.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولین؛
دستانی که می خوانند و چشمانی که نمی بینند
سیده سعیده فلاح
دستانی که می خوانند و چشمانی که نمی بینند

شمال نیوز: اینجا نمایشگاه توانمندی های قشری از جامعه است که کمتر در معرض توجه قرار اند. اینجا جایی است که چشمان ما را روبه دنیایی تازه باز می کند تا آثاری ببینیم که با گوش و چشم دل و هزاران امید شکل گرفته اند، امید به باور.

اینجا نمایشگاه توانمندی های معلولین مازندران است. معلولینی که به واسطه ی نقص عضوشان، آنان راه محکوم به محدودیت کردیم.

آنها آمده اند تا ثابت کنند معلولیت محدودیت نیست، تنها کافی ست آنان را باور کنیم و به توانمندی هایشان ایمان آوریم.
پای درد و دل شان که بشینی میبینی آنها توجه از روی ترحم نمی خواهند فقط باور قلبی ما را می خواهند. باورشان کنیم و به توانمندی شان ایمان بیاوریم. همین!

سعید آرام مدیر کل بهزیستی مازندران پیش از بریدن روبان افتتاح نمایشگاه توانمندی معلولان استان، آرزو کرد نمایشگاه بعدی این گونه غریبانه افتتاح نشود (گویا مسئولان دعوت شده به نمایشگاه، برای افتتاحیه حضور بهم نرساندند).

در یکی از غرفه ها پای درد و دل مدیر یکی از موسسات خیریه در استان نشستم که گوشه ای از این گفتگو را در زیر می خوانید.

میزان استقبال از نمایشگاه تا دومین روز چطور بوده است؟

میزان استقبال نمایشگاه چه از سوی مردم و چه از سوی مسئولین خیلی کم بوده، بجز مدیرکل بهزیستی استان مازندران و حسینی رییس آموزش استثنایی آموزش و پرورش استان مسئول دیگری از نمایشگاه بازدید نکرد. ( البته بعد از تهیه این گزارش استاندار مازندران از این نمایشگاه بازدید بعمل آورد)
اطلاع رسانی ضعیف یکی از دلایل این موضوع بوده در حالیکه همه ما در قبال این عزیزان وظیفه داریم و نیازی به دعوت نیست.


تعداد اعضا و راستای فعالیت این موسسه را بیان کنید.

در این مرکز خیریه 130 پرونده داریم  که طبق نیازهای آنها کلاس های آموزشی و اردو برگزار می کنیم.

تمام هدف ما از برگزاری این کلاس ها این است که این عزیزان خود را پیدا کنند و بتوانند با ابزارهای ویژه ای که باید در اختیارشان باشد مانند مردم عادی زندگی کنند.

نابینایان با استفاده از نرم افزار گویای jaws  کار با کامپیوتر را آموزش دیده و یک کاربر اینترنت هستند.

از مهمترین دغدغه های پیش روی معلولین بفرمایید.

وی در بخش دیگری از دل گویه هایش ضمن گلایه از بی توجهی برخی افراد بخصوص رانندگان نسبت به عصای سفید نابینایان بیان کرد: متاسفانه برخی مردم هنوز عصای سفید را به خوبی نمی شناسند و بارها پیش آمده که برخی رانندگان با توجهی به عصای سفید برخورد کرده و با بی تفاوتی از آن گذشتند و حتی موجب آسیب جسمی نیز نابینایان شدند.

از راهنمایی و رانندگی تقاضا داریم  در این زمینه بیشتر همراهی کنند.

مناسب سازی شهری مهمترین عاملی است که عبور مرور نابینایان و معلولان را در شهر دچار مشکل کرده و آنان را مجبور به خانه نشینی می کند.

توجه ویژه همه دستگاه ها نه تنها سازمان بهزیستی به معلولین را خواستاریم . نمایشگاه تنها فرصتی است تا مسئولین را از نزدیک ملاقات کنیم.

اسلام توجه زیادی به معلول دارد حتی درجه ی معلول را از یتیم بالاتر دانسته تا به آنها رسیدگی شود، درحالیکه ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم اما در جامعه ما اصلا چنین چیزی را نمی بینیم. کمک ها و نگاه های مردم فقط در حد همدردی و ترحم آمیز است.

وی در ادامه یکی دیگر از دغدغه های نابینایان را در دانشگاه عنوان کرد و گفت: درحالیکه در کشورهای اروپایی تمامی امکانات ایاب و ذهاب رایگان و وسایل مورد نیاز چشم سوم برای نابینایان فراهم است اما در سطوح دانشگاهی ما کتاب بریل نداریم و نابینایان از ابتدای ورود به دانشگاه باید یک ضبط صوت و رکوردر بهمراه داشته و همواره به دنبال منشی برای خواندن کتاب ها و سولات در جلسه امتحان باشند.

خیلی کار فرهنگی نیاز است تا در زمینه معلولین در کشور صورت گیرد چراکه خانواده های این معلولین بخاطر نگاه های ترحم آمیز مردم خجالت می کشند تااین عزیزان را از خانه بیرون آورد.

نیاز است تا با فرهنگ سازی در این حوزه و فراهم نمودن امکانات رفاهی معلولین در حوزه مدیریت شهری این افراد بتوانند از انزوا بیرون آمده و با توانایی خودشان همچون افراد عادی در جامعه تاثیرگذار باشند.

به گزارش شمال نیوز؛ نمایشگاه توانمندی های معلولان استان مازندران بمناسبت 12 آذر روز جهانی معلولین از 9 آذر افتتاح و به مدت یک هفته در سالن اداره بهزیستی شهرستان ساری در خیابان ملامجدالدین این شهرستان برپا است.

'گزارش و عکس: سیده سعیده فلاح


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.139 seconds.