.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پيام هاشمی از اعلام كانديداتوري براي رياست خبرگان چه بود؟
رقابتي كه اسفند ٨٧ هم تكرار شده بود و نتيجه آن به نفع هاشمي رفسنجاني تمام شده بود. اين بار اما ورق برگشت و يزدي گزينه منتخب اعضاي خبرگان براي رياست اين مجلس شد

به گزارش پارسينه، آيت الله محمد يزدي براي يك سال آينده و تا برگزاري دوره بعد انتخابات مجلس خبرگان در اسفند ماه ٩٤ رياست اين مجلس را بر عهده گرفت؛ جايگاهي كه اگرچه جنبه اجرايي چنداني ندارد اما به لحاظ سياسي از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.

 

 

آيت الله يزدي كه بين سالهاي ٦٨ تا ٧٨ رياست قوه قضاييه را بر عهده داشت، به عنوان دبيركل جامعه مدرسين حوزه علميه قم همواره نامش در كنار آيت الله مهدوي كني دبيركل جامعه روحانيت مبارز به عنوان يكي از رهبران جريان اصولگرا مطرح بود؛ البته او هيچ گاه نتوانست جايگاهي مساوي با دبيركل فقيد جامعه روحانيت مبارز پيدا كند چرا كه مهدوي كني در بين جريانات مختلف سياسي كشور از جامعيت و اقبال منحصر به فردي برخوردار بود.
حالا محمد يزدي به رياست مجلس خبرگاني رسيده كه پيش از او مشكيني، هاشمي رفسنجاني و مهدوي كني بر اين جايگاه تكيه زده بودند.


***

موضوع انتخاب رييس مجلس خبرگان رهبري از مدتي پيش به عنوان يكي از چالش هاي پيش رو در جريان اصولگرا مطرح شد؛ جايگاهي استراتژيك كه با فوت آيت الله مهدوي كني دچار خلا شد و لازم بود فردي با ويژگي هاي لازم براي تصدي اين جايگاه آن را بر عهده بگيرد.

البته انتخابات مجلس خبرگان رهبري و هيات رييسه آن اقتضائاتي متفاوت از انتخابات هاي ديگر از جمله مجلس شوراي اسلامي دارد چه اينكه اين مجلس يك مجلس علمايي بوده و نگاه ها به انتخابات داخلي آن نيز نگاه رقابتي نيست بلكه اعضاي خبرگان به گفته خودشان براي حضور در اينگونه انتخابات ها احساس تكليف يا وظيفه مي كنند يا به اصرار ديگران به اين عرصه وارد مي شوند.

انتخابات اين دوره رياست مجلس خبرگان اما فضا را كمي متفاوت تر نشان مي داد؛ هاشمي رفسنجاني، هاشمي شاهرودي، مصباح و يزدي به عنوان گزينه هاي رياست مجلس خبرگان مطرح شدند. كساني كه بعضا در اضلاع مقابل جريان هاي سياسي كشور حضور دارند.

اما مساله فراتر از اين حرفها بود، آيت الله هاشمي رفسنجاني كه پيش از مهدوي كني براي دوره اي رياست مجلس خبرگان را بر عهده داشت گفت كه اگر افرادي ناصالح براي رياست مجلس خبرگان كانديدا شوند و او احساس خطر و تكليف كند براي رياست مجلس خبرگان نامزد خواهد شد.

البته به نظر مي رسيد اين گفته هاشمي رفسنجاني تهديدي براي منصرف كردن برخي گزينه ها از كانديداتوري براي رياست خبرگان باشد اما در روز انتخابات چهار نفر براي رياست اعلام كانديداتوري كردند: هاشمي شاهرودي، مومن، هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي.

نهايتا در حالي كه گمان مي رفت آيت الله هاشمي شاهرودي گزينه نهايي براي تصدي رياست خبرگان باشد او از ادامه رقابت انصراف داد و موجب شد انتخاب رييس مجلس خبرگان از بين هاشمي رفسنجاني و محمد يزدي انجام شود؛

رقابتي كه اسفند ٨٧ هم تكرار شده بود و نتيجه آن به نفع هاشمي رفسنجاني تمام شده بود. اين بار اما ورق برگشت و يزدي گزينه منتخب اعضاي خبرگان براي رياست اين مجلس شد.

