.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بی توجهی به کاهش پوشش گیاهی در مازندران
یک اکولوژیست معتقد است بی توجهی به کاهش پوشش گیاهی مازندران در حالی رخ می دهد که عواقب این کاهش بروز سیلاب و سیل است.

به گزارش شمال نیوز:نصرت‌الله صفائیان درباره کمبود آب در رودخانه‌ها، اظهار کرد: پوشش گیاهی همچون جنگل‌ها و مراتع همانند اسفنج عمل می‌کنند آب را در خود نگه می‌دارند و سپس به آرامی آب را به سفره‌های آب‌های زیرزمینی هدایت می‌کنند.

وی افزود: وقتی پوشش گیاهی از بین می‌رود جنگل‌های مخروبه نمی‌توانند آب را در خود نگه دارند و در فصول مختلف آب را به رودخانه‌ها و چشمه‌ها تزریق کنند در نتیجه با کوچکترین بارندگی سیل و سیلاب به راه می‌افتد و هیچ آبی در خاک ذخیره نمی‌شود.

صفائیان تصریح کرد: سیلاب‌های ناشی از بارش شدید باران نیز خاک‌های حاصلخیز را از بین می‌برد بنابراین علت اصلی کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده بیش از اندازه آب‌زیرزمینی و کاهش سطح مراتع و جنگل‌ها است.

این اکولوژیست با بیان اینکه برداشت آب باید بر اساس ارزیابی میزان نزولات باشد و استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین و عوامل بسیار وحشتناک می‌شود، گفت: کشاورزی در گرو آب است و در صورتی که آب کاهش یابد کشاورزی، صنعت و زندگی انسان‌ها به مخاطره می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه باید از تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع برای هرگونه اقدامی همانند خانه‌سازی، جاده‌سازی و کارخانه‌سازی جلوگیری شود، توصیه کرد: با درختکاری می‌توان آب‌ها را در زمین نگه‌داری کرد تا رودخانه‌هایمان همیشه خروشان باشند و نیز با احداث پوشش گیاهی و حفظ جنگل‌ها و مراتع موجود و همچنین کاهش استفاده بی‌رویه از آب در کشاورزی، صنعت و سایر کارهای انسانی از روش هایی است که فاجعه اکولوژیک کمبود آب در رودخانه‌ها را می‌توان کنترل کرد./ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.045 seconds.