.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روزشمار انقلاب اسلامی در مازندران ـ 14 تا 16 بهمن 57
امروز 14 بهمن است و در روزشمار انقلاب اسلامی به وقایع این روز می‌پردازیم. انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای پیروزی خود نزدیک می‌شود...

شمال نیوز: امروز 14 بهمن است و در روزشمار انقلاب اسلامی به وقایع این روز می‌پردازیم. انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای پیروزی خود نزدیک می‌شود. اطراف مدرسه علوی پر از جمعیتی است که مشتاق ملاقات با امام(ره) هستند. حضرت امام(ره) نیز با حضور در سرسرای مدرسه به ابراز احساسات آنان پاسخ می‌دهد. پس از این روز تصاویر زیادی از این دیدار در رسانه‌ها پخش شد. امام(ره) طی یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه علوی به وظیفه خطیر مطبوعات و اهل قلم در عرصه جدید انقلاب اسلامی ایران اشاره کردند.

همزمان در همین روز جلسه شورای انقلاب هم برای تعیین نخست وزیر دولت موقت تشکیل شد که نتیجه آن انتخاب مهندس بازرگان به عنوان نخستین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران بود. بختیار هم در این روز مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های خارجی انجام داد و در آن مصاحبه پیشنهاد کرد که امام(ره) در قم دولتی شبیه به واتیکان تشکیل دهد. خروج امریکایی‌ها از ایران هم با سرعت در حال انجام بود. در کنار همه این اتفاقات شهرهای مازندران هم کانون حوادث و رویدادهایی بودند. امروز به خاطر چاپ نشدن روزنامه در روزهای پنجشنبه و تعطیلی روز جمعه، به طور خلاصه وقایع 15 و 16 بهمن در مازندران را در همین شماره مرور خواهیم کرد:

14 بهمن 57
بابل
پنجشنبه 14 بهمن 57 چند هزار نفر از مردم بابل در مسجد امام حسن عسگری(ع) گرد هم آمدند و پس از آن راهپیمایی بزرگی را تشکیل دادند. راهپیمایان در این تظاهرات با شعارهایی که سر می‌دادند، حمایت خود را از دولت موقت مهندس بازرگان اعلام کردند. شورای همبستگی بابل هم از همه مردم درخواست کرد داروهای اضافی خود را که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به مراکز تعیین شده بفرستند تا پس از کنترل از سوی داروسازان و متخصصان به طور رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد.

نکا

مردم شهر نکا مانند سایر شهرها اعتراضات خود را با تظاهرات و اعتصاب نشان دادند. اعتصاب کارگران سیلو و کارخانه‌های بزرگ شهر هم در این روز ادامه یافت.

15 بهمن 57
بهشهر
مردم در تظاهرات خود علاوه بر شعارهایی که سر می‌دادند از آیات عظام خواستند تا مکانی را به نام شهدای گمنام در مراکز استان‌ها ایجاد کنند.

تنکابن
هزاران نفر از مردم تنکابن که آن روزها شهسوار نام داشت، دست به تظاهرات علیه رژیم پهلوی زدند. این تظاهرات که عمده مردم حاضر در آن را کشاورزان تشکیل می‌دادند در بارش شدید باران هم ادامه یافت. مردم انقلابی دست از راهپیمایی‌های خود نکشیدند و ساعت‌ها زیر باران شدید 15 بهمن 57 به تظاهرات و شعار دادن پرداختند. تظاهرکنندگان در شعارهای خود سربازان جدا شده از نیروهای نظامی را تشویق می‌کردند.

ساری
ده‌ها تن از جوانان شهر ساری گروهی به نام «گروه عیادت امام خمینی(ره)» تشکیل دادند و از بیماران بستری در بیمارستان‌های ساری عیادت کردند. این گروه با توزیع گل و شیرینی بین بیماران و اهدای گل به پزشکان و پرستاران از این قشر بابت خدماتی که در روزهای پیش از انقلاب ارائه دادند قدردانی کردند.

چالوس
در پی نارآرامی‌ها عده‌ای با قطع درختان جنگلی خسارات زیادی به منابع ملی وارد کردند. عده‌ای نیز به تصاحب و تفکیک زمین‌های دیگران پرداختند. روحانیون انقلاب، گروهی از جوانان را مأمور کردند تا ضمن جلوگیری از این روند، متخلفان را دستگیر کنند.

16 بهمن 57
آمل
همه مغازه‌ها و بازار شهر تعطیل شد و روزنامه اطلاعات هم عکس بزرگی از راهپیمایی‌های مردم آمل را منتشر کرد. شورای همبستگی آمل هم در این روز از سوی جامعه روحانیت تشکیل شد.

تنکابن
مردم انقلابی شهسوار به راهپیمایی روز 15 بهمن ادامه دادند. تظاهرکنندگان در حالی‌که عکس‌هایی از امام خمینی(ره) در دست داشتند، به طرفداری از جمهوری اسلامی پرداخته و بر ضد حکومت و دولت بختیار شعار می‌دادند.

عباس‌آباد
صدها تن از جوانان عباس‌آبادی تظاهراتی را در پشتیبانی از جمهوری اسلامی به راه انداختند و حمایت خود را از جمهوری اسلامی و دولت مهندس بازرگان در شعارهای خود اعلام کردند.

رویان
روزهای سرد زمستان سال 57 مردم با کمبود سوخت مواجه بودند. مردم رویان امروزی که آن روزها «علمده» نام داشت، در این روز چند تانکر که در حال قاچاق نفت بود را کشف و متوقف کردند و نفت به دست آمده از سوی انقلابیون بین مردم توزیع شد.

 

دکتر علی رمضانی پاجی پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.678 seconds.