.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
افزایش اعتیاد به اینترنت در بین خانواده‌‌ها
یک کارشناس مسائل سایبری کشور گفت: شبکه‌های اجتماعی و ورود به آن نیازمند پیوست فرهنگی خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یک کارشناس مسائل سایبری کشور گفت: شبکه‌های اجتماعی و ورود به آن نیازمند پیوست فرهنگی خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، حسین اعتصامی شامگاه دوشنبه در همایش نهضت روشن‌گری که با موضوع اینترنت، بایدها و نبایدها و به همت حوزه مقاومت بسیج خاتم‌الانبیاء چالوس و پایگاه بسیج حضرت ولی‌عصر (عج) اشکاردشت در سالن شهید آوینی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: همه ما امروزه به‌ نوعی با فضای مجازی زندگی می‌کنیم، بنابراین شناخت این پدیده و الزامات آن، هم برای خانواده‌ها و هم برای فرزندان ضرورت دارد.

وی با تاکید بر شناسایی فرصت‌های فضای مجازی و تفکیک آنها برای جلوگیری از آسیب‌هایی که امروز در خانواده‌‌ها رخنه کرد، افزود: بسیاری از افرادی‌ که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند مکان و زمان را در نظر نمی‌گیرند و این سبک زندگی گوشی‌های هوشمند پدیده مجردی بودن را وارد زندگی همه ما کرد.

اعتصامی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی قادر هستند که افراد را از نزدیکان دور و به غریبه‌ها نزدیک کنند، تصریح کرد: به‌جای اینکه ما اپلیکیشن‌ها را به‌خدمت خویش دربیاوریم، خدمت‌گزار آنها شده و اختیار خویش را به‌دست این ابزارها سپردیم.

وی شناسایی محیط فضای مجازی و نیز آگاهی از خطرات آن را ضروری خواند و اظهار کرد: امروزه والدین با افتخار کودکان خود را به استفاده از این ابزار ترغیب می‌کنند و در حقیقت قانونی به‌ نام حفاظت از کودکان در فضای مجازی را به‌راحتی زیر پا می‌گذارند و از این حقیقت غافل هستند که خطرات ناشی از این فضاها در نخستین گام دامن‌گیر خودشان است.

این کارشناس مسائل سایبری ادامه داد: اگر خطری فرزندان ما را در شبکه‌های اجتماعی تهدید کند امکان کمک به ‌آنان به‌دلیل گسترده بودن این فضا وجود ندارد، بنابراین نباید ندانسته ابزاری در دست فرزندان خویش قرار دهیم که در آینده موجب پشیمانی شود.

وی با اشاره به اینکه بحث فرهنگی حاکم بر ابزار هوشمند در حال تهدید خانواده‌ها است، بیان کرد: به‌دلیل استفاده بدون مدیریت زمان از شبکه‌های اجتماعی شاهد این هستیم که در خانواد‌ه‌های ما پدیده فرزن‌دکوری و والدین‌دکوری رو به افزایش است، چرا که در نوع ارتباطات افراد با یکدیگر تغییرات فاحشی ایجاد شده و به‌جای مدیریت ما بر رسانه، رسانه در حال مدیریت بر ماست.

اعتصامی با تاکید بر مدیریت استفاده از این ابزار از سوی عموم جامعه تصریح کرد: یکی دیگر از تاثیرهای منفی ورود این ابزارها در خانواده‌ها گفت‌وگوی زن و شوهر با هم و با فرزندان‌شان است که تا سال 90 براساس آمار این مقدار سه ‌ساعت در روز بود اما امروزه به 13‌ دقیقه در روز رسید که جای بسی نگرانی است.

وی خانواده‌های اسیر شبکه‌‌های اجتماعی را به‌خانواده‌های موزاییکی تشبیه کرد و افزود: سال گذشته در کشور ما دانش‌آموزان به‌طور متوسط روزانه 9‌ ساعت و بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و معدل 80‌ درصد از آنها بین 12 الی 14 شد که این زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود.

