.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توسعه مازندران، تعامل یا تقابل داخلی ؛
« مازندران » ؛ محتاج همدلی استانی و اندک نگاه ملی !
شمال نیوز : اگر در داخل استان تعامل و همدلی و وحدت وجود داشته باشد، کسی جرأت نخواهد کرد به مازندران بی توجهی کند. چون مازندران دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه فراوان و افراد ذینفوذ زیادی است که اندک توجهی به مازندران باعث رونق کشور در بسیاری بخشها و اکثر شاخص ها می شود.....

شمال نیوز / بهزاد پورمحمد : اندک نگاهی ملی به مازندران باعث تحول چشمگیر شاخص های توسعه ملی در بسیاری زمینه ها خواهد شد. چرا سهم بری مازندران از منابع ملی ناچیز است، مشکل کجاست، درون استان یا در پایتخت؟

استان مازندران دارای ظرفیتها، ذخایر و پتانسیل های فراوانی است که متأسفانه در سالهای اخیر به علت اختلاف سلیقه ها، اختلاف نظرها، کشمکش های سیاسی و نگاه منطقه ای و شهرستانی از آن استفاده درستی نشده است و توسعه زیرساختهای آن در بخشهای مختلف با رکود جدی مواجهه است، در حالیکه برخی از استانهای کشور بخاطر تعامل درون استانی همواره توانسته اند بیشترین سهم از منابع و ذخایر و ظرفیت های کشور را به خود اختصاص داده و با توسعه استانشان، علاوه بر تقویت تولید، اشتغال و آبادانی و در یک کلام رفاه عمومی بیشتر مردم خود را نیز شاهد باشند.

تقویت اقتصاد دریا محور، ذخیره و بهره برداری از منابع آبی، تقویت صنعت گردشگری و صنایع دستی، تقویت کشاورزی و دامداری، تقویت صنایع تبدلی و صنایع کوچک، تقویت و توسعه راهها و صدها نیاز توسعه ای استان که باعث رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و بهره برداری بهینه از بسترهای خدادادی موجود است، تنها با تعامل، همدلی و همسوئی در داخل استان و حمایت دولت و مجلس در پایتخت محقق خواهد شد.

اگر در داخل استان تعامل و همدلی و وحدت وجود داشته باشد، کسی جرأت نخواهد کرد به مازندران بی توجهی کند. چون مازندران دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه فراوان و افراد ذینفوذ زیادی است که اندک توجهی به مازندران باعث رونق کشور در بسیاری بخشها و اکثر شاخص ها می شود.

در کنار توجه اندک دولت به مازندران (به اندازه ای که در خور و شایسته استان و مردم آن است)، عدم برنامه ریزی درست و عدم شناخت ظرفیت های تمامی شهرستانهای استان و تنگ نظری، کم لطفی ها و ظلم عده ای به برخی از مناطق استان (بخصوص به شرق و غرب مازندران) در گذشته و آنهم به خاطر سوء مدیریت و عدم همدلی و تعامل درون استانی از دلایل عمده عدم رشد و توسعه استان در مناطق مختلف آن بوده است.

عدم تعامل درون استانی باعث شده استان مازندران نتواند از مصوبات ملی و منابع و ظرفیت های عظیم کشور در سالهای گذشته درست استفاده کند و بسیاری از مصوبات دولت و مجلس که می توانست به صورت خاص در مازندران اجرائی شود، به علت اختلاف نظر های درون استانی و عدم بستر سازی (مثل تأمین زمین، رفع موانع اجتماعی و اجرائی) و عدم پیگیری مناسب مسئولین ذیربط در داخل استان، سوق داده شد به سایر نقاط کشور. هر چند که آبادانی هر نقطه از کشور باعث سرافرازی هر مازندرانی است ولی نباید عاملی بر روند کند توسعه استان باشد.

اگر برنامه ریزی برای توسعه زیرساختها درست انجام شود، ظرفیت های هر منطقه و هر شهرستان استان به درستی شناخته شود و عدالت در داخل استان برقرار باشد و حداقل در روند تصویب و اجرای طرحهای کلان و زیرساختی مشورت های لازم بین نمایندگان عالی دولت و نمایندگان محترم مجلس صورت بگیرد و ضمن بستر سازی و فرهنگ سازی لازم در جامعه، پیگیری مناسب برای اجرای به موقع آنها نیز انجام شود.

