.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیر تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران :
بیماران دیابتی روزه داری را به عنوان رژیم غذایی ندانند
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت :بیماران دیابتی بدانند روزه گرفتن به عنوان رژیم غذایی برای کاهش قند خون آنها به شمار نمی رود .

به گزارش شمال نیوز، جلال نوروزخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به همین دلیل این بیماران باید اصول صحیح روزه داری و رژیم دائم خود را در این ماه رعایت بکنند تا دچار افت قند خون نشوند .

وی مشورت با پزشک معالج برای چگونگی مصرف داروها در ماه رمضان را به این بیماران توصیه کرد و ادامه داد : برخی داروها مانند 'گلی بنکلامید ' مدت زیادی در بدن می ماند که می تواند خطرات ناشی از افت قند خون را افزایش دهد .

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه در چنین مواردی ممکن است پزشک متخصص اقدام به تعویض داروی مصرفی نموده و داروی دیگری را جایگزین بکند .

وی اضافه کرد : مشورت با پزشک معالج برای تعیین میزان داروی مصرفی ، رژیم غذایی و فعالیت بدنی در ماه رمضان باعث می شود تا روزه داری فرد را دچار افزایش یا کاهش قند خون نکند .

* بیماران دیابتی کنترل مداوم قند خون را جدی بگیرند
به گفته نوروزخانی بهترین حالت این است بیماران دیابتی که روزه می گیرند به وسیله گلوکومتر (دستگاه اندازه گیری قند خون ) قند خونشان را پیش از افطار ، 2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند .

وی گفت : در صورتی که قند خون فرد دیابتی 2 ساعت پس از افطار بالای 250میلی گرم در دسی لیتر بود شب باید 20 درصد از میزان کالری خود در زمان افطار کم کند .

نوروزخانی اضافه کرد : در مورد سحر هم اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر بود باید 20 درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر کم شود .

وی همچنین به دیابتی ها توصیه کرد در صورتیکه قند خون قبل از سحر بیش از 350 میلی گرم در دسی لیتر بود ، روزه نگیرند .
نوروزخانی در خصوص نحوه استفاده از قرص ها نیز گفت که قرص های مصرفی صبح و ظهر همزمان در افطار و قرص های مصرفی شبانه پیش از سحر مصرف شود.

وی از بیماران دیابتی روزه دار خواست که حداقل سه وعده غذایی شامل سحری ، افطاری و شام را بخورند و در این باره پرخوری نکنند .

به گفته مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ،بیماران دیابتی نباید بدون سحری روزه بگیرند و چنانچه به هر علتی برای خوردن سحری بیدار نشدند بهتر است در آن روز، روزه نگیرند .

وی از این بیماران خواست تا از پرخوری در فاصله میان افطار تا سحر و مصرف مقدار زیادی از غذاهای غنی از کربوهیدرات و پرچربی بخصوص هنگام افطار خودداری بکنند تا از افزایش قند خون و افزایش وزن در ماه رمضان جلوگیری شود .

چاقی یکی از دلایل بروز بیماری دیابت است و مازندرانی ها که رتبه دار چاقی و اضافه وزن در کشور هستند بیشتر به این بیماری مبتلا هستند و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.122 seconds.