.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با‌سابقه‌ترین عضو شورای نگهبان؛ الگوی عملی برای مسؤولان
مردم و مسؤولان، با‌سابقه‌ترین عضو شورای نگهبان را الگوی عملی برای مسؤولان و آبروی مازندرانی‌ها در سطح ملی توصیف کردند.

به گزارش شمال نیوز، مراسم تشییع پیکر محمد‌رضا علی‌زاده با‌سابقه‌ترین عضو شورای نگهبان با حضور گسترده مردم از مسجد جامع تا امام‌زاده عبدالحق(ع) شهر زیراب در شهرستان سوادکوه برگزار‌ شد.

 

 

استاندار مازندران، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رئیس‌کل‌ دادگستری مازندران، نمایندگان حوزه‌های انتخابیه، قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی، ساری، آمل و قصر‌شیرین در مجلس شورای اسلامی، شهردار ساری، معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقشار مختلف مردم و مدیران ملی و استانی برگزار‌ شد.

 

 

پیام‌های تسلیت رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه، استاندار مازندران، نماینده ولی فقیه در مازندران، دبیر شورای نگهبان و دیدگاه‌هایی که درباره شخصیت مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده بیان شد، بیانگر اعتبار و ارزش اوست.

 

 

* مروری بر زندگی محمد‌رضا علی‌زاده

 

 

محمدرضا علی‌زاده در سال 1330 در روستای کار‌سالار بخش زیراب سوادکوه به‌دنیا آمد و با اخذ دیپلم ریاضی به‌عنوان سپاهی عدالت در دادگستری به انجام خدمت وظیفه عمومی پرداخت و سپس با قبولی در دانشگاه، دوره لیسانس حقوق را در دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) گذراند و هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه به استخدام دادگستری پذیرفته‌ شد و نخستین شغل وی در دادگستری، دادرسی علی‌البدل بخش مستقل سوادکوه بود.

 

 

در اردیبهشت‌ماه 1358 به‌عنوان سرپرست دادسرای انقلاب قائم‌شهر که شامل شهرهای سوادکوه، جویبار و کیاکلا (شهرستان سیمرغ) می‌شد، انتخاب شد و برای سر و سامان دادن وضع ساری به سمت «دادستان انقلاب اسلامی ساری» منصوب شد و سپس با انتقال به تهران در دفتر آیت‌الله شهید دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، مشغول فعالیت شد.

در پاییز سال 1360 و با تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به ریاست حجت‌الاسلام دکتر سید‌مصطفی محقق‌ داماد، از سوی وی دعوت به همکاری شد و پس از مدتی نیز به‌عنوان معاون این سازمان برگزیده شد.

محمدرضا علی‌زاده در تیرماه 1365، به هنگام تصدی معاونت سازمان بازرسی کل کشور از سوی شورای عالی قضایی به‌عنوان حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که در 22 تیرماه 1365 و با رأی نمایندگان دومین دوره مجلس شورای اسلامی، در سن 35 سالگی به همراه مهرپور و افتخار جهرمی به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

دو مرتبه در دوره ریاست آیت‌الله یزدی در قوه قضائیه، یک بار در دوره ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و دوبار دیگر از سوی آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس بعدی قوه قضائیه به مجلس معرفی و با رأی نمایندگان مجلس به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان برگزیده شد.

 

 

عضویت وی در شورای نگهبان به مدت 32 سال و تا 27 اردیبهشت‌ماه 1397 ادامه پیدا کرد و از همین‌رو، وی باسابقه‌ترین حقوقدان شورای نگهبان محسوب می‌شد.

محمدرضا علی‎زاده همچنین به مدت 11 سال و از تیرماه 1386 تا اردیبهشت‌ماه 1397 به‌عنوان قائم مقام دبیر شورای نگهبان مشغول خدمت در این نهاد بوده است.

وی در مقاطع مختلف انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز بود.

محمدرضا علی‌زاده مشاغل دیگری نیز در قوه قضائیه بر عهده داشت؛ از جمله در دوره ریاست آیت‌الله یزدی بر قوه قضائیه، مدتی به‌صورت همزمان و بعد به‌صورت مستقل، رئیس ارزشیابی قضات و عضو کمیسیون نقل و انتقالات بود؛ مهم‌تر‌ین سمت قضایی وی معاونت قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دوره آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بود.