اگر کارها به درستی و در سایه تعامل انجام شود، هیچ کس و هیچ مسئولی نگران این نخواهد بود که منطقه ویژه اقتصادی در امیرآباد باشد، یا نوشهر، چون هر دو برای این کار پتانسل های زیادی دارند، باید دید زیرساختهای کدام منطقه بیشتر فراهم است، هر دو نیاز است، یکی امروز دیگری فردا، هر دو متعلق به یک استان است. چرا باید نگران احداث کارخانه در بهشهر، ساری، بابل، آمل و ... و یا نگران احداث سد در نکاء، سوادکوه، آمل، چالوس، تنکابن باشیم، چرا باید نگران انتخاب یک منطقه از استان به عنوان منطقه نمونه گردشگری باشیم و صدها مثالی از این قبیل.

هر منطقه از استان دارای پتانسیل ها و ظرفیت هائی است که حتما و حتما باید به زیرساختهای تمامی مناطق استان با نگاهی جامع و کارشناسانه تر و به طور خاص توجه شود، هر چند که عدم عدالت در سنوات گذشته در سطح ملی (نسبت به استان) و بخصوص درون استانی (شهرستانها و مناطق نسبت به هم) این امر را کمتر محقق کرده است.

لازم است تعامل و همدلی بین نخبگان، افراد ذی نفوذ، نمایندگان عالی دولت و نمایندگان محترم مجلس در درون استان بهتر و بیشتر از قبل جاری شده و همگی همصدا مطالبات استان را از دولت و مجلس پیگیر باشیم و زمانی که مصوبات و منابع مالی و امکانات در بخش های مختلف به سمت و سوی استان سرازیر شد، به صورت مجدانه پیگیر اجرا و بهره برداری عادلانه آن و توسعه استان باشیم. گرچه حمایت دولت از مازندران در سالهای اخیر بسیار ناچیز بوده است، ولی باید دید در کنار این حمایت اندک برای توسعه استان برای رفع مشکلات و دغدغه ها، چند مصوبه کلان و چند طرح بزرگ، به علت عدم بستر سازی مناسب و مشکلات درون استانی، انجام نشده و ابتر مانده است؟

می توان با همدلی و تعامل بیشتر بین نمایندگان عالی دولت و نمایندگان محترم مجلس، مدیران کل، روسای ادارات و سازمانها و نخبگان مذهبی و سیاسی استان، به استان مازندران بجای محلی برای تقابل سیاسی و شهرستانی، نگاهی توسعه ای داشت و عدالت محوری را در آن حاکم کرد. در نزاع و کشمکش حق تضییع شده و عدالت برقرار نخواهد شد، بلکه تنها باعث سوء استفاده عده ای خواهد شد که اصلاً حقی ندارند.

نگذاریم به علت اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها، مازندران کماکان دچار رکود و کندی روند توسعه باشد. بلکه با وحدت و همدلی بیشتر در درون استان، باید حق واقعی و مطالبات اصلی استان در تمامی بخشها را از دولت و مجلس اخذ نماییم، تا شاید بدهی هائی که پایتخت نشین ها از گذشته به مازندران دارند، کمی در آینده به استان پرداخت شود.

واقعاً بیائیم بررسی کنیم و ببینیم چقدر توزیع امتیازها، منابع و قدرت ها در استان در سنوات گذشته ناعادلانه بوده است که مردم برخی مناطق، نمایندگان محترم مجلس، از عدم برقراری عدالت در سطح استان گلایه دارند؟ خوب است کمی به دغدغه ها و گلایه های مردم در درون استان نیز بیاندیشیم و راهکاریی مناسب برای برقراری عدالت و رفع موانع و کاستی های استان بیابیم.

اگر توزیع عادلانه اعتبارات و بهره مندی از منافع در تمام نقاط استان به درستی انجام نمی شود، آنهم راه دارد، پیگیری مطالبه در درون استان در سایه تعامل و همدلی و ایجاد شناخت بیشتر در بین مدیران و در صورت نیاز حذف مدیرانی که دغدغه تمام نقاط استان را ندارند. ولی نباید این دلیلی باشد، تا نگذاریم پتانسیل های بالقوه استان به بالفعل تبدیل شده و استان مازندران توسعه نیابد.

مردم جای جای استان دردها و مشکلات زیادی دارند که تنها با شناخت پتانسیل ها و ظرفیتها، برنامه ریزی درست در تمامی زمینه ها، پیگیری برای تحقق برنامه ها و طرحها، اخذ منابع و مصوبات تأثیر گذار ملی بیشتر، توسعه زیرساختها برای رفاه عمومی و بهره برداری از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه استان و تبدیل آن به بالفعل و آنهم با همدلی بین نخبگان سیاسی و اجتماعی، نمایندگان عالی دولت و نمایندگان محترم مجلس جهت سهم بری بیشتر از منابع، ظرفیت ها و مصوبات در سطح کلان و در سطح کشوری و توزیع عادلانه آن در داخل استان مهیا خواهد شد.

