.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قشر جوان همچنان در سایه
محمد محتاطی

شمال نیوز : آبروی بهار در گرو شکوفایی درخت هاست و همیشه از درختهای جوان میوه های ناب تر و بیشتری برداشت می شود آیا می شود درختان جوان را از ذهن باغ پاک کرد؟ آیا وقت آن نیست به فکر بهار های چند دهه دیگر باشیم؟
دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید و با رای گسترده جوانان و فردا پردازان فهیم این مرز و بوم به روی کار آمد تا با بهره گیری از تجربیات گذشتگان که از آن به عنوان تدبیر نام برد و با اتکا بر انرژی نسل پر شور و فعال جوانان که همواره با حضورشان در تمامی صحنه های مهم تارک این مرز و بوم امید را به جامعه بخشیدند ، فصلی جدیدی از توسعه و آبادانی ایران اسلامی را رقم بزند.
حماسه حضور جوانان ایرانی در عرصه های گوناگون انقلاب اسلامی ، آیت روشن ایمان و تعهد و مصداق بارز احساس مسئولیت و خود جوشی این نسل پویا و بالنده نسبت به آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی و ایفای رسالت عظیم خویش در صحنه های مهم اجتماعی است.بدون تردید ، در متن مسئولیتها و تکلیف هاست که شخصیت جوانان رشد و تکامل می یابد ودر خلال آزمون ها و تجربه های سخت و دشواراست که بلور اندیشه آنان صیقل می خورد. شكي نيست كه تجربه هاي طولاني مدت در اجرا و مديريت حرف اول را در اداره يك مجموعه مي زند، اما در امور علمي و دانش هاي روز ، تجربه هاي سال هاي اخير كاراترند. با توجه به سرعت بالاي تغييرات تكنولوژي در بسياري از حوزه هاي تخصصي ، لزوم به كارگيري دانش هاي نوين كه اكثراً در اختيار نيروهاي جوان تر است ، در كنار تجربه دهه‌هاي قبل ضروري به نظر مي‌رسد. برخورداري از توان جوانی، توأم با تجربه، بي‌شک می‌تواند یک وزیر را در طول مسیر دشوار وزارت یاری کند تا تصمیمات صحیح را گام‌به‌گام پيش ببرد. مسأله جوان‌گرایی تنها و تنها با گردش نخبگان در یک اجتماع فراهم می‌شود؛ یعنی کسانی که دوره‌ای در مسؤولیت اجرایی بوده و از تجربه مسؤولیت خود بهره برده‌اند در دوره‌های بعد وارد اتاق‌های فکر شده و جای خود را به نخبگان جوان‌تر بدهند تا هم پشتوانه تجربی یک نظام تقویت شود و هم انرژی و نشاط جوانی از دولت گرفته نشود. استفاده از مدیرانی که انرژی و ریسک‌پذیری جوانی را دارند و البته دارای تجربه‌هاي مديريتي نيز هستند می‌تواند این معضل را حل کند؛ البته در این راه استفاده از بدنه دانشگاه‌ها نيز کمک بسیاری به دولت خواهد کرد.
بهترين جا براي تجلي شعار تدبير شورايي متشکل از مشاوران مسن و باتجربه و وزراي دولت‌هاي سابق است و بهترين جا براي تجلي شعار اميد دولت يازدهم، کابينه قوه مجريه است که نياز به توان بالاي اجرايي و تحرک و نشاط بالا دارد که اين عنصرکه همان جوانگرایی باشد ، همواره طي سال‌هاي اخير مورد تأکيد مقام معظم رهبري نيز بوده است.
جوانان در امروز وفرداي هر جامعهاي تاثير بسزايي دارند. به ويژه اگر آگاه باشيم در دنياي امروز،مديريت جامعه را بر دستان جوانان بيشتر مي پسندند.از اين رو برنامه ريزي براي آموزش هاي اجتماعي ومديريتي آن ها كاري بسيار ضروري است.كشورهاي توسعه يافته غربي كه به اين امر آگاه بودنداز سال ها پيش چنين برنامه هايي را به طور گسترده در دستور كارخودقرار داده وبا تاسيس وايجاد نهادهاي بزرگ ،سازماندهي اين بخش از نيروهاي فعال جامعه را تجربه كرده اند
امام روح الله (ره) با آن که در هنگام به ثمر نشستن انقلاب در دهه ی هشتم عمر خویش قرار داشت، مسیری متعالی و جسورانه را برای مدیریت نسل جوان گشود، آن چنان که ثمرات اعجاز گونه ی آن در دفاع مقدس جهانی را به تحیر واداشت، واگذری مسئولیت فرماندهی گردان ها و گروهانهای نظامی کشورمان به جوانانی چون شهید حسن باقری 26 ساله ، شهید محمد ابراهیم همت 28 ساله ، شهید مهدی باکری30 ساله ، شهیدان خرازی ، متوسلیان ، بابایی ، مجدآرا و غیره محاسبات متجاوزان به نظام را بهم زده و ضمن پیروزی در جنگ از آنان اسطورهای ایمان و شهامت و دلاور مردی ساخت.
باتوجه به وجود شكاف بين نسلي در مديريت كشور، نياز به تربيت مديران آينده و دادن نقش هاي جدي و فراهم نمودن بستر حضور قوي و بزرگ به جوانان و با در نظر گرفتن پيرشدن مديريت در كشور و نياز به ورود تدريجي مديران جوان تر انتظار مي رود و مديران جامعه جوان باور باشند و جوان ياور. فرادستي اش را باور كنند و فرو دستي اش را ياوري نمايند.

اعلام یک روز به عنوان روز جوان فقط گریزی است برای خالی نبودن عریضه طولانی عنوان روزها وگرنه چه روزی را به یاد داری كه روز جوان نباشد؟ امید آن میرود در سالهای باقی از عمر دولت اعتدال شاهد توجه و جوان باوری و جوان گرایی از سوی مدیران دولت در همه رده های مدیریتی بمنظور تعلیم و پرورش نسل آینده مدیریتی کشور باشیم . فصل ها می گذرند و داغ زمستان می بینند ، اما حرف بهار که میشود دوباره اندیشه ها بارور می شوند ، حالا هم فصل های عمرمان را پشت سر می گذاریم و نگاه مثبت خود را می گذاریم برای روزی که بهار ما با باغ جوانی آشتی کند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.591 seconds.