.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شوی سیاسی سناتورهای جمهوریخواه آمریکا پس از نتانیاهو در کنگره
علی علیزاده کیاپی

درحالیکه مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه(1+5) یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان وارد مرحله تعیین کننده ای شده است، طیف هایی در آمریکا همچنان سعی دارند با ادامه سیاست تهدید و تحریم، همچنان بر مذاکرات هسته ای سایه بیندازند و اکنون مولفه جدیدی به این فضا سازی ها افزوده شده است.
در فاصله تنها سه هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای انعقاد توافق نامه میان ایران و 1+5، جمهوریخواهان آمریکایی نامه ای سرگشاده خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران منتشر کردند. چهل وهفت تن ازمجموع پنجاه و چهار سناتورجمهوری خواه کنگره آمریکادراین نامه ی سرگشاده هشدار داده اندتوافق نامه احتمالی تهران با دولت آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران تنها با موافقت و تائید کنگره، دایمی خواهد شد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، اما این نامه را بی ارزش و ترفندی تبلیغاتی خواندو افزود: درحالی که مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده است،گروه های فشار درآمریکا آنچنان نگران شده‌اند که باتوسل به شیوه‌های غیرمتعارف بیش ازهرچیزنشان می دهند که مانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هر نوع توافقی مخالف هستند.
دکتر ظریف با اظهار تعجب از اقدام برخی سناتورهای آمریکا به نوشتن نامه ای ضد رییس‌ جمهور و دولت خود به رهبران کشوری دیگر افزود؛ نامه مزبور نشان می‌دهد که این سناتورها نه تنها با مقررات حقوق بین‌الملل بیگانه‌اند، بلکه حتی بطور کامل با ریزه‌کاری‌های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رییس‌جمهور آمریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.
ظریف افزود که این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست وروابط بین‌الملل بر اساس موازین حقوق بین‌الملل وتعهدات وتکالیف بین‌المللی دولت‌ ها و نه بر اساس قوانین داخلی آمریکا تنظیم می شود.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه، تغییر دولت در هیچ کشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین‌المللی آن کشور نیست تاکیدکرد،هر دولتی درآمریکا ملزم به اجرای تعهداتی است که دولت فعلی آن کشوردریک توافق احتمالی هسته‌ای پذیرا میشود و اگر رییس‌جمهور بعدی به تعبیرسناتورهای مزبوربا یک گردش قلم تعهدات بین‌المللی ایالات متحده را منتفی کند،مرتکب نقض آشکار حقوق بین‌الملل شده است.
البته جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید هم این نامه را ادامه تلاش های جانبدارانه با هدف تضعیف قدرت باراک اوباما ؛ در رهبری سیاست خارجی آمریکا دانست. علی رغم نامه نگاری سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی،وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد،"جان کری"وزیرامورخارجه این کشورپانزدهم ماه مارس درچارچوب دور جدید مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران درشهر"لوزان سوئیس"با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.
جمهوری خواهان برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات و به شکست کشاندن آن تحرکات فراوانی انجام داده اند. آنها هفته گذشته با دعوت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیتسی برای سخنرانی در کنگره یک شوی سیاسی به راه انداختند تا دیوار بلندی در مقابل توافق احتمالی هسته ای ایجاد کنند.این تحرکات درحالی است که مذاکرات ایران و گروه 1+5 به مرحله ای تعیین کننده رسیده است.
هرچند این مذاکرات می توانست بر اساس جدول زمان بندی شده قبلی یعنی در 24 نوامبر سال 2014 به یک موافقتنامه جامع منتهی شود،اما زیاده خواهی های امریکا مانع از امضای توافقنامه شد لذا رسیدن به توافق در چنین مذاکراتی جدای ازجنبه های فنی هسته ای نیازمند اراده سیاسی دو طرف است.
تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با حضوری فعال و مسوولانه در مذاکرات نشان داده است که این اراده سیاسی را دارد،اکنون باید دید آیا طرف مقابل هم در نهایت این اراده را از خود نشان خواهد داد یاخیر؟


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.212 seconds.