آخرین عناوین
پربیننده ترین عناوین
|
پاسخهای محسن تنابنده به حاشیههای «پایتخت۵»
اجازه بدهید اول به این نکته اشاره کنم که این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود. ما براساس نیازهای قصه در این فصل به دنبال سرمایهگذاری بودیم که بتواند تمام مخارج سریال را مرتفع کند.
شمال نیوز: در دورهای که سریالهای تلویزیون به هزارویک دلیل کمتر نزد مخاطبان مقبول میافتند و چه بخواهیم و چه نه، شبکههای آن طرف آبی، بهخصوص سریالهای «جم» موفق شدهاند از عرصه خالی این میدان به نفع خود بهرهبرداری کرده و با ساخت آثار نازل مخاطب را به سمتوسوی خود جلب کنند، چند سالی است سریال پایتخت در ایام نوروز توجهها را به خود جلب کرده است.
سیروس مقدم که شاید او را بتوان در ردیف موفقترین سریالسازانی قلمداد کرد که رگ خواب مخاطب را میداند و در کارنامهاش آثار موفقی چون «نرگس» از دهه هفتاد تا کارهایی چون «زیر هشت»، «روزهای زندگی»، «تا ثریا»، «مسافر» و این اواخر سریالهای طنزی چون «پایتخت» و «علیالبدل» را ثبت کرده، به خوبی این نکته را اثبات کرده که فقط کافی است یک کارگردان با دست پر (از ساختار تا محتوا) به تلویزیون بیاید تا بتواند در وانفسای نبود سریالهای جذاب و پرکشش، بار دیگر مخاطبان؛ حتی آن گروه از مخاطبان ماهوارهبین را به سمت خود جلب کند.
اگرچه «پایتخت» در پنجمین فصل ساخت خود فارغ از اینکه تحسین مخاطبان را برانگیخته با انتقاداتی نیز مواجه شده است که بخشی از این انتقادات در فضای مجازی این روزها دست به دست میشود. از این رو تلاش کردهایم با محسن تنابنده طراح اصلی سریال و بازیگر نقش «نقی معمولی» به گفتوگو بنشینم تا از این رهگذر اگر نگوییم همه انتقادات و واکنشها، بلکه بخشی از آن را واکاوی کنیم.آنچه میخوانید گفتوگوی «فرهیختگان» با محسن تنابنده است که با همان لحن طنزپردازش، در بخشهایی، پاسخهای طناز و درعینحال کنایهآمیز داده است.
نگرش من به مساله ازدواج کودکان اینطور است که احساس میکنم بالاخره باید جایی این موضوع مطرح میشد تا بتوان به آسیبشناسی آن پرداخت. این مساله روشن شود کهچرا برخی بر این باورند ازدواج نباید در سنین پایین صورت بگیرد. ضمن اینکه معتقدم کار هنرمند رادیولوژی و سونوگرافی کردن است؛ نه تجویز. بههرحال مساله ازدواج در سنین پایین یکی از معضلات اجتماعی ما به شمار میرود و برای من هم موضوعی حساس است. کمااینکه میبینیم در جامعه فعلی، بهخصوص در شهرهای دیگر با این مساله موافقند و توجیه آنان هم این است که حالا اسمی روی دختر و پسر از سنین پایین گذاشته شود تا ببینند بعد چه پیش میآید؛ غافل از اینکه همین رسم و رسوم مثل شیرینی خوردن و اسم روی همدیگر گذاشتن میتواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد. در عین حال دیدگاه من نسبت به ازدواج این است که دختر و پسر باید در شرایطی به فکر ازدواج بیفتند که عقلرس شده باشند و آگاهانه نسبت به این مساله مهم تصمیمگیری کنند؛ نه اینکه اطرافیان برای آنها تصمیم بگیرند. ضمن اینکه اگر توجه کرده باشیم میبینیم امروز آمار طلاق در جامعه روز بهروز در حال افزایش است. نکته تاسفبار اینکه این آمار متعلق به آدمهایی است که آگاهانه ازدواج کردهاند ولی نتیجه مطلوبی از زندگی مشترکشان نگرفتهاند. گذشته از اینها، مسالهای که درباره سوال شما میخواهم مطرح کنم این است که به محض اینکه یک سریال در تلویزیون ساخته میشود، شرایط و حواشی برای آن پیش میآید که تلویزیون مجبور میشود بخشهای بعدی