 

 

از جمله ویژگی‌های شاخص ایشان ذوق ادبی، تاریخی و حافظه‌ بسیار قوی‌ای بود که به اذعان برخی اعضای شورای نگهبان در بررسی مصوبات، کار را برای سایر اعضا راحت می‌کرد.

وی پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش در خدمت به نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه در نهاد شورای نگهبان، و بعد از گذران دوران سخت بیماری در غروب پنج‌شنبه نخستین روز ماه مبارک رمضان در 27 اردیبهشت‌ماه 1397 جان به جان آفرین تسلیم کرد.

* منشأ خیر و خدمت

امام‌جمعه زیراب با تسلیت رحلت محمد‌رضا علی‌زاده به مردم سوادکوه و مازندران گفت: مرحوم علی‌زاده منشأ خیر و خدمت در همه زمینه‌ها و از شخصیت‌های ممتاز حقوقدان کشور بوده و در شورای نگهبان خدمات ارزنده‌ای داشت.

 


حجت‌الاسلام محمد‌زمان رضایی امام جمعه زیراب

 

حجت‌الاسلام محمد‌زمان رضایی افزود: به‌عنوان امام‌جمعه برای رفع مشکل مردم به ایشان مراجعه می‌‎کردم و خودشان برای دیدار با وزرا و معاونان همراهی می‌کردند و در همه زمینه‌ها سبب خیر بودند و به‌دنبال باز‌کردن گرهی از کار‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه حضور گسترده مردم نشان داد که مردم حق‌مطلب را ادا کردند و تشییع بزرگی بود، گفت: در سخنان هر تشییع‌کننده ذکر و خیر ایشان بود.

* روستا‌زاده بی‌ریا

مدیر پیشکسوت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده، روستا‌زاده‌ای بی‌ریا بودند، گفت: مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده با زندگی در روستای کارسالار و ورود به دانشگاه و در علوم فقهی سر‌آمد دوران بودند.

 


رحمت‌الله حسن‌پور

 

رحمت‌الله حسن‌پور با بیان اینکه وی در ابتدای فعالیت خود مانند مجتهد رأی صادر می‌کردند و حکم ایشان بر طبق موازین بود و باطل نمی‌شد، افزود: مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده رئیس دفتر شهید بهشتی شدند و در قوه قضائیه ماندند و در شورای نگهبان باسابقه‌ترین بودند.

وی با اشاره به اینکه مردم خدمتگزاران خود را خوب می‌شناسند و تلاش متعهدانه ایشان برای احقاق‌ حق را می دیدند، گفت: مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده با تشر و تذکر با مدیران صحبت می‌کردند که شما نبینید که «یک روستایی با کلاه نمدی آمد که انسان در درون خودش، فرد بزرگی است» که نشانه بزرگی خودش بود و برای انسان‌ها شرف و بزرگی قائل بود و ایشان مصداق شعر «از شمار دو چشم یک تن کم/وز شمار خرد هزاران بیش» بود.

* آبروی ما مازندرانی‌ها در سطح ملی

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه از زمانی که خودمان را شناختیم مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده را در دفاع از انقلاب، مردم و حقانیت می‌شناختیم و برای سال‌های مختلف، چهره ملی بود، گفت: در طول خدمتم، خدمات گسترده‌ای از ایشان دیدم و اتفاقات خوبی که در منطقه افتاد یک قسمت از کار با ایشان بود.

 

 

سید‌هادی حسینی با بیان اینکه مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده آبروی ما مازندرانی‌ها و سوادکوهی‌ها در سطح ملی بود و در دفترش بسته نبود، افزود: ما بزرگی را از دست دادیم و مردم قدر‌شناس و قدردان هستند و همه دوستش داشتند و نماینده مردم از قصر‌ شیرین که دیشب خبر فوت را شنید، امروز خودش را به تشییع جنازه رساند.

وی با بیان اینکه اگر خبر تشییع پیکر ایشان وسیع‌تر منتشر می‌شد، افراد بیشتری در مراسم تشییع شرکت می‌کردند، گفت: عالم و آشنا به مسائل قانونی بود و در کمیسیون‌های مختلف مجلس هم صاحب‌نظر و با مطالعه‌ کامل بود.