در شرايطي كه اظهارنظرها و مواضع هاشمي رفسنجاني به ويژه بعد از انتخابات رياست جمهوري سال ٨٨ جايگاه او در جريان اصولگرا را دستخوش تغييراتي كرده و در عوض وي را به جريان اصلاح طلب نزديك تر كرده، سوال اينجاست كه پيام او از اعلام كانديداتوري براي رياست مجلس خبرگان چه بوده است؟


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

بسیجی دلسوخته 20 اسفند 1393
آیت الله هاشمی سرمایه غیر قابل حذف انقلاب و نظام هستند. کسانیکه تصور دارند براحتی می توانند هاشمی را حذف کنند سخت در اشتباهند. هاشمی جایگزین ندارد.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 20 اسفند 1393
حتما در ایجاد فتنه جایگزین ندارد
ساداتی 19 اسفند 1393
بله هاشمی گذشته ی درخشانی داشت ولی روی طلحه و زبیر را سفید کرد.
بسیجی دلسوخته 21 اسفند 1393
دوست عزیز
من از شما میپرسم خطر آدمهای معلوم الحالی مثل احمدی نژاد و جریان انحرافی کمتر از به اصطلاح فتنه بود؟
فقر اقتصادی که دولت نهم و دهم برای ملت به ارمغان آورد سالهای سال قابل درمان نیست
بماند که فقر فرهنگی و اجتماعی و ... که بخاطر قانون گریزی ، دروغگویی و ... احمدی نژاد شکل گرفت حالا حالاها قابل جبران نیست.
شه سر ره درد ایار مه ... تره که حالی نوونه
نا شناس 20 اسفند 1393
درود بر هاشمي
پاسخ ها به این نظر
ساداتی 19 اسفند 1393
مگر هر کسی صلاحیت جهاد دادن دارد ؟!!
نا شناس 20 اسفند 1393
خیلی عالی شد هاشمی رای نیاورد شکست سیاسی دیگری براش رقم خورد کسی که با فتنه گران باشد و القا تقلب را بهانه کردند و نظام را با چالش مواجه کرده بود ند دیگر جایگاهی در نظام ندارند
پاسخ ها به این نظر
ساداتی 19 اسفند 1393
حرف دل خیلی ها که شاید حالاها حاضر به بیانش نباشند.
سلام 20 اسفند 1393
چرا دچار توهم شده اید کسی به دنبال حذف هاشمی نیست جز خود هاشمی ،فرزندان واطرافیانش هاشمی از دور دوم ریاست جمهوری خودش با توجه به ریزش شدید آرایش متوجه شد در حال حذف از افکار عمومی است بنا بر این کارگزاران را ساخت وبعدها حزب توسعه واعتدال را تا به حیات سیاسی خود ادامه دهد فائزه هاشمی وکارگزاران هم در یک حرکت کاملا دموکراتیک به دنبال حذف محدودیت دو دوره ریاست جمهوری رفتند ونشد.بعد از آن ارای پایین هاشمی در انتخابات تهران وشکست در انتخابات ریاست جمهوری 84به وی وهمراهانش اثبات کرد که او جز در میان کلرگزاران وبرخی از دوستان همدوره دیگر مورد اقبال عموم نیست واینک با حرفهایی شبیه حرفهای شما به دنبال تداوم حیات سیاسی در عرثه افکار عمومی اس وگرنه مردم ایشان را از قاموس سیاسی این مملکت حذف کردند وایشان تنها به عنوان یک کاتالیزور سیاسی و با وصل شدن به یکی از جریانهای حاضر معنا پیدا میکند نه به عنوان هاشمی مستق ومقتدر دهه اول پس از انقلاب
پاسخ ها به این نظر
سعادت 20 اسفند 1393
احسنت با اين گفته قشنگ.
محمد 20 اسفند 1393
هزار بار دیگه هم انتخابات بازنده شی بازم هیچکس هاشمی نمیشه ه ه ه ه ه ه ه .

این انتخابات نشون داد هاشمی چقد دشمن داره نه اینکه دوستانه کمی داره.
پاسخ ها به این نظر
سلام 20 اسفند 1393
اینو به خانوادش بگین تا آروم بشن ومردم رو به کف خیابان نکشونن فتنه گرا
مطلع 20 اسفند 1393
روزی که آیت الله شاهرودی خبرگان را از آیت الله یزدی تحویل گرفت گفتند: ویرانه ای را تحویل گرفتم.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 20 اسفند 1393
منظورتون قوه قضائیه است لابد
احمدی 21 اسفند 1393
قوه قضایه
ناشناس 20 اسفند 1393
بقول اين دوستمون اگر هاشمي هزار بار تو انتخابات راي نياره چيزي از اين ابر مرد انقلاب يار وفادار مقام معظم رهبري و امام خميني وستون انقلاب كم نميشه.هاشهي عزيز دوستت داريم دوستت داريم...
نا شناس 19 اسفند 1393
فقط باید گفت خود کرده را تدبیر نیست هاشمی خودش خودشو حذف کرد و از نظام فاصله گرفت و با رهبر معظم انقلاب هم فاصله گرفت که هرکه با آل علی در افتاد ور افتاد مصداقش هاشمی هس دیگه باید بره خونه استراحت کنه خسته شد اینقد همش مخالف بود
ایمان 19 اسفند 1393
جناب مطلع، بر خلاف اسمتون مطلع نیستید، جناب هاشمی شاهرودی وقتی قوه قضائیه رو از یزدی تحویل گرفتند این حرف رو زدن، نه خبرگان رو!
ناشناس۲ 20 اسفند 1393
قوه قضاییه بود نه خبرگان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.658 seconds.