.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شهرهای مازندران روی غول زلزله
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران گفت: گسل زلزله به طول 600 کیلومتر مرکز شهرهای مازندران را زیر چتر پوششی خود قرار داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران گفت: گسل زلزله به طول 600 کیلومتر مرکز شهرهای مازندران را زیر چتر پوششی خود قرار داده است.

به گزارش شمال نیوز، یاسر جعفریان سه شنبه در یازدهمین نشست شورای اسلامی شهر ساری افزود : شهرهای مازندران را گسل های فعال وخطرناک خزر ، شمال البرز و فیروزه کوه در احاطه خود دارند که به دلیل داشتن طول زیاد می تواند در صورت وقوع زلزله بیشترین خرابی ها را از خود بر جای گذارد.

وی اضافه کرد: شهرهای ساری، بهشهر، بابل، چالوس و جنوب شهر آمل بیش از سایر شهرهای مازندران در معرض خطر زلزله قرار دارند و باید مسوولان شهری خطر زلزله را برای تمام مناطق به خصوص شهرهای پر خطر جدی بگیرند.

مشاور طرح ریزپهنه بندی زلزله شهر ساری گفت که استقراراین شهر در فاصله 37 کیلومتری با گسل خزر و 3.5 کیلومتری با گسل شمال البرز زلزله را بایددر بیخ گوشش احساس کند.

جعفریان نزدیکی شهر ساری به گسل های خزرو شمال البرز را خطرناک توصیف کرد و اظهارداشت : براساس آمار در صورت وقوع زلزله ساخت و سازهای تا شعاع 100 کیلومتری گسل زلزله ای در معرض خطر قرار دارند و شهر ساری کمترین فاصله را با گسل ها دارد.

وی اضافه کرد : با اجرای طرح پهنه بندی زلزله در شهر ساری می توان ساخت و سازها را به گونه ای مقاوم سازی کرد که کمترین خسارت ها در وقوع زلزله بر جای بگذارد.

**دهنه سد شهید رجایی روی گسل زلزله
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران افزود : دهنه سد شهید رجایی ساری که در بالادست این شهر احداث شده به دلیل برخی بی دقتی در مهندسی ساخت بر روی گسل البرز قرار گرفته است.

جعفریان اظهارداشت : در صورت وقوع احتمالی زلزله آب این سد می تواند خطر جدی تری را برای این شهرمرکز مازندران به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد : این استان طبق سابقه هر 10 سال یکبار زلزله بالای 6 ریشتری را تجربه کرده و از آخرین زمین لرزه با این قدرت نیز حدود 4 سال می گذرد و این برنامه خطر زلزله را جدی تر می کند.

وی تنها راهکار مناسب برای کاهش اثرات تخریبی زلزله را رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز و مقاوم سازی براساس طرح ریز پهنه بندی زلزله دانست که تاکنون این طرح برای هیچ یک از شهرهای مازندران به نتیجه نرسید.

طرح ریزپهنه بندی شهر ساری از سال 91 با پیش بینی اعتبار 10 میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفت که به علت کمبود اعتبار تاکنون اجرای این طرح کمتر از 30 درصدی پیشرفت فیزیکی دارد.

طبق قرارداد باید 40 درصد از این اعتبار از سوی شهرداری و مابقی از سوی مدیریت بحران مازندران تامین شود که با وجود پرداخت 30 درصد از اعتبار از سوی مدیریت بحران تاکنون شهرداری ریالی از این بودجه را نپرداخت.

سهم شهرداری در این قرارداد 4 میلیارد ریال و مدیریت بحران نیز 6 میلیارد ریال اعلام شد.

ریز پهنه بندی زلزله چیست؟
برای مقابله با خطرات زمین لرزه و تامین ایمنی تاسیسات و سازه ها، برخی از کوشش های مختلف در جهت ارزیابی این خطرات، به تدوین نقشه های پهنه بندی متمرکز شده است. پهنه بندی خطرات زمین شناختی مرتبط با زمین لرزه، تعیین محدوده های وقوع پدیده های مخاطره آمیز ناشی از زلزله با میزان احتمالات مختلف یا مقایسه ی نسبی میزان این خطر در پهنه های مختلف می باشد./ ایرنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.