.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
ایرانی ها غیر استاندارد نمک مصرف می کنند
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگویی اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر در کشور رو به افزایش است که یکی از مهمتری دلایل آن الگوی غذایی و نحوه تغذیه مردم است.

 شمال نیوز: جلال نوروزخانی در راستا ی برگزاری نمایشگاه پویایی جمعیت گفت: آمادگی برای ازدواج، ازدواج، تندرستی خانواده، بارداری و فرزند آوری، زایمان و مراقبت های پس از آن، فرزند پروری، مدیریت منابع خانواده، مدیریت استرس و بحران، ناسازگاری و مدیریت آن، تغذیه سالم وشیوه زندگی و اختلالات ناباروری در این نمایشگاه که  در راستای  ابلاغ سیاستهای كلان جمعیت توسط مقام معظم رهبری درشهرستانهای مازندران همزمان با دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور برگزار شد با هدف تداوم فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و آموزش این موضوعات و چالشهای پیش روی كشور بود که درخور توجه است.

بیماری های غیرواگیر و شیوع آن در کشور

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی اظهارداشت: در حال حاضر بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی ، سکته های مغزی  ،و قلبی و انواع سرطان ، بیماری های مفصلی استخوانی در کشور از شیوع بالایی برخوردار است و یکی از مهمتری دلایل آن الگوی غذایی و نحوه تغذیه مردم است.

مصرف نمک ایرانها ، 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی

كارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:  مقدار نمك مورد نیاز هر فرد را 5-3 گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) عنوان كرد وگفت: ایران یكی از پر مصرف‌ترین كشورهاست و میانگین روزانه مصرف نمك در ایران۳-۲برابر استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به اینكه میزان مصرف نمك در ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روزو بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمك است اضافه كرد: سرانه مصرف نمك سالانه توسط ایرانی‌ها، شش كیلوگرم است در حالی كه در جهان سالانه سه كیلو نمك می‌خورند.

رابطه مستقیم نمک و بیماری های قلب و عروق

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه :مصرف زیاد نمك را از عوامل ابتلا به فشارخون بالا ، شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی، كاهش تراكم استخوانی ، پوكی استخوان و سرطان معده برشمرد و اظهار داشت : بر اساس مطالعات شانس ابتلا به سرطان در كسانی كه روزانه ۱۲ تا ۱۵ گرم نمك مصرف می كند بیشتر است و درصورتی كه افراد تنها ۳ گرم از مصرف روزانه نمك خود را كاهش دهند، حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی عروقی كاهش خواهد یافت . متاسفانه دراستان مازندران علاوه برمشکلات فوق ،درصدچاقی واضافه وزن نیزدرافرادبسیاربالاست که در  نمایشگاه  جوانی جمعیت برای آموزش واطلاع رسانی ومشاوره های تغذیه ای درزمینه الگوی صحیح مصرف موادغذایی واجتناب ازپرخوری ، چاقی وعادات نامناسب غذایی به مردم استان بویژه جوانان پرداخته شد.

 

تاکید بر الگوی غذایی سالم برای نوجوانان وجوانان

وی الگوی غذایی سالم برای نوجوانان وجوانان راشامل:  رعایت تنوع و مصرف گروه های متعدد غذایی،برقراری میان انرژی دریافتی  و فعالیت جسمی،استفاده از انواع میوه ها و سبزی ها به ویژه سبزی های با برگ سبز تیره و زرد رنگ، رژیم غذایی کم چرب و  استفاده از روغن های گیاهی غیراشباع شده و پرهیز از مصرف روغن های جامد هیدروژنه، تهیه غذاهای کم چرب و حتی الامکان عدم استفاده از غذاهای سرخ شده، محدود کردن مصرف قند و نمک در رژیم غذایی، خودداری از اضافه کردن سس های چرب به سالاد، استفاده از غذاهای خانواده به جای غذاهای آماده فوری، استفاده از آ ب، آب میوه طبیعی، دوغ و سایر شربت های خانگی به جای نوشابه های شیرین و گازدار تجارتی، مصرف جوانه گندم، گردو (مغزها) و به طور کلی مواد حاوی لسیتین و کولین برای افزایش حافظه و تقویت فعالیت مغزی به ویژه در زمان برگزاری امتحانات و ورزش منظم و مداوم  دانست. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.338 seconds.