.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حکايت لشکر مازني‌ها
«لشکر ويژه 25 کربلا» چگونه تشکيل شد

شمال نیوز: لشکر 25 کربلا، اولین لشکری بود که وارد شهر فاو شد و پرچم امام رضا(ع) را که من از حاج آقای طبسی گرفته بودم، آن شب به دست همین بچه‌های لشکر 25 کربلا بر بالای مناره مسجد فاو به اهتزاز در آمد. در حقیقت اهتزاز پرچم امام رضا (ع)، اهتزاز پرچم لشکر 25 کربلا در جنگ بود.

«محسن رضایی» فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس درباره ریشه‌های تشکیل لشکر ویژه 25 کربلا می‌گوید: لشکر ویژه 25 کربلا از استان مازندران شکل گرفت. استان مازندران که استان گلستان را هم شامل می‌شد در یک مقطعی به کمک دفاع مقدس آمد که فوق‌العاده به وجود آن نیاز داشتیم.

در عملیات‌های بدر و خیبر سال 62 به بعد، دفاع مقدس با یک عدم الفتح‌های پی در پی مواجهه شده بود که نیاز بود ما چند لشکر و چند تیپ جدید بسازیم. تصمیمات ما گرفته شد و چند تیپ پنج گردانه سبک و یک لشکر ویژه به وجود آوردیم. آن تیپ‌های پنج گردانه را از بعضی از استان‌ها انتخاب کردیم.

مدتی فکر می‌کردیم که لشکر ویژه سپاه را از کدام استان انتخاب کنیم و به دلیل اینکه من رزمندگان مازندرانی را در لشکرهای مختلف می‌دیدم و با بعضی از آنها از نزدیک آشنا بودم، برداشت من این شد که لشکر ویژه را باید از استان مازندران درست کنیم و البته خیلی هم اطمینان نداشتیم که در این کار موفق شویم، اما برداشت اولیه من بود که این استان، آمادگی بیشتری برای لشکر ویژه شدن از استان‌های دیگر دارد.

بر اساس همین برآورد اولیه، عده‌ای از دوستان را صدا زدیم. آقای طوسی، حاج بصیر و عزیزان دیگر را هم صدایشان زدیم و در جلسه‌ای که گذاشته بودیم، گفتیم: می‌خواهیم شما یک لشکر ویژه درست کنید.

خوشحال شدند و با ناباوری نگاه می‌کردند؛ چون قبلاً آمده بودند و گفته بودند: شما اجازه بدین ما یک تیپ مستقل درست کنیم یا یک لشکر مستقل داشته باشیم و خودمان، خودمان را اداره کنیم. وقتی من گفتم: ما قرار است یک لشکر ویژه به شما بدهیم، با ناباوری نگاه می‌کردند، ولی بسیار امیدوار و با نشاط از جلسه خارج شدند.

حکم فرماندهی لشکر ویژه را به برادرمان آقای "مرتضی قربانی" دادیم. حکم را توی همان کاغذهای جبهه‌ای می نوشتیم و خیلی سیستم اداری و بروکراتیک وجود نداشت. به آقا مرتضی گفتم: شما بروید و با بچه‌های مازندران، لشکر ویژه 25 کربلا را تشکیل بدهید. بعدها مشخص شد این تصمیم در حقیقت یک عنایت الهی بود که به ذهن دوستان ما آمده بود که چنین گزینشی را انجام دهیم. گزینه بسیار بود؛ شاید بتوان گفت یکی از بهترین و مناسب‌ترین تصمیم‌گیری‌های تاریخ جنگ بود.

لشکر ویژه 25 کربلا در عملیات والفجرهشت خودش را کاملاً بالا کشید و توانست یک کار شگفت‌انگیز تاریخی انجام دهد. چون درست قلب جبهه را به آنها داده بودیم و محور اصلی نیروها که حدود شهر فاو بود را به آنها واگذار کرده بودیم.

قبل از عملیات، وقتی برای سرکشی به گردان‌ها می‌رفتم، می‌دیدیم دریادلان و فرزندان عزیز امام در لشکر ویژه 25 کربلا چه جور خودشان را آماده نبرد می‌کنند. روحیه با نشاطی داشتند و بعضی از آنها لحظه شماری می‌کردند که عملیات شروع بشود، سر از پا نمی‌شناختند.

وقتی مانور گردان‌های لشکر 25 را چک می‌کردیم، می‌دیدیم خیلی آماده‌اند و بارها رفته بودند و آن معابری را که باید عبور می‌کردند و به خط دشمن می‌زدند، آنها را شناسایی کرده بودند. هر گردانی از این طرف ساحل یک غواص فرستاده بود و منطقه روبرو را که باید به خط می‌زدند را دیده بودند و تست کرده بودند. لشکر 25 کربلا خیلی آماده بود، چه از نظر روحی و چه از نظر عملیاتی.

با شروع عملیات وقتی بچه‌های لشکر 25 کربلا، خط را شکستند، اولین لشکری بودند که وارد شهر فاو شدند و پرچم امام رضا(ع) را که من از حاج آقای طبسی گرفته بودم، آن شب به دست همین بچه‌های لشکر 25 کربلا بر بالای مناره مسجد فاو به اهتزاز در آمد. در حقیقت اهتزاز پرچم امام رضا (ع)، اهتزاز پرچم لشکر 25 کربلا در جنگ بود.

رزمندگان و فرماندهان لشکر 25 کربلا، قابلیت‌های بالای خود را در عملیات والفجر هشت ثابت کردند. افرادی مثل شهید طوسی و حاج بصیر از بنیانگذاران این لشکر بودند. چون که آنها شمالی بودند برای همین ارتباط بهتری می‌توانستند با نیروها و فرماندهان رده‌های مختلف لشکر برقرار کنند.

درست است که آقا مرتضی قربانی نقش بسیار مؤثری در این لشکر داشت اما کسانی که توانستند این مجموعه را جمع و جور کنند و منسجم کنند، در واقع سازمان‌دهندگان آن شهید طوسی و حاج بصیر بودند.(فارس)


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 مهر 1395
درود بر شهيدان والا مقام؛شهيد طوسي وشهيد بصير از افتخارات اين استان بودند كه نامشان براي هميشه تاريخ بر تارك اين استان مي درخشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.161 seconds.