* مرحوم علی‌زاده متعلق به ایران و پناهگاه مظلومان بود

نماینده مردم قصرشیرین، گیلان‌غرب، سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم تشییع پیکر مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده در شهر زیراب و در گفت‌وگو با فارس، گفت: از مردم سوادکوه تشکر می‌کنم که در مراسم تشییع پیکر مرحوم علی‌زاده، سنگ‌تمام گذاشتند.

 


فتح الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین، گیلان‌غرب، سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی

 

فتح الله حسینی با بیان اینکه مرحوم علی‌زاده متعلق به ایران و پناهگاه مظلومان بود و کمک می‌کرد تا کار مردم راه بیفتد و آن‌ را وظیفه خود می‌دانست، افزود: مرحوم علی‌زاده، انقلابی و زحمتکش بود و درددل مردم را می شنید و مشکلات مردم را حل می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم ثابت کردند که نظام، انقلاب و شهدا متعلق به مردم است و مردم در خاک‌سپاری یک حزب‌الهی حضور گسترده داشتند و ایشان متعلق به کل کشور بود، گفت: مردم ثابت کردند که بچه‌حزب‌الهی‌ها را دوست دارند.

* یک رکن برای کشور بود

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده یک رکن برای کشور و وجودش در شورای نگهبان ارزشمند بود و جایگزینی را به‌زودی نمی‌توان برایش تصور کرد، گفت: مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده دانشمندی بود که از مسائل فقهی و حقوقی، آگاهی کاملی داشت.

 


سام سوادکوهی‌فر

 

سام سوادکوهی‌فر با بیان اینکه مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده سابقه مهمی در شورای نگهبان داشت و منحصر به فرد بود، افزود: ایشان برای مردم زحمت کشید و غمخوارشان بود.

وی خاطر‌نشان کرد: ولایت‌مداری ایشان بی‌نظیر بود و غیر از مسیر انقلاب گام برنداشت و حضور گسترده مردم سوادکوه بیانگر تجلیل از ایشان بود.

* در راستای احقاق حقوق مردم کوتاهی نمی‌کرد

یکی از قضات استان قم که در مراسم تشییع مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده حضور داشت با اشاره به اینکه مرحوم علی‌زاده از شخصیت‌های ارزنده بود، گفت: از ابتدای انقلاب در صحنه‌های مختلف خدمت حضور داشتند و در هر پستی، فعالیت مشکل‌گشایی مردم را در اولویت خود‌ داشت.

 


 

مهدی بابایی با بیان اینکه ایشان در سال‌های متمادی در شورای نگهبان حضور داشت و در برهه طولانی هم قائم‌مقام این شورا‌ بود، افزود: به قول آیت‌الله جنتی، مرحوم علی‌زاده، وارد به‎کار بود و در راستای احقاق حقوق مردم کوتاهی نمی‌کرد و حضور گسترده و پرشور مردم برای تجلیل از خدمت‌گذار را شاهد بودیم.

وی خاطر‌نشان کرد: از همه اقشار در مراسم مرحوم علی‌زاده حضور داشتند و حضور گسترده مردم بیانگر کارنامه قابل قبول ایشان بود و حضور مردم بیانگر آن بود که در انجام وظایف به نحو شایسته عمل کرد و اقبال مؤمنین دلیلی بر عاقبت‌به خیری ایشان است.

* منشأ خیر و خدمات ملی

رئیس ستاد دهه غدیر کشور با اشاره به اینکه شناخت ما همان شناخت مردم از مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده است که حضور چشمگیری در مراسم تشییع او داشتند، گفت: نامش در کشور به‌عنوان خدمتگزار صدیق، امین و قدرتمند بود و فقدان ایشان را به مقام معظم رهبری و آیت الله نظری و مردم تسلیت می‌گویم.

 


حجت‌الاسلام محمود نظری خادم‌الشریعه

 

حجت‌الاسلام محمود نظری خادم‌الشریعه افزود: وجود ایشان برای کشور استثنایی بود و برای مردم سوادکوه، چتری در تهران بود.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به مسؤلیت‌هایی که داشتند منشأ خیر و خدمات ملی بود و فقدان ایشان برای ما سنگینی می‌کند.

