.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیریت بحران قبل از بحران

شمال نیوز: زهرا عرب روزنامه نگار - این روزها حال دلمان خوب نیست؛ زمین در کرمانشاه و سرپل ذهاب و قصر شیرین، بیرحم و خانه های سست و لرزان بر سر مردمانی قانع و مهربان آوار شده است. این خصلت زمین ماست که هم زندگی می بخشد و هم جان‌ می گیرد، اما می شود با کمی دوراندیشی و درستکاری هزینه کمتری بابت بیرحمی زمین پرداخت. می توان آمادگی بیشتری داشت، می شود ساختمان های ایمن تری ساخت، می شود امکانات بهتری در روستاها و شهرها فراهم کرد که مردم کمتر صدمه ببینند.

نمی دانم آنچه لنز دوربین عکاسان به عنوان ویرانه های مسکن مهر- که سالها پیش امید خانه دار شدن را در دل مردمان تنگدست به وجود آورد- در سرپل ذهاب ثبت کرده اند، به چه میزان نشان از ناایمن بودن ساخت و سازها در کشور ما دارد و چقدر سازندگان این بناها در کار خود کمفروشی کرده اند و یا به ایمنی ساکنان نیندیشیده اند، ولی بدون تردید یک سازه جدید اگر بر اساس استانداردها ساخته شود، نباید اینقدر ناایمن باشد.

کشور ما زلزله خیز است و گریزی از آن نیست؛ سال هاست می نویسند و هشدار می دهند، می گویند و می شنویم، اما همچنان برای مواجهه با بحرانی مثل زلزله آمادگی نداریم . بیمارستان های ما فرسوده است و با وجود همه تلاش های انجام شده پس از اجرای طرح تحول سلامت، هنوز در شهرها و روستاهای ما با کمبود امکانات و تجهیزات درمانی روبروییم ، ساختمان های ما از مصالح خوب ساخته نشده، امکانات جاده ای ما استاندارد نیست و آنچه موجب این همه خسارت جانی و مالی می شود چیزی نیست جز نبود نظارت دقیق و گاه حس منفعت طلبی این موجود دوپا و عدم برخورد با متخلفانی که جان مردم را قربانی سودآوری بیشتر می کنند.

یکی از مهم ترین وظایف دولت ها ایجاد رفاه و زندگی راحت تر برای شهروندان است و واقعیت تلخی است که مسئولان ما در بخش نظارت ضعیف عمل کرده اند.

مردم زلزله زده و داغدار کرمانشاه و قصر شیرین و سرپل دهاب دیشب، شب سختی را گذراندند، سرد و تلخ و یخ زده؛ انصافا همه هم به میدان آمده بودند، از ارتش و سپاه و دولت و مردم، ولی شب گذشته همچنان به خیلی از زلزله زدگان چادر و غذا نرسیده بود، دلیل آن نه کم کاری مسئولان حین زلزله و پس از وقوع آن است، بلکه نبود آمادگی قبل از زلزله است. مدیریت بحران فقط به شرایط بحران برنمی گردد، ما برای مواجهه با بحران به هیچ وجه آمادگی نداریم و دچار غفلت و کم کاری هستیم.

یکی نمی پرسد چرا سولههای بحران ما خالی است و چرا ساختمان های تازه ساخته شده هم با زلزله فرو می ریزند؟ مسئولان ما در بعد نظارت ضعیف عمل می کنند و باید برای حل آن تدبیری بیندیشند.

این روزها حال دلمان خوب نیست؛ چون زمین دهان باز کرده و عزیران ما را بلعیده است، اما این همه ماجرا نیست. دل مان از خودمان هم گرفته است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.972 seconds.