.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دل گپی با مردم
حسین اسلامی

شمال نیوز: دکتر حسین اسلامی مورخ شهیر مازندرانی نامه ای دیگر از جنس دیگر در مورد فضای فرهنگی و تاریخی شهر ساری و استان به نگارش در آورد که باهم آن را می خوانیم.

هنوزازشرّ سیاسی بازی با سربازخانه ساری رها نشدیم که موضوع تغییرکاربری 65000 مترمربع زمین نیروی انتظامی مطرح شد، این هم داستانش مثنوی هفتاد من کاغذ می شود، باچه سروصدایی ازشورای شهر مصوّبه گرفتند وچه کارها که نکردند تا اینکه درگرما گرم نوروزامسال دربیستم اسفند93شهرداری به کمیسیون طرح تفضیلی نامه برای تغییر کاربری زمین 65000 متری نیروی انتظامی را که درقلب شهردربولوارارتش قرار دارد فرستاد، به فاصله پنج روزاین طرح تغییر کاربری ازاداری- انتظامی به تجاری کلان در این کمیسیون تصویب شد.!!!!
معاون عمرانی استاندار،مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل میراث، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، شهردار، مدیرشهرسازی، همه وهمه امضاء کردند، آنهم در26اسفند که جمع کردن آنها خیلی مشکل است ، نگارنده پنجهزارامضاء ازشهروندان دارم که اینکارنشود، ولی شد، ما را زیرگرفتند، حالا30%از این زمین یعنی بیست هزارمترمربع ازاین زمین باید مرکزتجاری کلان بشود، و 70% باقیمانده را به فضای عمومی با قید (تجهیز شده) تصویب کردند.
نگارنده ازابتدا هم با بیرون رفتن نیروی انتظامی ازاین مکان و تبدیل آن به صدها هزار مترمربع فضای تجاری که شهررا خفه خواهد کرد موافق نبودم ونیستم، بلای قائم شهر را درساری دارند تکرارمی کنند، وحالا این سرمشق بد به دیگرشهرها هم سرایت خواهدکرد.
حالا توجیه این همه مسوولان رده اوّل استان دراین تغییرکاربری چه بود، خودشان می دانند، انشاا... که منافع مردم و رضایت خدا را درنظرداشته اند، حالا اخذ مجوّز پاساژ سازی آنهم حداقل دربیست طبقه، هرطبقه بیست هزارمترمربع شروع خواهد شد، پس آماده باشیم که چهارصد هزارمترمربع فضای تجاری دروسط شهرخواهند ساخت، چه بلائی بر سرساری خواهد آمد نمی دانم، بحث پارکینگ وداستان ترافیک آن و...حتماً شورای شهرساری می داند!!!!
شاید فکرکردند که ما روی دست دبی خواهیم ایستاد، ولی دنیای امروز، شعورمردم را با پاساژوبلند مرتبه سازی و... و... نمی سنجد، امروزمعیارفهم ملت ها به تعداد کتابخانه ها ، موزه ها، فضای سبز ، ورزشگاه ها، ومراکز فرهنگی آنهاست، حالا که آقای شهردار، شما واعضا کمیسون و نیروی انتظامی وشورای شهر، به هردلیل این کاررا کردید، پس یادتان باشد، این 70% فضای سبزعمومی است، حیاط خلوت وفضای سبز اختصاصی این مرکز کلان تجاری نیست، فردا بازی درنیاورند که فضای سبزدرست می کنیم ودورش را دیوار و نرده می کشیم که به نام مردم امّا به کام آن 30%تجاری شود، حالا شهرداری باید این 70% را دربست دراختیار بگیرد، مال مردم وحق همه مردم است، حالا اجازه دهید که این هفتاد درصد برای موزه بزرگ منطقه ای مازندران ومرکزاسناد و کتابخانه ملی مازندران شود، همه جای دنیا وسط شهرازاین فضاهای فرهنگی درطرح وبرنامه خویش دارند، یعنی دراین فضای سبزعمومی، دوتا مرکز بزرگ فرهنگی بسازند که آبروی استان بشود، واین کارازعهده شهردارعبوری ساخته است.
البته اگرشورای شهرهمراه شود، شاید با این کارهمه امضاء کنندگان مصوبه، همه اعضا موافق ومخالف شورای شهر، وهمه بزرگان نیروی انتظامی استان، هم عاقبت به خیرشوند، وساری ومازندران هم ازننگ نداشتن موزه و کتابخانه ملّی رها گردند.
شما دهها میلیارد تومان باید عوارض بگیرید تا مجوّزچهارصد هزارمترمربّع ساخت وساز تجاری را بدهید، بیائید راه رضای خدا و به احترام مردم بخشی ازاین عوارض را موزه بسازید، کتابخانه ملّی مازندران را مرکزاسناد ملّی خواهد ساخت، فقط منتظرزمین هستند.
وامّا کلام پایانی برای ثبت درتاریخ، خدایا تو شاهدی که من خیلی زورزدم تا این اشتباه را نکنند، تا فردا آیندگان با دیدن صدها هزارمترمربع ساختمان تجاری دروسط شهر به ما خرده نگیرند، نگویند که مگرآدم زنده دراین شهرنبود، امّا چه کنیم زورطرف مقابل خیلی پرزوربود، تسلیم زورنشدیم، امّا وقتی زورخیلی پر زورشد کاری ازما ساخته نبود، شب عید، 5روزه تشکیل کمیسیون طرح تفصیلی !!!
اینهمه امضاء موافق سران مسوول استان، با آنهمه مخالفت مردمی که حداقل نگارنده یک کتابچه با امضاء پنجهزارنفرازمردم ساری را دارم و به شهردارساری هم دادم هیچ کاری درمقابل زور پرزورنتوانستیم انجام بدهیم، شاید امضاء بدون اسم تمام اعضاء کمیسون درمصوبه هم دارد فریاد می زند که بابا ماهم فهمیدیم این کاربه نفع مردم نیست، امّا زور خیلی پر زور بود،ما اینجوری فهمیدیم ....... راستی، اطاق به اطاق رفتند امضاء گرفتند یا جلسه تشکیل دادند؟؟ ......خدا می داند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهندس علی شهرساز 3 ارديبهشت 1394
انشاء الله که این پنجهزار نفر و سایر شهروندان در انتخابات آتی چشمان خود را باز کنند و افرادی مستقل را انتخاب نمایند تا بتوانند از منافع آنان در مقابل دولتمردان دفاع نمایند نه آنکه یک بازنشسته نظامی رئیس شورای شهر بشود و یک کارمند صدا و سیما شهردار شهرشان .
اینگونه تصمیمات غیر کارشناسی می باشد و بیشتر جنبه بده بستان سیاسی دارد . هر چند طبق قانون ارتش می تواند برای اراضی پادگانهائی که می خواهد واگذار نماید درخواست تغییر کاربری این اراضی به کاربری مورد نظر خود برای بهره وری بهتر رمین در زمان فروش را از کمیسیون ماده صد بخواهد ولی از طرف دیگر شهرداری نیز می توانست در فرصتهای بسیاری که طی سالیان زیاد به او داده شده بود این اراضی را تملک نماید .
قسمت زیادی از اراضی پادگان وقف می باشد و از طرف دیگر اجرای مصوبات کمیسیون مادّه صد منوط به تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر است که می تواند در هر زمان از اجرای مصوبه کمیسیون مادّه 5 جلوگیری نماید .
آنچه باعث تأسف است اینکه در میان تمامی اعضاء عضو کمیسیون مادّه 5 هیچیک تخصص شهرسازی ندارند و پیشنهاد تصویب شده نیز به احتمال زیاد از نظر شهرسازی مطالعه نشده است . اینگونه پروژه ها باید توسط مهندسین مشاور شهرسازی بررسی و سپس در کمیسیون ماده 5 مطرح گردد . آنچه مسلم است با احداث مجتمع های تجاری بزرگ در 30% از اراضی پادگان موجب بروز معضلات عدیده ای در شهر ساری خواهد شد که از منظر شهرسازی توان تحمل فشار وارده و اثرات چنین پروژه ای را نخواهد داشت .
پاسخ ها به این نظر
saman.panahparva 10 ارديبهشت 1394
آقای شهرساز! متاسفانه باید عارض بشم تمام مطالعات علمی جنابعالی در عمل به همین یک جمله خلاصه شد که: مجتمع تجاری با این وسعت نیاز به امکانات جانبی دیگری از جمله پارکینگ، اقامتگاه، مسجد و ... دارد. متشکر