آن سریال را سانسور کند. بهعنوان مثال، تلویزیون بعد از رویارویی یک سریال با مردم به مجموعهای از فیدبکها میرسد که بر اساس این بازخوردها دچار نگرانی میشود و تصمیم میگیرد بخشهای بعدی سریال پخش نشود. حرف من این است اینقدر دنبال آن نباشیم که سانسورمان کنند، به نظرم برخیها، بیشتر از نهادها دنبال این موضوع هستند که سانسور شویم و این خوب نیست. درست است، هر آنچه در پایتخت میبینیم به نوعی ریشه در حقیقت دارد. ما تلاش کردهایم در جریان ساخت این سریال، معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی را با بیان و نوع دیگری از جنس طنز و فانتزی و به قول شما بهمدد اغراق به مردم منعکس کنیم. حالا بماند که شرایط در جامعه امروز به گونهای شده که بیان معضلات روز اجتماعی به زبان جدی هم به گوش کسی نمیرود و عملا میبینیم بسیاری از مشکلات جامعه حل نشده باقی میماند. ضمن اینکه از زمان ساخت اولین فصل سریال پایتخت، بازخوردهای مردمی را نسبت به این سریال دنبال میکردیم. درواقع میتوان گفت ما پس از اقبال عمومی مردم، حاضر شدهایم فصلهای بعدی این سریال را بسازیم. واقعیت این است که سریال پایتخت فارغ از وابستگی به هر جناح ساخته شده و دل در گرو توجه و مقبولیت مخاطبان دارد؛ مقبولیتی که فقط به مخاطبان درون مرزی محدود نمانده و خود من براساس سفرهایی که به کشورهای دیگر داشتهام میبینم امروز در اغلب خانههای ایرانیان خارج از کشور، دیویدیهایی از بخشهای مختلف این سریال به چشم میخورد. مستندات دقیق اینکه اقبال عمومی نسبت به این سریال بالاست را هم میتوان از نمایش قسمتهای مختلف آن در شبکههای مجازی، بهخصوص اینستاگرام مشاهده کرد. آنچه مسلم است اینکه تغییر سیاست در تلویزیون و تغییر مداوم مدیران باعث شده امروز در این رسانه، سیاست واحدی وجود نداشته باشد و هنرمندان و اساسا گروه برنامهساز بهطور مشخص ندانند که هنگام ساخت یک اثر با چه موضعی در صداوسیما مواجه هستند. متاسفانه در سالهای اخیر، قشر فوقالعاده بیسواد و ازکارافتادهای در بخش تخصصی و تولیدی و بهخصوص فیلمنامه در صداوسیما، سمت مدیریتی را بهعهده گرفتهاند و مزیدی بر علت ناکارآمدی بیشتر این رسانه شدهاند. این عده به دلیل نداشتن اشراف و آگاهی و دانش نمیتوانند به تشخیص درستی در تلویزیون بپردازند. بهخصوص در زمان مدیریت آقای سرافراز که مشاورانی را همراه خود به صداوسیما آورد. این مشاوران به معنای واقعی ضربه بزرگی به تلویزیون وارد کردند و موجب قطع ارتباطاتی شدند که میتوانست در رونق گرفتن دوباره تلویزیون نزد مردم موثر باشد. نکته دیگر اینکه مردم همیشه به دنبال اثر خوب هستند و دوست دارند اثر قابل دیدن تماشا کنند، دراین راستا تلاش خود هنرمندان در این سالها بوده که منتج به تولید آثار کیفی شده است. در عین حال معضل دیگری دراین ارتباط وجود دارد و آن اینکه امروز هنرمندان بیش از هر شخص دیگری برای یکدیگر میزنند، درحالی که معتقدم اگر این گروه از هنرمندان، وقتی را که صرف تخریب همصنفان خود میکنند روی انجام کارهای خلاقانه بگذارند به نتیجه بهتری میرسند. حرکت برخی هنرمندان مانند تقلب سارا و نیکا در قسمتی از سریال پایتخت است، در حالی که به قول مادرشان در این سریال، اگر این دو دختر، این حجم از وقتی را که برای نوشتن تقلب گذاشته بودند، به مطالعه و حفظ کردن آن درس میپرداختند به مراتب میتوانست برایشان مفیدتر واقع شود. وقتی ما فیلمبرداری بخشهای سریال در ترکیه را شروع کردیم و به ترکیه رفتیم، به دنبال یک