عزیزان همه ما می دانیم مردم استان بسیار نجیب، زحمتکش و همواره همراه نظام، انقلاب، رهبری فرزانه و دولت بوده و هستند، نگذاریم درگیر اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه های ما شوند و کشمکش های درون استانی ما را از حق قانونی و منابع عظیم ملی که مطالبه و اخذ آنها از پایتخت، تنها با وحدت و همدلی و همفکری نخبگان سیاسی و اجتماعی، نمایندگان عالی دولت، نمایندگان محترم مجلس محقق خواد شد، بی بهره نماید.

عزیزان گلایه یک نماینده محترم مجلس، یک مدیر شهرستانی، یک امام جمعه، یک نخبه سیاسی و یا اجتماعی و یا یک شهروند در فلان شهرستان یا فلان منطقه از استان، نباید باعث غضب و ناراحتی دولتمردان در هر سطح و جایگاهی در استان شود، بلکه باید حرفهای منتقدان شنیده شده و ضمن پیگیری موضوع و بررسی کارشناسانه، در فضائی تعاملی، راهکارهائی برای رفع دغدغه ها، مشکلات و توسعه و آبادانی استان در مناطق مختلف یافت. شاید همین گلایه ها و ایرادها نقشه راهی شود، برای بازنگری و اصلاح امور، برنامه ریزی بهتر و بیشتر و در نهایت پیشرفت تدریجی مناطق مختلف استان.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 آذر 1396
لشکری که سرلشکر ضعیف داشته باشه و بقیه افسرها خود را مدعی سرلشکری بدانند همیشه درگیری داخلی دارد و در مقابل بقیه لشکرها شکست میخورد و بسیاری از افسران حتی برای زمین زدن سرلشکر با دشمن هم همکاری می کنند

استانهای قوی نظیر فارس کرمان اصفهان خرساسان یک مرکز استان قوی دارند که بقیه شهرستانها و مردم و مسولینش قدرت و لزوم توسعه یافته تر بودن مرکز استان را قبول کردن و پذیرفتن و مرکز استان مثل سرلشکر قوی هم از افسرانش حمایت میکنه هم بقیه لشکر پشتش هستند

مشکل مازندران اینه بقیه شهرها و مردمش با ساری مشابه این استانها با مرکز استانش عمل نمیکنند مرکز استان مثل اصفهان و شیراز و کرمان و یزد در استان جا نیفتاده

این میشه چند صدایی هر روز ادعای استقلال تفرق و عدم وحدت و زیراب زنی مازندراینها برای هم جلوی دولت در تهران
البته این به خصلت ما مازندرانیها که در ورزشهای فردی مثل کشتی فقط موفقیم ولی تیمهای فوتبالمون برخلاف اصفهان و ... از هم میپاشه هم بر میگرده
چون تکروییم و همه در حال رقابت و طعنه زدن و برتری جویی به هم چه در جلسات ادارات چه مهمانیها فقط داریم عملا با هم مبارزه میکنیم که بگیم من برترم و کم نیوردم
نماد ما ببر مازندران که زندگیش انفرادیه
باید نماد ما بشه صلح و زندگی جمعی همین برنج بشه نماد ما یک نماد صلح و زندگی اجتماعی

این یک مشکل اساسی ساختاری و فرهنگیست و نیاز داره جامعه شناسان مازندران به خود انتقادی بپردازند و راه حل ارایه بدن

سوادکوهی 12 آذر 1396
دو تا نکته.اول اینکه در حالی که میتونم و البته باید زندگی خوب و راحت داشته باشم ولی ندارم چرا باید پیشرفت و راحتی جاهای دیگه ایران منو خوش حال کنه؟(متن به این قشنگی چرا باید با این حرف های ... خراب بشه؟)دوم اینکه به این دلیل باید نگران سد سازی در استان شد چون مسئولین بی غیرت ما اجازه انتقال آب به سمنان رو میدن مثل سد نکا،سد کسلیان در سوادکوه که به دلیل انتقال آب به سمنان قرار به ساخت اون شده(دوستان این رو میتونید تحقیق کنید و تو گوگل مپ مکان دقیق کسلیان رو ببینید که از کجا برای سمنان دنبال آب می گردن) یا سد فینسک ساری که باعث نابودی منطقه حفاظت شده دودانگه میشه یا سد هراز که باعث چند برابر سرطان میشه بازم بگم یا کفایت میکنه؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 4.829 seconds.