.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اختصاصی / از نساجی ها تا صنایع چوب و کاغذ مازندران؛
تسهيلات رونق توليد در مازندران به كجا مي رود ؟
شمال نیوز : بي شك در شرايطي كه دولت و وزارت كار رويكرد خود را توانمد سازي بنگاه ها و حمايت از توليد ميدانند و همه جا از رونق واحد هاي صنعتي و رشد اقتصادي سخن به ميان مياورد و با توجه به شرايط حساس و ويژه صنايع چوب و كاغذ از مسوولين امر مجمع نمايندگان ، استانداري، سازمان ها و ادارات ذي ربط و بانك هاي استان انتظار ميرود....

 اختصاصی شمال نیوز / سید جابر حسینی سیاهدشتی : يكي از مهمترين مولفه هاي توسعه يافتگي و رونق هر استان بي شك رشد و ميزان توسعه يافتگي صنعت در آن استان است. چرا كه رشد صنعت در هر استان منجر به رونق اقتصادي و به تبع آن  افزايش ثروت و رفاه اجتماعي در آن استان ميشود، چه بسا كه نمود اين روند را در استان هايي مانند اصفهان ، تهران و آذربايجان و خراسان شاهد بوديم و هستيم. در اين بين استان مازندران به سبب بهره مندي از مواهب طبيعي خدادادي همواره از رشد صنعت محروم مانده و نه تنها گامي در جهت افزايش آن ها برداشته نشده بلكه صنايع محدود آن نيز در اثر سياست هاي نادرست و غيراصولي در معرض تهديد قرار دارد. اين استان تجربه تلخ صنعت نساجی قائم شهر را سالهاست به دنبال خود می‌کشد. صنعتي كه روزگاري برند و مايه مباهات استان قطب صنعت کشور محسوب می‌شد و شهر بزرگی مانند قائم شهر از برکت حضور این صنعت رشد یافت ، صنعتي كه بر اثر سوء تدبیر و عدم حمایت لازم در زمانی که به حمايت نياز داشت دچار آنچنان بحرانی شد که هنوز نتوانسته‌اند آن را مدیریت کنند و از آن خلاصی یابند. چه بسیار آسیب‌های اجتماعی که در پی این فاجعه در این شهر رخ داد که و پس از سال‌ها هنوز مسئولان به دنبال چاره اي براي مهار آن هستند .
در حال حاضر يكي ديگر از صنايع مادر و مهم اين استان يعني صنایع چوب و کاغذ مازندران نيز در یک شیب نزولی قرار گرفته است. هرچند که به مرز ورشکستی نرسیده اما صداي شكستن استخوان هاي اين صنعت و به تعبيري اين استان بيشتر از هميشه به گوش ميرسد و اگر امروز توجه جدی و نگاه ویژه‌ای به این مقوله نشود چه بسا صنايع چوب و کاغذ مازندران  كه به نوعي شناسنامه صنعت استان است به وضعیتی اسفناک‌تر از صنعت نساجی دچار شود. در اين شرايط لازم است قبل از آن كه دير شود مسئولان چشم خود را به روي اين صنعت بگشايند و بپذيرندكه اين صنعت عظيم كه حدود 10000 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن امرار معاش ميكننداین روزها ناخوش احوال استو حتی در پرداخت معوقات خود نیز با مشکل مواجه شده است وهيچ گونه حمايتي از آن نميشود تا جايي كه به سبب شرايط نا بسامان در هفته‌های گذشته به علت عدم پرداخت بدهي معوقه خود به اداره کل توزیع برق، اقدام به قطع برق این واحد صنعتی کرده بودند که یک فاجعه برای صنعت استان است.
سال آخر عمر دولت یازدهم رو به پایان است؛ دولتی که در روزهای نخستین عمر خود قول‌های بسیاری به مانند سایر دولت‌ها صنعت و توليد داد ولی اینکه در آخر چقدر در تحقق اين وعده‌ها موفق بوده  را بايد از حال و روز صنايع استان دريافت.روزهای سختی که هر روز پیش روی صنایع این استان قرار دارد بنا بود زودتر از این‌ها رخت بر بندد ولی گویا هیچ درماني براي صنعت اين استان يافت نميشود و تنها بايد منتظر معجزه بود.صنایع استان که از تحریم‌های شدید اقتصادی رنج بسیاری را بر دوش می کشیدند با نواخته شدن سوت برجام بارقه‌ای از امید در دلشان یافت شد ولی افسوس که این امید سرابی بیش نبود و هنوز بار سنگین مشکلات به همراه چاشنی بی‌توجهی مسئولین را بر دوش می‌کشند.