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور استفاده بدون مدیریت زمانی و افراطی را از دلایل ایجاد مشکل در شبکه‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: شاهد هستیم که کارهایی که در اولویت دوم قرار دارند جایگزین کارهای مهم شده و این امر سبب افزایش معتادان به اینترنت در خانواده‌‌ها شد که از علایم ابتلا به این‌نوع اعتیاد نیز استفاده از گوشی در سر میزهای شام و ناهار و خوابیدن و بیدار شدن همراه با گوشی است.

وی به‌ راهکارهای مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: جایگزین‌سازی با تعریف روزهای بدون تکنولوژی، مدیریت زمان، مدیریت مکان، خاموش کردن زنگ‌های هشدار(نوتیفیکیشن)ها و محدودیت تعداد اپلیکیشن‌ها و گروه‌ها از جمله این راه‌‌ها است.

اعتصامی افزایش کارهای گروهی را در زندگی از راه‌های کاهش آسیب‌های فضای مجازی نامید و اظهار کرد: با استفاده از نرم‌افزار ترک اعتیاد شبکه‌های اجتماعی با عنوان ‌keep me که زمان استفاده از این فضاها را مدیریت می‌کند، می‌توان زمان استفاده از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد.

این کارشناس امور اجتماعی عدم وجود یک مسئول در فضای شبکه‌های اجتماعی را در مقایسه با دیگر رسانه‌های جمعی از دیگر معضل‌های این حوزه برشمرد و بیان داشت: هر روزه هزاران پیام در شبکه‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف رد و بدل می‌شود که هیچ فردی مسئولیت صحت و سقم آن را عهده‌دار نیست و هر کسی می‌تواند در این فضا به تولید محتوا بپردازد که این امر سبب افزایش سطحی‌نگری افراد بدون توجه به درست یا غلط بودن موضوعات و اخبار می‌شود.

*عدم دقت در انتشار اخبار کذب

این کارشناس سیاسی اعتماد به این‌گونه اخبار کذب را زمینه‌ساز تزلزل در اعتقادات دینی و اسلامی خانواده‌ها خواند و بیان کرد: کاربران این شبکه‌ها باید با آگاهی داشتن در این زمینه دقت کنند تا به‌جای اینکه بازوی انتشار اخبار غلط باشند جلوی انتشار شایعات را گرفته و تشویش اذهان عمومی را کاهش دهند.

وی عدم هویت واقعی افراد را در شبکه‌های اجتماعی زنگ خطری برای خانواده‌ها خواند و اظهار کرد: 13‌ درصد جرایم اینترنتی به‌دلیل عدم توجه به هویت نادرست افراد است که سبب می‌شود افراد بدون شناخت یکدیگر به‌‌هم اعتماد می‌کنند و این موضوع به‌ویژه در زمان‌هایی که سبب ازدواج افراد می‌شود بسیار خطرناک است، چرا که براساس آمار از هر 10 ازدواج اینترنتی در کشور ما هشت ‌ازدواج سبب منجر به طلاق می‌شود.

اعتصامی در پایان از بین رفتن رعایت حریم در شبکه‌های اجتماعی را از دیگر مشکلات مبتلابه استفاده‌کنندگان از این فضا برشمرد و گفت: استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایرانی مانند سانیا، بیسفون، فانوس، سلام و گپ و همچنین استفاده از پست الکترونیکی داخلی از مهم‌ترین راه‌های کاهش معضلات شبکه‌های اجتماعی خارجی است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه استفاده از اینترنت، فضاهای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و بایدها و نبایدهای مربوط به آن یکی از واقعیت‌های به‌روز و مبتلابه جامعه ما و خانواده‌های ماست اما حضور مسئولان شهرستانی و خانواده‌ها در این همایش تاثیرگذار بسیار کم‌رنگ بود که خود جای بسی تأمل دارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.034 seconds.