.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دیابت هر 7 ثانیه یک نفر را می‌کشد
یک متخصص دیابت گفت: دیابت هر 7 ثانیه یک نفر و هر سال 5 میلیون نفر را در دنیا می‌کشد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر رئوف صایب در همایش «دیابت؛ گذشته، حال و آینده» که در تالار نور برگزار شد، مطرح کرد: در سال 2000 دیابت فقط در ایران 550 هزار سال از عمر مردم ما را گرفته است. مهم‌ترین علت دیابت سبک زندگی‌های جدید است و رشد آن در محدوده‌های شهری بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: در سال 1985 تنها 30 میلیون نفر دیابت داشتند که این تعداد در سال 1995 به 135 میلیون نفر و در سال 2000 به 177 میلیون نفر رسید. در افزایشی بیش از پیش‌بینی‌ها در سال 2015 بیش از 415 میلیون نفر به دیابت دچار بودند و پیش‌بینی می‌شود در سال 2040 این تعداد از 642 میلیون نفر بگذرد.

این متخصص دیابت خاطرنشان کرد: آموزش در زمینه دیابت باید مداوم باشد. در هر آموزشی بیش از 80 درصد مطالب 48 ساعت بعد فراموش می‌شوند.

وی تصریح کرد: دیابت زمانی شروع شد که در دوره تکامل مغز انسان رشد کرد و کارکردهای پیچیده‌ای به آن اضافه شد. در نتیجه بسیاری از ابزارهای اضافه از آن کم شد. ماهیچه‌های شما به اندازه چهار ساعت انرژی لازم را در خود ذخیره دارند، اما مغز به اندازه سه دقیقه هم انرژی ذخیره ندارد و برخلاف ماهیچه فقط می‌تواند از قند استفاده کند.

رئوف ادامه داد: بنابراین بدن، قند را برای استفاده مغز نگه می‌دارد و انرژی لازم سایر اعضا را از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها تامین می‌کند. سایر اعضا اگر بخواهند از قند استفاده کنند باید انسولین وارد شده و اجازه استفاده از قند را به آن‌ها بدهد.

وی اضافه کرد: در قرن 17 برای اولین بار وجود قند در ادرار ثابت شد و در قرن 18 مشخص شد منبع آن قند خون است. در اواخر قرن نوزدهم بود که متوجه نقش لوزالمعده یا پانکراس در این بیماری شدند. تا سال 1921 هیچ پزشک یا طب سنتی نمی‌توانست دیابت را درمان کند و افراد می‌مردند. پس از آن بود که تزریق انسولین برای جلوگیری کشف و استفاده شد.

این متخصص دیابت با اشاره به آمار 77 درصدی زندگی دیابتی‌ها در کشورها با درآمد کم و متوسط، عنوان کرد: در درمان دیابت زمان بسیار مهم است. در تحقیقی که افراد به محض ابتلا شروع به درمان کردند نتایج مثبت بود، اما تحقیقی که پس از هشت سال شروع به درمان می‌کرد به علت مرگ بیماران در اثر درمان متوقف شد.

وی در خصوص آینده مقابله با دیابت، اظهارکرد: در حال حاضر تنها 3.6 درصد از دیابتی‌ها تحت کنترل قرار می‌گیرند. درمان خوب زمانیست که ما هر روز بیمار را چک کنیم، اما نه ما امکانش را داریم نه بیمار بنابراین شرکت‌های مختلفی در حوزه الکترونیکی ابزارهای مختلفی ساخته‌اند که به کمک ما می‌آید.

همچنین دکتر مصدقی، مشاور علمی شرکت «نوونوردیسک» پارس در ادامه، اظهارکرد: ضعف آگاهی درخصوص دیابت و تشخیص دیرهنگام این بیماری مهم‌ترین مشکل این حوزه است.

وی با اشاره به آمار جهانی، مطرح کرد: نزدیک به نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند. در ایران اوضاع کمی بهتر است، اما همچنان سهم زیادی از مبتلایان به بیماری خود آگاه نیستند و این باعث عوارض بسیاری خواهد شد.

مصدقی ادامه داد: 50 درصد بیماران در زمان تشخیص دارای عوارض این بیماری هستند که این به دلیل تشخیص دیرهنگام است. فرد با وجود احساس علائم بیماری به دلیل اگاهی نداشتن همچنان با دیابت به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد که سبب ایجاد عوارض می‌شود.

مشاور علمی شرکت نوونوردیسک در خصوص علائم و عوارض دیابت، عنوان کرد: تکرر ادرار، تشنگی زیاد، پرخوری و خستگی مفرط غیر عادی علائم این بیماری هستند که اگر جدی گرفته نشوند با تاخیر در تشخیص می‌توانند موجب نابینایی، نقص کلیوی، سکته مغزی، ناراحتی‌های قلبی و در موارد شدید قطع عضو شوند و یکی از علل اصلی ناتوانی و مرگ زود هنگام افراد است. دیابت می‌تواند باعث تاثیر منفی به روند زندگی شود و سلامت فیزیکی، روحی و کاری افراد را با مخاطره مواجه کند.

مصدقی با اشاره به هزینه سه برابری بهداشتی مبتلایان به دیابت نسبت به افراد عادی، خاطرنشان کرد: قرار نیست همه بیماران دچار این عوارض شوند و این درصورتی است که بیماری به موقع کنترل نشود. ما بیمارانی داشتیم که با درمان مناسب بعد از سال‌ها در آزمایش‌ها شرایط مشابهی با افراد سالم هم سن خود داشته‌اند مخصوصا دیابت نوع دوم که قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: برخی از عوامل مانند عوامل ژنتیکی، نژادی و... قابل پیشگیری نیستند، اما عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب، تحرک ناکافی و... قابل پیشگیری هستند.

مشاور علمی شرکت نوونوردیسک با اشاره به اینکه «با وجود تنوع بسیار گسترده انواع بیماری‌ها 12 درصد کل هزینه های بهداشتی و درمانی در دنیا به دیابت اختصاص دارد»، گفت: دیابت در کنار بیماری‌های قلبی عروقی، سرطانی و یکی از چهار بیماری غیر واگیر با شیوع بسیار بالاست که سازمان‌های جهانی غربالگری هدف‌دار را برای آن توصیه می‌کنند.

وی با اشاره به آمار جهانی این بیماری، تصریح کرد: در سال 2015 بیش از 415 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت و 318 میلیون نفر پیش دیابت هستند. پیش‌بینی می‌شود در سال 2040 این تعداد به بیش از 640 میلیون و 480 میلیون افزایش پیدا کند.

مصدقی درخصوص این آمارها در ایران نیز اظهارکرد: در سال 2015 حدود 4 میلیون و 600 هزار نفر درگیر دیابت هستند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد به حدود دو برابر یعنی بالغ بر 9 میلیون نفر افزایش پیدا کند. بر این اساس به مردم توصیه می‌شود به طور منظم و مستمر به درمان بیماری بپردازید تا از عوارض آن دور بمانید.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.72 seconds.