.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در 600 سایت خبری ایران چه می‌گذرد؟

 شمال نیوز: در دنیای مدرن امروزی، همه چیز در حال مجازی شدن است و دنیای خبر و اطلاع رسانی هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش شمال نیوز به نقل از خبرآنلاین، کشور ایران به عنوان یکی از برترین کشورهای خاورمیانه از لحاظ وب سایت های خبری است که صدها وب سایت خبری در نقاط مختلف کشور، مشغول تولید و منتشر کردن شبانه روزی اخبار هستند.

«سامانه رصد و تحلیل آنلاین پایشگر» که به تحلیل داده های فضای مجازی می پردازد در یک فاز تحقیقاتی، به بررسی خبرهای منتشر شده در بستر وب سایت های خبری در طول یک ماه گذشته پرداخته و بررسی و تحلیل حدود یک میلیون خبر پرداخته است.

در این تحقیق حدود 600 وب سایت خبری متفاوت مورد رصد و تحلیل قرار گرفته اند. لازم به ذکر است وب سایت هایی که مخصوص جمع آوری خودکار و ماشینی خبرهای منتشر شده توسط دیگر منابع خبری هستند در این آمار حضور ندارند. همچنین در این فاز، فقط خبرهای منتشر شده مورد بررسی قرار گرفته است و در فاز بعدی به جدا سازی و بررسی اخبار تولیدی و کپی و تحلیل آنها پرداخته خواهد شد.

طبق آمار «سامانه رصد و تحلیل آنلاین پایشگر» در یک شبانه روز بطور متوسط حدود 30هزار خبر توسط وب سایت های خبری منتشر می شود. این رقم اخبار منتشره در روزهای عادی است و در روزهای تعطیل، این رقم حدودا نصف یا کمتر می شود بطوری که در روز پنجشنبه بطور متوسط این رقم به حدود 20 هزار خبر می رسد و در روز جمعه بطور متوسط کمتر از 14 هزار خبر منتشر می شود.

بر اساس داده کاوی های صورت گرفته، بطور متوسط 12هزار خبر را فقط 10 رسانه منتشر می کنند که طبق این آمار، 40 درصد کل اخبار فقط توسط 2 درصد از وب سایت های خبری منتشر می شود. این 10 وب سایت خبری به ترتیب عبارتند از: روزنامه خراسان، خبرگزاری فارس، خبرگزاری صدا و سیما(واحد مرکزی خبر)، خبرگزاری ایرنا، دولت بهار، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری مهر، باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری ایسنا و مشرق نیوز. 7 خبرگزاری و 3 وب سایت خبری این گروه را تشکیل می دهند که خبرگزاری ها بیشتر خبرهای تولیدی خود را منتشر می کنند و وب سایت های خبری بیشتر به باز نشر اخبار تولیدی خبرگزاری ها می پردازند. روزنامه خراسان که در صدر آمار انتشار خبر در یک روز قرار دارد بیشتر به بازنشر خبر های دیگر خبرگزاری ها می پردازد. خبرگزاری فارس نیز در صدر جدول برترین خبرگزاری ها از لحاظ تولید و انتشار خبر قرار دارد.

در میان لیست 600 تایی منابع خبری، حدود 70 وب سایت خبری فیلتر وجود دارند که روزانه بطور متوسط کمتر از 500 خبر تولید و منتشر می کنند که سهمی 2 درصدی از کل خبرهای منتشره را دارند.

در بخش دیگری از این گزارش به بررسی تولید و انتشار خبر در 24 ساعت شبانه روز پرداخته شده است. بر اساس داده کاوی های صورت گرفته، بطور متوسط ساعت 11 تا 12 نیمروز، پرترافیک ترین ساعت خبری و ساعات 3 تا 5 نیمه شب به عنوان کم خبرترین ساعات شبانه روز هستند. اما نکته جالب در این آمار شاید تولید و انتشار متوسط بیش از 2 هزار خبر در نیمه شب یعنی بین ساعات 12 نیمه شب تا 6 صبح است که تقریبا همه خواب اند اما خبرها همچنان در حال انتشار هستند.

اما در میان ایام هفته، بطور متوسط دوشنبه ها بیشترین تعداد خبر، تولید و منتشر می شوند و روزهای پنجشنبه و جمعه کم خبرترین روزهای هفته هستند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.667 seconds.