاده از چه ظروفی برای سلامت بدن مفید است؟ اظهار داشت: از بین ظروفی که امروزه برای پخت و پز استفاده می‌شود ظروف تفلون به هیچ عنوان مفید نیست چرا که سرطان‌زا محسوب می‌شود و فرقی ندارد که برند آن از کدام کشور باشد چرا که حتی بهترین ظروف تفلون ترکیبات آن بر اثر حرارت وارد غذا شده و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: ظروف روحی یا آلومینیوم نیز به دلیل تجمع یون آلومینیوم در مغز در درازمدت می‌تواند سبب بروز آلزایمر شود و در بین ظروف مختلف ظروف مسی بیشتر توصیه شده، ولی از آنجایی که این ظروف سنگین، سخت و گران هستند مصرف آن‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران ظروف چینی، سرامیک و چدن را جزء ظروف سالم جهت پخت و پز برشمرد و گفت: استفاده از این ظروف مقرون به صرفه است. مس نیاز بدن بوده و استفاده از ظروف مسی مفید بودن آن را نمی‌توان انکار کرد.

موحدی تأکید کرد:، ولی در همه این موارد باید شرایط جسمانی فرد در نظر گرفته شود چرا که افراد دارای مشکلات کبدی بهتر است از ظروف مسی استفاده نکنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه متأسفانه امروز مردم در بین دوراهی استفاده از برخی مواد غذایی قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: به طور مثال برخی معتقدند چایی را باید کمتر استفاده کرد چرا که سبب از بین رفتن آهن در بدن می‌شود در حالی که افراد مبتلا به تالاسمی موجود حتماً باید چایی مصرف کنند چرا که از تجمع آهن در بدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. بنابر این در استفاده از انواع مواد غذایی و ظروف مختلف شرایط فرد بهتر است در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به اینکه چندی پیش وزارت بهداشت اعلام کرد که ظروف مسی برای پخت و پز مناسب نیست و توصیه دقیق شما در این زمینه چیست، اظهار داشت: وزارت بهداشت قبلا هم اعلام کرد پالم روغن بسیار بدی است در حالی که بعداً مشخص شد که آنقدر‌ها هم بد و وحشتناک نیست چرا که این روغن مفید می‌تواند باشد و در عین حال مصرف بیش از اندازه آن ضرر‌های خودش را دارد.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران با بیان اینکه تا سال ۲۰۰۹ استفاده از روغن پالم در آمریکا به دلیل آنتی‌اکسیدان بالای او اجباری بود عنوان کرد: پالم از آنجایی که دارای اسید بلند زنجیره‌دار است ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را می‌تواند افزایش دهد، ولی همزمان فوایدی را نیز به همراه دارد؛ بنابر این شرایط جسمانی فرد و میزان استفاده از این روغن باید مدنظر باشد.

موحدی بیان داشت:‌البته کاری که شرکت‌های لبنیاتی انجام می‌دادند و چربی شیر را گرفته و آن را تبدیل به کره کرده و بعد داخل آن پالم می‌ریختند از نظر فقهی کار اشتباهی بود و خوب شد که از این مسئله جلوگیری کردند، ولی اینکه به طور کامل بگوییم پالم ماده‌ای کاملاً مضر است درست نیست.

وی با انتقاد از مسائل مطرح شده در مورد عوارض پالم گفت:‌زمانی آنقدر از پالم بد گفتند که ملت ایران گمان کردند زمانی که پالم مصرف می‌کنند دارند روغن موتور می‌خورند در حالی که پالم یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های دنیا به شمار می‌رود و ژاپنی‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند. همچنین زمانی ریاست جمهوری ایران به مالزی سفر کرد و آنجا دوستان متوجه شدند که پالم خیلی هم بد نیست و در عین حال مزایا هم می‌تواند داشته باشد.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه نباید مزایا و معایت مواد غذایی را سیاه و سفید کنیم، گفت:‌همیشه رعایت احتیاط شرط بوده افراد باید در مصرف مواد غذایی شرایط جسمی خود را در نظر داشته باشند./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.266 seconds.