در حالي كه بعد از مدت ها، اين روزها كمابيش در اخبار شاهد پرداخت تسهيلات رونق توليد به صنايع مختلف در كشور و استان مازندران  هستيم ، انگار تعريف درستي از حمايت صورت نگرفته و صنعت تاثير گذاري همچون صنايع چوب و كاغذ مازندران بعنوان بزرگتربن توليد كننده كاغذ در كشور و قطب صنعت شمال كشور همچنان از اين تسهيلات بي بهره مانده است.اين در شرايطي است كه در ماه هاي اخير بيش از 735 واحد توليدي در استان مازندران به نزديك به 200 ميليارد تومان به عنوان استان  پيشرو در پرداخت اين تسهيلات كمك مالي شده و در استان هايي مانند فارس و زنجان نيز مشكلات بسياري از واحد هاي توليدي با پرداخت اين تسهيلات مرتفع شده، ولي صنايع چوب و كاغذ مازندران كه عليرغم نقش تاثير گذار در اقتصاد و گردش مالي استان با بحران منابع مالي جهت نوسازي ماشين آلات روبروست و با سياست هاي نادرست دولت در واردات كاغذ و مشكلات تامين مواد اوليه ناشي از طرح غير كارشناسي تنفس جنگل به سمت شرايط بدي ميرود همچنان دستش از اين تسهيلات كوتاه مانده است.

متاسفانه این صنعت چه در دوران تحریم و چه در پساتحریم همواره مظلوم بوده. در دوران تحریم به دلیل صادرات مواد نفتی و پتروشیمی پولی به کشور وارد نمیشد صادرکنندگان این محصولات بجای پول اقدام به وارد کردن کاغذ که به گمان آن ها به پول نزدیک تر بود کردند که این روند در دوران پساتحریم نیز ادامه پیدا کرد از طرفی در اولویت بندی هایی که به طور معمول اتفاق می افتد اولویت یا در واقع ارز مبادله ای به جای صنعت و تولید به بازار کاغذ تعلق گرفت که نتیجه این روند محرومیت تولید کننده از ارز مبادله ای و بهره مندی دلالان و وارد کنندگان از این ارز بود، صنعتي كه براي واردات همه ي مواد اوليه خودعوارض و گمركي پراخت ميكند در مقابل وارد كنندگاني كه بدون عوارض كاغذ ارزان قيمت وارد ميكنند.

بي شك در شرايطي كه دولت و وزارت كار رويكرد خود را توانمد سازي بنگاه ها و حمايت از توليد ميدانند و همه جا از رونق واحد هاي صنعتي و رشد اقتصادي سخن به ميان مياورد و با توجه به شرايط حساس و ويژه صنايع چوب و كاغذ از مسوولين امر مجمع نمايندگان ، استانداري، سازمان ها و ادارات ذي ربط و بانك هاي استان انتظار ميرود با نگاه وي‍ژه اي به صنايع چوب و كاغذ مازندران از گرفتار شدن اين صنعت مادر و ريشه دار مازندران به سرنوشت نساجي جلوگيري كنند. چرا كه ناگفته پيداست  بحران اين شناسنامه صنعت استان به نوعي بحران مديريت استاني تعبير ميشود وبي شك  اعتماد سرمايه گذاران به استان و فرصت هاي سرمايه گذاري بعدي را از اين استان خواهد گرفت.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

داردا 3 بهمن 1395
با عرض سلام
مقاله آقای حسینی را بارها و بارها خواندم و این دلنوشته را برای آگاهی بیشتر مردم سرزمین سبز خود می نویسم باشد که با دید کارشناسی به این دلنوشته نگاه شود. فارغ از هر حب و بغض سیساسی که متاسفانه امروز بر نظرات کارشناسی هم سایه افکنده است. اینکه جناب ایشان اعلام نمودند بی شک توسعه استان مازندران در گرو توسعه صنعت مازندران می باشد بازگو کننده این نکته است که یا ایشان اشراف کافی بر صنعت مازندران ندارند یا اینکه بر واژه توسعه اشراف ندارند. نمی دانم بر اساس چه پارامترهایی ایشان توسعه مازندران را با توسعه اصفهان و خراسان مقایسه کردند نمی دانم. ولی چیزی که واضح و قابل رصد کردن می باشد اینست که صنعت مازندران در خوشبینانه ترین حالت فقط و تنها فقط 15 درصد اشتغال مازندران را بخود اختصاص داده است. عدم توجه به زنجیره ارزش نساجی مازندران این واحد عظیم را به این روز انداخته است در رنجیره ارزش این صنعت بالاترین ارزش افزوده را حلقه تولید پوشاک وجود دارد که متاسفانه هیچ توجهی بدان نشده است و امروزه علیرغم اینکه استان مازندران بعد از تهران و خراسان بزرگترین مصرف کننده پوشاک کشور می باشد ولی واحدهای تولید پوشاک در آن وجود ندارند. به علت آشنایی با صنعت چوب و کاغذ مازندران و مطالعه آن اعلام می دارم اشتغال 10 هزار نفری آن یک ادعای واقعی نخواهد بود اگر نگوییم یک دروغ بزرگ است. مازندران پتانسیل های فراوانی در حوزه گردشگری، کشاورزی،IT و خدمات وابسته به آنها دارد که نیاز چندانی به توسعه صنعت ندارد. از دوستان خواهشمندم نگاهی جامع به استان داشته باشند و از بخشی نگری فاصله بگیرند. باشد که با حمایت همه دلسوزان بتوانیم سرزمین سبزمان را از شر معضلات بیکاری برهانیم و از مهاجرت نخبگان استان جلوگیری نماییم.
با احترام داردا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.195 seconds.