*ماندگاری مسؤولان صادق

سخنگوی مجمع نمایندگان ادوار مازندران در مجلس شورای اسلامی با تسلیت به‌مناسبت رحلت مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده گفت: ایشان یک عمر خدمات صادقانه به نظام جمهوری اسلامی داشت و نگاه ایشان، خدمت صادقانه و اعتلای نظام اسلامی بود.

 


 

کمال علی‌پور که سابقه نمایندگی مجلس نهم را در کارنامه خود دارد با بیان اینکه مرحوم علی‌زاده زندگی ساده‌ای داشت و هر کجا بود به‌عنوان مدیر اسلامی در دفترش بر روی همه مردم باز بود، افزود: به ما نمایندگان دوره نهم می‌گفتند که ایشان متعلق به همه ایران اسلامی است و ساده و بی‌آلایش بود و فکر می‌کردم با ما از استان مازندران برخورد مناسب را داشت ولی در صحبت با سایر نمایندگان و مردم هم می‌دیدیم که نزدیکی مسؤلان با مردم که شعار اصلی نظام اسلامی بود را در دوران مدیریت خود، عملیاتی کرد.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی اندک مراسم تشییع پیکر وی و حضور گسترده مردم گفت: حضور گسترده مردم نشان داد که ایشان صادقانه خدمت کردند و هر کسی در نظام اسلامی صادقانه کار‌کند، می‌ماند.

* فقدان مرحوم علی‌زاده ضایعه بزرگی است

نماینده قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه مرحوم علی‌زاده از بزرگان استان مازندران و کشور بود و سالیان زیادی برای انقلاب و نظام اسلامی زحمت کشید، گفت: مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده منشأ خیر برای مردم و نظام اسلامی بود.

 

 

عبدالله رضیان افزود:  جایگاه ارزشمندی را در بین مردم‌ داشت و رابطه مرحوم علی‌زاده با مردم رابطه نزدیکی بود و با شخصیت برجسته خود، از افتخارات استان مازندران محسوب می‌شد و فقدان ایشان، ضایعه بزرگی است.

* الگوی عملی برای مسؤولان

امام‌جمعه پل‌سفید سوادکوه نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه اولین ارتباط من با مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده به 2 سال قبل از انقلاب بر‌می‌گردد که به دفاع از من در برابر طرفداران شاه اقدام کرد، گفت: خانواده ایشان و برادر بزرگ‌ترشان احمد علی‌زاده هم از انقلابی‌های فعال بودند.

 

 

حجت‌الاسلام حسن قربانی با بیان اینکه مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده در دادگاه سوادکوه، قائم‌شهر و سپس در قوه‌ قضائیه و شورای نگهبان خدمت کرد و هیچ‌کس مانند برادران علی‌زاده بر گردن سوادکوه حق ندارند، افزود: برای تبدیل شهرستان سوادکوه و ایجاد شهرک صنعتی شورمست نقش برجسته ایشان را شاهد بودیم و خانواده ریشه‌دار و بی‌ریایی هستند.

وی به کارگشایی و خدمت به مردم توسط مرحوم محمد‌رضا علی‌زاده اشاره‌ کرد و با بیان اینکه مردم قدر‌شناس هستند و با وجود عدم اطلاع‌رسانی لازم برای مراسم تشییع پیکر ایشان، شاهد حضور گسترده مردم بودیم، خاطر‌نشان کردند: کسانی که خوش‌نام هستند توسط مردم تجلیل می‌شوند.

خطیب‌جمعه پل‌سفید سوادکوه به حضور 32 ساله ایشان در شورای نگهبان اشاره کرد و با بیان اینکه ایشان امین نظام اسلامی بودند و شخصیت جامع و کاملی داشتند، افزود: اخوان علی‌زاده در قوه قضائیه از افراد خوشنام و مورد تأیید مقام معظم رهبری هستند و و تواضع بالایی داشتند و می‌توانند الگوی عمل خوبی برای مسؤولان باشند.

 

 

گزارش از عمران اکبرنژاد

منبع:فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 ارديبهشت 1397
خدا رحمتش کند ، انسانی وارسته سالم و امین برای نظام ورهبری بود.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.112 seconds.