مهدس علی شهرساز 11 ارديبهشت 1394
آقای panahparva
اظهار نظر جزئی شهرسازی در این مجمل نمی کنجد لیکن مواردی که گقتید به غیر از پارکینگ نیازهای یک مجتمع تجاری نیست و در سایر مناطق شهر وجود داشته و قابل استفاده هست. لیکن پارامترهای مهم اولاٌ نیاز اقتصادی به چنین مجتمعی در شهر ساری است ؟ متأسفانه بسیاری از افراد به زمین پادگان دیدگاه بساز و بفروشی دارند . فکر می کنند تا زمینی در اختیار آنان قرار کرفت با احداث کاربری های تجاری می توانند حد اکثر استفاده مالی را از آن ببرند ، در صورتی که اینگونه نیست . بسیاری از افراد برای سهولت دسترسی سالهاست که مجتمع های تجاری خود را خارج از محدوده شهر احداث می نمایند .
اولین الفبای شهرسازی آن است که باید اثرات پروژه ای که احداث می گردد بر بافت پیرامون آن مطالعه و امکانسنچی شود . اولاترین مورد قابل بررسی ، امکانات دسترسی به مرکز تجاری مذکور با استفاده از اتومبیل با در نظر گرفتن شریانها ( خیابانها ) منتهی به این مرکز است که چنین ظرفیتی را فعلاّ نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت . کافی است اثرات سوء ساختمان دادگستری کلّ استان بر ترافیک خیابان مازیار را مدّ نظر قرار داد و بسیاری موارد دیگر که به غیر از مورد اخیر سایر مواردی که شما نام برده اید مانند اقامتگاه و مسجد جزو این موارد نمی باشد .
ایرج آقاجانی 22 ارديبهشت 1394
بنده در مقام یک شهروندصراحتا اعلام می کنم که آیا خود آقای اسلامی که چنین مطالبی را بیان می دارند کارشناس شهرسازی هستند آقای اسلامی فقط از چپ و راست شهر ایراد می گیرندمن به ایشان لقب (منتقدغیر کارشناس )می دهم خوف آن دارم که این اظهارات غیر کارشناسانه ایشان و این توهین و بر چسب های افترایی تلاش مسئولان دلسوز شهرمان را کم و ضعیف نموده وبه دوران جمود شهرداران قبل از جناب آقای عبوری وارد شویم فرصت را مغتنم میشمارم وبا ضرس قاطع اعلام می کنم که ایکاش من یک ساروی بودم وهر روز برای عظمت و عزت شهردار این شهر وساری درودی بی پایان می فرستادم . بنده بابلی و پانزده سال در شهر ساری ساکن هستم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.12 seconds.