مشاور ایرانی بودیم. قرار شد شخصی باشد که براساس شناختی که دارد بتواند تعدادی از هنروران را بیاورد. میخواهم بگویم ما اصلا شناختی نسبت به نه، چراکه ما تلاش کردهایم کار بامعدل به تلویزیون ارائه بدهیم تا مخاطبان به سمت سریالهای شبکه جم نروند، بنابراین دستاندرکاران صداوسیما باید خیلی بهتر از ما این مساله را بدانند که بروز این مساله تعمدی نبوده است. اجازه بدهید اول به این نکته اشاره کنم که این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود. ما براساس نیازهای قصه در این فصل به دنبال سرمایهگذاری بودیم که بتواند تمام مخارج سریال را مرتفع کند. واضح است که اگر کسی سبزی بخواهد به طلافروشی نمیرود، ما دراین فصل از داستان پایتخت به ادوات مفصلی احتیاج داشتیم و با تلویزیونی مواجه بودیم که با بودجهای که در اختیار دارد حتی نمیتواند دو تفنگ ترقهای برای این سریال فراهم کند. طبیعی بود در چنین شرایطی به دنبال اسپانسری باشیم که توان مهیا کردن تمام این امکانات را برای ما داشته باشد. درعینحال در پاسخ به سوال شما باید بگویم خود من از روز اول شرط کردم که تحت هیچ شرایطی، سازمان اوج نباید دخل و تصرفی در سریال داشته باشد. ما از ابتدای ساخت سریال پایتخت به کلیتی دست یافته بودیم و براین اساس پیش میرفتیم. شرط من این بود که هر نهادی که تخصیص بودجه برای سریال را بهعهده میگیرد نباید در کلیت و اساسا روند و جزئیات سریال مداخله کند. ضمن اینکه این فصل از سریال پایتخت به نوعی خطشکنتر از سایر فصلهاست، طبعا اگر سازمانی مثل اوج میخواست به مداخله محتوایی دراین ارتباط بپردازد شاهد چنین خطشکنیهایی نبودیم. میدانید ماجرا از چه قرار بود، رجب طیب اردوغان پولی را قبل از ساخت این فصل از سریال به من داد و از من خواهش کرد جاذبههای توریستی ترکیه را معرفی کنم، او به من گفت خواهشا مملکت ما را به ایران و جهان بشناسان چون داریم بیچاره میشویم!! واقعا از دوستانی که چنین بحثهایی را نسبت به سریال مطرح میکنند خواهش میکنم واقعبینانه نگاه کنند و این مساله را بپذیرند که ترکیه به دلیل ویژگیهای جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی احتیاجی به این کارها ندارد. مساله این است که ما اینقدر بدبخت هستیم که نمیتوانیم زیباییهای کشورمان را نشان بدهیم. کما اینکه حین فیلمبرداری برخی میگفتند لوکیشنها متعلق به نوشهر است نه ترکیه. بههرحال آنچه مسلم است این که همه گروه و عوامل سازنده پایتخت، تمام تلاش خود را کردند تا اثری متفاوت با آنچه تا امروز در تلویزیون نشان داده شده را به تصویر بکشند. ما تلاش کردهایم به مردم احترام بگذاریم و ساخت سریالی که مقبول آنها بوده و دراین سالها آن را پیگیری کردهاند را ادامه دهیم. نه، خوشبختانه گروه بهرغم اینکه با پروژه سنگین و عظیمی به لحاظ قصه و جنس کار مواجه بود ولی خوب پیش رفت. میتوانم بگویم برآیند عملکرد ما در پایتخت5 برای خودمان و براساس آمارها و شواهد برای مخاطبان تلویزیون راضیکننده و مطلوب بوده است. ما تمام تلاش خود را کردیم تا این سریال نزد مخاطبان مقبول بیفتد. اطمینان دارم هر کاری کامل نیست و نقیصههایی در آن وجود دارد، ما تلاش کردهایم اگر خدا عمری بدهد کار کمعیبی ارائه کنیم. ایمیل مستقیم : info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
working();
|
working();
|
« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما » هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد